C.M.H. schreef: In de optiek van de Christen (voor het gemak) is de moraal niet absoluut in het punt dat je jezelf er niet van kunt onttrekken.. Dat zou inderdaad onhoudbaar zijn. De Christen gelooft echter dat wanneer God zegt dat stelen verkeerd is, dit TEN ALLE TIJDEN strafbaar zal zijn. Ook al gebeurt dit in een maatschappij waar stelen wordt gezien als een deugd.
Eerst even over het Christendom. Het Christendom is de meest moraalloze religie van allen. Iemand kan in zijn leven van alles uitgehaald hebben - moord, verkrachting, etc.. - maar zodra men in de Heere Jezus gaat geloven, is er voor iedere zonde absolutie. Tegen de moordenaar naast hem aan het kruis, zegt de Heere Jezus: 'Heden zult gij met mij in het paradijs zijn.' Ergo, alles is geoorloofd, als men maar gelooft en berouw toont, en ongeloof is het enige strafbare feit in het hemelse strafboek.
Maar dat iets strafbaar is, om het even of het in dit leven is, of erna, betekent niet hetzelfde dan dat het 'slecht' is. Moraal is geen natuurwet, het is een mening. Meer niet. Het is om het even of het de mening is van een bovennatuurlijk wezen, of van een mens. Zolang mijn eigen wil sterk genoeg is om het te negeren of te trotseren, is een moreel stelsel nooit absoluut. Goed en slecht zijn meningen, geen natuurkundige wetten. Meningen zijn relatief, en natuurkundige wetten zijn absoluut. Wie morele wetten absoluut wil noemen moet dat zelf weten, maar hij doet geen recht aan de betekenis van dat woord. Het postuleren van 'onfeilbare' goden verandert daar niets aan.De leidraad is dus vast, en het feit dat wij daar van afwijken leidt er niet toe dat de leidraad verschuift. We zullen enkel ter verantwoording worden geroepen, is het niet in dit leven dan wel hierna.
M.i. mogen mensen dit best stellen, maar het hele idee staat en valt met de bewijsvoering voor de achterliggende entiteit (God). Hierbuiten is er geen enkele reden iets dergelijks te veronderstellen, aangezien niets in deze werkelijkheid leidt tot een dergelijke conclusie.
Daar ben ik het uiteraard weer volkomen mee eens.
Vriendelijke groet.