Zeitgeist, the movie

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

Ik ben van mening dat het WTC 7-gebouw door 'controlled demolition' is ingestort.

Ja
7
21%
Nee
26
79%

Totaal aantal stemmen: 33

Think
Forum fan

Bericht door Think »

Think schreef:Deze wereld is nog veel meer fucked-up dan ik al dacht.
Of misschien valt het toch wel weer meer. Door de hectiek rond een overlijden het topic pas weer bekeken nadat er twee pagina's discussie aan toe zijn gevocht, maar ik vind Wahler's stijl van ontzenuwing sterk en Cluny geeft een interessante aanvulling vanuit de materiaalkunde: dat brand volgens hem veel makkelijker een wolkenkrabber valt dan ik dacht. Maar dan blijft mijn vraag: hoe kan het dan dat het er zo uit ziet als een controlled demolition? Ik verwacht, maar ja ik ben een leek, een stukje bij beetje ineen zakken naarmate het vuur meer heeft aangetast. Zijn er andere voorbeelden van zo'n regelmatig instorten door brand? Ik heb beelden van de TU Delft destijds wel gezien, maar daar staat me geen helder beeld van bij.

Beetje informatie overdosed nu, met het afscheid van een dode erbij, tussendoor even de nieuwe berichten checken en dan zoveel informatie... pfff, wat is het toch moeilijk om (wat ik altijd probeer) een accuraat beeld van de wereld te hebben, terwijl je onmogelijk op alle terrein (bouwkunde, demolition, de financiële organisatie van de FED etc.) expert kunt zijn. :?
Gaia lijdt aan uitgezaaide primateritis, een mensenplaag (J. Lovelock)
Trees
Forum fan

Zeitgeist.

Bericht door Trees »

@Think,
Gecondoleerd en veel sterkte gewenst rond het overlijden van deze mens.
Think
Forum fan

Re: Zeitgeist.

Bericht door Think »

Trees schreef:@Think,
Ik wens je veel sterkte rond het overlijden van deze mens.
Dank je. Wat de discussie betreft: als er inderdaad Thermite is gebruikt, zou ik zeggen: het meest waarschijnlijk is dan dat het door experts is gebeurd en dan ben ik in elk geval wel benieuwd naar welke tegenstrijdigheid dat leidt.. Wahlers?
Gaia lijdt aan uitgezaaide primateritis, een mensenplaag (J. Lovelock)
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Think schreef:
Think schreef:Deze wereld is nog veel meer fucked-up dan ik al dacht.
Of misschien valt het toch wel weer meer. Door de hectiek rond een overlijden het topic pas weer bekeken nadat er twee pagina's discussie aan toe zijn gevocht, maar ik vind Wahler's stijl van ontzenuwing sterk en Cluny geeft een interessante aanvulling vanuit de materiaalkunde: dat brand volgens hem veel makkelijker een wolkenkrabber valt dan ik dacht. Maar dan blijft mijn vraag: hoe kan het dan dat het er zo uit ziet als een controlled demolition? Ik verwacht, maar ja ik ben een leek, een stukje bij beetje ineen zakken naarmate het vuur meer heeft aangetast. Zijn er andere voorbeelden van zo'n regelmatig instorten door brand? Ik heb beelden van de TU Delft destijds wel gezien, maar daar staat me geen helder beeld van bij.

Beetje informatie overdosed nu, met het afscheid van een dode erbij, tussendoor even de nieuwe berichten checken en dan zoveel informatie... pfff, wat is het toch moeilijk om (wat ik altijd probeer) een accuraat beeld van de wereld te hebben, terwijl je onmogelijk op alle terrein (bouwkunde, demolition, de financiële organisatie van de FED etc.) expert kunt zijn. :?
Er was geen controlled demolition.
Er is geen complot, niet vooraf, niet tijdens en niet na de aanslag.
En in feite is het niet zo moeilijk. Staal is keihard bij kamertemperatuur, het kan heel veel gewicht dragen dus alles wat er boven op staat, de warmte van een gewoon brandje maakt het spul zo zacht dat het bezwijkt onder het gewicht van al die verdiepingen erboven.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Sararje
Superposter

Re: Zeitgeist.

