God is niet meer dan een illusie

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

tsjok45

Bericht door tsjok45 »

Ik probeer in uw voortdurend creatief taalgebruik iets te vinden dat op een zinnig antwoord lijkt ....
Het enige wat ik uit uw bovenstaande bijdrage enigzins begrijpen kon is dit :
Het heeft geen zin om de oorsprongen daarvan weg te moffelen, want die zijn er nou eenmaal.
U bedoeld waarschijnlijk : de oorspronkelijke " heilige " taal waarin de moraal die door god aan de mensen werd gegeven/opgelegd/geopendaard /geinspireerd , is uitgedrukt en die niet moet /mag worden weggemofeld : want die bestaat nu eenmaal ( omdat jij het zegt ) samen met die moraal van goddelijke oorsprong ?

P.S.
Vergeef me deze achterlijke vraag om nadere uitleg ... ik ben niet echt goed in begrijpend lezen van dit soort proza ; maar ik wil wel mijn best blijven doen om het inhoudelijke ervan enigzins te achterhalen .. .. en vooraleer men zondermeer uw werkjes moet gaan beschouwen als louter voer voor psychologen ..

.
Laatst gewijzigd door tsjok45 op 26 jun 2005 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

tsjok45 schreef:Ik probeer in uw voortdurend creatief taalgebruik iets te vinden dat op een zinnig antwoord lijkt ....
Het enige wat ik uit uw bovenstaande bijdrage enigzins begrijpen kon is dit :
Het heeft geen zin om de oorsprongen daarvan weg te moffelen, want die zijn er nou eenmaal.
U bedoeld waarschijnlijk : de oorspronkelijke " heilige " taal waarin de moraal die door god aan de mensen werd gegeven/opgelegd/geopendaard /geinspireerd , is uitgedrukt en die niet moet /mag worden weggemofeld : want die bestaat nu eenmaal ( omdat jij het zegt ) samen met die moraal van goddelijke oorsprong ?

P.S.
Xergeef me deze achterlijke vraag om nadere uitleg ... ik ben niet echt goed in begrijpend lezen van dit soort proza ; maar ik wil wel mijn best blijven doen om het inhoudelijke ervan enigzins te achterhalen .. .. en vooraleer men zondermeer uw werkjes moet gaan beschouwen als louter voer voor psychologen ...
Exact, via zo iets als de bijbel, maar zeker niet alleen de bijbel.
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

..... via zo iets als de bijbel, maar zeker niet alleen de bijbel.......

Via wat dan nog ?
de tradities ? het "aangeboren " geweten van de mens , de aard van de geschapen ziel ( voor de zondeval ) ? de mystieke ervaring ? meditatie en/of gebed ? iets anders nog ?

En waarschijnlijk is de bijbel toch het belangrijkste ijklpunt in geval dat die andere "via"-wegen geen oplossing kunnen bieden of oplossingen bieden die met alkaar conflicteren ?

m.a.w. het zijn maar bijkomstige procedures : het stuur-programma is de "bijbel" ...?
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

tsjok45 schreef:
..... via zo iets als de bijbel, maar zeker niet alleen de bijbel.......

Via wat dan nog ?
de tradities ? het "aangeboren " geweten van de mens , de aard van de geschapen ziel ( voor de zondeval ) ? de mystieke ervaring ? meditatie en/of gebed ? iets anders nog ?

En waarschijnlijk is de bijbel toch het belangrijkste ijklpunt in geval dat die andere "via"-wegen geen oplossing kunnen bieden of oplossingen bieden die met alkaar conflicteren ?

m.a.w. het zijn maar bijkomstige procedures : het stuur-programma is de "bijbel" ...?
Tot op grote hoogte wel, maar er zijn meerdere stuurprogramma's dan die van de Bijbel, die die Bijbel niet bijten, maar integendeel juist synergetisch werken naar de zelfde Goede kant.
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

