PdH schreef:Kochimodo schreef:PdH schreef:
Kun je dat eens toelichten, want volgens mij volgt het tweede deel van deze uitspraak niet uit het eerste. De afwezigheid van taal sluit toch niet uit dat er nog andere manieren zijn om achter het waarheidsgehalte van het een of ander te komen?
Deze uitspraak heb ik letterlijk overgenomen uit een boek. Dus is
niet mijn eigen gevolgtrekking.
Hoeft ook niet, het lijkt mij dat Hobbes dit zelf toch ook wel eens toegelicht heeft, wat je ook letterlijk kunt overnemen
Wellicht heb je een link of referentie?
Bron: Niets dan de waarheid (klein filosofisch citatenboek) door Ad Verkuijlen en Rob van Raay; blz. 21
Het hele citaat is:
"wanneer twee namen worden samengevoegd tot een gevolgtrekking of bewering, zoals:
Een mens is een levend wezen, dan is hij een levend wezen, dan is deze bewering waar als de tweede naam,
levend wezen, alles inhoudt wat met de eerste naam,
mens, wordt aangeduid; en anders is zij onwaar. Want waarheid en onwaarheid zijn eigenschappen van taal en niet van dingen. Waar geen taal is, bestaat geen waarheid of onwaarheid."
Oei, ik heb een belangrijke toevoeging vergeten:
en niet van dingen.
Kochimodo schreef:Hoe zou je zonder taal iets als waar of onwaar kunnen kwalificeren?
Dan mag jij een feit noemen zonder taal.
Stap maar eens van 10 hoog uit het raam, dan zul je kennis maken met de waarheid van 9.8 meter per sec per sec, of je er nou woorden voor hebt of niet

[/quote]
En niet van dingen. Nou ja is vallen van 10 hoog een ding? Neen denk ik, een gebeurtenis zou ik zeggen. De vraag van waar of onwaar kan m.i. alleen gesteld worden mbt tot ben ik wel of niet gevallen. Gesteld dat ik het overleef, dan kan ik zeggen: nee, ik ben in het luchtledige gedoken.Etc.etc.
Het gekke is dat de meeste mensen met het begrip "waarheid" nog wel steeds het begrip voor ogen hebben zoals de griekse filosofen dat zagen, dwz. de absolute waarheid.
Zie mijn aangehaalde quotes van stividubi. Nee, de absolute waarheid of onwaarheid had ik niet voor ogen.
Maar mensen die de absolute waarheid eisen geven wat mij betreft blijk van weinig realiteitszin. Dan kun je ook de rechtspraak wel afschaffen, want iemands schuld of onschuld is nooit absoluut te bewijzen. De enige definitie van waarheid van praktische betekenis is "aantoonbaar consistent met alle bekende feiten".
Kan ik me in vinden.
En in dat laatste zit wat mij betreft het verschil tussen weten en geloven. Geloven is vertrouwen in de waarheid van iets zonder dat dat iets getoetst is aan de feiten.
Jezus opstanding wordt beschouwd als een heilsfeit evanals zijn verzoenende kruisdood.
Weten is vertrouwen in de waarheid van iets omdat dat iets getoetst is aan alle bekende feiten en daarmee consistent is gevonden
Mooi omschreven! Die moet ik onthouden.
(en geloof in religieuze zin is blijven vertrouwen in de waarheid van iets ondanks dat dat iets inconsistent is met de waarneembare werkelijkheid

)
Daarom is het geloof.
"Het geloof nu is de
zekerheid der dingen, die men hoopt, en
het bewijs der dingen, die men niet ziet."
Hebreeen 11:1
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)