Schuldvraagje.

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Antwoord op mijn vraag graag, hickhack, niet uitwijden...
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
hickhack
Banned

Bericht door hickhack »

Ik heb antwoord gegeven. Er zijn genoeg mensen die zich doden vanuit groepsgedrag.En die krijgen hun ''cursus'' en het verhaaltje van de maagden in de hemel er op de koop toe als zoetje.......

Angst doodt niet? Bestaansangst,hoge bloeddruk, hartaanvallen, hersenbloedingen oorlogen, criminaliteit zoals moord en doodslag etc ..etc..... Angst is het meest dodelijke fenomeen wat we kennen. Maar analyseren,ho maar. Religie was tenminste een poging met de psyche iets voor elkaar te krijgen om angst te elimineren.Een poging die is mislukt vanwege ...angst?
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

hickhack schreef: Religie was tenminste een poging met de psyche iets voor elkaar te krijgen om angst te elimineren.Een poging die is mislukt vanwege ...angst?
Religie is een middel om angst te beheersen, niet om angst te elimineren. Voor veel mensen werkt dat prima omdat de meeste mensen zich niet veel vragen stellen. Vanaf de Verlichting en de moderne tijd ontwikkelde zich de wetenschap en tal van vakgebieden in sneltreinvaart, en blijken de antwoorden van religie voor de gemiddeld steeds hoger opgeleide aardbewoner meer en meer tekort te schieten.

Angst is een zeer belangrijk instrument bij het beinvloeden van mensen. Elke politicus, directeur en zelfs arts en psychotherapeut gebruiken angst. Door het handhaven van een effectief angstniveau (dus niet teveel, dat werkt verlammend) kun je massa's in beweging krijgen.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
hickhack
Banned

Bericht door hickhack »

Ben ik het volkomen mee eens.Alleen ben ik niet zeker of met religie angst geelimineerd had moeten worden of of het een beheersing betreft.

En, waarheen of waarvoor of waardoor ''bewegen'' we ons? Weten we dat al? En kunnen we ''vrij'' denken als we die angst in betracht nemen waarmee ''we'' gestuurd worden ?MOETEN we ons eigenlijk bewegen zoals we nu bewegen ?
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

hickhack schreef:Ik heb antwoord gegeven. Er zijn genoeg mensen die zich doden vanuit groepsgedrag.En die krijgen hun ''cursus'' en het verhaaltje van de maagden in de hemel er op de koop toe als zoetje.......
Nee, want je ging van 'angst voor 10 hoog' naar 'zich opblazen van [religieuze] angst'. Dat zijn twee heel verschillende dingen: bij mijn weten pleegt niemand aanslagen omdat ze niet van 10 hoog durven te springen. Geen rookgordijnen meer, geen doelpalen meer verschuiven, alleen graag wederom antwoord op mijn vraag dus.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
hickhack
Banned

Bericht door hickhack »

Het zijn geen verschillende dingen,we hebben dus daarover een verschil in opvatting.
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Het zijn niet alleen twee verschillende dingen ,de mensen die jij bedoelt die zichzelf opblazen zijn niet bang voor de dood die omarmen de dood ,met de gedachte een beter leven na de dood tegemoet te zien . Als je het hebt over religieuze angst kun je beter een ander voorbeeld nemen ,die vervolgesn ook niet te vergelijken is met angst om op 10 hoog te staan .Kleine nuancering .
hickhack
Banned

Bericht door hickhack »

Krautsjo schreef:Het zijn niet alleen twee verschillende dingen ,de mensen die jij bedoelt die zichzelf opblazen zijn niet bang voor de dood die omarmen de dood ,met de gedachte een beter leven na de dood tegemoet te zien . Als je het hebt over religieuze angst kun je beter een ander voorbeeld nemen ,die vervolgesn ook niet te vergelijken is met angst om op 10 hoog te staan .Kleine nuancering .
Mensen die zichzelf opblazen hebben angst. En wel om NIET met die maagden te mogen...

