Christelijk Nederland in rep en roer

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

blijkbaar hebben moderne christenen hier totaal geen probleem mee
Moderne christenen hangen een mix van gecompartimentaliseerde irrationalismen en rationalistische methodes (waaronder dus (natuur)wetenschap ) aan...
Dat is de manier waarop ze kunnen functioren op een scizofrene manier in een sowieso al gecompartimentaliseerde maatschappij ...
Het zijn seculiere priesters die hun kazuifels verwisselen voor laboratoriumjassen in de
kleedkamers , vooraleer hun dagelijks werk aan te vatten ( en met een privé ochtendgebedje thuis , allicht ? :D :D :D )
Theistische evolutionisten zoals de amerikanen F. Collins en Ken Miller zijn daar uitstekende voorbeelden van .....

Pierre Theilhard de Chardin was er ook zo eentje die vroeger al een compromis tussen zijn verschillende" magisteria " had uitgewerkt :het resultaat was een aantal boeken vol onbegrijpelijke woordsalades : het soort literatuur waar iedereeen zijn gading kan in vinden ....en met recht een " bijbel"van alles en nog wat ... genoemd

P.S.
er bestaan ook "scizofrene " maar eerlijke (bijbelse) creationisten-wetenschappers
Kurt Wise
http://pandasthumb.org/archives/2009/01 ... ation.html

Nou ja , Amerikanen zijn eigenlijk een soort aliens .... :roll:
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

in ieder geval vind ik plus minus 30% van mensen die niet geloven dat evo. bewezen is acceptabel
Ze geloven maar een eind weg. Dat ze de feiten niet onder ogen durven komen kunnen we ook niets aan doen. Misschien vaker afstemmen op Discovery of National Geographic ipv EO? Een beetje kennis opdoen kan soms wonderen verrichten...
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

vind u evolutie bewezen
site nostalgie startkabel 50er- jaren

36.9% zeer zeker bewezen
16.1% zeker bewezen
14.6% weet niet
6.12% niet zeker bewezen
26.0% zeker niet bewezen

Totaal aantal stemmen: 457
bovenstaande site wordt voornamelijk bezocht door 50- plussers
het hoeft gewoon niet altijd met intellect te maken te hebben , het kan meespelen , natuurlijk, uiteraard in mijn ogen iintellect in het voordeel van scheppingsgelovigen die daarnaast ook vaak blijk geven van brede kennis op veel andere wetenschappelijke gebieden , dat zie ik gewoon om mij heen.

bij dit alles blijven denken aan Semmelweis
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

bij dit alles blijven denken aan Semmelweis
Beste Antoon,

Ik weet niet welke associatie jij hebt met Semmelweis maar mijn directe associatie is die van een miskend wetenschapper die uiteindelijk in een psychiatrische inrichting moet worden opgenomen en daar stierf aan een hersenvliesontsteking. Wil jij je daarmee vergelijken?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan »

antoon schreef:uiteraard in mijn ogen iintellect in het voordeel van scheppingsgelovigen die daarnaast ook vaak blijk geven van brede kennis op veel andere wetenschappelijke gebieden , dat zie ik gewoon om mij heen.
Vreemd ik heb meestal een precies omgekeerde indruk, maar misschien is mijn beeld door mijn omgeving vertekend. Maar kun je jouw bewering namelijk dat "Intellect in het voordeel is van scheppingsgelovigen" op enige manier hard maken? :roll:
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 09 feb 2009 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Ik weet niet welke associatie jij hebt met Semmelweis maar mijn directe associatie is die van een miskend wetenschapper die uiteindelijk in een psychiatrische inrichting moet worden opgenomen en daar stierf aan een hersenvliesontsteking. Wil jij je daarmee vergelijken?
ik ben geen Semmelweis maar ik haal hem aan als voorbeeld ,dat de meerderheid niet altijd gelijk hoeft te hebben , Semmelweis had zijn gelijk dat hij volgens bijbelse richtlijn
studenten hun handen liet wassen na contact tussen dode en een geboorte ondanks dat hij hard uitgelachen werd, ik ben geen Semmelweis in die zin dat het mij niet uitmaakt of er gelachen wordt of dat ik de hemel ingeprezen word , het is mij om het even

of dat een bijbelgelovige in de regel een groter intellect heeft is niet te bewijzen,andersom ook niet, ik draai al een tijdje mee op deze aardkloot ,en door mijn werk ga ik met mensen om , het is mijn persoonlijke indruk die ik krijg.
op een gegeven moment was ik zover dat ik aan het afwassen van de theekopjes van tevoren al wist of de persoon gehuwd of gescheiden was, ik kreeg keer op keer gelijk.
aan het postuur van mannen kon ik vaak zien of ze gelovig waren zelfs kon ik meteen al ontwaren of ik met een ouderling te doen had, en nog meer dingen. maargoed het is niet hard te maken , het is jouw woord tegen het mijne
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Beste Antoon,

