Stop de knuppels!

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Devious
Erelid
Contacteer:

Re: vlees / zeehondjes

Bericht door Devious »

Primaat schreef:
Me Myself & I schreef: heb ook een consumentieve achtergrond. dierlijke eiwitten hebben we gewoon nodig.

Als je wat meer info had opgedaan dan zou je weten dat we HELEMAAL geen dierlijke eiwitten nodig hebben. De enige vitamine die je mist en beslist wel nodig hebt is vitaminie B12 maar die zit ook in melk en eieren en als je Veganist ben dan zijn er altiijd nog vitamine B tabletten.
Vitamine B-12 wordt tegenwoordig aan heel veel produkten toegevoegd. Van margarine, broodbeleg tot en met ontbijtgranen.

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

Devious schreef:
Primaat schreef:
Me Myself & I schreef: heb ook een consumentieve achtergrond. dierlijke eiwitten hebben we gewoon nodig. Vitamine B-12 wordt tegenwoordig aan heel veel produkten toegevoegd. Van margarine, broodbeleg tot en met ontbijtgranen.

Vriendelijke groet...
Daar zit geen balans in. Ik koop geen rotzooi waar wat aan toegevoegd is dat er niet in thuis hoort. Ik hou liever mn vitamine behoefte zelf in de hand.
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Wel dient aangetekend te worden dat dierlijke eiwitten hoogwaardiger zijn, deze eiwitten lijken veel meer op de meselijke eiwitten, de eiwitten zijn vaak ook opgebouwd uit aminozuren die veel meer overeenkomstig aan menselijke eiwitten zijn. Daarmee is vlees een veel efficientere bron van eiwitten....

Ook bevat vlees veel hormonen of half fabricaten (afgezien van kunstmatige bio industrie hormonen) die een mens nodig heeft en leid tot een efficienter metabolisme.

Ook is het nogal twijfelachtig of de mens van nature uit een echte vegetariër is, vast staat in ieder geval wel dat in het westen te veel en te vet vlees wordt gegeten.

Uiteraard is de schandalige mishandeling van dieren in de bio industrie verwerpelijk....
Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

bad_religion schreef:Wel dient aangetekend te worden dat dierlijke eiwitten hoogwaardiger zijn, deze eiwitten lijken veel meer op de meselijke eiwitten, de eiwitten zijn vaak ook opgebouwd uit aminozuren die veel meer overeenkomstig aan menselijke eiwitten zijn. Daarmee is vlees een veel efficientere bron van eiwitten....

Ook bevat vlees veel hormonen of half fabricaten (afgezien van kunstmatige bio industrie hormonen) die een mens nodig heeft en leid tot een efficienter metabolisme.

Ook is het nogal twijfelachtig of de mens van nature uit een echte vegetariër is, vast staat in ieder geval wel dat in het westen te veel en te vet vlees wordt gegeten.

Uiteraard is de schandalige mishandeling van dieren in de bio industrie verwerpelijk....
Zoals je weet drinken en eten vegetariers nog wel zuivel producten en eieren, genoeg dierlijke eiwitten lijkt me.
Ik ben al een tijd vegetarier en sinds het begin voel ik me lichamelijk een stuk beter. ik zal nooit overgaan tot veganist want dat lijkt me onnodig.
"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy
Me Myself & I

Bericht door Me Myself & I »

Genesis 9:
De dieren die in het wild leven, de vogels van de hemel, de dieren die op de aardbodem rondkruipen en de vissen van de zee zullen ontzag en angst voor jullie voelen – ze zijn in jullie macht. Alles wat leeft en beweegt zal jullie tot voedsel dienen; dit alles geef ik je, zoals ik je ook de planten heb gegeven.
quote:Lanier
stom he ik vind het gewoon lekker! vlees wie is er niet groot mee geworden

net als bier trouwens..
Onderschrift:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 255 tekens.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

