zelfbeschikking: euthanasie
Moderator: Moderators
Wat wil je met deze links zeggen? Vlgs mij is het de bedoeling dat je er iets bij zet wat je vind of er mee wil of iets dergelijks.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Dat ligt er maar net aan in welk stadium zo'n depressie is en of de persoon in kwestie wellicht meerdere psychische (of ook fysieke) aandoeningen heeft. Tuurlijk is een depressie heel erg en het is ook belangrijk om zo'n iemand op te vangen. Nu ken ik ook sommige mensen die gewoon een flinke dip hebben en er dan geen zin meer in het leven hebben. Daar zou ik idd ook geen gehoor aangeven wat betreft euthanasie.Esther12 schreef:Ik vind eveneens dat mensen hier hun eigen keuze in moeten kunnen maken. Maar ik begrijp ook wel dat het heel moeilijk is om ergens een grens te trekken. Mensen die depressief zijn hebben vaak een doodswens. Moet je daaraan gehoor geven, terwijl je wéét dat de kans groot is dat die doodswens er niet meer is als de depressie over is?
Als je weet dat de doodswens er niet meer is als de depressie over is, is het echter nog maar de vraag wanneer dat gebeurt, ALS het al gebeurt.
The most disturbing, heartbreaking and *disgusting thing about the idea of heaven and hell is not that so many people BELIEVE it to be the truth, but that they WANT it to be. ~ yoyo
Voor de mensen die vanwege dementie een einde aan het leven willen maken is er goed nieuws:
Men is bezig... (een wil) om de wet te veranderen:
'Wetswijziging voor euthanasie dementen’
ANP
gepubliceerd op 05 april 2008 14:41, bijgewerkt op 14:41
DEN HAAG - Artsen moeten verplicht worden om euthanasie uit te voeren bij dementerenden als die tijdens hun leven een gedetailleerde euthanasieverklaring hebben opgesteld. Een werkgroep van de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE) gaat volgende week van start om de euthanasiewet op dit punt aan te scherpen. Directeur Rob Jonquière van de NVVE heeft dat zaterdag gezegd.
Hij verwacht dat het maatschappelijk debat over euthanasie bij mensen die niet meer wilsbekwaam zijn jaren nodig zal hebben. De NVVE hoopt dat de Tweede Kamer uiteindelijk akkoord zal gaan met een wijziging van de euthanasiewet.
Het komt volgens de NVVE regelmatig voor dat artsen weigeren euthanasie uit te voeren op een volledige demente persoon, ook als die persoon in goede dagen schriftelijk heeft aangegeven bij dementie niet meer te willen leven. De artsen zijn zo terughoudend omdat ze geen gesprek meer met de patiënt kunnen voeren en dus ook niet weten of de persoon nog steeds achter zijn of haar stervensverzoek staat.
De NVVE wil dat mensen de mogelijkheid krijgen om, als ze nog wilsbekwaam zijn, een duidelijke grens te formuleren. Jonqiuère: ‘Dat ze vooraf bijvoorbeeld aangeven: als ik mijn kinderen niet meer herken, vind ik mijn menselijke waardigheid zover aangetast dat ik niet meer wil leven.’
De NVVE vindt dat die grens meetbaar moet zijn voor een arts. ‘Anders blijft die het gevoel houden dat hij of zij iets doet tegen de zin van de patiënt.’
Veel artsen stellen dat dementen niet erg lijden. De NVVE bestrijdt dat.
Bron: De Volkskrant
Men is bezig... (een wil) om de wet te veranderen:
ANP
gepubliceerd op 05 april 2008 14:41, bijgewerkt op 14:41
DEN HAAG - Artsen moeten verplicht worden om euthanasie uit te voeren bij dementerenden als die tijdens hun leven een gedetailleerde euthanasieverklaring hebben opgesteld. Een werkgroep van de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE) gaat volgende week van start om de euthanasiewet op dit punt aan te scherpen. Directeur Rob Jonquière van de NVVE heeft dat zaterdag gezegd.
Hij verwacht dat het maatschappelijk debat over euthanasie bij mensen die niet meer wilsbekwaam zijn jaren nodig zal hebben. De NVVE hoopt dat de Tweede Kamer uiteindelijk akkoord zal gaan met een wijziging van de euthanasiewet.
Het komt volgens de NVVE regelmatig voor dat artsen weigeren euthanasie uit te voeren op een volledige demente persoon, ook als die persoon in goede dagen schriftelijk heeft aangegeven bij dementie niet meer te willen leven. De artsen zijn zo terughoudend omdat ze geen gesprek meer met de patiënt kunnen voeren en dus ook niet weten of de persoon nog steeds achter zijn of haar stervensverzoek staat.
De NVVE wil dat mensen de mogelijkheid krijgen om, als ze nog wilsbekwaam zijn, een duidelijke grens te formuleren. Jonqiuère: ‘Dat ze vooraf bijvoorbeeld aangeven: als ik mijn kinderen niet meer herken, vind ik mijn menselijke waardigheid zover aangetast dat ik niet meer wil leven.’
De NVVE vindt dat die grens meetbaar moet zijn voor een arts. ‘Anders blijft die het gevoel houden dat hij of zij iets doet tegen de zin van de patiënt.’
Veel artsen stellen dat dementen niet erg lijden. De NVVE bestrijdt dat.
Bron: De Volkskrant
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
Martha
Het is dan maar te hopen dat tegen de tijd dat het wetsvoorstel in de TK komt de poldertaliban (CDA/CU/SGP) samen dan te weining stemmen hebben om dit tegen te kunnen houden. En dat er geen regering is met het CDA of CU in het kabinet, anders kunnen de ggrristendemocraten weer dreigen met een kabinetscrisis.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
ach, laat die crisis er dan maar komen...
een nieuw kabinet is naar mijns inziens geen overbodige luxe
een nieuw kabinet is naar mijns inziens geen overbodige luxe
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
Martha
Martha
Het gaat met name over de vraag of de partij die wel een wijziging wil, dit een crisis waard vind. De PvdA zie ik dat nog niet zo snel doen.
Op dit moment liever geen crisis. PVV en TON trekken mij teveel kiezers op dit moment. En of zij nu een verbetering zijn waag ik te betwijfelen. Laat die twee partijen maar voorlopig aan de zijlijn staan en dan ben ik benieuwd of in 2011 er nog steeds zoveel mensen achter Rita en Geert staan. Dit kabinet is allesbehalve mijn favoriete, maar ik vrees voor erger met TON, als die plotsklaps in een regering komen. Vlgs. de peilingen is dat op dit moment niet denkbeeldig.
Op dit moment liever geen crisis. PVV en TON trekken mij teveel kiezers op dit moment. En of zij nu een verbetering zijn waag ik te betwijfelen. Laat die twee partijen maar voorlopig aan de zijlijn staan en dan ben ik benieuwd of in 2011 er nog steeds zoveel mensen achter Rita en Geert staan. Dit kabinet is allesbehalve mijn favoriete, maar ik vrees voor erger met TON, als die plotsklaps in een regering komen. Vlgs. de peilingen is dat op dit moment niet denkbeeldig.