Bericht door Sararje »

Think schreef:
Dank je. Wat de discussie betreft: als er inderdaad Thermite is gebruikt, zou ik zeggen: het meest waarschijnlijk is dan dat het door experts is gebeurd en dan ben ik in elk geval wel benieuwd naar welke tegenstrijdigheid dat leidt.. Wahlers?
Termite explodeert niet door hoge temperatuur. Dat zou betekenen dat je het moeten laten exploderen exact op het moment dat het vliegtuig het WTC penetreert. Zie je dat voor je qua timing?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Ik kan dit laatste beamen ,ik heb ooit iets gedaan met werktuigbouwkunde en ik kan verzekeren dat er niet zoiets heftig nodig is als thermite om een gebouw in te laten storten ,iedere stalen constructie bezwijkt al heel erg snel bij een brand .In tegenstelling tot wat men meestal aanneemt is hout een veel brandbestendiger materiaal als staal ,zeker als je het brandwerend maakt .Alleen om de zelfde sterkte als staal te krijgen heb je veel meer hout nodig ,dikkere balken dus .
De constructie van het WTC was zodanig dat als het zou bezwijken ,het zou lijken op een gecontroleerde sloop ,foute constructie dus.En ik heb wel eens gezien hoe met thermiet gelast werd en ik kan verzekeren dat er extreem hoge temperaturen vrij komen(meer dan 3000 K) en er extreem hoge temperaturen nodig zijn om het tot ontbranding te brengen ( 2000 K),veel hoger dan de temperaturen die nodig zijn om een staalconstructie onder het eigen gewicht te doen instorten .Staal hoeft niet eens zacht te worden om constructief niets meer waard te zijn .
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ik denk dat ik nog wel een grafiekje hier heb liggen van Elasticiteitsmodulus vs. Temperatuur van Staal, misschien verduidelijkt dat het. om een indruk te geven: bij een temperatuursverhoging van 200°C naar 500°C halveert de treksterkte ongeveer.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

En thermiet ontploft niet het ontbrandt zeer heftig ,heel onpraktisch ,je kunt beter springstoffen gebruiken . En bij die temperaturen smelt zelfs beton en glas .Ik denk dat het wel opgemerkt zou zijn als zo iets heftigs als thermiet tot ontbranding werd gebracht ,trouwens ook ontploffingen vallen op .
Het is weer het zoveelste complotverhaal . De VS is zich rot geschrokken ze hebben er nooit echt rekening mee gehouden dat ze in eigen land ooit aangevallen konden worden en dit is een goede smoes .
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

Think schreef:Maar dan blijft mijn vraag: hoe kan het dan dat het er zo uit ziet als een controlled demolition?
Het antwoord hierop is verrassend simpel!
Het antwoord is namelijk: "Hoeveel gebouwen van 400 meter hoog ken jij die ingestort zijn?
En: "Waarom zou in gebouw, onder deze omstandigheden, anders moeten instorten anders dan door "progressive collapse"?

"Progressive collapse"?
Wat is dat?
Dat is iets wat zo'n beetje elk jaar in Turkije gebeurt wanneer door frauduleuze constructies, en het begeven van kritieke steunbalken, de gebouwen instorten.
Er is ook een voorbeeld van een compleet winkelcentrum in Taiwan wat op die manier instorte toen deze het begaf bij slechts één kritieke balk.
En als de aarde een klein beetje schud wil de gemiddelde school in China ook nog wel eens op die manier instorten.
En door een beetje brand, zoals Sararje al opgemerkt heeft, wil ook nog wel eens eeen Delftse universiteitsgebouw instorten.
Het gebeurt blijkbaar zo vaak dat men er zelfs een aparte term voor heeft bedacht: "progressive collapse". Deze term is zelfs officieel gedefinieerd! Hier zijn de definities:
  • DoD 2002

A progressive collapse is a chain reaction of failure of building members to an extent disproportionate to the original localized damage. Such damage may result in upper floors of a building collapsing onto lower floors.

GSA 2003

Progressive collapse is a situation where local failure of a primary structural component leads to the collapse of adjoining members which, in turn, leads to additional collapse. Hence the total damage is disproportionate to the original cause.

ASCE 7-02

Progressive collapse is defined as the spread of an initial local failure from element to element, eventually resulting in the collapse of an entire structure or disproportionately large part of it.
Wat zeg je? Er zijn ook gebouwen die niet door brand instorten?
Ja, inderdaad die zijn er!
Maar dan zijn we weer terug bij mijn eerste vergelijking, namelijk:
  • "Hoeveel gebouwen van 400 meter hoog ken jij die ingestort zijn?
Ik ken er twee op de hele wereld.

Oh ja! Had ik het ook al niet eens gehad over de King's Cross brand op dit forum? En de implicaties daarvan.
Was het trouwens bekend dat er al onderhoudsproblemen met de Twin Towers waren sinds de oplevering van deze gebouwen. Met name ook met de isolatie waarvan al lamg bekend was dat deze niet overal gelijkmatig en goed hechtend aanwezig was op de plaatsen waar het hoorde te hechten.
Maar dat zijn slechts bijzaken...

