DE TOEKOMST

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

jHenosch schreef:Onzin, natuurlijk bouwen we verder aan onze geloven en ideologieën, de ontwikkeling in de Bijbel heeft ook nooit stilgestaan en voltrekt zich zelfs nu nog onder ons oog.
Aan geloven wordt niet verder gebouwd, tenminste niet als ze dogmatisch zijn en anders is er maar een mogelijkheid, secularisatie.
jHenosch schreef: onveranderlijk maar ook ondoorgrondelijk is onze God, onze Realiteit.
onveranderlijk, hoezo? Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, als we er even vanuit gaan dat hij zou bestaan, dan zou toch uit de bijbel moeten blijken dat hij onveranderlijk is, maar het tegendeel is het geval. de god van het oude testament lijkt ik niets op de god van het nieuwe testament, het verschil is gewoon te groot. In het OT was het een wrede en jaloerse god en in het NT was hij plotseling veranderd in een liefdevolle god, die wil dat iedereen wordt behouden.Daarvoor was hij echt heel anders, terwijl Jezus zei, "Laat de kinderen tot mij komen en verhinder ze niet" , werden kinderen in het OT door god soms gewoon afgemaakt, b.v. alle eerstgeborenen in Egypte en lees maar in Ps 137:9 "Welgelukzalig zal hij zijn, die uw kinderkens grijpen, en aan de steenrots verpletteren zal."

Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Otter
Forum fan

Bericht door Otter »

want deze onverschilligheid van nergens in geloven en overal lak aan hebben
Ik waardeer je bijdrages meestal enorm, maar ik vind dat er hier teveel gesuggereerd wordt dat niet geloven en overal lak aan hebben in elkaars verlengde liggen. Dat kan en mag (door een christen) niet zo gezegd worden.
Maar ik gok (en hoop) dat je het niet zo bedoeld hebt.
onveranderlijk, hoezo? Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, als we er even vanuit gaan dat hij zou bestaan, dan zou toch uit de bijbel moeten blijken dat hij onveranderlijk is, maar het tegendeel is het geval. de god van het oude testament lijkt ik niets op de god van het nieuwe testament, het verschil is gewoon te groot. In het OT was het een wrede en jaloerse god en in het NT was hij plotseling veranderd in een liefdevolle god, die wil dat iedereen wordt behouden.Daarvoor was hij echt heel anders, terwijl Jezus zei, "Laat de kinderen tot mij komen en verhinder ze niet" , werden kinderen in het OT door god soms gewoon afgemaakt, b.v. alle eerstgeborenen in Egypte en lees maar in Ps 137:9 "Welgelukzalig zal hij zijn, die uw kinderkens grijpen, en aan de steenrots verpletteren zal."
Niet helemaal waar. God had al voor de zondeval uit liefde de oplossing mocht die nodig zijn als de mens zou kiezen voor de zonde. (Het sterven van Jezus Christus) Dus dat is uit het OT. Daarnaast wil je er niet bij zijn wanneer Openbaring waarheid zal worden. Dit is weer het NT. Dus de jaloerse en naijverige God komen in beide (OT en NT) voor. En ook de liefdevolle. Daarnaast zijn er hele discussie avonden mogelijk over beide aangehaalde schriftgedeeltes, en dan vooral Ps. 137.

Gegroet
Some minds are like concrete, thoroughly mixed up and
permanently set......
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

jHenosch schreef:
en jij zit natuurlijk ook strontvervelend en strontverwend mee te doen op je eigen PC ...
Ik heb geen windverplaatsende energieverslindende 4wheeldrive (ook wel PC Hoofd(straat)tractor genoemd, stadsen met fratsen) !!
een peipklein Pandaatje, dat wel, ik ben ook niet zonder zonde.

Ik ga niet om de zoveel jaar naar Australie of naar de USA !

Geen afwasmachine,

en als ik rij, wel zoveel mogelijk met collega's met zo zuinig mogelijk rijgedrag, 1 op 20 gemiddeld, ja.... !!!

