het leven is waardeloos

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Destinesia

Bericht door Destinesia »

mouvement schreef:Solopsisme volgens wikipedia is het geloof dat er maar één enkel bewustzijn bestaat, dat van de waarnemer.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Solipsisme
Gatverredamme dat rare idee heb ik ook wel eens helemaal zelf zitten bedenken. Het kan natuurlijk niet anders maar het was mij in ieder geval niet bekend dat anderen ook op dat idee zijn gekomen en dat er ook nog een naam voor bestaat.

Maar stel dat het allemaal "waar is" dan is het logisch dat 'anderen' er ook op zijn gekomen. :roll:

Ik kies ervoor om hier niet te lang over na te denken. :toothy6:
mouvement
Forum fan

Bericht door mouvement »

wat zo leuk is aan solipsisme.
Ik weet dat af87 het bij het verkeerde eind heeft als hij zegt dat hij de enige waarnemer op aarde is en dat alles om hem heen verzonnen is. Ik zal het nooit kunnen bewijzen want volgens hem (als hij al bestaat:P) ben ik verzonnen.
het feit dat er DNA bestaat is al een onomstotelijk bewijs voor evolutie.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

@af87 het is solipsisme en niet solopisme. Normaal ben ik niet zo snel van de verbeteringen, maar misschien is het, omdat je dit woord zo vaak gebruikt en zelfs zegt het te zijn, wel handig om het juist te schrijven :wink:
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Hoe je het ook schrijft. Ik vind het echt een freaky 'religie'. 8) Goed "voer" om lekker schizo te worden volgens mij.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Nou het is dat je het zegt. Ik wil niemand beledigen hoor, maar op mij komt het bijna over als een soort van psychische stoornis. Ik ben alleen en de rest is er alleen maar in mijn geest. Het lijkt me vrij paranoia om zo te denken.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

>Edwin<
Forum fan
Contacteer:

Bericht door >Edwin< »

af87 schreef:..
Kijk eens aan nog een solopist. :D
Je bedoelt vast en zeker solipsist.
Naar wat ik heb gelezen over het solipsisme kan ik tot geen andere conclusie komen dan dat een solipsist altijd heel stram zijn eigen opvatting over bijvoorbeeld rechtvaardigheid er op nahoudt.
It's always night, or we wouldn't need light.

-Thelonious Monk
af87
Forum fan
Contacteer:

Bericht door af87 »

..
Solipisme of solopisme de reden dat ik het anders schrijf is dat er voor mij gewoon een andere betekenis aan hangt. Solipisme is inderdaad nogal stram en rigide in opvattingen. De term solopisme slaat meer op het door het leven gaan zonder god als leidraad,

Natuurlijk is het wel iets ingewikkelder dan dat, maar voor mij komt het daar wel op neer. Of ik de enige ben die bestaat is een vraag die inderdaad niet te beantwoorden is.
God is enkel een gedachte experiment..epic fail.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Bedoel je dat je hier een eigen term voor hebt bedacht?

Devious
Erelid
Contacteer:

Re: het leven is waardeloos

Bericht door Devious »

mouvement schreef:Er zijn 6,65 miljard mensen op de aarde dus de gemiddelde mens heeft vrijwel geen invloed op aarde, het is simpelweg te verwaarlozen. Als iemand grote invloed op aarde heeft dan valt zijn invloed makkelijk te verwaarlozen omdat zijn invloed in vergelijking met het grote heelal niks uitmaakt. Wat je ook doet, je hele leven heeft vrijwel geen invloed, sterker nog de hele mensheid oefent een minimale invloed uit op het heelal.
Kitty heeft hier een goed antwoord op gegeven. Een mens kan in zijn directe kring zeker wel invloed uitoefenen, en soms zijn er briljante geesten wier invloed zich uitstrekt tot over de hele wereld, en gedurende eeuwen, soms ten goede, soms ten kwade.
Er bestaat natuurlijk nog steeds de mogelijkheid dat ik de enige mens op aarde ben en dat alles één groot verzinsel is, dat niemand echt bestaat. In dat geval maakt het wel wat uit wat ik doe.

Iemand noemde het al. Dit wereldbeeld noemt men solipsisme. Ik heb dat als kind een tijdje geloofd, maar ik heb het snel uit mijn hoofd gezet.

