- Ben ik het er niet mee eens dat wanneer er nog geen tegen argument is gevonden een bep. theorie als waarheid bestempeld wordt. Wellicht is de wetenschap op dat moment er nog niet aan toe ( te jong) ofwel valt het buiten het terrein van de wetenschap maar daarom waarheid? Nee, dat gaat me iets te ver.
Zelf hang je toch ook een (spirituele) theorie aan waarvan je volledig bent overtuigd? Wat is het verschil? I.i.g. dat jij bent opgegroeid in een christelijk gezin in een land met meerdere christenen. Was je op Papua New-Guinea geboren dan was je geen christen geweest. De evolutietheorie is geldig over de gehele wereld...
- De oerknal. Er is niets en dat ontploft vervolgens? Zwarte gaten? De uitslagen hiervan zijn pas over 1 jaar, 1 1/2 jaar bekend, dus laten we niet op de zaken vooruitlopen aub. Bij mijn weten is 0*0 nog steeds nul. Hogere wiskunde noemt men dat.. Daarentegen leert mijn Bijbel mij dat het zichtbare uit het onzichtbare is ontstaan..m.n. water heeft nogal een belangrijke rol gespeeld..
Ik denk dat je mijn vorige posting hebt gemist; een singulariteit is iets anders dan niets.
Goh, je hebt iets gehoord over de deeltjesversneller? Denk dat je de klok hebt horen luiden maar geen idee waar de klepel zich bevindt. Geen idee hoeveel kennis je hebt van wiskunde en natuurkunde, maar misschien dat je iemand als Gerard 't Hooft nog iets kunt leren
Dus volgens jou is er iets 'onzichtbaars' altijd al geweest? Waar komt dat onzichtbare vandaan? Waarom besloot het onzichtbare iets materieels te maken? Wanneer was dat? Had dat onzichtbare de keus in wat er moest ontstaan? Bijv. welke keus had het m.b.t. de 25 natuurkundige constanten?
Natuurlijk wou men duizenden jaren geleden een verklaring geven voor het leven op aarde, over het heelal, over de dood, etc. Maar inmiddels weten we aardig welke denkfouten men toen maakte en hoe werkelijk de vork in de steel zit.
Wat bedoel je met de belangrijke rol van water?
- Genen kunnen zich dupliceren, muteren (negatief) e.d. maar er vormt zich nooit nieuwe informatie. Tussensoorten?
Tussensoort? De Tiktaalik bijvoorbeeld die werd gevonden op een eiland ongeveer 1000km van de noordpool. In 2004 ontdekten onderzoekers op het Ellesmere Island Noord-Canada de missende en veelgezochte tussenvorm. Ze groeven drie vrijwel complete fossielen op van Tiktaalik roseae. Dit wordt gezien als een van de eerste gewervelde dieren die zich op het land begaf. Tiktaalik was nog voornamelijk een zeedier, maar de bouw van zijn primitieve poten, zijn hals en zijn schouders laat zien dat de overgang van vinnen naar poten in volle gang was. Ook had het al botten.
Hoezo genen muteren alleen maar negatief? Weet je hoeveel verschillende genen je hebt t.o.v. een chimpansee? Dat zijn er slechts 50.
Gen MYH16 is ervoor verantwoordelijk dat de schedel van de mens kon groeien, gen ABS11 is ervoor verantwoordelijk dat de hersenen gingen groeien, en gen Tre2 maakt ons tot mens. Kleine verschillen hebben grotere consequenties dan je denkt.
- Kruisingen tussen soorten ( theoretisch wellicht mogelijk maar in de praktijk? ) brengen onvruchtbare nakomelingen voort.
De mens heeft gen Tre2 en zorgt ervoor dat we niet kunnen paren met andere soorten. Tre2 komt alleen in de mannelijke voortplantingsorganen tot expressie. Het is dan ook heel goed denkbaar dat een dier mét het gen niet langer kon paren met een verwant die het gen niet had.
- Waarom draaien sommige planeten de andere kant op? Bij een oerknal zou alles dezelfde kant op moeten draaien toch? Zelfde snelheid, zelfde kracht..
Wat is de bovenkant en wat is de onderkant van het heelal of van een sterrenstelsel?
Testje: Leg een bal op de grond en draai deze rechtsom zodat deze begint te tollen. Wat zie je? Inderdaad, de bal draait rechtsom. Pak de bal op, balanceer deze op je vinger en draai de bal rond. Kijk nu vanaf de onderkant naar de bal. Wat zie je? De bal draait linksom! Het is maar net hoe je tegen de beweging aankijkt...
Wat bedoel je met zelfde snelheid en zellfde kracht?
- Denk even aan de stand van de maan bij het begin van de aarde en het verband met de dinosaurussen. Zouden die niet door de stand van de maan een kopje kleiner gemaakt worden?
Verklaar je nader?
- Zuurstofgehalte op de aarde. Is dit altijd constant geweest? Wat is het uitgangspunt? De huidige situatie? Waarom? Meer zuurstof zorgt voor extra groei in organismen. Er zijn immers schorpioenen van 2 meter gevonden..
Het zuurstofgehalte was toen 35% t.o.v. 21% nu. Waarom creeërde God die situatie? Denk je dat er eerst dino's waren en pas later mensen?
- etc .etc. Lees eens wat chr. lectuur hierover. Ga die uitdaging aan!
Noem maar een aantal boeken en websites. Ben benieuwd!
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington