Onze reacties op de scheppingsbrochure

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

n.is.een schreef:ik zou het erg waarderen als je mijn commentaar eens door zou willen lezen en van opmerkingen of verbeteringen zou willen voorzien, waar nodig.
Ik zal kijken of ik wat kan betekenen.
Wat betreft technisch inhoudelijk qua de evolutietheorie moet je het hebben van mannen zoals Tsjok45, P.Vroon, Whalers e.d.

Misschien is het verstandig een oproep te doen aan een ieder dit stukje crea-propaganda linea recta terug te sturen naar de afzender eventueel begeleid met een schrijven?
Het is nooit prettig als je de drol die je in iemands brievenbus stopt weer terug krijgt, zeker niet als ze massaal terug komen.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
PietV.
Erelid

Re: PDF met commentaar

Bericht door PietV. »

n.is.een schreef:
ik zou het erg waarderen als je mijn commentaar eens door zou willen lezen en van opmerkingen of verbeteringen zou willen voorzien, waar nodig.

Vriendelijke groet,
Nico Moenens,
n=1
Beste Nico,

Jouw iniatief is genoeg. Inhoudelijk gezien is het een juiste keus om talk.origins te vermelden. Misschien kun je hier http://www.toarchive.org/ van maken. Tegenwoordig gemakkelijker te bereiken.

Grt,

P.Vroon
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
n.is.een

Re: PDF met commentaar

Bericht door n.is.een »

Zowel p.vroon, tsjok en erik, hartelijk dank voor jullie commentaar en de moeite van het doorlezen. Ik heb even rongsnuffeld hier, en zie dat ik de complimenten bijzonder serieus kan nemen.

Overigens is het ook prettig om buiten het VolkskrantBlog te kunnen discussiëren. Erg mooi wat voor blog-engine overstijgende initiatieven door zo'n Darwin-jaar los komen!
Chris H
Forum fan

Bericht door Chris H »

p.vroon schreef:
Chris H schreef:@p.vroon:
ik had inderdaad gemerkt dat ze elkaar nu om de oren aan het slaan zijn. Gaan we lekker wachten. Ik ben nu bezig met een readertje over Eindeloos bewustzijn voor mensen in mijn naaste omgeving.
Mocht het lezenswaardig zijn voor ons, dan mag je het ook op FT plaatsen. Kijk wel eerst even waar je het zet. Mocht je twijfelen dan kun je het altijd eerst laten lezen door iemand anders. Ik wil je als nieuwkomer niet gelijk aan de leeuwen voeren.
Ik zou het fijn vinden als jullie de huidige versie willen doorkijken. Het is 25 pagina's en groeiend :).
Ik heb het als open office writer document (1.6MB, kan je makkelijk reageren in de tekst), of als pdf (4MB). Maar liefst stuur ik het als attachment per mail, het is namelijk nog door niemand proefgelezen dus zou het nog niet online willen zien.
|
V Stuur me dan het liefst een pb met een mailadres via de profielknop
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Al van bij het begin LIJKT de belangrijkste suggestie van de creationistische folder de bewering dat
Afbeeldingwetenschap ook maar een (dwaal) geloof is( of de zoveelste gratuite (ver)gissing ..." het is ook maar een theorie " ) .... en dat men dat alles best mag en kan onderuit halen door " persoonlijk na te denken " ( iedereen is een slimmerik , maar dan blijkbaar alleen maar met de bril van het eigen "juiste" geloof/ religie , het beroep op het intuitieve aanvoelen en de eigenzinnige maar aangeleerde (=of er voortdurend ingestampte) meningen , wensdenk-dromerijen en de bindingen aan emotionele subjectieve loyaliteiten die uiteindelijk allemaal uitmonden in wereldvreemde trekjes en schade aan de cognitieve capaciteiten en het koppig weigeren kennis te nemen )

...De brochure wil ten eerste haar schaapjes afsluiten van de informatie vloed die het Darwinjaar onvermijdelijk zal teweeg brengen met een van de oudste truuks uit de dierentemmerij ;het aanbinden van oogkleppen zodat men hoopt de door angst voor het onverwachte gevoede stampede te kunnen vermijden ....

Ten tweede is het ook een populistische truuk : ze willen gewoon wat(onredelijke) twijfel zaaien( gebaseerd op emotionele intuititeve en impulsieve "conventionele en conservatieve " meningen ) ;het is bovendien beter vissen in troebel water ....

Er wordt echter nergens in die brochure uit de doeken gedaan wat wetenschap nu eigenlijk is ;
Het enige wat voor de makers van deze propaganda )brochure belangijk is ---> beweren dat elke natuur-wetenschappelijke kennis of theorie die het waagt de bijbelse scheppings-geschiedenis te bedreigen , "bewijsbaar " fout zit ( om wat voor redenen dan ook ) omdat het "meer geloof " vraagt dan het eigen "geloven" dat het gevolg is van ( wat ze noemen ) "zelf nadenken "

Er worden dus , over alles en nog wat uit en over de natuurwetenschap ,voortdurend stromannen*(1) opgericht en vervolgens ondergeschoffeld die "het wetenschapsbedrijf en haar methodes moeten voorstellen " , en wel omdat de reeds verkregen (uitbreidbare en verbeterbare )resultaten van het natuur-wetenschappelijk onderzoek ( voornamelijk in verband met "evolutie ") zoveel mogelijk in de (fundie )doofpotten moeten worden gestopt , uit de belangstelling gehaald en de info erover moet worden afgeblokt ....