bad_religion schreef:Wel dient aangetekend te worden dat dierlijke eiwitten hoogwaardiger zijn, deze eiwitten lijken veel meer op de meselijke eiwitten, de eiwitten zijn vaak ook opgebouwd uit aminozuren die veel meer overeenkomstig aan menselijke eiwitten zijn. Daarmee is vlees een veel efficientere bron van eiwitten....
Er is hier geen sprake van efficienter of minder efficient. Het meest efficient zijn de eiwitbronnen waar je lichaam het beste raad mee weet, en dat is bij iedere diersoort verschillend. Het lichaam van een kat weet het beste om te gaan met vlees. Een stier haalt zijn eiwitten uit gras. Een Olifant uit allerlei vegetatie. Een mens is wat dit betreft behoorlijk veelzijdig. Het lichaam van de mens kan zowel plantaardige als dierlijke eiwitten verteren. De dierlijke eiwitbronnen zijn niet nodig.
De hormonen die het menselijk lichaam nodig heeft voor de stofwisseling worden door het lichaam zélf aangemaakt. Het heeft hiervoor geen externe bronnen in de vorm van vlees nodig.
Veel primaten leven volledig vegetarisch, zoals de Gorilla. Primaten die wél eens vlees eten, zoals chimpansees, doen dit bij uitzondering, af en toe gaat het hier om andere apen, maar meestal termieten. Omnivore primaten zoals chimpansees en bavianen zijn voor ongeveer 95% vegetarisch.
In onze eigen menselijke geschiedenis zijn er perioden geweest waarin onze voorouders 100% vegetarisch waren. Latere perioden werd er wel vlees gegeten. Met name Australopithecus en Homo Habilis begonnen uit noodzaak met het eten van kadavers die achter werden gelaten door roofdieren. Homo Erectus ging zelf op jacht, maar het beeld dat geschetst wordt van bloeddorstige aapmensen die alleen maar vlees aten klopt niet. Primaten kunnen niet zonder plantaardig voedsel, de meeste, waaronder de mens, kunnen prima zonder vlees.
Dat men in het westen te veel vlees eet staat als een paal boven water. Dierlijk voedsel zou niet meer dan 10% van het totale pakket moeten uitmaken.
Voor sommige mensen is er geen keuze, zoals Eskimo's, jagers verzamelaars uit de jungle. Maar voor de westerse mens heeft het eten van vlees maar één functie; namelijk het veroorzaken van een prettige prikkeling van de smaakpapillen, niet meer en niet minder. Dit is geen waardeoordeel van mijn kant. Ik heb er geen problemen mee dat mensen vlees eten (alhoewel ik wel vind dat het behoorlijk minder zou mogen zijn, vanwege de verspilling die de produktie van vlees met zich meebrengt, de last voor het millieu en het dierenleed dat er mee gepaard gaat)
Dat zou naar mijn mening verboden moeten worden. Het past mooi in het beschavingsproces. afschaffing slavernij, scheiding van kerk en staat, gelijkwaardigheid van man en vrouw, afschaffing bioindustrie (ja past goed in dit rijtje, vind ik.)

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Primaat schreef:
Devious schreef: Vitamine B-12 wordt tegenwoordig aan heel veel produkten toegevoegd. Van margarine, broodbeleg tot en met ontbijtgranen.
Daar zit geen balans in. Ik koop geen rotzooi waar wat aan toegevoegd is dat er niet in thuis hoort. Ik hou liever mn vitamine behoefte zelf in de hand.
Dat begrijp ik. Ik wilde alleen maar even aangeven dat het voor iemand die normaal eet, bijna onmogelijk is om een gebrek aan vitamine b12 te krijgen.
Bovendien slaat het menselijk lichaam een voorraad B12 op waar je gemiddeld (bij een gezonde levensstijl) 5 jaar op kan teren.
Daarnaast kunnen óók mensen die vlees eten een gebrek krijgen aan B12. Er zijn veel genotsmiddellen zoals koffie, alcohol etc... die bij overmatige inname, de opname van B12 kunnen belemmeren. Komt nog bij dat opname van B12, wil het efficient opgenomen worden, vergezeld moet worden met vitamines zoals foliumzuur (en nog meer, ben ik ff vergeten) die alleen in groenten voorkomen. Een dikke biefstuk eten helpt dus alleen, als je daarbij óók een grote rauwkostsalade erbij neemt (ditzelfde verhaal geldt ook voor ijzeropname); dat zijn enkele feitjes die mensen vaak over het hoofd zien.

