Dank je voor je antwoord. Laat ik eerst aangeven dat donkere energie / materie evenmin 100% bewezen is. Althans ik heb tot op heden nog steeds die indruk. Echter het is wel de voor mij tot nu toe meest aannemelijke theorie, al heb ik zelf daar ook nog wel vraagtekens bij.wahlers schreef:Donkere energie en materie zijn nog raadsels voor mij. Ik heb nog niet voldoende kennis genomen van deze fenomenen om zelfs maar een suggestieve uitspraak over te doen.af87 schreef:
Zomaar een vraag maar haal je nu niet dingen door mekaar? Ik ben toch bang dat de vet gedrukte aanname in je post niet geheel correct is. Althans volgens de gangbare theorie is dit waar het om gaat. Vergeten we nu al die donkere materie en energie? Al zijn dat natuurlijk ook weer aannames. Echter de link tussen uitdijen en anti zwaartekracht klopt niet. Maar dat is voor zover ik het begrepen heb.
Maar ik ben wel op de hoogte van een groots opgezet astronomisch wetenschappelijk onderzoek die onderzoek heeft gedaan naar de uitdijing van het universum.
Deze metingen tonen allen dezelfde conclusie, namelijk: Het universum dijt in een immer rap tempo uit. Ik heb dit inderdaad - bij gebrek aan een beter woord - aangeduid met 'anti-zwaartekracht' en mogelijk was dit nogal een slordige uitdrukking!
Voor zover ik weet gaat de uitdijing van het universum wel steeds sneller, dus daar ben ik het wel mee eens. Het is denk ik toch verstandig om het woord anti-zwaartekracht daar niet voor te gebruiken. Deels omdat beide zaken de uitdijing van het universum en het bestaan of niet bestaan van anti-zwaartekracht deels speculatief zijn. Het ene feit dat weten we, enkel een goede definitie die te checken is voor anti-zwaartekracht is er niet. Zelfs zwaartekracht staat nog ter discussie, we weten er wel wat van af (wetenschappelijk) maar consensus is er niet over de daadwerkelijk formulering van de werking van deze. Wat we wel weten is dat het bestaat (we zweven niet weg maar staan nog steeds met beide benen op de grond) maar ook hier zijn er nog factoren, zoals het Higgs-bosson particle dat men nog moet aantonen onder gecontroleerde experimenten.
En je hebt gelijk door te stellen dat zelfs over de reden voor de versnelling er nog geen sluitende verklaring is. Als is donkere energie misschien een goede kandidaat er is ook daar nog steeds onderzoek nodig. Op Google stonden twee lectures over dit onderwerp met formules en uitleg van de meest gangbare aannames, maar deze zijn op het moment niet te vinden. Komen wel weer terug en maybe moet ik ze dan ook hier maar eens plaatsen. Niet in dit topic want we zijn nu al een beetje off-topic.
Het mag ook moeilijk hoor. Inderdaad het is deels nog maar de vraag of de versnelling van het universum wel geheel klopt. Het kan best zijn dat zoals eerde in de geschiedenis we denkbeelden zullen moeten bijstellen omdat nieuwe kennis of inzichten beter zijn. Met punt twee heb ik een probleem omdat je voorheen stelde dat..Laat ik dan simpel zeggen wat ik er mee bedoel:
Een immer toenemende versnelling van het universum heeft een effect op het universum die uiteindelijk de deeltjes uiteen rukt tegen de zwaartekracht in. Dit is een onvermijdelijke conclusie onder de aanname dat:
1. De metingen van het versnellende uitdijen klopt.
2. Dat deze versnelde uitdijing immer door gaat.
De eerste aanname is aannemelijk maar wetenschappelijk gezien nog niet bevestigd (mogelijk zijn er andere verklaringen).
De tweede aanname is inderdaad speculatief. Ik omschreef dit als 'recente verontrustende wetenschappelijke nieuws'. Let op! Ik heb niet het woord (wetenschappelijk) 'bewezen' in de mond genomen. Ik heb wel de logische (en algemeen aanvaarde) consequentie beschreven.
Dus of het uitdijen van het universum is oneindig (gevaarlijk woord, maar moet nu toch even) of het uitdijen stopt uiteindelijk doordat de materie door de hoge versnelling uiteen valt. Echter allebei is niet mogelijk.Een immer toenemende versnelling van het universum heeft een effect op het universum die uiteindelijk de deeltjes uiteen rukt tegen de zwaartekracht in. Dit is een onvermijdelijke conclusie onder de aanname dat:
Zal vanavond de link uitpluizen en doorlezen. Alvast dank voor de informatie.
vrgrtn,

zelf heb ik ook niet alle antwoorden, enkel mijn perceptie op basis van mijn feiten. Niet elke aanname is altijd even aannemelijk.
 zelf heb ik ook niet alle antwoorden, enkel mijn perceptie op basis van mijn feiten. Niet elke aanname is altijd even aannemelijk.