Waarom ik anti-theïst ben

Het forum voor columns over specifieke onderwerpen.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Rereformed schreef:Eén bijdrage is overigens precies een jaar geleden uitvoerig op Freethinker onder de loep genomen.
http://meer.trouw.nl/religieuze-beleven ... len-zitten

http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=3717
Born OK the first time
Think
Forum fan

Re: Waarom ik anti-theïst ben

Bericht door Think »

Rereformed schreef: Ik was op vakantie toen je dit topic plaatste en vind het toevallig nu pas.
Mijn vraag is: is het nu uiteindelijk een toezegging geworden of heb je het afgeslagen?
De journalist heeft in een reply op mijn gemailde aarzelingen geantwoord dat hij zelf 'vrijdenker' en niet gelovig is (de aanhalingstekens zijn van hem) en dat hij een tegengeluid wel interessant vond. Ik heb toen besloten me te laten interviewen. In dat interview kwam hij op mij over als agnost, die religie wél een zeer boeiend verschijnsel vond. In zijn woorden was religie 'een manier om een gevoel op te roepen'.

Het resultaat is te lezen onder de titel het was alsof god me na al die tijd had teruggevonden, een titel waarvan ik vermoed dat die niet van Koert van de Velde, de journalist, maar de religie-geile redactie van de bijlage is, omdat deze de lading niet echt dekt. Het verwijst naar een oude ervaring, die in het artikel juist naar voren komt als iets wat door mijn latere ongelovige ervaringen achterhaald werd.

Wat ik zelf wel jammer vind, is dat ik in het artikel veel meer naar voren kom als zoeker, dan als atheïst. Maar omdat het beschrevene toch wel aardig overeenkomt met hoe ik het eerlijkheidshalve heb gezegd in het interview dat op een terras in de woonplaats van de journalist plaatsvond, heb ik mijn fiat gegeven aan publicatie met slechts één wens tot nuancering.

Laat maar horen wat je ervan vind, als je het gelezen hebt?

- off-topic: is het in Finland ook warmer dan normaal? Hier in Nederland is het momenteel om te stikken. Het is al middernacht en zelfs binnen in mijn normaal zo koele huis is het 24 graden :violent3: -
Gaia lijdt aan uitgezaaide primateritis, een mensenplaag (J. Lovelock)
Think
Forum fan

Bericht door Think »

Rereformed schreef:Eén bijdrage is overigens ooit uitvoerig op Freethinker onder de loep genomen.
http://meer.trouw.nl/religieuze-beleven ... len-zitten

http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=3717
Ik heb de discussie over Ronald Meester gelezen, had me alleen nog niet gerealiseerd dat dat een interview in dezelfde reeks is als ikzelf geïnterviewd ben. Overigens loopt mijn moeder helemaal weg met zijn boek 'De man die God kende'. Misschien kan ik het eens lenen en lezen en een recensie/reactie weggeven op FT. Misschien kan ik zelf eens een boek schrijven :D . Nee, dat laat ik maar aan jou over.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Waarom ik anti-theïst ben

Think schreef:
Rereformed schreef: Ik was op vakantie toen je dit topic plaatste en vind het toevallig nu pas.
Mijn vraag is: is het nu uiteindelijk een toezegging geworden of heb je het afgeslagen?
De journalist heeft in een reply op mijn gemailde aarzelingen geantwoord dat hij zelf 'vrijdenker' en niet gelovig is (de aanhalingstekens zijn van hem) en dat hij een tegengeluid wel interessant vond. Ik heb toen besloten me te laten interviewen. In dat interview kwam hij op mij over als agnost, die religie wél een zeer boeiend verschijnsel vond. In zijn woorden was religie 'een manier om een gevoel op te roepen'.

Het resultaat is te lezen onder de titel het was alsof god me na al die tijd had teruggevonden, een titel waarvan ik vermoed dat die niet van Koert van de Velde, de journalist, maar de religie-geile redactie van de bijlage is, omdat deze de lading niet echt dekt. Het verwijst naar een oude ervaring, die in het artikel juist naar voren komt als iets wat door mijn latere ongelovige ervaringen achterhaald werd.