Vriendelijke groet...
bad_religion

Devious schreef:Er is hier geen sprake van efficienter of minder efficient. Het meest efficient zijn de eiwitbronnen waar je lichaam het beste raad mee weet, en dat is bij iedere diersoort verschillend. Het lichaam van een kat weet het beste om te gaan met vlees. Een stier haalt zijn eiwitten uit gras. Een Olifant uit allerlei vegetatie. Een mens is wat dit betreft behoorlijk veelzijdig. Het lichaam van de mens kan zowel plantaardige als dierlijke eiwitten verteren. De dierlijke eiwitbronnen zijn niet nodig.
Dierlijke eiwitten zijn ook verschillend dat klopt, kippevlees komt het meest overeen met onze behoefte, voor het metabolisme is dierlijk eiwit te preferen boven natuurljik eiwit, dit omdat de aminozuren minder katabolische en anabolische "bewerkingen" nodig hebben om het desgewenste eiwit te creeren.

Een ander nogal onderschat probleem is dat vegetarisch eten niet slecht hoeft te zijn, maar dat veel vegetaries nogal onderschatten dat vlees een hele hoge voedingswaarde heeft, een vegetarier zal des te meer op variatie moeten letten om bepaalde sluipende disefficientisch tegen te gaan.

Wat misschien wel pleit voor vegetarier zijn is dat het vlees dikwijls met kunstmatige hormonen vervuilt is, of anderzijds, door het overmatig voeden ook bepaalde ongezonde verhoudingen heeft, gebrek aan mineralen etc.

Een mens moet men niet men een olifant of koe vergelijken vergelijken. Ons lichaam is nu eenmaal omivoor en daarom is het des te meer twijfelachtig om te stellen dat vlees totaal overbodig is.

De voorbeeld van primaten is goed in die verstande dat ze ook veel minder vlees op hun dieet hebben, maar duidelijk is dat de mens van nature een jager / verzamelaar is geweest en ons lichaam hiertoe geschikt is.

De hormonen die het menselijk lichaam nodig heeft voor de stofwisseling worden door het lichaam zélf aangemaakt. Het heeft hiervoor geen externe bronnen in de vorm van vlees nodig.
Helaas pindakaas, de mineralen en hormonen die in vlees zitten worden in het lichaam afgebroken tot half-fabricaten en daarna omgezet tot menselijke hormonen. Niet alle hormonen/enzymen worden zo gemakkelijk aangemaakt. Een ander probleem met plantaardige eiwitten is dat deze slechts enkel van de essentiële aminozuren bevat waardoor men gedwongen is een zo'n goed mogelijk gespreid dieet te hebben en in veel grotere hoeveelheden.

Onderzoek heeft allang aangewezen dat een puur veganistisch dieet kan leiden tot disefficientie, veel vegetariers vergeten dat juist een vegetarier zeer goed moet opletten wat hij / zij eet. Deze disefficientisch kunnen langdurig onder de oppervlakte blijven maar kunnen zich in sommige gevallen als vervelende aandoeninge manifesteren.

Daar tegenover staat dat in de westerse landen absurd veel vlees wordt gegeten hetgeen zeker niet natuurlijk is en uiteindelijk ook zorgt voor nogal wat ellende.
Eiwitten in voedingsmiddelen
Van de 21 bekende aminozuren worden er 10 als essentiële aminozuren beschouwd. Ze zijn essentieel omdat het lichaam ze niet zelf kunt vormen. Voeding is daarmo de enige bron die deze kan geven.