MvG, Wim Ahlers.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

Think schreef:
En de € 100 game is on!
Met een nieuwe kandidaat: "Think".

Allereerst moet ik in de rol kruipen van de complot-ist. Dit is een beetje moeilijk omdat ik niet weet of ik een scenario van een amateur moet spelen, bijvoorbeeld, Timothy McVeign, of de rol van een expert, bijvoorbeeld Controlled Demolition Inc.. Overigenjs is het wel ironisch dat bij de laatste referentie, Controlled Demolition Inc, de banner van hun website trots instortende gebouwen vertoond die nu net niet rechtstandig instorten.

Het probleem met een amateur is dat deze nooit kan garanderen dat het gebouw recht instort en zelfs maar kan garanderen dat het gebouw instort.
Het probleem met een expert is kennis!
Dit alles natuurlijk los van het motief waarom wie dan ook per se er op staat dat de gebouwen rechtstandig in moeten storten. Zouden zowel de amateur als de expert niet kunnen bedenken dat dit juist de vragen van een controlled demolition oproept?
Dit alles natuurlijk los van het motief waarom je de gebouwen überhaupt opblaast!
Voor WTC 1 en 2 kan ik nog wel een geldige reden bedenken (namelijk het initiëren van een internationaal conflict - hoe belachelijk dit voorstel verder ook is). Maar voor WTC 7 kan ik geen enkel geldig of plausibel excuus verzinnen. Het excuus van, "de CIA zat er in en die moest van belastend bewijsmateriaal af", is tot op het absurde af onwaarschijnlijk. Welk bewijs zou dit dan geweest moeten zijn: Papieren? Explosieven? Boor- en graafmachines? Is dit logisch? Nee! Bedenk dat diezelfde CIA -- onder het gegeven scenario -- vrij in en uit twee van de best bewaakte kantoren tere wereld kon lopen (WTC 1 en 2) om daar tot op de dag van vandaag ongezien honderden kilo's explosieven en honderden meters, wellicht kilometers, trotylkoord kon aanbrengen en wegwerken. Waren deze lui dan niet in staat om het restant, inclusief de "boekhouding", ergens anders te vernietigen? Bovendien, zou er ooit een onderzoek in gebouw WTC 7 gedaan zijn of worden als deze had blijven bestaan? Is er onderzoek in het hotel aan de overkant geweest? En dan nog! Stel dat ze explosieven in gebouw WTC 7 hadden aangetroffen tijdens een onderzoek, wat zegt dit? Dat een veiligheidsorganisatie wapens en explosieven heeft? Ja! Natuurlijk!

Ok! Genoeg over het totaal ontbreken aan een motief om WTC 7 op te blazen en alle motief om het niet te doen! Namelijk geen aandacht op jezelf richten (als 'conspiracy' organisatie). Dan nu het technische gedeelte die geldt voor alle betrokken gebouwen (WTC 1,2 en 7).

Er zijn twee manieren van ontsteken. Electronisch (zeer geliefd bij GSM terroristen) en mechanisch. Zoals gedaan door professionals.
Waarom mechanisch en niet electronisch?
Het probleem met electronisch is dat dit uiterst gevaarlijk is! Theoretisch kan een combinatie van willekeurige signalen het explosief activeren en ongewenst doen ontploffen. En dit is inderdaad in het verleden gebeurd! Het omgekeerde is ook waar. Het is ook in het verleden gebeurd dat een bom juist niet ontplofte bij het afgeven van het signaal. Potentieel nog gevaarlijker want je weet niet wanneer dit explosief dan wel afgaat.

Een mechanisch ontsteking vergt een fysieke verbinding (het eerdere trotylkoord waar ik het over had en waar ik ervaring mee heb of een soortgelijk snelontbrandende ontsteker).

En hier is het probleem en de tegenstrijdigheid!

Ik ken geen enkel -- geen enkel! -- ontstekingsmechanisme die bestand is tegen vuur. Bij mijn weten is dit zelfs een fysische onmogelijkheid en is het zelfs een Nobel prijs waard als iemand dit exotisch goedje ontdekt.

Electronische ontstekingen verbranden. Trotylkoord ook. Het verbrand, het ontploft niet. Dus hier volgt de logische conclusie:
  • Welke idioot brengt nu explosieven aan en zorgt er tegelijkertijd voor dat er brand is?
Dat is de tegenstrijdigheid.