God, am I good !
Dus je wilt hiermee zeggen dat jij het eigenlijk beter doet dan de meeste anderen? Als je er dan zo van overtuigd bent dat het milieu wordt geschaad door uitlaatgassen, dan is dat dus ook het geval met de uitlaatgassen van je pandaatje!
Ik rij in een Chevrolet met een dikke v8 erin, dus zit ik helemaal fout. :oops:
En ook nog eens een afwasmachine en het liefst zou ik om de twee jaar naar Nieuw Zeeland gaan.
Maar ik gebruik voor m'n toiletten wel grondwater en heb ook een zonneboiler geinstalleerd en heb ook nog eens geinvesteerd in HR technologie en rij natuurlijk op LPG.
Zo zie je maar dat je er niet bent met alleen een pandaatje.
Bezuinigen werkt niet, het energieverbruik in de wereld zal alleen maar verder gaan stijgen, er zal dus iets geheel anders moeten gebeuren. We moeten investeren in nieuwe technologie (waterstof) en wel binnen 10 jaar zullen we daar resultaten moeten laten zien. De windmolens die er zijn moeten in worden gezet voor de productie van waterstof en in de tussentijd moet men waterstof uit aardgas gaan gebruiken om onze huizen mee te verwarmen door middel van brandstofcellen en zodoende ook stroom te produceren.
We zullen echt alles op alles moeten zetten en er zo voor zorgen dat we niet de tak afzagen waar we zelf op zitten.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Otter schreef: Niet helemaal waar. God had al voor de zondeval uit liefde de oplossing mocht die nodig zijn als de mens zou kiezen voor de zonde. (Het sterven van Jezus Christus) Dus dat is uit het OT. Daarnaast wil je er niet bij zijn wanneer Openbaring waarheid zal worden. Dit is weer het NT. Dus de jaloerse en naijverige God komen in beide (OT en NT) voor. En ook de liefdevolle. Daarnaast zijn er hele discussie avonden mogelijk over beide aangehaalde schriftgedeeltes, en dan vooral Ps. 137.

Gegroet
Ik ben me ervan bewust dat er veel over kan worden gediscussieerd kan worden, maar onschuldige kinderen die nergens deel aan hebben gehad en dus onschuldig zijn, waren volgens het OT slachtoffer van barbaarse praktijken en dat is toch onverteerbaar? Kindermoord komt in ieder geval dacht ik niet in het NT voor.
Jaloezie en naijver zijn toch slechte eigenschappen?
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

skeptic schreef:
jHenosch schreef:
Het probleem is dat we genot en zelfzucht hoger waarderen, in ons bestedings- en activiteitenpatroon, dan zelfbehoud op de langere termijn.
Stopten we maar alle kennis in zelfbehoud via medicijnen en artsenij, liever besteden we het geld aan onze PC-hoofdtractor, daar zit ons geloof, ongebreidelde stront verwende woekergroei waar een miniscuul kleine groep egoisten plezier van heeft, terwijl men in Bangladesh voor de zoveelste keer overloopt, omdat ze geen geld hebben om dure dijken te bouwen,

ik denk dat we die schuld gewoon terug op ons bordje krijgen, Gaia strikes back om het maar is even New Agerig uit te drukken.

Uit pure babylonische arrogantie ontstaan.
Ja, quote jezelf maar dan lijkt het tenmiste nog alsof je ergens op reageert.
Als je in een wereld leeft waar veel niet deugd, is het gemakkelijk om dit soort ongenuanceerde uitspraken te doen. Je generaliseert maar een end weg,wie bedoel je met "ons" en met "ons geloof" en dan nog dat "miniscuul kleine groep egoisten", wie zijn dat? We zullen samen met oplossingen moeten komen, want we zullen het wel zelf moeten doen! Dus samenwerking wordt steeds belangrijker in deze wereld, we zullen dus allereerst moeten zorgen dat we de wereld op één lijn krijgen. De vraag is hoe we dat moeten realiseren? suggesties?
One world, one creed, one language !

