Orgaandonatie.

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Ruby schreef:Baas over eigen lichaam: zou je dat ook vinden als iemand zwanger is van jouw kind en het wil weghalen?
Wat een vreemde zijsprong, wat is het verband met orgaandonatie?
Ook de zwangere is baas over eigen lichaam.
Wil je weten of ik abortus goed keur?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Een kind is geen "eigendom"van de vader, en ik vind dat hier bij moverende gronden de moeder beslist. Dus baas in eigen baarmoeder.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

doctorwho schreef:Een kind is geen "eigendom"van de vader, en ik vind dat hier bij moverende gronden de moeder beslist. Dus baas in eigen baarmoeder.
als je de vader geen rechten geeft is het ook moeilijk om hem plichten te geven zoals bvb latere alimentatiebetaling. persoonlijk vind ik wel dat vader mee inspraak mag hebben in bepaalde gevallen mbt (niet)uitvoering abortus.

het is tenslotte het kind vd beide volwassenen en niet het privebezit vd vrouw.
vb: gehandicapt kind en man wil het kind nemen en vrouw niet. waarom zou man niet gehoord mogen worden?

waar en hoe je de grens trekt is weer een ander punt
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Beste Appelfflap,

Ook in door jou genoemd voorbeeld zou ik het recht op beslissing bij de vrouw leggen, tenzij de man het uitbroeden en opvoeden ook voor eigen rekening neemt. We zijn wel het product van evolutie en voortplanting is hier een onderdeel van, maar dankzij iets als vrije wil kan dit inmiddels op een aantal punten doorbroken worden.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
ice_age
Forum fan

Bericht door ice_age »

appelfflap schreef:
doctorwho schreef:Een kind is geen "eigendom"van de vader, en ik vind dat hier bij moverende gronden de moeder beslist. Dus baas in eigen baarmoeder.
als je de vader geen rechten geeft is het ook moeilijk om hem plichten te geven zoals bvb latere alimentatiebetaling. persoonlijk vind ik wel dat vader mee inspraak mag hebben in bepaalde gevallen mbt (niet)uitvoering abortus.

het is tenslotte het kind vd beide volwassenen en niet het privebezit vd vrouw.
vb: gehandicapt kind en man wil het kind nemen en vrouw niet. waarom zou man niet gehoord mogen worden?

waar en hoe je de grens trekt is weer een ander punt
De grens is mi vrij eenvoudig.

Zodra je die vader het recht geeft de abortus tegen te houden, bezorg je die moeder automatisch de verplichting om de zwangerschap voort te zetten in het geval dat de vader dat wil. Hiermee ontneem je haar dus de zeggenschap over haar eigen lichaam en wordt ze een soort broedstoof voor die vader. Dat kan niet echt de bedoeling zijn. Bovendien komt de zorg voor de kleine in 99 % van de gevallen toch bij de moeder terecht, die hiermee in ieder geval de komende 18 jaar zoet is.

Indien paps de moeder kan dwingen tot een abortus, het andere uiterste, dwingt hij haar tot een onprettige procedure, die voor sommige vrouwen simpelweg traumatisch is. In beide zou de man dus een onevenredige invloed hebben op haar leven.
De moeder dient dus het laatste woord te hebben in deze kwestie.

Natuurlijk hebben vaders plichten op het moment dat er een kind geboren wordt. Ik zie dat als een plicht naar je familie, zoals je ook plichten hebt naar je broers en zussen, ouders, oma enz. En in die gevallen heb je al helemaal geen inspraak gehad in hun geboorte. Bij die baby hab je die kans wel gehad, nl bij de conceptie. Had je maar stil moeten liggen, of een condoom moeten gebruiken.
Time is an illusion. Lunchtime doubly so. -- Douglas Adams
Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

Erik schreef:
Ruby schreef:Baas over eigen lichaam: zou je dat ook vinden als iemand zwanger is van jouw kind en het wil weghalen?
Wat een vreemde zijsprong, wat is het verband met orgaandonatie?
Geen verband, daarom begon ik er ook mee dat het off topic is.
Ook de zwangere is baas over eigen lichaam.
Wil je weten of ik abortus goed keur?
nee. Ik was gewoon nieuwsgierig of je in die specifieke situatie ook zou vinden dat iemand baas is over eigen lichaam. En dat heb je beantwoord.
Gewoon nieuwsgierigheid dus.... niets meer of minder.
Groeten van Ruby
-------------------------------------------
I don't question your existence - God
Plaats reactie