Afsplitsing over Jehova's Getuigen..

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Sararje schreef:
antoon schreef:
Antoon: de collecte bij andere Christenen is net zo vrijwillig. Kortom, je argument gaat in rook op.
ik kom nog alleen in een kerk RK. voor een begrafenis en de collecte zak gaat rond
laatste keer ongeveer 1 jaar geleden.
worden er ook gratis bijbels gegeven in jou genoemde kerken of instellingen Sararje
Volgens mij kan je die inderdaad gratis krijgen. Maar wil even de (ex-)katholiek ophet forum opstaan om dit te bevestigen. Maar ik zie het verschil niet tussen een mand die achterin de koinkrijkszaal staat of een collectezak die rondgaat.
Katholieken delen geen bijbels uit, dat doen protestanten. Het fenomeen bijbelstudiekring is overigens een verschijnsel dat pas sinds de jaren 80 (20e eeuw) gangbaar werd in de RK kerk en dan nog alleen in liberale parochies met sterke eucumenische inslag.
Mijn ouders lazen geen bijbel en mijn zussen en broers nog steeds niet, ik wel en ik werd afvallig dus je ziet wat bijbelstudie met je doet. :twisted:
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Goed, dan verander ik even alle Katholieken in Protestanten en dan geldt mijn argument nog steeds Antoon...
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Het kan best zijn dat overheidssteun aan kerken opgeheven is of gehalveerd ,maar het is wel eeuwen lang zo geweest , en de kerken hebben een Godsvermogen aan bezittingen kunnen opbouwen.

Wij zijn met niets begonnen ,en we hebben een wereldwijd netwerk in alle landen, dat zichzelf bedruipt ,nooit is er om subsidie gevraagd
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Jaja, zo lust ik er nog een paar Antoon. De Scientologykerk is ook met niets begonnen, vraagt ook geen collectes, heeft ook geen overheidssteun ontvangen en zie...ze zijn nu stinkend rijk.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

De Scientologykerk heeft naar mijn beste weten wel banden of banden gehad met grote machtshebbers , en als ik een studie op hun voorwaarden accepteer zit daaraan wel een kostenplaaje , zo was het tenminste 10 of 20 jaar geleden.
ik vraag mij af of zij ook nu niet uit een geldstroom genereren die van commercie of overheidsmensen komt.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

antoon schreef:De Scientologykerk heeft naar mijn beste weten wel banden of banden gehad met grote machtshebbers , en als ik een studie op hun voorwaarden accepteer zit daaraan wel een kostenplaaje , zo was het tenminste 10 of 20 jaar geleden.
ik vraag mij af of zij ook nu niet uit een geldstroom genereren die van commercie of overheidsmensen komt.
Hun cursussen zijn geeel "vrijwillig". Net als de donaties die jij doet in de mand. En machtshebbers? Dan zal je met namen moeten komen.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Hun cursussen zijn geeel "vrijwillig". Net als de donaties die jij doet in de mand. En machtshebbers? Dan zal je met namen moeten komen.
Ik weet er te weinig van , mijn enigste ervaring is van horen zeggen ,en een contact datb ik had als interviewer, interview niet over geld overigens, verder aardige mensen die mij uitnodigden voor een dans op de dam.heb jij wel verregaande persoonlijke contacten , ik ben benieuwd.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Heb ik niet, hoef ik ook niet te hebben. Maar je ziet toch zeker zelf wel... het niet aannemen van gelld of het juist wel aannemen van geld zegt niets over een waarheidsclaim toch? Of wordt waar zijn van iets bepaald door de hoeveelheid geld die iemand bezit?
collegavanerik
Superposter

Sararje schreef:Heb ik niet, hoef ik ook niet te hebben. Maar je ziet toch zeker zelf wel... het niet aannemen van gelld of het juist wel aannemen van geld zegt niets over een waarheidsclaim toch? Of wordt waar zijn van iets bepaald door de hoeveelheid geld die iemand bezit?
Krishnamurti dan maar, die stuurde zijn volgelingen weg. :D
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Beste Serarje
ik ben wezen neuzelen op de site van Amsterdam. een boek bestellen komt snel op 20 euro.tis maar dat je het weet.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Sararje schreef:Goed, dan verander ik even alle Katholieken in Protestanten en dan geldt mijn argument nog steeds Antoon...
Dat dacht ik niet. Er zijn zeker protestante kerken, onder andere de reformatorische, die een tiende van het loon vragen van een gemeentelid. En dat wordt door de gemeenteleden ook grif betaald. Dus die vragen wel degelijk geld.