Het is daarom ook erg belangrijk ook uit de doeken te doen wat de natuur-wetenschap onderscheid van (bij)geloven en sectarische bijbelarijen die claimen de echte kennis over de "werkelijkheid en de waarheid " te bezitten
Dat is zeer moeilijk ( indien al niet onmogelijk ) over te brengen door het in een "sloganneske" of een " populair verteerbare" jip en janneke vorm , te gieten

Misschien Inspirerende video's zijn hier te vinden :
http://www.youtube.com/watch?v=-h9XntsSEro
http://www.youtube.com/watch?v=ONvDjHM3 ... re=related

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

*Noot (1)
(1) zo wordt bijvoorbeeld nergens gewezen op het feit dat natuurwetenschap altijd vertrekt van empirisch materiaal en dat tracht te verklaren of te ordenen door ondermeer theoretische modellen die direct (maar meestal) indirect toetsbaar en falsifeerbaar zijn = er worden ook geen evidenties en bewijsstukken vermeld die de wetenschap aanvoert ter staving van haar reeds afgelopen werk dat nu tot het curriculum-corpus behoort )

PS
Het moge echter duidelijk zijn , dat het belangrijkste van allemaal het onderwijs is
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Tsjok45 schreef:Misschien Inspirerende video's zijn hier te vinden :
De eerste video is denk ik te hoog gegrepen voor de meeste mensen die nog overtuigd moieten worden.
De tweede vind ik wel goed.

PS: Ik vind de muziek daarin geweldig weet iemand de naam van het stuk?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

De eerste video is denk ik te hoog gegrepen voor de meeste mensen die nog overtuigd moeten worden.
Ja ....dat is misschien wel zo
maar het is de bedoeling dat allemaal te gebruiken als(goede en juiste ?) inspiratiebron o.m. om het te bewerken en een beetje te vertalen ...toch ?

Bovendien
Ik vrees dat je vermoedelijk veel van die nog "te overtuigen " mensen niet zult bereiken door ook nog eens van ze te verlangen dat ze zelf de inspanning zullen moeten doen een vervelende engels-amerikaanse tekst ( ook niet die van video II ) te beluisteren en te begrijpen .... :D

We moeten het publiek niet onderschatten , maar je mag er ook niet teveel van vragen ... ik hoor het zo al " Man wat melig en vervelend alweer , die creationisten en evolutionisten ..... hebben ze niets beters te doen ? " .... of vergis ik me ?
Ni dieu , Ni maitre
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Ik hoop altijd dat niet geregistreerde meelezers er wat aan hebben.
Ik heb nog niet meegemaakt dat iemand van standpunt veranderde in een forumdiscussie.
De meelezer echter kan er wel door gaan nadenken en de voors en tegens meenemen. :wink:
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Fishhook schreef:Ik heb nog niet meegemaakt dat iemand van standpunt veranderde in een forumdiscussie.
Dat komt omdat je hier nog niet zo lang bent, want dat is op dit forum al vaak gebeurd dat iemand zijn standpunt in een discussie bijstelde.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Kitty schreef: Dat komt omdat je hier nog niet zo lang bent, .
Dat klopt, ik doelde meer op andere forums waar ik geregistreerd ben.
De mensen op dit forum schat ik gemiddeld hoger in en zullen dus gevoeliger zijn voor goede (wetenschappelijke) argumenten.
Vin
Forum fan

Bericht door Vin »

Fishhook schreef:
Tsjok45 schreef:Misschien Inspirerende video's zijn hier te vinden :
De eerste video is denk ik te hoog gegrepen voor de meeste mensen die nog overtuigd moieten worden.
De tweede vind ik wel goed.

PS: Ik vind de muziek daarin geweldig weet iemand de naam van het stuk?
Bach, uit de Matthäuspassion.

edit; BWV 244 No. 68 Wir setzen uns mit Tränen nieder

http://www.youtube.com/watch?v=OCOW9ZckXfM
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Bedankt Vin, ontroerend mooi.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Warm aanbevolen door de creationisten en dat ter gelegenheid van het Darwinjaar :
http://www.arkvannoach.com/
Inleider, discussieleider en tevens beantwoorder van ál uw vragen is onze grote crea-vriend Ruben.
http://www.evolutie.eu/content/section/7/44/
Ni dieu , Ni maitre
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Ja de creationisten komen ook op oorlogs sterkte.
http://revolutietheorie.mysites.nl/

http://www.real-life.nl/evolutietheorie.html

Ik vond deze zin uit jouw link wel een sterke, Tsjok. :D
Het niveau wordt natuurlijk aan het publiek aangepast (de huidige inhoud van deze website is niet representatief voor de presentaties).
Ik zie dat voor de debat avonden nog niemand zich geregistreerd heeft.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Fishhook schreef: Ik zie dat voor de debat avonden nog niemand zich geregistreerd heeft.
Ben jij het totaal niet eens met de beweringen die op deze website geventileerd worden? Dan kun je mij in een debat haarfijn uitleggen hoe het zit! Of zitten er in je vrienden- of kennissenkring een stel fervente evolutionisten? Daag hen dan uit het tegen mij op te nemen in een geschreven debat!
De uitnodiging is verstuurd aan Ruben.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Plaats reactie