Voedingsmiddelen die het rijkst zijn aan essentiële aminozuren zijn dierlijke eiwitten zoals vlees en melk. Plantaardige eiwitten bevatten slechts enkel essentiële aminozuren. Vandaar dat bij het vooorzien in de eiwitbehoefte niet alleen meer voedingsmiddelen nodig zijn, maar ook een grotere variatie in voedingsmiddelen

Bron:
Fysiologie voor lichamelijke opvoeding, sport en revalidatie
Vijfde druk

Overigens ben ik niet tegen vegetarisch eten, ik denk dat het zelfs jammer is dat vanuit commerciele hoek weinig belangstelling is zodat aanvullende middelen niet of nauwelijks zijn ontwikkelt.
bad_religion

Devious schreef:
Primaat schreef:
Devious schreef: Vitamine B-12 wordt tegenwoordig aan heel veel produkten toegevoegd. Van margarine, broodbeleg tot en met ontbijtgranen.
Dat begrijp ik. Ik wilde alleen maar even aangeven dat het voor iemand die normaal eet, bijna onmogelijk is om een gebrek aan vitamine b12 te krijgen.
Bovendien slaat het menselijk lichaam een voorraad B12 op waar je gemiddeld (bij een gezonde levensstijl) 5 jaar op kan teren.
Daarnaast kunnen óók mensen die vlees eten een gebrek krijgen aan B12. Er zijn veel genotsmiddellen zoals koffie, alcohol etc... die bij overmatige inname, de opname van B12 kunnen belemmeren. Komt nog bij dat opname van B12, wil het efficient opgenomen worden, vergezeld moet worden met vitamines zoals foliumzuur (en nog meer, ben ik ff vergeten) die alleen in groenten voorkomen. Een dikke biefstuk eten helpt dus alleen, als je daarbij óók een grote rauwkostsalade erbij neemt (ditzelfde verhaal geldt ook voor ijzeropname); dat zijn enkele feitjes die mensen vaak over het hoofd zien.

Vriendelijke groet...
Uit praktijk ervaring (zelf enkel jaren sportinstructeur geweest) is mij duidelijk geworden dat mesen vaak veels te veel vitaminen slikken. De B vitamines worden bijna argeloos ingenomen tot dosissen van 2000% ADH (!!!!). Dit kan schade aan het zenuwstel veroorzaken, over het algemeen raadde ik mensen aan om alleen viatamine C te slikken.

Ook extra mineralen slikken kan ongezond zijn, neem Fe (ijzerlactaat), een te veel aan ijzer kan de Cu (koper) opname remmen, Cu is een heel belangrijk bestand van een enzym dat hemoglobine aanmaakt. Tegenwoordig puilen de schappen uit met allerlei suplementen, ik zou zeggen vermoed je iets, eerst naar de dokter..
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

In een vorig leven nog eens opleiding tot orthomoleculair therapeut gedaan. Inmiddels a bit sadder and wiser weet ik dat dit voor het overgrote deel onzin en kwakzalverij is. Wat ik wel uit publicaties weet is dat het ook niet altijd zeker is dat je via je dagelijkse voeding alles in optimale hoeveelheid binnenkrijgt. Voor wat betreft de in water oplosbare vitaminen is overdosering erg moeilijk je moet dan echt moedwillig potjes vol naar binnen werken. Voor wat betreft de in vet oplosbare vitaminen bestaat bij exessief gebruik risico. Maar ook hier moet je dan echt fors gaan innemen. Voor bijvoorbeeld ascorbinezuur ofterwel vitamine C bestaan aanwijzingen dat deze inwerking door vrije radicalen tegengaan. Met name in het oog. Veel dieren kunnen deze vitamine opslaan in hun lichaam maar de mens en de cavia hebben ergens dit vermogen verloren. Om de dagelijkse optimale dosis heirvan binnen te krijgen moet he een echte groenteneter worden. En in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt zijn deze uit rauwe groenten minder opneembaar dan uit gekookte. On spijsverteringsstelsel weet niet gped raad met de plantencelwandjes. Elke dag sla eten schijn weer ongezond te zijn omdat je anders teveel nitraat wat deels wordt omgezet naar nitriet binnenkrijgt. In het kader van dit better save than sorry en gewoon dagelijks een multivitaminetje nemen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Vince12

