is god dood?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Jan schreef:Jullie verkopen klinklare onzin, alsof de religie het allemaal doet
Ik kan het niet beter verwoorden dan in het onderstaande:

Religion is an insult
to human dignity.

With or without it
you would have
good people doing
good things and
evil people doing
evil things.

But
for good people
to do evil things,
that takes religion.

– Professor Steven Weinberg, 1999
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
a.r.

Bericht door a.r. »

Jan schreef: [/b
]ullie verkopen klinklare onzin, alsof de religie het allemaal doet,
in naam van machthebbers, in naam van vaderlanden en vlaggen en in naam van nationalisme, dictaturen, communisme, kapitalisme worden ook op wereldschaal mensen vermoord. (Wat doet het westen in het midden oosten?)

Ff wachten, met weglopen beste Jan en even goed nadenken!

Jij hebt helemaal gelijk dat macht niet alleen door religies wordt uitgeoefend, maar mensen bang maken met iets "verborgens","ïets" onzichtbaars dat je niet kunt zien, maar wel straft als je je niet aan de religieuze regels houdt of vergeeft als je maar "goed" leeft en een beloofd maar nog nooit door iemand gezien hiernamaals, doet mij dat toch zeer sterk denken aan dictatoriale systemen.
af87
Forum fan
Contacteer:

Bericht door af87 »

..
Moet eigenlijk eerst in andere draden antwoord geven maar wou dit niet zomaar laten gebeuren.Dus loop nu niet gelijk al weg.

Dit is toch een onderwerp dat ook gaat over ethiek en esthetica. Ben het daarom wel enigszins met Jan eens, de groei in het menselijk denken (rede) en toepassen van deze ten behoeve van de algemene voortgang of ontwikkeling houdt niet altijd gelijke tred.
God is enkel een gedachte experiment..epic fail.
Balzer
Forum fan

Bericht door Balzer »

Jan schreef:...
De religies vormde de basis van de eerste vragen naar de levenszin en de wereld om zich heen te pogen bevatten. Dat ze dat door middel van goden deden, daar kun je min over doen: Desondanks is religie de voorloper van alle grote vragen die laterna de wetenschap stelde.
...
Nee, de vragen kwamen vlak voor de religies. Religie was het eerste (grootschalig geaccepteerde) poging tot een antwoord.
Jan
Banned

Bericht door Jan »

a.r. schreef:Jan schreef: [/b
]ullie verkopen klinklare onzin, alsof de religie het allemaal doet,
in naam van machthebbers, in naam van vaderlanden en vlaggen en in naam van nationalisme, dictaturen, communisme, kapitalisme worden ook op wereldschaal mensen vermoord. (Wat doet het westen in het midden oosten?)

Ff wachten, met weglopen beste Jan en even goed nadenken!

Jij hebt helemaal gelijk dat macht niet alleen door religies wordt uitgeoefend, maar mensen bang maken met iets "verborgens","ïets" onzichtbaars dat je niet kunt zien, maar wel straft als je je niet aan de religieuze regels houdt of vergeeft als je maar "goed" leeft en een beloofd maar nog nooit door iemand gezien hiernamaals, doet mij dat toch zeer sterk denken aan dictatoriale systemen.

Wat doet onze samenleving dan? Daar word toch ook de ene beloont en de ander bestraft, daar bestaan sanctie systemen, (loop vooral achter je baas aan)
Daar zijn zoveel "onzichtbare" machten die ons beheersen en regeren,
daar heb je ook regels waaraan je dient te houden, waar je als je maar leeft zoals men wil je "hemel op aarde" krijgt (beloning) Met dien verschil, dat God als zodanig niks doet, maar de machtsinstituiten met zekerheid ingrijpen in jouw bestaan.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Je maakt veel woorden vuil maar je vertelt niets.
Je hebt gelijk, je hebt op dit forum niets te zoeken.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Jan
Banned

Bericht door Jan »

Erik schreef:Je maakt veel woorden vuil maar je vertelt niets.
-------------------------------------------------

Kun je me vertellen wie 1. iets op dit forum heeft te zoeken?
2. Waarover dit forum gaat: Ik meende filosofie?
3. Welke woorden ik vuil maak?

4. In FreeThinker is dus alleen plaats voor SAME Thinkers. ?

Perslot: Ik verneem ook heel veel, en toch ook helemaal niets..

