Theoloog schreef:Je trekt nogal fel van leer. Maar op grond van een misvatting wat het is dat John Gray feitelijk zegt.
Het was niet mijn bedoeling hard van leer te trekken, maar we hebben het hier over onderstromingen die wel degelijk een belangrijke invloed uitoefenen op ons dagelijks bewustzijn en op de gebeurtenissen in onze tijd.
Theoloog schreef:Punt is dat het christendom ons heeft voorzien van een mythisch verhaal waarin de mensheid van punt A via allerlei strijd en doorbraken van het licht gevoerd wordt tot punt Z, waar alle menselijke noden bevredigd zijn.
Er bestaat geen godsdienst of ideologie die niet een mythisch verhaal aanbiedt waarin de mensheid gevoerd wordt naar punt Z, waar haar noden gelenigd zijn. Zoiets opeisen voor één ideologie is fout, en is het begin van het tegengestelde (!).
Laat ons Gray er buiten laten, en diskussieren met mensen die hier inloggen.
bipolair schreef:Daartegenover kan je bijvoorbeeld stellen dat in de oudheid de visie op geschiedenis ook vaak circulair was en dat de orde der dingen altijd zou terugkeren op een vaste plaats.
Voor elke op landbouw gesteunde samenleving is de tijd (de seizoenen) circulair. Ook voor christenen keert de verrijzenis en het feest van de doden jaarlijks terug. Als iemand kennis heeft van landbouwers die dachten:
"het heeft geen zin te zaaien in de lente, want het is toch elk jaar hetzelfde" zou ik dat graag vernemen.
Elke kalender gesteund op gevorderde astronomie is circulair, omdat de hemellichamen steeds terugkeren. Ik geloof niet dat er ooit een Maya gezegd heeft:
"we moeten ons lot niet trachten te verbeteren, want binnen 5000 jaar verandert het eerste cijfer van onze jaartelling toch weer."
bipolair schreef:En neem bijvoorbeeld Plato (wiens denken een enorme invloed had op de oudheid) waar juist de conservatie van het systeem werd hoog gehouden om verder verval te voorkomen.
Waar past dit in je betoog? Net de conservatieve Plato was de grondslag van het Europese christendom.
bipolair schreef:En neem dan het hindoeïsme, confucianisme maar ook het boeddhisme...deze leren gaan vooral over de circelgang en behoud van maatschappelijke orde waar vrijwel geen uitspraken worden gedaan over een immer ontwikkelende mensheid en de aanverwante eeuwig ontwikkelende morele ethische kwesties.
Confucianisme en boeddhisme zijn beide begonnen als protestbewegingen tegen de heersende toestand van hun tijd.
Het
confucianisme was een ethische beweging voor goed bestuur, dus zeer begaan met verbetering van de samenleving. Deze verbetering werd verwacht van mensen, niet van goden, waardoor confucianisme mij moderner voorkomt dan het christendom. Als iemand kan aantonen dat het confucianisme ergens een cirkelgang vooropstelde, zou ik dat graag vernemen.
Het
boeddhisme begon eveneens als protestbeweging en verkondigt eveneens een heilsverwachting: de Maitreya is de laatste Boeddha, die de mensheid zal verlichten en zo een nieuwe wereld openen.
In het
hindoeisme zal Kalaki de tiende avatar van Vishnu zijn. Kalaki komt met een vlammend zwaard een eind maken aan de huidige tijd van duisternis en vergankelijkheid.
Andere godsdiensten die een heilsverwachting koesteren (er zullen er nog wel andere zijn):
Jodendom: de Messias ("gezalfde") is een toekomstige koning uit het geslacht van David, die de overwinning/vrede aan de Joden brengt.
Zionisme: het messiaanse rijk is Israel.
Christendom: Christus (grieks voor "messias") zal terugkeren om de wereld te zuiveren van de slechten en de goeden uit het graf te wekken, hun lichaam te herstellen en hun ziel terug te geven.
Zoroastrianisme: de wereld is een negenduizend jaar durend gevecht tussen goed en kwaad. Dertig jaar voor de eindstrijd zal de Saoshyant geboren worden om het goede te laten zegevieren.
Islam (Shiietisch): de twaalfde Imam zal terugkeren, maar ook al-Qa'imul-Mahdi, die vrede en gerechtigheid op aarde zal brengen.
Islam (Soennietisch): Mohammed heeft Jezus als de echte Messias aangeduid, maar een aantal Soennieten gelooft zoals de Shiieten in de komst van de Mahdi.