Verder vraagt de katholieke kerk ook grif geld voor bijvoorbeeld herdenkingsdiensten voor overledenen. Je kan deze diensten afspreken na het overlijden van iemand, en je betaalt daar dus wel degelijk voor.
Laatst gewijzigd door Kitty op 06 mar 2009 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
collegavanerik
Superposter

Kitty schreef:
Sararje schreef:Goed, dan verander ik even alle Katholieken in Protestanten en dan geldt mijn argument nog steeds Antoon...
Dat dacht ik niet. Er zijn zeker protestante kerken, onder andere de reformatorische, die een tiende van het loon vragen van een gemeentelid. En dat wordt door de gemeenteleden ook grif betaald. Dus die vragen wel degelijk geld.

Verder vraagt de katholieke kerk ook grif geld voor bijvoorbeeld herdenkingsdiensten voor onverledenen. Je kan deze diensten afspreken na het overlijden van iemand, en je betaald daar dus wel degelijk voor.
Ja een "mis lezen" kostte 10 gulden, 25 gulden voor een hoogmis met zangkoor. Voor dat bedrag werd dan tijdens de voorbeden " deze mis wordt opgedragen ter nagedachtenis van .." gezegd.
Bij de katholieken komt daarnaast ook nog de acceptgiro voor de kerkbalans in de bus, en wordt solidariteit gevraagd tijdens de vastenaktie.
http://www.kerkbalans.nl/
http://www.vastenaktie.nl/

ja ook voor onverledenen :D kun je een mis opdragen, "wij bidden ook voor de gezondheid van een ernstig zieke" bijvoorbeeld.
Afbeelding Hebr 6:
Marc

Bericht door Marc »

antoon schreef: Als wij rondgaan met een collectezak , verbreken wij onze gelofte nl.
dat wij geen aan elkaar geld vragen , verder moet iedereen het zelf weten of hij iets in die bewuste mand doet, een mand die buiten het gezicht staat, ik vind dat geen vragen
vrijwilligheid daar draait het bij ons om.
Antoon, ik denk niet dat vrijwilligheid de basis is van de vrijgevigheid van Jehova's Getuigen. 'Angst en beloning' dat is de basis. De mand staat dan misschien wel buiten het gezicht van de andere JG's, maar niet uit het zicht van God (Jehova). Ook voor God zal het wel zo zijn dat hij die geeft wat hij heeft waart is dat hij leeft. Waarom angst: oei, Jehova zal zien dat ik niet genoeg geef en mij misschien straffen. Waarom beloning: ik mag misschien eeuwig leven op een paradijsaarde. Weet wel dat dit DE (!) grote reden is waarom Jehova's Getuigen zo angstvallig vasthouden aan hun irreëel geloof. Inderdaad irreëel, want het is echt niet zo moeilijk om aan te tonen dat de god van het christendom, die in wezen dezelfde is als van de islam en het judaïsme niet kan bestaan.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

antoon schreef:Beste Serarje
ik ben wezen neuzelen op de site van Amsterdam. een boek bestellen komt snel op 20 euro.tis maar dat je het weet.
Dat weet ik ook wel. Maar dat beschouw ik als drukkosten van het cursus (Dianetics oid). Bovendien is de cursus vrijwillig dus blijft een lidmaatschap van de Scientology zelf gratis he.

Kitty: dat zijn de diehards, daar hebben we het niet over. Maar volgens mij kan ik ook moskeeen en weet ik hoeveel religieuze instituten opnoemen waar je gewoon naar binnen kan gaan zonder toegang te hoeven betalen.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Sararje schreef: Kitty: dat zijn de diehards, daar hebben we het niet over.
Hallo, die diehards maken wel een heel groot deel uit van de prostestante kerken. Het zijn niet bepaald de uitzonderingen. Ze beroepen zich op de Bijbelse tienden. En de katholieke kerk is nog steeds de grootste kerk, ook niet bepaald een uitzondering zou ik zeggen. En je weet zelf dat wel of geen toegang betalen om een kerk te bezoeken iets geheel anders is, en hier dus niet echt wat mee te maken heeft. De Synagoge kon ik trouwens ook niet in zonder toegang te betalen. Maar dat gegeven heeft dus niets te maken met het geld dat kerken vragen van hun parochianen of gemeenteleden.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Gesloten