But nothing dogmatic or fundamentalistic, just speculating on and presuming what is best tot believe in.

Trying to verify it, or when that is not posible, just assuming some good old truths.
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

jHenosch schreef: One world, one creed, one language !

But nothing dogmatic or fundamentalistic, just speculating on and presuming what is best tot believe in.

Trying to verify it, or when that is not posible, just assuming some good old truths.
En dat zou dan de engelse taal moeten zijn? Nou dat zou nog wel te doen zijn, maar één geloofsovertuiging zal wat moeilijker worden, in plaats van één zou geen geloofsovertuiging m.i. een betere optie zijn, maar daar verschillen de meningen vrees ik. :wink: In ieder geval zal het op die manier niet lukken, maar jij denkt natuurlijk dat Jezus dat wel ff zal oplossen.:?:
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Kijk alleen al eens naar de uitdrukkingen in de spreektaal, niet alleen in het Nederlands, maar in alle Europese talen, doortrokken van uitdrukkingen uit de Bijbel.

Als het erop aankomt hebben we alleen de inhoud van de gewijde geschriften, om te beoordelen of ze waarachtig zijn of niet, en dat is ook nog een persoonlijke kwestie.

Het verhaal van Jezus is voor mij zo mooi en zo overtuigend, dat het ongeacht of het waar gebeurd is, voor mij echt een Goddelijke waarachtigheid vertegenwoordigt.

We hebben niets anders dan de waardering van de verhalen zelf die ons kunnen doen besluiten ze voor waarachtig aan te nemen of niet.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

jHenosch schreef:Kijk alleen al eens naar de uitdrukkingen in de spreektaal, niet alleen in het Nederlands, maar in alle Europese talen, doortrokken van uitdrukkingen uit de Bijbel.

Als het erop aankomt hebben we alleen de inhoud van de gewijde geschriften, om te beoordelen of ze waarachtig zijn of niet, en dat is ook nog een persoonlijke kwestie.

Het verhaal van Jezus is voor mij zo mooi en zo overtuigend, dat het ongeacht of het waar gebeurd is, voor mij echt een Goddelijke waarachtigheid vertegenwoordigt.

We hebben niets anders dan de waardering van de verhalen zelf die ons kunnen doen besluiten ze voor waarachtig aan te nemen of niet.
Is het aantal uitdrukkingen een bewijs voor bestaan van goden? is een evolutie van taal doorheen de eeuwen een bewijs van goddelijke waarheid? ik denk het niet hoor; eerder een bewijs hoe sterk de indoctrinatie ooit is geweest

Wist je al dat ik voor de tolkien verhalen enorm veel waardering heb. Mag ik er nu uit concluderen dat het ook echt is en dat mordor dus echt bestaat?

nou ja :)
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Wist je al dat ik voor de Jezus verhalen enorm veel waardering heb. Mag ik er nu uit concluderen dat het ook echt is en dat Jezus dus echt bestaat?
In dit geval kun je er wel in geloven, want het zou om een God gaan, niet zomaar een vezonnen sprookje, hoewel veel voor mij heus wel verzonnen mag zijn hoor,

het blijft even waarachtig, voor mij, kwa moraal dan !!
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

In die zin verdient het Westen als grootheler van de wereld van G-d nog een zware straf !

Want deze criminele handel in olie en onder wantoestanden geproduceerde spullen uit China, gaat ons eens flink de kop kosten.

Read my lips !!

Of wij maken onze handel echt koosjer en gaan een lichtende toekomst tegemoet, of we doen dat niet en gaan met z'n allen ten onder aan schijnheiligheid !!

Met het bestaan van het kernwapen is er geen tussenweg,

we shall perish or live,

want deze periode van de menselijke geschiedenis aan het einde van de (heidense) tijden, kan gezien worden als judgement day.

Diesmahl haben wir es alle gewusst.
Plaats reactie