Stefan zegt me niets maar als het semiapocrief is, waarom wordt er dan zoveel aanb opgehangen? Over de martelingen van Jezus staan ook maar een paar regeltjes in het NT en toch is alleen al daaromheen een hele cultus met film gemaakt (The Passion of the Christ) blech.hetty schreef:Hoi,
Nee, dat was een andere vrouw, bij mijn weten. Het verhaal wat tussen teksthaken staat in het NBG en dus niet voorkomt in de oudste vertalingen.Sararje schreef:Vanwwar die wetenschap dat dat 2000 jaar geleden niet gedaan werd? Ik meen me een verhaaltje te herinneren met een zekere Maria M. die gestenigd dreigde te worden.hetty schreef:Hoi,
Ik bedoel de praktijk.
Het stenigen schijnt niet gepraktiseert te worden.
Bijbels gezien is nog wel Stefanus gestenigd, maar dat was in een tijd dat Joden helemaal niet bevoegd waren om te excuteren. (vandaar de romeinse executie van Jezus)
En aangezien het Stefanus-verhaal verder ook nogal rammelt, lijkt me dat één van de verzonnen verhalen.
Net als in alle wetgevingen van die tijd kwam steniging voor. Echter, de procedure voor steniging was moeizaam en kwam daardoor aanmerkelijk minder voor dan bij de Taliban. De belangrijkste reden waarom iemand binnen het antieke Jodendom ter dood kon worden veroordeeld was, zo uit mijn hoofd, moord.In Joodse geschriften uit die tijd komen stenigingen vrijwel niet voor, heb ik begrepen maar niet gecheckt. Ik meen één steniging.
Ik kan je diverse passages laten zien waarbij ze allemaal wezenlijk verschillen van het Hebreeuws. Ik heb zelf jaren geleden met een bevriende theologiestudent na te gaan waar Bethuel, de vader van Laban, vandaan moest komen. 9 verschillende bijbels, 9 verschillende streken (hij verzamelt bijbels). Sommige meer dan 500km uit elkaar liggend. Ik verbaas me nergens over.Ook raar.Zelf ff het Hebrreeuws erbij gepakt. Staat er niet. Er staat we l'jullie zijn bent gemaakt naar voorbeeld van god'In psalm 82 staat:
5 U toont geen inzicht, geen begrip,
en doolt in duisternis rond,
de aarde wankelt op haar grondvesten.
6 Ooit heb ik gezegd: “U bent goden,
zonen van de Allerhoogste, allemaal.”
in Johannes haalt Jezus deze tekst aan ter verdediging van hemzelf:
Joh 10:
34 Jezus zei: ‘Staat er in uw wet niet geschreven: “Ik heb gezegd: ‘U bent goden’”?
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Ps ... 18&idp5=19
http://bijbel.oneway.nl/
In 9 vertalingen staat kinderen/ zonen van de allehoogste (etc)
Niet noodzakelijkwijs corrupt maar wel een stel vertalers die te veel hun 'dichterlijke vrijheid' gebruiken.Zijn dat dat allemaal corrupte vertalingen die die Joh 10 wensen te ondersteunen? Het zou me niet eens verbazen hoor, maar ik ga toch nog es op zoek...
Ahem, dan mag jij me een fatsoenlijke vertaling uit het Grieks geven van 'christos'. Dat betekent nl. 'Gezalfde'. Ik moet er wel bijzeggen dat Jezus voor veel mensen de zalvende werking als glijmiddel heeft.Jezus is nooit gezalfd tot koning of priester. Of hij zichzelf als messias zag weet ik gewoon niet omdat dar weinig over in de bijbel staat.Zalving zoals erna gebeurde geurde alleen bij priesters en koningen. Jezus was ook in de eerste instantie geen van beide maar toch rekende hij zich dit aan. Bovendien is er vrijwel niets van Jezus zelf vanb voor Paulus letterlijk bewaart gebleven.Alleen zegt hij nergens: Ik ben de Messias.
Jezus zelf heeft idd geen geschreven berichten nagelaten.
Nee hoor, dat heet wishful thinking. Lees voor de grap eens De Vreugdeloze Wetenschap en dan met name het stukje van Willem Albert Wagenaar en je begrijpt mijn punt.Een beschrijving is dus onbetrouwbaar en schrijvers hebben het halve OT erbij gehaald om toch maar dat messiasschap te 'bewijzen'.Sararje schreef: Een theologische vergissing van schrijvers die dit pas na het jaar 70 invulden" bvovendien, het is onmogelijk 40 jaar na dato (jaar 70 e.v.) een betrouwbare beschrijving van Jezus te reconstrueren.
Dat lijkt mij een vergissing.
[/quote]Ik bedoel al die andere evangelieën. (Thomas, Filippus etc) Er is toch belachelijk veel geschreven over iemand die nooit heeft bestaan?Zoals welke bronnen? Josephus Flavius is ook van latere tijd hoor.Voor mij krijgt hij het voordeel van de twijfel. duidelijk is wel dat hij minder mensen trok dan de evangelieën doen geloven, maar er is genoeg over hem geschreven om hem als historisch figuur te zien.
Behalve de canonieke evangeliën zijn er nog 'tig' gevonden.
Daarvoor verwijs ik je direct door naar de velen voor mij die hier al op hebben gereageerd.
Ja, ik ben me er eentjeKalm aan, en rap een beetjeHoor ik dinsdag.Doe rustig aan met je bruikbare en onbruikbare hand. En beterschap met je sleutelbeen. duurt een week of drie, toch?![]()