Nieuwe aanval op SGP
Moderator: Moderators
Het is in deze toch verrekte jammer dat ik niet een scanner heb, anders had ik nog een oud kopspijkersboekje kunnen citeren met een prachtige dialoog over vrouwenemancipatie en de SGP.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
NEDERLANDS DAGBLAD:
Ik heb veel vrienden die lid zijn van de SGP, ook zij reageren erg laconiek. Het geld komt er wel. Ze geven gewoon minder geld uit aan andere (wereldse) zaken.
Stan
Code: Selecteer alles
Haatberichten in mailbox SGP
door onze redacteur Piet H. de Jong
DEN HAAG - De Staat mag volgens de Haagse rechtbank de SGP niet langer subsidie verstrekken. Een uitspraak met grote gevolgen. Niet alleen voor de SGP, maar ook voor de mailbox van de partij.
De uitspraak van de Haagse rechtbank over het SGP-vrouwenstandpunt was amper wereldkundig gemaakt, of de reacties stroomden binnen. Het partijbureau en de SGP-fractie in de Tweede Kamer kregen tientallen e-mails en telefoontjes te verwerken. Daarbij hielden steunbetuigingen en 'hate-mail' (beledigingen en scheldpartijen) elkaar in evenwicht. In nogal wat reacties klonk de verzuchting door dat eindelijk die ,,middeleeuwse christenen'' en ,,vrouwenonderdrukkers'' worden aangepakt. Berichten die veelal werden ondertekend met slechts een voornaam of met ,,ex-christen''. Een opgeluchte Nederlander zei blij te zijn dat zijn belastinggeld niet meer misbruikt zal worden.
Anderzijds gaan sommige steunbetuigingen aan de SGP gepaard met de vraag om een gironummer om de partij ook geldelijk te gedenken. Weer anderen, ook van de kant van de ChristenUnie en van rooms-katholieken sympathisanten, laten weten voor de geplaagde partij te bidden.
Hoezeer de uitspraak van de rechter de SGP'ers pijnlijk heeft getroffen, verslagen zijn ze allerminst. Achter in de SGP-fractiegang zetelt partijvoorzitter Kolijn. Aan de lopende band geeft hij interviews. Hij benadrukt de ernst van de kwestie nu de rechtbank heeft gezegd dat de overheid de subisidiekraan voor zijn partij moet dichtdraaien. Maar Kolijn verklaart ook dat hij er geen minuut minder om zal slapen. Diezelfde ietwat laconieke houding heeft Kamerlid Kees van der Staaij. Lachend zegt hij tegen de journalist dat elk persbericht van de fractie straks gepaard zal gaan met vermelding van het gironummer van de partij. Stan
Tsja, als ze de contributie met EUR5.- per jaar verhogen, hebbenze waarsch. zo hun financiele slop eruit.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
De HEER zal voorzien.Stanhope schreef:32 EURO per lid.Sararje schreef:Tsja, als ze de contributie met EUR5.- per jaar verhogen, hebbenze waarsch. zo hun financiele slop eruit.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
-
bad_religion
bad_religion schreef:Zo niet, dan houd de SGP het gezien...Erik schreef:De HEER zal voorzien.Stanhope schreef: 32 EURO per lid.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
De gereformeerde kerk heeft denk ik bakken met geld (volgensmij hebben ze het begraven in Staphorst) en gaat meneer van der Vlies de reserves daar wel even raadplegen. Want je weet het: 'als je meer in het zakje doet (of eigenlijk zijn het er nu 2 en nog een keer bij de deur 3 dus) ben je 1 stap dichter bij het eeuwige leven.'
Waag eerst in jezelf te geloven, want wie niet in zichzelf gelooft liegt altijd. 'Nietzsche' (uit: Aldus sprak Zarathoestra)
Als ik het goed begrepen heb is de beslissing van de rechter in staatsrechtelijk opzicht wel van belang, dus dan kan het geen kwaad om een paar keer in hoger beroep te gaan zodat hogere rechtbanken zich er ook over uitspreken en precies duidelijk maken waar de grenzen liggen. Ik weet niet of hieruit opgemaakt kan worden dat Remkes het niet eens is met de uitspraak zelf.Erik schreef:Ik hoor op de radio dat minister Remkes het niet met de beslissing eens is, hij wil een 2e onderzoek.
