DeLeek,
We weten van de geschiedenis dat veel van de geschiedenis niet klopt maar veel van de geschiedenis doet verder niet ter zake. Men weet zelfs dat er in sommige gevallen overdreven wordt zoals zo'n beetje bvij iedere historische veldslag. Bepaalde zaken zijn wel redelijk zeker. Bijvoorbeeld de oorlogsstrategiën die Alexander de Grote toepaste. We weten dit omdat dat deze zaken niet alleen door zijjn geschiedschrijvers beschreven zijn maar ook door zijn tegenstanders. Bovendien zijn deze strategiën overgenomen en worden ze nog steeds op militaire scholen onderwezen. Dit alles los van het feit dat het bestaan van Alexander, en zijn doen en laten, net als Djenghis Kahn, duidelijke culturele sporen heeft achtergelaten in vele, vele landen.
Jij nuanceert ook de baby moorden. Volgens jouw was dit alleen in Bethelehem en omstreken. En je beweerd bovendien dat het nauwelijks opgevallen zal zijn. Maar waarom vluchtte Jozef en Maria dan met jezus naar Egypte? Wat was de noodzaak hiervan? Tiberias, Beer Sheva, Jerusalrm, Nazareth en vele andere plaatsen zou dan veel logischer geweest zijn. En dan nog, nergens is er iets opgetekend van het besluit van deze baby moord? Hoe wisten die lokale historici in die tijd dan dat de 'enige tientallen' baby moorden een verband hadden met de geboorte van een messias? Welke messias eigenlijk? Er schijnen er meer geweest te zijn in die tijd? En dan nog, de opdracht van deze moorden werd nog steeds door het romeinse gezag uitgevaardigd. Als het romeinse gezag dit zo belangrijk vond waarom dan hebben ze zich beperkt tot 'enige tientallen' babies in of rond Bethelehem....oh ja!...waar het op dat moment
toevallig vergeven was van de mensen vanwege een volkstelling. Immers, Jozef kon met zijn hoogzwangere Maria konden immers geen plaats vinden in welke herberg, pension, bedoeïentent of welk menselijk onderkomen dan ook.
Jij zegt dat de door jou gerefereerde Josephus absoluut geen gelovige in jesus was. Fijn!
Maar wie was hij dan wel? Hoe komt men aan zijn naam? Hij weet men dit zo zeker? Waar zijn zijn authentieke geschriften? Hoe weet men dat dit zijn authentieke geschriften zijn?
Bedenk, nogmaals, bijzondere beweringen vergen bijzonder bewijs.
En jouw bewijs is, op z'n zachts gezegd, nogal mager.
Begin eens hier (een referentie):
http://ccat.sas.upenn.edu/~humm/Topics/ ... ephus.html
Vergelijk het eens met de huidige tijden. Hubbard (scientology) beweerd dat er een kosmische spirituele theta straling is. Het buitenaardse geven word
compleet bevestigt door de Raëlians die ook vinden dat er een kosmische link is tussen een buitenaards wezen (Elohim) en het grote panspermia experiment genaamd 'aarde'.
Wat moeten we over 2000 jaar denken? Dat Scientology
de ware religie is? En dat dit bevestigd word door een 2000 jaar oude niet-scientology gelovige genaamd Raël? Een man, altijd keurig in het wit gekleed, met ook enige profetische reputatie!
Jij beweerde dat Josephus geen jesus-gelovige was. Dat is een begin. Maar niet het einde! Ik weet van bepaalde historische veldslagen dat de onderworpenen een goddelijke adoratie hadden voor hun overheerser en in woord en geschrift deze goddelijke adoratie ook uitte. Hoewel ik deze verhalen nu niet onmiddelijk bij naam kan noemen (ik hou het niet bij, mijn algemene interesse ligt meer bij andere onderwerpen).
Ook bij dit soort devoties, waarbij tegenstanders 'ogenschijnlijk' de goddelijkheid van hun veroveraar onderkende durf ik te twijfelen aan het waarheidsgehalte van dit neergeschreven feit.
En dit laatste is 'slechts' een
gewoon feit en geen
buitengewoon feit (zoals de verrijzenis, lopen over water, water in wijn doen veranderen, iemand uit de dood laten verrijzen door handoplegging, enz...).
En ja! Natuurlijk eis ik
buitengewoon bewijs! Dat je dit afwimpelt als onredelijk is een uitermate zwak excuus. Er zijn veel mensen, mensen die elkaar niet kennen, die UFO's hebben gezien. Maar waren dit ook wel UFO's? Jesus en UFO's zijn niet te vergelijken zeg je? Prima! Maar jesus gave voor
buitengewone genezingen zijn wel te vergelijken met Jomanda's
buitengewone genezingen. Deze laatste zijn recenter, beter en veelvuldiger gedocumenteerd dan je jesus
buitengewone genezingen. Maar is het 'bewijs' voor Jomanda's buitengewone genezingen afdoende? Nee! Natuurlijk niet! Waarom dan zou ik zo'n uitermate zwak 'bewijs' zoals door jou gepresenteerd accepteren.? Bewijs waarvan de authenticiteit nauwelijks tot niet te controleren valt en waarvan het waarheidsgehalte van de inhoud twijfelachtig is. Ik ben wel overtuigd van het bestaan van Alexander, een persoon die lang voor jesus leefde. Eenvoudig omdat hiervan zowel in geschrift als cultuur wel veel bewijs voor is. Maar ik zou
ook skeptisch zijn als iemand zou beweren dat Alexander elke dag voor zijn ontbijt een kop cornflakes nam. Ook dan zou ik vragen waar het bewijs hiervoor is. En nee, ik accepteer dan geen oud stoffig perkament, die refereert aan een ander stoffig perkament dat niet eens meer bestaat waarin opgeschreven stond dat een niet nader te verifiëren derde persoon dit had gezien en mondeliing had doorgegeven.
En laatste betreft dan een bewijs voor het 'gewone' en niet eens het 'buitengewone'!
DeLeek, je hebt nog steeds geen bewijs geleverd die zelfs maar overwogen kan worden om als bewijs bekeken te worden. Mijn simpel verzoek is heel reëel, maar natuurlijk erg frusterend voor jou omdat je in de boeken en op het internet geen enkel bewijs kan vinden dan behalve vage namen van vage niet nader aangeduidde documenten zoals deze ene Josephus.
En wie weet, misschien is er iets meer bekend van Josephus! Onthoud mij deze informatie vooral niet! Veel succea bij het opzoeken en achterhalen van deze informatie!
Conclusie:
Je poging tot bewijs is nobel. Maar het bewijs zelf is niet afdoende.
MvG, Wim Ahlers.