Artikel 'Wat is een vrijdenker?' (Dan Barker).

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

vuurtje schreef:Over Gandhi doe ik geen uitspraak. Dat God met Zijn Woord en komst (Jezus) mijn geest beïnvloed is een feit. Ik geloof hem en ik wil daarom leven zoals Jezus ons is voorgegaan. Dat geld niet voor een niet-christen,die kan misschien goede dingen doen (waarschijnlijk toch gericht op zichzelf), maar geeft niet zijn schepper de eer die hem toekomt.
Wat ben jij ongelooflijk beperkt in je denken, en wat weet jij weinig van hoe een mens/atheïst in elkaar zit. En dan doel ik vooral op het zinnetje: waarschijnlijk toch gericht op zichzelf. Maar goed dat is inherent aan fundamentalistische christenen/gelovigen. Die kunnen niet buiten hun tunnelvisie denken. Overigens herken ik heel weinig van Jezus in jou.

Wat ik gelezen heb van Jezus geeft mij heel sterk het idee dat Jezus in bepaalde omstandigheden voor de moeder zou kiezen inplaats van de celletjes die ze bij zich draagt. Net zoals hij, geheel tegen Gods keuze in, koos voor de vrouw die men zou stenigen inplaats van de straf die God had bepaald voor haar zonde.
Het grote goed van Jezus in de Bijbel is dat hij het lef had tegen God (zoals hij zich liet kennen in het OT) in te gaan.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Een paar nieuwe casi voor ons aller Vuurtje:
  • In Irak is een vrouw (!) opgepakt die mannen erop uitstuurde vrouwen te verkrachten. Deze verkrachte schepsels werden vervolgens door de dame in kwestie aangepraat dat de zonde en schaamte alleen kon worden uitgewist door de martelaarsdood te sterven, lees zelfmoodaanslagen te plegen. Totdat ze werd opgepakt zijn 80 vrouwen ten prooi aan dit monster gevallen.
  • In Italië speelt nu het geval-Englaro van een vrouw die al 17 jaar hersendood is en nu eindelijk van het Italiaanse hooggerechtshof mag sterven. Ratzinger vond dit maar een verwerpelijk optreden, want 'euthanasie was geen oplossing'. Berlusconi probeert nu met nooddecreten de rechterlijke uitspraak ongedaan te maken, hetgeen door de president van Italië niet werd geaccepteerd omdat dit gelegenheidswetgeving is. maar het kan nog erger: Berlusconi vond dat Englaro 'nog steeds kinderen kon krijgen' en daarom niet mocht sterven.
Laten we voor de lol eens aannemen dat een aantal vrouwen uit geval 1 zwanger werden (hetgeen beslist geen hypothetisch geval hoeft te zijn---bij 80 vrouwens wordt de kans wel fors groter!), en dat in geval 2 een één of andere malloot Englaro insemineert / verkracht om zo te kunnen zeggen dat er nu niet één maar twee levens worden vernietigd. Gegeven Socratoteles' opmerking en je emotionele verweer daarna, Vuurtje, kies je dan voor optie 1 of optie 2 in mijn latere uitgebreide bericht?
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Vuurtje
Forum fan

Bericht door Vuurtje »

fbs33 schreef:Het lijkt mij óók raadzaam dat ik mij zou verantwoorden bij de rechter als ik wordt uitgenodigd zulks te doen!
Ná deze intentieverklaring met jouw standpunt vrees ik echter enige discrepantie tussen het atheistische uithangspunt van mij dat "God bestaat niet" daarvoor als dogma neemt en jouw uithangspunt dat "God bestaat" als dogma neemt.
Dat leidt ertoe dat ik het heb over aardse machten die door de mensen zélf gekozen zijn om toe te zien middels een door onszelf gekozen rechter dat de door onszelf vastgestelde wetten nageleefd zullen worden
versus
het standpunt van een gelovige (Vuurtje dus) dat een god bovengenoemde zaken opgesteld, ingesteld, aangesteld heeft.