Wat ik zelf wel jammer vind, is dat ik in het artikel veel meer naar voren kom als zoeker, dan als atheïst. Maar omdat het beschrevene toch wel aardig overeenkomt met hoe ik het eerlijkheidshalve heb gezegd in het interview dat op een terras in de woonplaats van de journalist plaatsvond, heb ik mijn fiat gegeven aan publicatie met slechts één wens tot nuancering.

Laat maar horen wat je ervan vind, als je het gelezen hebt?
Ik heb het artikel gelezen en vond het -net als de journalist over zichzelf tegen je zei- boeiend om te lezen.
Het boeiende van deze materie is dat het een zoektocht is naar zingeving. En er vindt in het leven van miljoenen mensen zo'n worsteling plaats waar oude en vertrouwde zingeving via een religieuze wereld van fantasie het veld moet ruimen voor de feiten die onze wetenschappelijke kijk op de wereld ons dwingt aan te nemen. Een religieus mens voelt dus vanalles wegspoelen, ineenvallen. Hij kijkt met enige nostalgie terug, probeert er soms nog wat van vast te houden en is niet in staat om van het gevoel van verlies af te komen. Je bent een ex-gelover van de soort die ten diepste denkt dat het leuk geweest zou zijn indien het sprookje tóch waar zou zijn. Maar omdat het niet waar kán zijn, moet je het opgeven. Zoals je ook gedwongen wordt een bepaalde religieuze ervaring uiteindelijk uit te leggen als 'het moet de wind geweest zijn'.
Hieruit kun je de conclusie trekken dat het geloof opgeven voor jou een veel grotere overwinning van jezelf is dan voor een hoop anderen, die in het opgeven ervan gesterkt worden door heftige gevoelens van afkeer en agressie. Jou geloof opgeven is in de eerste plaats een kwestie van intellectuele eerlijkheid. Ik begrijp dit diep en bewonder je er daarom des te meer voor.

De titel van het artikel slaat inderdaad nergens op, want je laat je wel degelijk uiteindelijk als een atheïst kennen.
off-topic: is het in Finland ook warmer dan normaal? Hier in Nederland is het momenteel om te stikken. Het is al middernacht en zelfs binnen in mijn normaal zo koele huis is het 24 graden :violent3: -
In Finland is het de afgelopen week voor het eerst deze zomer boven de 20 graden geweest. Er zijn deze zomer welgeteld drie dagen van boven de 25 graden geweest (normale gemiddelde 11 dagen). Je mag het dan in Nederland te benauwd vinden, je zou echt niet het klimaat van Finland wensen, dat kan ik je verzekeren. Over precies een maand is het hier herfst.
Born OK the first time
Think
Forum fan

Bericht door Think »

Bedankt voor je compliment over intellectuele eerlijkheid. Wat dat betreft herken ik me in Maarten Luther's uitspraak "hier sta ik, ik kan niet anders".

Voor degenen die zich afvragen waarom Rereformed's post hierboven alleen maar een complete quote van mij bevat en daarmee een herhaling van de vorige post is: het komt voor uit een poging de post te wijzigen, wat in dit subforum 'columns', niet mogelijk schijnt, zo lichtte hij toe. Ik liep er zelf ook al tegenaan.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Think schreef:het komt voor uit een poging de post te wijzigen, wat in dit subforum 'columns', niet mogelijk schijnt.
Misschien moet ik maar eens een tijd oefenen hier om van mijn kwaal te willen wijzigen af te komen. Ik speur altijd maar naar taalfoutjes en manieren om het net iets beter te zeggen, een komma weg te halen of er ééntje bij te zetten. Ik verspil een hoop tijd in m'n leven. Eigenlijk is het 'Hier sta ik, ik kan niet anders' veelal een in-trieste zaak. Zoveel kan anders. :cry:
Born OK the first time
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

De dubbelpostings hier heb ik verwijderd.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles »

Plaats reactie