Kan een atheïst vrij denken over God?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

siger

Bericht door siger »

hickhack schreef:Waarover meen jij me te moeten waarschuwen? Ik verwonder me overigens wel over dingen die we niet begrijpen omdat ik er genoeg meemaak.
Voor mensen die je komen vertellen dat ze een deal gesloten hebben met het 0mvattende - en je met harde hand duidelijk willen maken dat jij daar óók toe behoort.
hickhack
Banned

Bericht door hickhack »

Een deal met het allesomvattende? Vertel.... Ik zie ons bestaan als allesomvattend. Indien je het in deeltjes bekijkt doe je dit om er persoonlijk voordeel aan te behalen.
Ik weet niet of persoonlijk voordeel altijd zo goed is.

Dat is eerlijk. Heb jij het gevoel dat die eerlijkheid gevaarlijk is? Waarvoor?
Laatst gewijzigd door hickhack op 14 dec 2008 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

siger schreef:Ik heb ernstig en uitermate vrij nagedacht over het bestaan van een bovennatuurlijke wereld. Ik ben tot de slotsom gekomen dat zoiets niet bestaat. Ik vind dit ook een belangrijke conclusie, gezien de maatschappelijke gevolgen.

Hoe zou je willen dat een atheist nog vrijer nadenkt? Denken dat god misschien, waarschijnlijk, wel bestaat? Regelmatig twijfel tonen?
De aanleiding voor deze vraag is het onderschrift van Rene TE geweest. Eignelijk zou het handig zijn indien hij deze vraag zou willen toelichten.

Ik herinner mij vandaag deze tekst:

"Daarom, nu wij deze bediening hebben, die ons door barmhartigheid is toevertrouwd, verliezen wij de moed niet, maar hebben wij verworpen alle schandelijke praktijken, die het licht niet kunnen zien, daar wij niet met sluwheid omgaan of het woord Gods vervalsen, maar de waarheid aan het licht brengen en zo bij elk menselijk geweten onze eigen aanbeveling zijn voor het oog van God. Indien dan nog ons evangelie bedekt is, is het bedekt bij hen, die verloren gaan, ongelovigen, wier overleggingen de god dezer eeuw met blindheid heeft geslagen, zodat zij het schijnsel niet ontwaren van het evangelie der heerlijkheid van Christus, die het beeld Gods is."

2 Korintiers 4:1-4

Met de god dezer eeuw wordt uiteraard de satan bedoeld. :lol:

Is het mogelijk dat hij deze vraag, met deze tekst in het achterhoofd bedoelde? Ik weet het niet!

Wie deze tekst geloofd, kan idd van mening zijn dat wij niet vrij kunnen denken over God, aangezien er ene dekselse duivel ons een loer draait, door onze gedachten te beinvloeden en ons weg te houden van God. :roll:

Maar ook daar heeft Paulus een remedie tegen!

"Want al leven wij in het vlees, wij trekken niet ten strijde naar het vlees, want de wapenen van onze veldtocht zijn niet vleselijk, maar krachtig voor God tot het slechten van bolwerken, zodat wij de redeneringen en elke schans, die opgeworpen wordt tegen de kennis van God, slechten, elk bedenksel als krijgsgevangene brengen onder de gehoorzaamheid aan Christus,"
2 Korintiers 10:3-5

Maar dat behoort tot het werk van de christenen. Men slaagt daar misschien in eigen kring enigszins in, maar buiten de kerk wil het nog niet echt lukken heb ik de indruk.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
siger

Bericht door siger »

hickhack schreef:Een deal met het allesomvattende? Vertel.... Ik zie ons bestaan als allesomvattend. Indien je het in deeltjes bekijkt doe je dit om er persoonlijk voordeel aan te behalen.
Ik weet niet of persoonlijk voordeel altijd zo goed is.

Dat is eerlijk. Heb jij het gevoel dat die eerlijkheid gevaarlijk is? Waarvoor?
Wij mensen hebben een besef hebben van het grote geheel, en dit besef voert ons bij momenten tot bij de grenzen van ons zijn. Dat heeft denk ik iets te maken met onze onvoltooidheid: dieren hebben elk hun niche, maar sinds onze verre voorouders moeten mensen zelf zoeken naar een gepaste manier van leven. In het kaartspel van de evolutie zijn wij de jokers.

Tot zover begrijpen we mekaar allicht. Maar bij mij gaat het rode lampje wild aan en uit wanneer menselijke hierarchieën zich er mee bemoeien. Misschien bedoel je heel wat anders met "het omvattende" - het is ook een goed woord - maar ik vreesde het hierarchische opstapje. Dat omvattende zou plots bovenmachtig barmhartig kunnen wezen. Bijvoorbeeld een slim predikantje dat zegt: heb jij soms ook dat gevoel dat het heelal te groot is? en als je knikt je onmiddellijk een bijbel of een koran onder je neus duwt.
Plaats reactie