mouvement schreef:Er zijn 6,65 miljard mensen op de aarde dus de gemiddelde mens heeft vrijwel geen invloed op aarde, het is simpelweg te verwaarlozen. Als iemand grote invloed op aarde heeft dan valt zijn invloed makkelijk te verwaarlozen omdat zijn invloed in vergelijking met het grote heelal niks uitmaakt. Wat je ook doet, je hele leven heeft vrijwel geen invloed, sterker nog de hele mensheid oefent een minimale invloed uit op het heelal.
Kitty heeft hier een goed antwoord op gegeven. Een mens kan in zijn directe kring zeker wel invloed uitoefenen, en soms zijn er briljante geesten wier invloed zich uitstrekt tot over de hele wereld, en gedurende eeuwen, soms ten goede, soms ten kwade.
Er bestaat natuurlijk nog steeds de mogelijkheid dat ik de enige mens op aarde ben en dat alles één groot verzinsel is, dat niemand echt bestaat. In dat geval maakt het wel wat uit wat ik doe.
Iemand noemde het al. Dit wereldbeeld noemt men solipsisme. Ik heb dat als kind een tijdje geloofd, maar ik heb het snel uit mijn hoofd gezet.
Met de topictitel ben ik het niet eens. Het leven is voor mij het meest waardevolle, maar dat is natuurlijk weer een subjectieve mening. Een kwestie van andere hormoonhuishouding, hersenbedrading en brainstates denk ik.
Gegroet.