Met de topictitel ben ik het niet eens. Het leven is voor mij het meest waardevolle, maar dat is natuurlijk weer een subjectieve mening. Een kwestie van andere hormoonhuishouding, hersenbedrading en brainstates denk ik.

Gegroet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Balzer
Forum fan

Bericht door Balzer »

mouvement, definieer eerst eens wat je bedoeld met een "waardevol leven", uit je startpost maak ik op dat je het hier niet zozeer over waarde hebt op een sociale manier (waardevol zijn voor andere mensen, zoals Kitty en Devious dat al aangaven), maar meer op een fysieke manier omdat je het over invloed uitoefenen op de wereld en heelal hebt.

In alle gevallen denk ik dat de vraag "of een leven waardevol is?" samenhangt met de vraag naar de zin van het leven. Ik bedoel, je kunt pas een waarde aan een leven toekennen als je weet langs welke dimensie je de waarde moet meten.

Als je die vraag beantwoord met "het leven is zinloos" (zoals ik heb gedaan), dan kun je dus niet stellen of je leven waardeloos is of niet. Maar om toch je vraag enigzins te kunnen beantwoorden, hoe ga ik om met het feit dat het leven zinloos is?

Antwoord: ik hecht er gewoon niet zoveel waarde aan. Ik kan niet eens bepalen waarom het leven zin moet hebben, waarom zou ik me dan laten beinvloeden door het feit dat er geen een is?
af87
Forum fan
Contacteer:

Bericht door af87 »

..
Kitty schreef:Bedoel je dat je hier een eigen term voor hebt bedacht?
Bedoel je nu solopisme of de koppeling met de betekenis die ik er doorgaans aangeef? De term solopisme heb ik niet bedacht, het is ook niet echt een gangbaar woord volgens mij. Al zullen er best nog wel meer mensen kunnen zijn die het in enige vorm gebruiken. Eigenlijk gebruik ik zelf meer een andere term om aantegeven dat ik besef alleen te zijn. Er is in mijn beleving geen ruimte voor een godsbeeld. Eerder op dit forum gebruikte ik een ander onderschrift. Daarin ging het over de "homo sapiens solopisticus" maar die gebruik ik nu op mijn blog. En om het verwarring met zoek machines te voorkomen gebruik ik die niet meer. Maar deze verwees in zekere zin, naar een verschil met die andere sub-species homo sapiens sapiens, de gelovige mens.
Wederom is dit natuurlijk subjectief.
God is enkel een gedachte experiment..epic fail.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Kitty schreef:Nou het is dat je het zegt. Ik wil niemand beledigen hoor, maar op mij komt het bijna over als een soort van psychische stoornis. Ik ben alleen en de rest is er alleen maar in mijn geest. Het lijkt me vrij paranoia om zo te denken.
Ik zit met de vraag, "Hoe verwerk ik dat blauwe oog in die filosofie"?
Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B »

Naast solopist en solipsist hebben we ook nog solopsist gehad, hoor...
Het lijkt me duidelijk dat er maar wat afgebrabbeld wordt na een vluchtige kijk op WIKIpodia ( :) )
Ik vind de opmerking van Kitty dat het een psychische stoornis lijkt (is!?) de meest treffende.
Alsdan: sluiten dit onderwerp. Misschien is er een forum psychiatrie voor.
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

- De waarde van het leven hangt af van de invloed die je erop hebt.

Ik vroeg me direct af:

Heb je zelf het gevoel dat je geen invloed hebt op je eigen leven?

Heeft invloed (of een gevoel daarvan) iets te maken met jezelf veilig voelen? De waarde van invloed heeft (m.i) ook betrekking op het gevoel van veiligheid. Als je zelf geen (of minime) invloed kan uitoefenen heb je ook niet echt controle over je eigen veiligheid..

Een vraag voor mezelf: Moet de levensbeschouwing naar het heelal toe altijd per c een weerspiegeling zijn van de levensbeschouwing naar het leven in et algemeen? :D

Ik schijn tegenwoordig sterk de neiging te hebben alles te "verpsychologiseren"...

Dat van solopisten gedoe heb ik ook wel eens overdacht. Maar bewustzijn zonder materie leek me achteraf gezien geen mogelijkheid... Bewustzijn is volgens mij geen staat van 'zijn', maar een steeds doorlopend proces..

achja
Plaats reactie