Nu kun je natuurlijk beweren dat a) men op de hoogte was en gebruik maakte van de kapingen of b) men niet op de hoogte was en deze twee criminele activiteiten toevallig samenvielen. En ja toeval bestaat zeker. Dit kan zo zijn. Dus laten we deze twee scenario's eens even aflopen.

a) Men was op de hoogte en speelde mee.
Dit is idioot! Je hebt een 'event' waar je totaal geen controle over hebt maar wel van op de hoogte bent. De gevolgen zijn zo onvoorspelbaar dat zelfs de grootste 'moron' in de CIA of welke 'geheime' organisatie dan ook eerder zal besluiten om deze kapingen te voorkomen, en dan ook nog even de 'held' te spelen, dan deze situatie te laten plaatsvinden. Het is niet dat zo'n scenario, in combinatie met aangebrachte explosieven, "no sense" is, nee, het is zelfs "absolute no sense" oftewel "absolute nonsense".

b) Men was niet op de hoogte.
Men was niet op de hoogte en 'toevallig' bezig met hun (CIA? Anders...?) eigen criminele actie.

Ten eerste:
Ik ken slechts één historisch gegeven die in de buurt komt van het verbranden van je eigen stad, namelijk: Nero en de verbranding van Rome. Dus het is op zich al zeldzaam. Maar deze 'aanslag' is zelfs uniek! Het unieke aan deze aanslag is dat niemand die erbij betrokken was er over praat noch is het mogelijk om met alle moderne communicatiemiddelen waarover we nu beschikken zelfs maar één persoon aan te wijzen die er bij betrokken zou zijn kunnen geweest.

Ten tweede:
Wie?
Wie gaf de opdracht?
Waarom?
Hoeveel mensen moeten hier minimaal bij betrokken zijn geweest?
Silverstein?
Heeft hij in z'n eentje alle explosieven aangebracht?
Hij heeft hij (of een ander) de opdracht gegeven?
En aan wie dan?
Was dat ook maar één persoon voor 2 gebouwen van 110 verdiepingen en één gebouw van 47 verdiepingen.
En hoe?
Hoe kwam deze (minimaal) één persoon telkens naar binnen en naar buiten in zowel WTC 1,2 en 7 zonder dat ook maar één bewaker, bezoeker of werknemer ook maar één keer wat verdachts heeft gezien?
Of was dit alles gebeurd in het voorgaande 'mysterieuze' weekend toen een gedeelte afgesloten en zonder stroom was wegens vermeend onderhoud?
Maar dan rijst de vraag hoeveel personen er in dat ene weekend aanwezig geweest moeten zijn om en alle vermeende explosieven aan te brengen en dit tegelijkertijd zodanig te verbergen dat de daarop volgende dagen niemand van de 25.000 werknemers er ook maar iets van ziet.

Ten derde:
Waar zijn al die niet ontplofte explosieven? Geen enkel persoon, van de honderden personen die betrokken waren bij de opruiming van WTC 1, 2 en 7, heeft ook maar iets terug gevonden van een ontstekingsmechanisme, een deel van een niet geëxplodeerde explosief of ook maar iets wat daar op lijkt. Wel hebben deze personen nog hele kleine persoonlijke items terug gevonden en terug gegeven aan de eigenaren of nabestaanden. Dus er is wel degelijk gezocht tussen het puin.
Of zitten deze honderden mensen nu ook plotseling allemaal in een complot waarbij niemand van deze honderden personen zich verspreekt, gewetenswroeging heeft of, bijvoorbeeld, anoniem bewijsmateriaal opstuurt naar de Washington Post, zoals dit gebeurd is met het Watergate schandaal.

Om nog maar te zwijgen over het feit dat als je iets een ongeluk wil doen laten lijken waarom je het dan zo doet dat het op controlled demolition lijkt.

Maar dit laatste waren speculaties (*).
De kern en de tegenstrijdigheid is:
  • Dat explosieven in combinatie met vuur is als water en vuur. Dus niet te combineren.
(*) Speculaties die al bestaan en waar ik zonder twijfel weer een "ja maar.." reactie op krijg met immer toenemende exotische verklaringen waarvan de vragensteller niet eens door heeft dat hij/zij steeds minder in staat is om een volledig consistent verhaal te vertellen.
En ik kan dit consistente verhaal wel vertellen over een periode van 15 jaar waarvan 9/11 'slechts' het hoogtepunt is!
Geen enkele andere theorie -- geen enkele! -- van de complottheoristen kan dit niveau bereiken. Niet één! En elk complottheorie versie -- elke versie! -- heeft altijd, dus zonder uitzondering, minstens één onverklaarde tegenstrijdigheid. Nb. de opmerking "minstens één" is in bijna alle gevallen zelfs een understatement.

