bad_religion schreef:Wel dient aangetekend te worden dat dierlijke eiwitten hoogwaardiger zijn, deze eiwitten lijken veel meer op de meselijke eiwitten, de eiwitten zijn vaak ook opgebouwd uit aminozuren die veel meer overeenkomstig aan menselijke eiwitten zijn. Daarmee is vlees een veel efficientere bron van eiwitten....
Er is hier geen sprake van efficienter of minder efficient. Het meest efficient zijn de eiwitbronnen waar je lichaam het beste raad mee weet, en dat is bij iedere diersoort verschillend. Het lichaam van een kat weet het beste om te gaan met vlees. Een stier haalt zijn eiwitten uit gras. Een Olifant uit allerlei vegetatie. Een mens is wat dit betreft behoorlijk veelzijdig. Het lichaam van de mens kan zowel plantaardige als dierlijke eiwitten verteren. De dierlijke eiwitbronnen zijn niet nodig.
Ook bevat vlees veel hormonen of half fabricaten (afgezien van kunstmatige bio industrie hormonen) die een mens nodig heeft en leid tot een efficienter metabolisme.
De hormonen die het menselijk lichaam nodig heeft voor de stofwisseling worden door het lichaam zélf aangemaakt. Het heeft hiervoor geen externe bronnen in de vorm van vlees nodig.
Ook is het nogal twijfelachtig of de mens van nature uit een echte vegetariër is, vast staat in ieder geval wel dat in het westen te veel en te vet vlees wordt gegeten.
Veel primaten leven volledig vegetarisch, zoals de Gorilla. Primaten die wél eens vlees eten, zoals chimpansees, doen dit bij uitzondering, af en toe gaat het hier om andere apen, maar meestal termieten. Omnivore primaten zoals chimpansees en bavianen zijn voor ongeveer 95% vegetarisch.
In onze eigen menselijke geschiedenis zijn er perioden geweest waarin onze voorouders 100% vegetarisch waren. Latere perioden werd er wel vlees gegeten. Met name Australopithecus en Homo Habilis begonnen uit noodzaak met het eten van kadavers die achter werden gelaten door roofdieren. Homo Erectus ging zelf op jacht, maar het beeld dat geschetst wordt van bloeddorstige aapmensen die alleen maar vlees aten klopt niet. Primaten kunnen niet zonder plantaardig voedsel, de meeste, waaronder de mens, kunnen prima zonder vlees.
Dat men in het westen te veel vlees eet staat als een paal boven water. Dierlijk voedsel zou niet meer dan 10% van het totale pakket moeten uitmaken.
Voor sommige mensen is er geen keuze, zoals Eskimo's, jagers verzamelaars uit de jungle. Maar voor de westerse mens heeft het eten van vlees maar één functie; namelijk het veroorzaken van een prettige prikkeling van de smaakpapillen, niet meer en niet minder. Dit is geen waardeoordeel van mijn kant. Ik heb er geen problemen mee dat mensen vlees eten (alhoewel ik wel vind dat het behoorlijk minder zou mogen zijn, vanwege de verspilling die de produktie van vlees met zich meebrengt, de last voor het millieu en het dierenleed dat er mee gepaard gaat)
Uiteraard is de schandalige mishandeling van dieren in de bio industrie verwerpelijk....
Dat zou naar mijn mening verboden moeten worden. Het past mooi in het beschavingsproces. afschaffing slavernij, scheiding van kerk en staat, gelijkwaardigheid van man en vrouw, afschaffing bioindustrie (ja past goed in dit rijtje, vind ik.)
Vriendelijke groet...