Beste Antoon,
Niemand op dit forum beweert dat "de meerderheid gelijk heeft". Dat is namelijk juist het kenmerk van een ad populum drogredenering. In plaats daarvan heeft de persoon gelijk die de beste argumenten levert. Vergelijkenderwijs kan ik bij elke paradigmawisseling beweren dat de meerderheid geen gelijk had voor de paradigmawisseling en na de paradigmawisseling (of ene generatie later) de aanhangers van de oude theorie in de minderheid zijn.
Semmelweis had zijn gelijk dat hij volgens bijbelse richtlijn
studenten hun handen liet wassen na contact tussen dode en een geboorte ondanks dat hij hard uitgelachen werd, ik ben geen Semmelweis in die zin dat het mij niet uitmaakt of er gelachen wordt of dat ik de hemel ingeprezen word , het is mij om het even
Ik zit met een aantal serieuze problemen voor dit verhaal. Ik ken het o.a. ook uit het plagierende boek van Hobrink (die het weer van McMillen heeft gejat). Toch zijn hier een flink aantal kanttekeningen, om een lijstje te geven:
a) baseerde Semmelweis zich rechtstreeks op de bijbelse voorschirften of komen de bijbelse voorschriften toevallig deels overeen met de opvattingen van Semmelweis?
b) In de bijbel staat niet dat in het water Hypochloriet moet worden opgelost, dit schreef Semmelweis wel voor. Juist de antiseptische werking van handen wassen ontstaat door de toevoeging van dat hypochloriet.
c) waarom staat in de bijbel geen methode hoe je water kan zuiveren
d) Waarom staat er in de bijbel geen voorschrift dat je water moet koken voordat je het drinkt?
Mijns insziens is de bewering van McMillen/Hobrink dat Semmelweis zich baseerde op de bijbel een mythe die ze zelf graag voor hun karretje willen spannen omdat ze zichzelf graag in een martelaarspositie willen wringen.Helaas, dat lukt niet.
of dat een bijbelgelovige in de regel een groter intellect heeft is niet te bewijzen,andersom ook niet,
Dat beweert ook niemand behalve jij. Dus dan moet jij ook met de bewijslast komen.
ik draai al een tijdje mee op deze aardkloot ,en door mijn werk ga ik met mensen om , het is mijn persoonlijke indruk die ik krijg.
op een gegeven moment was ik zover dat ik aan het afwassen van de theekopjes van tevoren al wist of de persoon gehuwd of gescheiden was, ik kreeg keer op keer gelijk.
Kunst, kijk maar naar de handen. Zie je het zo.
aan het postuur van mannen kon ik vaak zien of ze gelovig waren zelfs kon ik meteen al ontwaren of ik met een ouderling te doen had, en nog meer dingen. maargoed het is niet hard te maken , het is jouw woord tegen het mijne
Wat denk je? Ik had eens contact met een theologiestudent en die kon het zelfs beter: die kon aan iemand zien bij welke kerkelijke stroming hij/zij zat. Nadat hij mij uitlegde waar je op moest letten, kon ik dit ook met enige nauwkeurigheid. Kortom, dit snijdt geen hout.
Maar goed, dit is allemaal offtopic. Antoon: terug on topic!
Sararje
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn