Inquisitie in Kenia?nu.nl schreef:Bron: ANP. NYAKEO - Een uitzinnige groep Kenianen in het westen van het Afrikaanse land heeft vijftien vrouwen die van hekserij werden beschuldigd levend verbrand.
"Mensen kunnen niet zo maar het het recht in eigen hand nemen op basis van verdenkingen, zei Mwangi Ngunyi, hoofd van het district Nyamaiya, woensdag. "Dit is onacceptabel.''
Huizen
Een groep van honderd man ging dinsdagavond van huis tot huis, bond de verdachten vast en staken hen in brand.
Volgens Ngunyi hebben de mannen ook vijftig huizen in lichterlaaie gezet in het dorp Nyakeo, dat circa 300 kilometer ten noordwesten van de hoofdstad Nairobi ligt. "Mijn moeder was een rolmodel voor het hele dorp'', zei een dochter van een van de slachtoffers. "Waarom ze is vermoord, is voor mij een compleet raadsel.''
Keniaanse bende verbrandt 'heksen' levend
Moderator: Moderators
Keniaanse bende verbrandt 'heksen' levend
(\__/) (\__ /) (\__/)
(O.o ) (x.O ) (0.o )
(> < ) ( > < ) (> < )
(O.o ) (x.O ) (0.o )
(> < ) ( > < ) (> < )
De inquisitie door de Rooms-Katholieke kerk was evengoed op basis van bijgeloof. Bovendien spelen deze mensen duidelijk voor eigen rechter. Ik weet niet of er een link is met de bijbel waarin de doodstraf op tovernarij is vermeld.
BBC schrijft er ook over:
BBC schrijft er ook over:
'Witches' burnt to death in Kenya schreef:Eleven people accused of being witches have been burned to death by a mob in the west of Kenya, police say.
A security operation has been launched to hunt down villagers suspected of killing them in Kisii District.
The area has witnessed similar attacks in the past when people suspected of engaging in witchcraft have been killed or ostracised.
But correspondents say that this is a surprisingly large number of people to be attacked at the same time.
The BBC's Muliro Telewa in the region says that the eight women and three men were not burned at the same time.
A list was used and villagers pulled them from their houses individually, attacked and burned them outside and then set their homes alight.
Villagers told reporters that they had evidence the victims, all aged over 80, were witches.
They say they found an exercise book at a local primary school that contained the minutes of a "witches' meeting" which detailed who was going to be bewitched next.
Local official Mwangi Ngunyi condemned the murders.
"People must not take the law into their own hands simply because they suspect someone," he told AFP news agency.
(\__/) (\__ /) (\__/)
(O.o ) (x.O ) (0.o )
(> < ) ( > < ) (> < )
(O.o ) (x.O ) (0.o )
(> < ) ( > < ) (> < )
..
De heksen die het slachtoffer werden van de Rooms Katholieke kerk werden verbrand door het gewone volk. Dat was inderdaad alleen bijgeloof op het nivo van de doorsnee domme gelovige burger in die tijd. Voor de kerk was het eerder een politieke noodzaak om die heksen, kruidendokterjes en soms priesters in Pagan of andere concurrent religies te verwijderen.
Volgens mij zal er vast wel een excuus tekst te vinden zijn in de bijbel, who cares. Voorlopig zie ik geen verband met de gebeurtenissen in Kenia. Het is eerder een primitieve vorm van bijgeloof, vanuit een soort stam bewustzijn. En daarmee bedoel ik dus een medicijnman of sjamaanachtig figuur. Ergens was er een ramp, waarschijnlijk het weer, te warm en daarmee dus droogte. Die groep vrouwen deed raar...dus zijn ze verantwoordelijk. Snel verbranden en hopen dat het "weer" beter gaat. Simpele mensen komen soms met rare oplossingen. Ergens in Kenia in een achtergebleven gebied. Dit is dan ook niet de eerste keer dat dit gebeurde. Vorig jaar of langer terug heb ik er ook al eens over gelezen. Volgens mij zijn er wel meer incidenten geweest. En dan niet alleen in Kenia ook in andere landen in Afrika.
Moest even zoeken maar dit is wel een aardige link. Ook in Tanzania dus, in 2007 blijkbaar rond de 500 vrouwen.
De heksen die het slachtoffer werden van de Rooms Katholieke kerk werden verbrand door het gewone volk. Dat was inderdaad alleen bijgeloof op het nivo van de doorsnee domme gelovige burger in die tijd. Voor de kerk was het eerder een politieke noodzaak om die heksen, kruidendokterjes en soms priesters in Pagan of andere concurrent religies te verwijderen.
Volgens mij zal er vast wel een excuus tekst te vinden zijn in de bijbel, who cares. Voorlopig zie ik geen verband met de gebeurtenissen in Kenia. Het is eerder een primitieve vorm van bijgeloof, vanuit een soort stam bewustzijn. En daarmee bedoel ik dus een medicijnman of sjamaanachtig figuur. Ergens was er een ramp, waarschijnlijk het weer, te warm en daarmee dus droogte. Die groep vrouwen deed raar...dus zijn ze verantwoordelijk. Snel verbranden en hopen dat het "weer" beter gaat. Simpele mensen komen soms met rare oplossingen. Ergens in Kenia in een achtergebleven gebied. Dit is dan ook niet de eerste keer dat dit gebeurde. Vorig jaar of langer terug heb ik er ook al eens over gelezen. Volgens mij zijn er wel meer incidenten geweest. En dan niet alleen in Kenia ook in andere landen in Afrika.
Moest even zoeken maar dit is wel een aardige link. Ook in Tanzania dus, in 2007 blijkbaar rond de 500 vrouwen.
http://www.mo.be/index.php?id=61&no_cac ... _id]=20956In 2007 werden vijfhonderd vrouwen geëxecuteerd omdat ze van hekserij verdacht werden. In Tanzania geloven geloven mensen dat de oude vrouwen verantwoordelijk zijn voor de ongunstige klimatologische veranderingen in de rurale gebieden.
God is enkel een gedachte experiment..epic fail.