:D
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

Hickhack, ik heb grote bewondering voor uw intellectuele prestaties en ijver, maar ik ben bang u niet meer serieus te nemen..... :lol:
hickhack
Banned

Bericht door hickhack »

:D :lol: :oops:
u mag overigens ''je'' zeggen.....ik heb het niet zo met met respect vanuit de gewoonlijke reflexen. Maar..mag ik raden? Belgie?
Overigens is het wel zo dat ik de overtuiging ben dat angst en voor al chronische voor een vermeende tegenstander dit soort excessen toelaat.(het opblazen)
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Je had het over religieuze angst ,niet over angst om niet te kunnen copuleren met maagden .
Je betoog wordt er niet geloofwaardiger door als je alles met alles verbindt in tegendeel zelfs .Ik deel daar in de mening van bipolair .Kom eens met steekhoudende argumenten zonder je bakens iedere keer te verzetten .
hickhack
Banned

Bericht door hickhack »

IK had het niet werkelijk over ''religieuze angst''. Er is geen verschil in de uitwerkingen van angst. Angsten nemen ons onze ontwikkeling.daarnaast zijn er een paar angsten die vermijdingsgedrag uitoefenen die zinvol zijn voor het overleven van een individu.
Niemand vraagt je om mij serieus te nemen, je begrijpt mijn ''humores'' niet, die wel met een serieuze bedoeling geplaatst was.
Laatst gewijzigd door hickhack op 07 dec 2008 01:13, 1 keer totaal gewijzigd.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

hickhack schreef:IK had het niet werkelijk over ''religieuze angst''. Er is geen verschil in de uitwerkingen van angst. Angsten nemen ons onze ontwikkeling.daarnaast zijn er een paar angsten die vermijdingsgedrag uitoefenen die zinvol zijn voor het overleven van een individu.
Niemand vraagt je om mij serieus te nemen, je begrijpt mijn ''humores'' niet die wel met een serieuze bedoeling geplaatst was.
Druk je dan eens wat "normaler" uit zodat "normalen"je ook begrijpen!! En vermoei me niet met wat het begrip "normalen"betekend!, dat kennen we hier ondertussen wel!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Door aan een discussie deel te nemen wordt je geacht niet alleen de ander serieus te nemen ,maar wordt je geacht zelf ook een serieuze bijdrage te leveren .Als je dat niet van plan bent ,dan moet je niet deelnemen aan een forum .Het is een beetje heel erg flauw om aan de ene kant van anderen te verwachten dat ze je serieus nemen ,gezien het feit dat je doorlopend beklaagt over het feit dat je zo andersdenkend bent dat niemand je begrijpt en aan de andere kant zelf als het even tegen zit niet serieus genomen hoeft te worden .Wat is het nu ,wil je begrepen worden of niet en wil je serieus genomen worden of niet .Want op deze manier is het eigenlijk een grote belediging voor iedereen die zijn best doet om een serieuze discussie te voeren .
hickhack
Banned

Bericht door hickhack »

Ik beklaag me niet hoor ,ik leg alleen uit waarom je me niet wilt begrijpen. De ongeschreven regels van ''het spel lijken erop dat er gewoon niet over bepaalde zaken gediscussieerd kan worden.

Openheid betreffende gedrag is taboe....Vraag me serieus en je krijgt serieus antwoord.

Indien het Adje Hominem wordt,wat in bepaalde bijdragen al gebeurd is dan kan je bijdragen van me verwachten die met ironie doorspekt zijn (en weet je niet of Adje meespeelt of niet)... maar doorgaans wel een waarheidsgehalte beherbergen.

Diegenen met de beste truucjes ''winnen'' hier de discussie blijkbaar,ik heb geen zin in truucjes...., Verwar dat dan dus niet met ''eerlijk'' vrijdenken.Eerlijke vrijdenkers raken wellicht ook eens een paar tere zieltjes van de vrijdenkers die schermen met de ongeschreven wetten van de hierarchie en de bijt en pik-orde vanwege belangen....Met eerlijk bedoel ik dat het tijd wordt jezelf en de belangen die je verdedigt ook eens wat luchtiger te zien te zijner tijd en te kunnen lachen om jezelf.Gelijk bestaat nooit enkel aanzichten die je van verschillende kanten kan bezien.
Plaats reactie