Het bijt elkaar absoluut niet zolang je een ieder naar eigen overtuiging geheel en al vrijlaat in keuze van invalshoeken en de daaruit voortspruitende handelingen van de ander eerbiedigt, en eerbiedigd wordt door die ander (binnen het kader dat de resp. wetten gesteld hebben natuurlijk)
Een kader dat m.i. ferm verruimd mag worden, maar (net als de sharia) eerst een democratische meerderheid voor gevonden moet worden natuurlijk. (maar dat terzijde)
Mee eens, ik ben van mening en zie in de praktijk dat christen en niet-christen prima naast en met elkaar kunnen leven. Eerbiedigen vind ik een groot woord, discussie en je eigen mening er tegenover stellen vind ik ook een recht dat beide partijen mogen hebben. En dat dan iets beschaafder en respectvoller dan regelmatig op freethinker gebeurd.
Vuurtje
Forum fan

Bericht door Vuurtje »

cymric schreef: Zonneklaar. Maar daarom mag ik vuurtje wel degelijk wijzen op de verderfelijke consequenties van dat standpunt, namelijk dat vrouwen in de ogen van vuurtjes god niet veel meer zijn dan fokvee dat maar kinderen op de wereld heeft te zetten. Immers, de manier waarop dat kind is verwekt is irrelevant. Dáár gaat het om, niet dat ik haar standpunt niet begrijp.
2x citaat vuurtje:

We hebben een vraagstuk: vinden we het ethisch verantwoord om een abortus te plegen
We benaderen deze globale vraag door een zeer specifiek voorbeeld te nemen, namelijk een vrouw die is verkracht.
Dit gebruiken we om emotionele uitroepen te kunnen doen als: je neemt het leed van iemand die verkracht is niet serieus.

Menselijk leed telt niet? Dat is de bril waardoor jij kijkt als je aan een christen denkt. Maar ik haat de zonde zoals het verkrachten. En ik leef mee met een kind dat zwaar gehandicapt wordt geboren.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Vuurtje schreef:Maar ik haat de zonde zoals het verkrachten. En ik leef mee met een kind dat zwaar gehandicapt wordt geboren.
Dat zal de slachtoffers goed doen. :roll:
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Vuurtje
Forum fan

Bericht door Vuurtje »