MvG, Wim Ahlers.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
siger

Bericht door siger »

Toch even een vraagje: heeft niemand die documentaire gezien waarin een deskundige op de uitvergrote beelden van de instorting schijnbare 'ontploffinkjes' duidde als klinknagels in het stalen geraamte die knapten onder de kracht van de vallende vloeren?

De hele instorting was het gevolg van een verzwakking van de constructie ter hoogte van de inslag. De bovenliggende vloeren stortten dan neer op die eronder, met de kracht van hun gewicht plus de slagkracht van hun beweging (zoals een hamer zwaarder aankomt als je op je vinger slaat). De rest was onvermijdelijk: elke vloer stortte in onder een kracht en vergrootte de kracht waaronder de vloer daaronder bezweek.

Het lijkt me onredelijk te beweren dat iemand in de weken daarvoor honderden gaten in het gebouw boorde, die vulde met explosieven en verbond met een ontstekingsmechanismen, terwijl dit voor het vereiste effect geen enkel nut had. Herinner je het absolute afgrijzen reeds gedurende de minuten vóór de gebouwen begonnen in te storten, de inslagen alleen waren ruim voldoende voor het gewilde effekt en de gewilde reaktie.
Trees
Forum fan

Zeitgeist

Bericht door Trees »

Think schreef:
Maar dan blijft mijn vraag: hoe kan het dan dat het er zo uit ziet als een controlled demolition?
Wahlers schreef:
En de € 100 game is on!
Met een nieuwe kandidaat: "Think".
Graag wil ik toch nog een bijdrage plaatsen.
Als vastgesteld zou kunnen worden dat WTC7 door controlled demolition is ingestort, kunnen daarna mogelijke de andere vragen die Wim stelt, een voor een beantwoord gaan worden.

Hier is een links naar een you-tube film over de instorting van het WTC7 gebouw, welke opname gekoppeld is aan de opnamen van een vergelijkbaar gebouw dat door controlled demolition is ingestort.
http://nl.youtube.com/watch?v=iw-8_DBFVTg
Ik weet overigens niet welk gebouw het is dat rechts wordt opgeblazen.

Hier is ook nog een filmpje waarin je de politie en brandweer hoort waarschuwen dat het WTC7 gebouw OPGEBLAZEN (blown up) gaat worden
http://www.youtube.com/watch?v=z9CXQY-bZn4
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

En dat terwijl al aangetoond is dat het visueel plaatje van een instorten van een dergelijk gebouw door brand er hetzelfde uitziet als door het vakkundig slopen met explosieven.
Een rare onwil heb je, Trees.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Trees: hoe had je dan gedacht dat het gebouw naar beneden zou komen? Moest het volgens jou omvallen? Daar kan ik ook ilmpjes van laten zien ter vergelijking. Nee, een blokvormig gebouw wat beschadigd is, valt meestal in zijn hoogterichting in elkaar omdat de stijfheid in e hoogte zit. Horizontaal hebben dergelijke gebouwen weinig stijfheid. Zodra het dan in de hoogte in elkaar klapt, bijv. doordat je de steunpilaren aantast maar ook doordat je met een vliegtuig er in vliegt, dan klapt het in elkaar. Doe bijvoorbeeld voor jezelf het volgende experimentje en je ziet het gebeuren:
Je neemt een grote reeks kartonnetjes (dat zijn de vloerdelen van het WTC). Je verbindt deze met een touwtje (de verticale verstijving) en trekt deze recht omhoog. Om de vijf cm moet er een nieuw kartonnetje zitten. Maak dit koord met kartonnetjes ongeveer 5m lang. Knip nu halverwege het touwtje door. Guess what? Het valt exact op vergelijkbare manier in elkaar als WTC1 en WTC2.
Trees
Forum fan

Zeitgeist.

Bericht door Trees »

Het gebouw rechts wordt door controlled demolition met de grond gelijk gemaakt. De wijze van instorten van het WTC 7 is identiek, brand of geen brand.

Ik denk dat het gebouw op dat specifieke moment is ingestort om aan de kernwoorwaarde te voldoen die Wim stelt:
De kern en de tegenstrijdigheid is:
Dat explosieven in combinatie met vuur is als water en vuur
.
Met andere woorden: de brand in WTC7 was om 17.20 uur nog net klein genoeg om het gebouw tot ontploffing te brengen. Het moest natuurlijk tevens wel zo laat mogelijk gebeuren.
De polite/brandweer waren er op dat moment in elk geval van op de hoogte dat het toen zou gaan gebeuren, zo blijkt uit het filmpje.
Plaats reactie