Bericht door Vince12 »

bad_religion schreef:
Me Myself & I schreef:
bad_religion schreef:Misschien is het meest gestoorde van de bio industrie het feit dat er grote delen van de wereld in armoede leven maaar ruimte ten overvloede om gewoon de dieren een goed bestaan te geven en dat deze landen veel goedkoper de producten op diervriendelijke wijze kunnen produceren t.o.v. de westerse landen tegen dezelfde kostprijs of goedkoper.

Helaas beschermen wij onze "open" markt, waardoor deze derde wereldlanden geen inkomsten hebben en wij de dieren verder kunnen laten lijden door onze consumptieve drang..... :roll:
sorry hoor maar zeer actueel is de suikermarkt..
zoek maar eens op hoeveel werk er verloren gaat en banen het kost.

beschermen doen we allemaal behalve bij gelovigen die hebben een heer..
en soms lopen dingen nu eenmaal zo geef die mensen opleiding en materiaal zodat ook zij weer een leven kunnen opbouwen.

eerst leven dan produceren.

doei
Het is enigzins kortzichtig om de beschermde markten te verdedigen en vervolgens de armoede en hongersnoden te beklagen, alleen het openbreken van deze markten kan hier een einde aan maken, suikerriet is nu eenmaal goedkoper en het is belachelijk om daar een gesubsidieerd product tegenover te zetten.

Overigens, het betekend alleen maar een verschuiving van de markten, het is daarom kortzichtig om alleen maar naar de korte termijn effecten te bekijken.
Ik ben een tweedejaars economiestudent en doe momenteel een paper over suiker. Ik kwam toevallig met google-en deze reactie tegen. Het is niet helemaal zo zwart-wit als hier wordt vorgedaan. Als u een btje rondzoekt op internet over dit onderwerp blijkt dat er meerdere studies naar gedaan zijn en dat het eigenlijk erop neerkomt dat de Europese suikermarkt open wordt gebroken in 2009. Maar dit zorgt niet voor het resultaat wat de meesten willen, namelijk dat derde wereldlanden daar rijker van worden. Deels omdat de zogenaamde ACP-landen (Afrikaanse, Caribische en Stille Oceaan) en door het verdrag van Lomé momenteel hun suiker tegen een gesubsidieerd bedrag op de Europese markt kwijtkunnen en dit na het afschaffen van de subsidie niet meer kunnen, maar wat een grotere oorzaak is, is dat Brazilië zo'n grote producent aan het worden is dat die gewoon de ACP-landen min of meer kapot concurreert. In dit geval is vrijhandel niet het antwoord en zal er eigenlijk naar een minder 'liberale' oplossing worden gezocht. Zelf zou ik eigenlijk niet zo goed weten hoe, vooral omdat ik vrijhandel ook prefereer en om die reden zelfs de paper ben gaan schrijven.

Oh ja en ik zag iemand iets zeggen over dat er genoeg eiwitten zitten in pindakaas enzo.. Tuurlijk, maar niet alle die een lichaam nodig heeft, ben er heilig van overtuigd dat dierlijke eiwitten nodig zijn! Alleen wij eten ze gewoon teveel, das een ander verhaal.. Als je gaat kijken waar we in principe van afstammen zie je dat we geen carnivoren of herbivoren zijn, maar die ertussenin (waarvan ik ff de naam kwijt ben :))
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Devious schreef:
Me Myself & I schreef: heb ook een consumentieve achtergrond. dierlijke eiwitten hebben we gewoon nodig.
Dat is niet waar. In zes boterhammen met pindakaas zitten alle eiwitten die je nodig bent, tenzij je professioneel bodybuilder bent.

Vriendelijke groet...
Howww, je komt uit Drenthe? :o :) (nodig bent :P )
Plaats reactie