Rereformed schreef: Maar er iets meer op reageren dan één regel is je nooit gelukt. Waarom niet? Heb je mijn post ooit in details en uitvoerig overdacht?
Die post heb ik toentertijd gelezen en had ik de jaren ervoor al overdacht. Hij had voor mij dus geen nieuwe ideeën die ik nog niet overwogen had.
Beste Vuurtje. Misschien moet ik je eraan herinneren dat het onderwerp is Wat is een Vrijdenker. Aan de hand van de talloze replieken van vrijdenkers aangaande allerlei onderwerpen krijgt men er in dit topic een goed idee van zou ik zo zeggen, vooral wanneer men ze in contrast ziet met de manier van denken die een christen zoals jij steeds naar voren haalt. Op dat laatste richt ik mij, aangezien er anderen zijn die je laten zien op welke manier een vrijdenker denkt en positie bepaalt.
Dat kun je wel zeggen, het zou wat netter en diepgaander mogen.
Inderdaad, alles is duidelijk, en daarom is het zo saai om met je te praten. Aangezien jouw denken fundamentalistisch/orthodox christelijk is, maakt het voor jouw gesprekspartners niet uit of we nu een quote van gisteren of van drie jaar geleden naar voren halen, want mensen zoals jij spreken volgens het principe van een antwoordautomaat: alles staat van te voren al vast, alles is voorspelbaar, alles herhaalt zichzelf van tijd tot tijd, het kent geen verrassingen.
Wat is het verschil? Misschien de manier waarop tot een reactie wordt gekomen. Maar de onbuigzaamheid van de gemiddelde vrijdenker ervaar ik precies hetzelfde.
Je denkwereld is wat mij betreft een enorme versimpeling van het bestaan, vanaf de claim dat een christen denkt vanalles te kunnen weten over God af aan.
Dat geeft aan dat jij (hoewel je niet geloofd dat er een God bestaat) je toch een beeld hebt geschetst van een God, mocht er 1 bestaan. Dan zal het er één zijn die zich niet bekend maakt aan een bepaalde groep. Of je denkt dat er geen God kan bestaan, maar dat lijkt me nogal een versimpeling van het bestaan.
Het Vrijdenkersdenken is precies omgekeerd: ik ben voor mezelf de hoogste autoriteit of iets ethisch verantwoord is of niet. Mijn richtsnoer is niet wat iemand anders zegt, of een goddelijke openbaring (want die bestaat niet), maar ethiek die ikzelf bepaald hebt, waar ikzelf achter kan staan. Uiteraard kunnen anderen die ook enkel naar de rede willen luisteren mij daarin behulpzaam zijn, want een vrijdenker wil zoveel als mogelijk gebruik makan van de gezonde rede om gebrekkig ethisch denken te corrigeren. En gebrekkig denken komt ook veelvuldig in mijn eigen denken voor.
Ik kan je op een briefje geven dat je eigen denken gekleurd zal zijn in een situatie waarin je iets wil. En wie zegt mij dat je op zo'n moment naar de rede van degene luistert die je behulpzaam zijn? Je bent immers zelf de hoogste autoriteit wat dat betreft?
Waarom wordt er in dit forum buitensporig veel ingezoomd op het denkbeeldige leed dat wordt veroorzaakt door het laten leven van een kind, terwijl het leven van die vrouw zojuist verwoest is door een verkrachting?
Een christen daarentegen laat opnieuw en opnieuw zien dat hij op basis van een bepaalde regel die hij opgevist heeft uit zijn woestijnboek bijzonder stram en onbuigzaam is. Hij houdt koste wat kost bepaalde regeltjes in ere, en heeft geen oog voor alles wat het regeltje tegenspreekt. Het is dit soort zaken die interessant zijn in een discussie als deze om te analysen en naar boven te brengen. Het laat zien waar het in de kern om gaat: kortzichtigheid, oftewel het ontbreken van intellectuele eerlijkheid bij de christen, een tunnelvisie hebben op het leven.
Ik haal niet direct een regel uit de bijbel (als je die bedoeld) dat abortus verboden zou zijn. Maar het bevalt je blijkbaar niet dat ik vasthoudt aan mijn mening. Dat is ook interessant om te analyseren.
Wat betreft de discussie met jou wil ik je er op wijzen dat deze discussie in oktober van start ging. Je gaat tweemaal onaangekondigd wekenlang weg en valt dan opeens weer binnen. Mij dan te gaan vertellen dat ik ergens op in moet gaan is de omgekeerde wereld spelen. Ik heb namelijk één dag na de post van jou waarnaar je verwijst al een uitgebreide repliek gegeven: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 431#151431 . Hierop was jouw enige inbreng dat jouw eerdere post enkel "bedoeld was om aan te geven dat ik vind dat je te stellig claimt wat niet te bewijzen valt". Dit is een overbodige reply, want welk wereldbeeld dan ook valt sowieso niet te bewijzen. Het gaat niet om bewijzen, maar om ingaan op de geloofwaardigheid van wat een ander naar voren brengt. En daar ben jij in mijn ervaring eigenlijk nooit toe in staat, waar ik al op wees met mijn uitspraak "je kwam steeds niet verder dan het eerste woord of frase (van mijn betoog te becommentariëren)".
Ik vertel je helemaal niet dat je ergens op in moet gaan. Als je dat niet wilt moet je het vooral niet doen. De context was dat jij met een bericht uit een ander topic op de proppen kwam waar je meer reactie op wenste. Ik wees je daarop naar mijn artikel in dit forum, waarop je mi niet volledig hebt gereageerd. Naast dat je van mij nergens op hoeft in te gaan, ben ik ook van mening dat ik na mijn pauze niet opeens binnen viel.
Vuurtje schreef: Beste Rereformed,