Ajuu/Paraplue.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

a.r. schreef: Ff wachten, met weglopen beste Jan en even goed nadenken!
Ik herken dat wel toen ik voor het eerst op FT in ditzellfde topic met mijn geloofsonzin aankwam. De lastige vragen van de FT-ers maken dat je gauw wilt wegrennen.

Wanneer Jan echt gaat nadenken zal hij ws zijn geloof in zijn 'iets' als snel achter zich laten.Nadenken doet soms pijn zeker wanneer de realiteit tot je doordringt. Leven zonder een god of een 'iets' kan heel beangstigend zijn - in het begin althans-.

Ben benieuwd hoe lang Jan zijn weglopen volhoud........
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Jan
Banned

Bericht door Jan »

Kochimodo schreef:
a.r. schreef: Ff wachten, met weglopen beste Jan en even goed nadenken!
Ik herken dat wel toen ik voor het eerst op FT in ditzellfde topic met mijn geloofsonzin aankwam. De lastige vragen van de FT-ers maken dat je gauw wilt wegrennen.

Wanneer Jan echt gaat nadenken zal hij ws zijn geloof in zijn 'iets' als snel achter zich laten.Nadenken doet soms pijn zeker wanneer de realiteit tot je doordringt. Leven zonder een god of een 'iets' kan heel beangstigend zijn - in het begin althans-.

Ben benieuwd hoe lang Jan zijn weglopen volhoud........

HéHé :lol: Hebben de freethinkers jouw bekeerd? Je hebt het over geloofsonzin, ken je mij? Nee dus, lees je mij wel echt? Wie weigert hier na te denken? Wat me doet afkappen is niet mijn vrees voor jouw waarheid omdat ik mijn eigen intelligentie heb,
ik vrees eer dat jullie problemen krijgen wanneer de realiteit te ná aan jullie komt, met name in jullie eigen opvattingen.
Hiermee sluit in graag af, maken jullie ervan wat jullie willen...

Ik ga graag in discussie met open geesten,
blijkbaar zit je dan verkeerd bij de "vrije denkers"

Een goede manier om te omzeilen dat weer een dwaze reactie volgt op mij, gewoon niet meer op dir forum klikken.
(Zeldzame etters van mensen hier.)
:wave:
a.r.

Bericht door a.r. »

Jan schreef:

Ajuu/Paraplue.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=2511

Nee Jan, Freethinkers is een discussieforum, er wordt over heel veel gediscusseerd en je bent welkom om mee te doen, maar het woord god, roept wel een allergische reactie op bij velen op dit forum! Dat komt omdat iedereen die op dit forum heeft geprobeerd om god te bewijzen of hier te evangeliseren, van een koude kermis is thuisgekomen.
Deze: http://www.freethinker.nl/forum/viewforum.php?f=31 had je allang gelezen moeten hebben en dat had je moeten waarschuwen, maar ook wat Kochimodo door moest maken, met ons vrijdenkers: :D
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... highlight=

Wij hebben een hekel aan glibberigheid en intellectuele oneerlijkheid, dus......mijn beste Jan, je wilt leren, je wilt opgroeien, je wilt een intellectueel eerlijk mens zijn, je bent oprecht op onderzoek uit??? Van harte welkom dan!
Laatst gewijzigd door a.r. op 11 aug 2008 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
a.r.

Bericht door a.r. »

Jan schreef:
:roll:

Sterk argument, Jan
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Jan schreef: HéHé :lol: Hebben de freethinkers jouw bekeerd?
Neen hoor, ik was al op weg naar volledige geloofsafval alleen had ik het niet eens door en heb hier het laatste zetje gekregen.
Je hebt het over geloofsonzin, ken je mij?
Ik had het over mijn eigen geloofsonzin, maar idd vind ik nu achteraf geloof in een 'hogere macht' of 'iets' persoonlijk zeer onzinnig. Als ik aan mijn tijd als gelovige terugdenk krijg ik nog steeds: :oops:
Nee dus, lees je mij wel echt?
Dat is juist het probleem. Je schrijft wel wat, maar zonder iets te zeggen.
Wie weigert hier na te denken?
Zeg jij het maar.
Wat me doet afkappen is niet mijn vrees voor jouw waarheid
Waarheid zou ik willen wijzigen in realiteit.
omdat ik mijn eigen intelligentie heb,
Gelukkig wel. Maar wat doe je ermee?
ik vrees eer dat jullie problemen krijgen wanneer de realiteit te ná aan jullie komt, met name in jullie eigen opvattingen.
Laat maar horen! Op welke wijze zou de realiteit ons te na komen?
Hiermee sluit in graag af, maken jullie ervan wat jullie willen...