Verder vind ik de rechtszaak niet zo heel interessant. In principe vind ik de uitspraak wel terecht, maar het praktische effect lijkt me verwaarloosbaar. Nog een paar jaar en de progressieveren binnen de SGP hebben de meerderheid en wordt de anti-vrouw regeling sowieso wel geschrapt. Daarnaast is het besef van gelijkheid ook onder SGP-vrouwen dermate groot, dat de regeling, hoewel fout, praktisch weinig effect heeft. Vrouwlief mag dan weliswaar zelf niet meestemmen tijdens SGP-vergaderingen, maar reken er maar op dat vrouwlief met de deegrol klaarstaat als manlief voor een voorstel heeft gestemd dat haar niet zint. Veel SGP-vrouwen 'gedogen' het SGP-standpunt, maar de speelruimte die de SGP-mannen krijgen van de vrouwen is erg beperkt; ze maken tenslotte ook de helft van het electoraat uit.
In een groepering waar vrouwen sowieso weinig rechten, of weinig besef van hun rechten hebben zou het heel anders zijn. Ik zou daarom veel meer moeite hebben met een primitief islamitische partij die vrouwlidmaatschap verbiedt, dan een SGP die vrouwlidmaatschap verbiedt. Dat zijn appels en peren.
Daarom is deze uitspraak ook zo belangrijk. Een politieke partij mag niet discrimineren binnen de eigen gelederen, dat is de uitleg die wordt gegeven door de rechtbank. Daarom zijn het geen appels en peren. Iedereen binnen een politieke partij moet stemrecht hebben en een bepaalde functie kunnen bekleden ongeacht de standpunten die de partij uitdraagt. Anders zijn die standpunten discriminerend en dat mag niet.In een groepering waar vrouwen sowieso weinig rechten, of weinig besef van hun rechten hebben zou het heel anders zijn. Ik zou daarom veel meer moeite hebben met een primitief islamitische partij die vrouwlidmaatschap verbiedt, dan een SGP die vrouwlidmaatschap verbiedt. Dat zijn appels en peren.
In het discrimineren zelf zit geen verschil tussen de twee gevallen. Wel in de consequenties ervan. Een SGP-vrouw is zich veel beter bewust van haar maatschappelijke rechts- en machtspositie dan een importbruid die van het Marokkaanse platteland geplukt is. De gevolgen van discriminatie zijn daarom in het laatste geval veel ernstiger. En daarom zou ik ermee kunnen leven als men de SGP-discriminatie nog enige tijd zou 'gedogen' , terwijl soortgelijke discriminatie door Islamitische clubs wel verboden wordt. Verschillende gevallen kunnen verschillend behandeld worden.lanier schreef:Daarom is deze uitspraak ook zo belangrijk. Een politieke partij mag niet discrimineren binnen de eigen gelederen, dat is de uitleg die wordt gegeven door de rechtbank. Daarom zijn het geen appels en peren. Iedereen binnen een politieke partij moet stemrecht hebben en een bepaalde functie kunnen bekleden ongeacht de standpunten die de partij uitdraagt. Anders zijn die standpunten discriminerend en dat mag niet.In een groepering waar vrouwen sowieso weinig rechten, of weinig besef van hun rechten hebben zou het heel anders zijn. Ik zou daarom veel meer moeite hebben met een primitief islamitische partij die vrouwlidmaatschap verbiedt, dan een SGP die vrouwlidmaatschap verbiedt. Dat zijn appels en peren.
- chromis
- IT Tech. & Moderator
Er is in ieder geval 'officieel' beroep aangetekend zeg maar.
http://frontpage.fok.nl/nieuws/57568
http://frontpage.fok.nl/nieuws/57568
van fok! schreef: Staat in beroep tegen SGP-uitspraak
Gepost door Gertjan (Kozzmic) - Bron: ANP
Gepubliceerd: zaterdag 10 september 2005 @ 23:05
De Nederlandse Staat zal beroep aantekenen tegen een gerechtelijke uitspraak tegen de Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP). De christelijke partij mag geen overheidssubsidie meer ontvangen zolang zij vrouwen uitsluit van een lidmaatschap. In het tv-programma Debat op 1 kondigde minister Aart Jan de Geus aan hier geen genoegen mee te nemen.
De Geus gaf in het programma van de omroepen EO en NCRV aan dat de grondrechten vrijheid van vereniging en vrijheid van vergadering in deze kwestie botsen met het verbod op discriminatie. Het principiële karakter van de uitspraak van de rechter raakt de houding van de Staat ten opzichte van politieke partijen. De rechter oordeelde woensdag dat de Nederlandse Staat zich met een in de jaren tachtig afgesloten Vrouwenverdrag verplicht heeft om discriminatie van vrouwen in het politieke en openbare leven uit te bannen, en daarom de SGP ten onrechte met subsidie heeft gesteund.
De SGP ontvangt jaarlijks ongeveer 800 duizend euro subsidie voor de partij-organisatie. De parlementsfractie krijgt daarbovenop nog eens 300 duizend euro ondersteuning.