OK
het enige wat je nu nog moet " bewijzen"( ik bedoel NIET geloofsmatig als "waar "aanvaarden ) is ,dat , dat bijbels stuurprogramma ( datgene wat dus niet wordt gebeten en derhalve het voornaamste is ) afkomstig is/ opgesteld en geilmplementeerd van en door een niet menselijke intelligentie ...
Kan je dat wel ?
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

tsjok45 schreef:OK
het enige wat je nu nog moet " bewijzen"( ik bedoel NIET geloofsmatig als "waar "aanvaarden ) is ,dat , dat bijbels stuurprogramma ( datgene wat dus niet wordt gebeten en derhalve het voornaamste is ) afkomstig is/ opgesteld en geilmplementeerd van en door een niet menselijke intelligentie ...
Kan je dat wel ?
Nee, dat kan ik niet, zo min als je het tegendeel kunt bewijzen,
je kunt er wel in geloven, omdat het zo logisch lijkt.

Bovendien gelooft de bijbelaar dat de mens een afbeelding, afgeleiding, van God Zelf is, dus niet-menselijke intelligentie is betrekkelijk voor judeochristians.
bad_religion

Bericht door bad_religion »

jHenosch schreef:
tsjok45 schreef:OK
Kan je dat wel ?
Nee, dat kan ik niet, zo min als je het tegendeel kunt bewijzen,
je kunt er wel in geloven, omdat het zo logisch lijkt.

Bovendien gelooft de bijbelaar dat de mens een afbeelding, afgeleiding, van God Zelf is, dus niet-menselijke intelligentie is betrekkelijk voor judeochristians.
Raar, en ik maar lezen dat de christenen "deze niet menselijke intelligentie" gewoon hebben afgekeken van de theorie van Plato die stelde dat men kan leren door het "idee" te herkennen, het idee dat er altijd al was. het christendom heeft wat dat betreft weinig op van het oorspronkelijke messiaans gedachtegoed van Jezus maar is meer een adept van een van de peilers van de filosofie van Plato.

Bij Plato was het "idee" dat men herkent (en zo leert) echter niet van Goddelijke aard zoals de christenen er van bakte, maar simpelweg een herkenning uit vele vorige levens. Vermoed wordt dan ook dat Plato beïnvloed is door Oepanisjaden.

Welnu het is een moeilijke opgave om het tegendeel te bewijzen, maar uiteindelijk komt het dus neer om de rede zonder een mogelijkheid dat men dit met harde aanwijzingen kan verifieren, maar wanneer ik zou stellen dat we deze redvoering kunnen afwijzen dient de tegenstelling al weer aan dat ik dat zou doen op grond van het geleerde cq. herkenning van het "idee" dat er al was.

Welnu misschien lijkt Plato erg abstract, immers als men een boom leert kennen is het dan vergezocht om te stellen dat wij die boom leren vanuit een "idee" dat er altijd al was. Toch geeft het ter overdenking dat als men naar de imaginaire getallen kijkt, of het mandelbrot set dat al deze wiskundige / cijfermatige ïdeeën"er al waren.....

Bij Plato bestaat er echter niet de essentie van een "stuurprogramma" maar meer de eeuwige zoektocht naar wijsheid aldus het leren van het "ïdee"

Ideeën - het Griekse 'Eidos of 'idea'betekent oorspronkelijk 'beeld' - zijn dus vormen, soorten,algemeenheden van het bestaan.
jHenosch
Banned
Contacteer:

Entropy

Bericht door jHenosch »

Toch geeft het ter overdenking dat als men naar de imaginaire getallen kijkt, of het mandelbrot set dat al deze wiskundige / cijfermatige ïdeeën"er al waren.....
Ook heel apart als je erover nadenkt.

Entropy

Consider the riddle that is man
From his perch at the top of darwin’s ladder
Though the rules he little understands
Plays at life as if it really mattered
When before all our eyes
A parading of lies
And reality splatters

But we have dreams, wonderful dreams
While we live in dreams, terrible dreams
We’re only waiting, waiting for