Niemand op dit forum beweert dat "de meerderheid gelijk heeft". Dat is namelijk juist het kenmerk van een ad populum drogredenering. In plaats daarvan heeft de persoon gelijk die de beste argumenten levert. Vergelijkenderwijs kan ik bij elke paradigmawisseling beweren dat de meerderheid geen gelijk had voor de paradigmawisseling en na de paradigmawisseling (of ene generatie later) de aanhangers van de oude theorie in de minderheid zijn.
Semmelweis had zijn gelijk dat hij volgens bijbelse richtlijn
studenten hun handen liet wassen na contact tussen dode en een geboorte ondanks dat hij hard uitgelachen werd, ik ben geen Semmelweis in die zin dat het mij niet uitmaakt of er gelachen wordt of dat ik de hemel ingeprezen word , het is mij om het even
Ik zit met een aantal serieuze problemen voor dit verhaal. Ik ken het o.a. ook uit het plagierende boek van Hobrink (die het weer van McMillen heeft gejat). Toch zijn hier een flink aantal kanttekeningen, om een lijstje te geven:
a) baseerde Semmelweis zich rechtstreeks op de bijbelse voorschirften of komen de bijbelse voorschriften toevallig deels overeen met de opvattingen van Semmelweis?
b) In de bijbel staat niet dat in het water Hypochloriet moet worden opgelost, dit schreef Semmelweis wel voor. Juist de antiseptische werking van handen wassen ontstaat door de toevoeging van dat hypochloriet.
c) waarom staat in de bijbel geen methode hoe je water kan zuiveren
d) Waarom staat er in de bijbel geen voorschrift dat je water moet koken voordat je het drinkt?
Mijns insziens is de bewering van McMillen/Hobrink dat Semmelweis zich baseerde op de bijbel een mythe die ze zelf graag voor hun karretje willen spannen omdat ze zichzelf graag in een martelaarspositie willen wringen.Helaas, dat lukt niet.
of dat een bijbelgelovige in de regel een groter intellect heeft is niet te bewijzen,andersom ook niet,
Dat beweert ook niemand behalve jij. Dus dan moet jij ook met de bewijslast komen.
ik draai al een tijdje mee op deze aardkloot ,en door mijn werk ga ik met mensen om , het is mijn persoonlijke indruk die ik krijg.
op een gegeven moment was ik zover dat ik aan het afwassen van de theekopjes van tevoren al wist of de persoon gehuwd of gescheiden was, ik kreeg keer op keer gelijk.
Kunst, kijk maar naar de handen. Zie je het zo.
aan het postuur van mannen kon ik vaak zien of ze gelovig waren zelfs kon ik meteen al ontwaren of ik met een ouderling te doen had, en nog meer dingen. maargoed het is niet hard te maken , het is jouw woord tegen het mijne
Wat denk je? Ik had eens contact met een theologiestudent en die kon het zelfs beter: die kon aan iemand zien bij welke kerkelijke stroming hij/zij zat. Nadat hij mij uitlegde waar je op moest letten, kon ik dit ook met enige nauwkeurigheid. Kortom, dit snijdt geen hout.

Maar goed, dit is allemaal offtopic. Antoon: terug on topic!

Sararje
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan »

Sararje schreef:Maar goed, dit is allemaal offtopic. Antoon: terug on topic!
Goed punt ;)
lanier schreef: Wat het belangrijkste is, is de omgeving (vrienden, familie en kennissen) en de eigen 'comfortzone' van gedachten die je niet zomaar aan de kant zet of waarmee je de confrontatie aangaat..
Christopher Hitchens gaf op een google presentatie nog een andere onderligende verklaring:
http://www.youtube.com/watch?v=sD0B-X9L ... eists.org/

namelijk de behoefte van de mens om zich te onderwerpen als een slaaf indien zijn hier veiligheid voor terug krijgen. Evolutionaar is dit perfect te verklaren als een overlevings machanisme zodat kinderen meer bereid zijn hun ouders te gehoorzamen. Echter mensen lijken deze behoefte, ook op hogere leeftijd nog te behouden waar helaas dankbaar misbruik wordt gemaakt door religeuze instanties en dictators, die het individue ists beloven in ruil voor het opgeven van hun vrijheid :(
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Plaats reactie