Ik ga graag in discussie met open geesten,
blijkbaar zit je dan verkeerd bij de "vrije denkers"
Zeer volwassen en intelligente opmerking. Bravo! =D>
Een goede manier om te omzeilen dat weer een dwaze reactie volgt op mij, gewoon niet meer op dir forum klikken.
:wave:
Tot ziens Jan. Wedden dat je niet kan wegblijven van FT.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Jan
Banned

Bericht door Jan »

a.r. schreef:
Jan schreef:

Ajuu/Paraplue.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=2511

Nee Jan, Freethinkers is een discussieforum, er wordt over heel gediscusseerd en je bent welkom om mee te doen, maar het woord god, roept wel een allergische reactie op bij velen op dit forum! Dat komt omdat iedereen die op dit forum heeft geprobeerd om god te bewijzen of hier te evangeliseren, van een koude kermis is thuisgekomen.
Deze: http://www.freethinker.nl/forum/viewforum.php?f=31 had je allang gelezen moeten hebben en dat had je moeten waarschuwen, maar ook wat Kochimodo door moest maken, met ons vrijdenkers: :D
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... highlight=

Wij hebben een hekel aan glibberigheid en intellectuele oneerlijkheid, dus......mijn beste Jan, je wilt leren, je wilt opgroeien, je wilt een intellectueel eerlijk mens zijn, je bent oprecht op onderzoek uit??? Van harte welkom dan!

HE WAT RAAR, HEBBEN JULLIE PER ONGELUK HET THEMA GEBRUIKT
IS "GOD'' DOOD.
Had dan meteen eronder vermeld meneer FREETHINKER Discussie meteen gesloten: Maar ja, als man van vijftig jaar hoef ik niet meer op te groeien meneer FREETHINKER
U kunt evenmin weten hoe het zit met mijn OPRECHTHEID.
Hoe oprecht bent U???

"Wie is WIJ" een clubje van vier of zo? /En nog behoorlijk onbeschoft ook.
a.r.

Bericht door a.r. »

Die vraag kwam in Februari van een heel jong mens, die op zoek naar antwoorden op levensvragen, hier terecht kwam. Er zijn slechts een paar posten van haar hand en als zo'n jong mens deze vraag oprecht stelt, krijgt hij of zij daar een volkomen fatsoenlijk en oprecht antwoordt op! Niemand op dit forum zal iemand die oprechte vragen stelt onheus bejegenen!! Hoe oprecht ik ben? Er zijn zo'n 1200 posten van mijn hand, meen ik, ik zou zeggen lees ze allemaal eens door en ik nodig je van harte uit, om de postings van alle andere "veelschrijvers" op dit forum ook door te lezen, om te zien hoe oprecht wij vrijdenkers zijn! :wink:
Jan
Banned

Bericht door Jan »

a.r. schreef:Die vraag kwam in Februari van een heel jong mens, die op zoek naar antwoorden op levensvragen, hier terecht kwam. Er zijn slechts een paar posten van haar hand en als zo'n jong mens deze vraag oprecht stelt, krijgt hij of zij daar een volkomen fatsoenlijk en oprecht antwoordt op! Niemand op dit forum zal iemand die oprechte vragen stelt onheus bejegenen!! Hoe oprecht ik ben? Er zijn zo'n 1200 posten van mijn hand, meen ik, ik zou zeggen lees ze allemaal eens door en ik nodig je van harte uit, om de postings van alle andere "veelschrijvers" op dit forum ook door te lezen, om te zien hoe oprecht wij vrijdenkers zijn! :wink:
Tja, nog één post dan meneer Freethinker,
u kunt mij ook uitvoerig lezen, in mijn eigen site, daar kan men zich ervan overtuigen hoe oprecht ik ben, eerlijk en ook zeer openstaande van geest.
Ik ga niet al uw posten plus die van uw posters doorlezen, ik heb mijn werk,
geen tijd om daar anderhalve dag aan te besteden.
Ik wens u alle een fijne discussie.
Gesloten