Bedankt
Ik hoop dat je dit antwoord ondanks de late reactie waardeert.
Wat betreft je reactie http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 431#151431 die vond ik niet uitgebreid en kreeg zwaar het vermoeden dat je een groot gedeelte van mijn post over het hoofd hebt gezien. In ieder geval niet beantwoord had, en daarom leek het me handig aan te geven dat het leek alsof je alleen op het eerste stukje gereageerd had. Het leek me niet bevorderlijk voor de discussie om teveel naast elkaar lopende berichten in dit topic te hebben. Daarom wilde ik wachten met het verder beantwoorden tot je ook notie van de rest had genomen. Hiermee beëindig ik mijn deel van onze discussie over onze discussiestijlen.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

vuurtje schreef:Wat is het verschil? Misschien de manier waarop tot een reactie wordt gekomen. Maar de onbuigzaamheid van de gemiddelde vrijdenker ervaar ik precies hetzelfde.
Het verschil is dat jij zaait.
Je probeert oorzaak en gevolg om te draaien.

De manier waarop tot een reactie wordt gekomen is inderdaad een belangrijk verschil.
Daar waar de vrijdenker gaat nadenken over een antwoord en daarbij gebruik maakt van zijn rede, geweten en logica, antwoord jij voorgeprogrammeerd uit een boek zonder daar ook maar 1 moment over na te denken.
De religieuze antwoordautomaat.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Vuurtje
Forum fan

Bericht door Vuurtje »

collegavanerik schreef:
Vuurtje schreef: Dat God met Zijn Woord en komst (Jezus) mijn geest beïnvloed is een feit. Ik geloof hem en ik wil daarom leven zoals Jezus ons is voorgegaan.
Ga je ook amok maken, net als Jezus? (Mat. 21: 12 – 17)
Hij herinnert zijn mensen aan het begin van je citaat aan de regels die in zijn huis gelden. De rest van je citaat geeft aan wat je zeer regelmatig tegenkomt in zijn leven: hij geneest daarna blinden en verlamden. En er worden twee reacties beschreven van mensen op zijn daden. De kinderen zijn blij. De Farizeeën en schriftgeleerden zijn verontwaardigd.

Ik ben totaal niet te vergelijken met Jezus.
a.r.

Bericht door a.r. »

Vuurtje schreef:
Waarom wordt er in dit forum buitensporig veel ingezoomd op het denkbeeldige leed dat wordt veroorzaakt door het laten leven van een kind, terwijl het leven van die vrouw zojuist verwoest is door een verkrachting?
Het leven van die vrouw is al verwoest door die verkrachting (jouw woorden) én dan moet ze van jou ook nog de rest van haar leven in liefdevolle aanvaarding tegen het resultaat van die verkrachting aankijken. En dan heb jij het over "buitensporig veel ingezoomd op het denkbeeldige leed" :shock:
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Vuurtje schreef:vraagstuk: vinden we het ethisch verantwoord om een abortus te plegen
We benaderen deze globale vraag door een zeer specifiek voorbeeld te nemen, namelijk een vrouw die is verkracht.
Dit gebruiken we om emotionele uitroepen te kunnen doen als: je neemt het leed van iemand die verkracht is niet serieus.
Ik heb uitgebreid opgeschreven wat mijn insteek was: een verzoek tot verduidelijking van jouw emotionele tegenreactie. Ik heb niet gevraagd om de herhaling van de situatie waaronder die reactie aan je is ontlokt. Het schijnt je nogal hoog te zitten, maar waarom je je dan liet meeslepen is mij niet geheel duidelijk, je had immers niet hoeven reageren. Hoe dan ook, op verduidelijken van je eigen standpunt kan je werkelijk niets tegenhebben. Ik wil van jou als antwoord dus maar één cijfer zien: 1 of 2. (De betekenis kun je hier terugvinden.) Dat is toch werkelijk niet zo moeilijk?
Menselijk leed telt niet? Dat is de bril waardoor jij kijkt als je aan een christen denkt. Maar ik haat de zonde zoals het verkrachten. En ik leef mee met een kind dat zwaar gehandicapt wordt geboren.
Valt dat onder optie 1 of 2? Eén cijfer maar, Vuurtje. Dat is alles wat ik vraag.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Vuurtje schreef:En dat dan iets beschaafder en respectvoller dan regelmatig op freethinker gebeurd.
en waar voel je je onrespectvol bejegend? waar gaat men onbeschoft met je om?
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Vuurtje schreef:
fbs33 schreef:Het lijkt mij óók raadzaam dat ik mij zou verantwoorden bij de rechter als ik wordt uitgenodigd zulks te doen!
Ná deze intentieverklaring met jouw standpunt vrees ik echter enige discrepantie tussen het atheistische uithangspunt van mij dat "God bestaat niet" daarvoor als dogma neemt en jouw uithangspunt dat "God bestaat" als dogma neemt.
Dat leidt ertoe dat ik het heb over aardse machten die door de mensen zélf gekozen zijn om toe te zien middels een door onszelf gekozen rechter dat de door onszelf vastgestelde wetten nageleefd zullen worden
versus
het standpunt van een gelovige (Vuurtje dus) dat een god bovengenoemde zaken opgesteld, ingesteld, aangesteld heeft.

Het bijt elkaar absoluut niet zolang je een ieder naar eigen overtuiging geheel en al vrijlaat in keuze van invalshoeken en de daaruit voortspruitende handelingen van de ander eerbiedigt, en eerbiedigd wordt door die ander (binnen het kader dat de resp. wetten gesteld hebben natuurlijk)
Een kader dat m.i. ferm verruimd mag worden, maar (net als de sharia) eerst een democratische meerderheid voor gevonden moet worden natuurlijk. (maar dat terzijde)
Mee eens, ik ben van mening en zie in de praktijk dat christen en niet-christen prima naast en met elkaar kunnen leven. Eerbiedigen vind ik een groot woord, discussie en je eigen mening er tegenover stellen vind ik ook een recht dat beide partijen mogen hebben. En dat dan iets beschaafder en respectvoller dan regelmatig op freethinker gebeurd.
Hoe kan een vrij denkend iemand eerbied (respect)hebben voor een mening die duidelijk niet door eigen denken (=dat de menselijke uniciteit bepaalt!) gestuurd wordt?
Maar integendeel op het denken is gebaseerd van vele duizenden jaren geleden in een héél ander tijdsgewricht tot stand is gekomen? (of als een locomotief die voortdendert op rails die vele duizenden jaren geleden is gelegd naar bestemmingen die allang achterhaald zijn. zoals ik het in een ander topic heb genoemd?)
I.p.v. gebruik te maken van de eigen denkkracht in samenhang met het moderne bevondene en zó je eigen spoorweg richting te geven naar reëele bestemmingen die een waarschijnlijker antwoord geven op de huidige problematiek!
Tolerantie JA! en wend mij schouderophalend af als die ander doordendert op die al gelegde rails!
Jij bent van mening dat een christen en een niet christen naast elkaar kunnen leven, maar dat geldt alleen als er tevredenheid is dat beider meningen door de daaruitvolgende handelingen worden gestaafd!
En dát is het heikele punt, want er kan er maar één tevreden toezien dat zijn/haar mening wordt gevolgd door de daad van toepassing/navolging!
De mening van het verkrachte meisje die e.e.a. omgezet wil zien in een morningafter-pil behoort m.i. absoluut doorslaggevend te zijn evenals de wil van iemand die zonder lijden wil sterven middels euthanasie.
De wetgever zowel als de arts behoren zich als opponent van dat standpunt bescheiden achter de coulissen terug te trekken in dat soort situaties!
Dan past het jou (m.i.) om even te slikken en te zeggen "Ik tolereer!" die mening óók in zijn uitvoering!
Maar voor mezelf absoluut niet, "Ik wil lijdend sterven als dat door god voor mij weggelegd is"! (en dan slikt die andersdenkende even medelijdend, maar tolereert dat óók)
Zolang 'meningen' slechts meningen zijn en blijven, kan ik met iedereen goed samenleven. Goede morgen buurvrouw! Dag buurman!
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

De een staat op een berg van graniet. De ander staat op een berg van lucht. De een legt een steen op de berg. De ander zet een mijter op. De een legt een steen op de berg. De ander gaat op zijn tenen staan en zegt: “Ik kijk nog steeds op u neder.” De ander zegt: “Als u gezien heeft wat beneden u is, reik ik u de hand.”
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Plaats reactie