Nederland zou gezelliger zijn zonder islam.

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Nederland zou gezelliger zijn zonder islam.

Ja
55
52%
Nee
29
27%
Weet niet
11
10%
Geen mening
5
5%
Schande, je mag daar niet over nadenken.
6
6%

Totaal aantal stemmen: 106

Herman2
Forum fan

Bericht door Herman2 »

Bericht van het thuisfront.

De A'damse Albert Cuypmarkt was vroeger altijd oergezellig en ook een moppenparadijs. Toen er ook kraampjes met Turken en Marokkanen kwamen werd het even wat kalmer, maar dat kwam omdat zij de taal nog niet zo goed beheersten. Nu doen ze net zo hard mee en de gezelligheid is weer terug. Zo'n markt verbindt alle tegenstellingen.
Grüss Gott, falls Du Ihn begegnest.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Herman2 schreef:Bericht van het thuisfront.

De A'damse Albert Cuypmarkt was vroeger altijd oergezellig en ook een moppenparadijs. Toen er ook kraampjes met Turken en Marokkanen kwamen werd het even wat kalmer, maar dat kwam omdat zij de taal nog niet zo goed beheersten. Nu doen ze net zo hard mee en de gezelligheid is weer terug. Zo'n markt verbindt alle tegenstellingen.
Thuisfront.
Bericht van het thuisfront.

Interessante woordkeuze.
Ik krijg er een diepe frons van in mijn voorhoofd en ik blijf maar met meerdere vingers op mijn schedel krabbelen.
Maar ik kom er niet uit.
Waarom heeft Herman2 nu juist uitgerekend die woorden gekozen?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

cluny schreef:
The Prophet schreef:Is het wenselijk dat Nederland "gezelliger" wordt? Brrrr... #-o
Om maar eens wat leven in de brouwerij te brengen.
Met een nu nog levende Theo van Gogh zou Nederland gezelliger zijn.
met een nu nog levende pim fortuyn zou nederland gezelliger zijn
zonder dierenpartij zou nederland gezelliger zijn.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Devious
Erelid
Contacteer:

Re: Nederland zou gezelliger zijn zonder islam.

Bericht door Devious »

cluny schreef:Mag deze stelling hardop geuit worden?
Van mij wel hoor. Ik stem ja, zonder daarmee bepaalde politieke voorkeuren uit te willen spreken. Maar dat ligt ook niet in de poll-vraag besloten. Op de vraag of Nederland gezelliger zou zijn zonder Islam (of met Islam als marginaal, onbeduidend verschijnsel)? Ja, naar aller waarschijnlijkheid wel. Nee, ik demoniseer hiermee niet alle moslims, en nee, ik zeg hiermee niet dat alle moslims ongezellige mensen zijn, maar het is mij wel overduidelijk dat er iets is met deze religie dat bepaalde groepen aanhangers (nee, niet iedereen dus) ervan aanzet tot provocatief, vijandig en hautain gedrag.
Aan de andere kant is het een zinloze vraag, want de Islam is hier inmiddels rijkelijk aanwezig, en is een blijvende factor. We zullen er hoe dan ook mee moeten leren leven.

Gegroet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

collegavanerik schreef:
cluny schreef:
The Prophet schreef:Is het wenselijk dat Nederland "gezelliger" wordt? Brrrr... #-o
Om maar eens wat leven in de brouwerij te brengen.
Met een nu nog levende Theo van Gogh zou Nederland gezelliger zijn.
met een nu nog levende pim fortuyn zou nederland gezelliger zijn
zonder dierenpartij zou nederland gezelliger zijn.
Ik zou na A ook B zeggen.
En een Poll openen met jouw tot nadenken aanzettende stelling.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Devious schreef:
Van mij wel hoor. Ik stem ja, zonder daarmee bepaalde politieke voorkeuren uit te willen spreken. Maar dat ligt ook niet in de poll-vraag besloten. Op de vraag of Nederland gezelliger zou zijn zonder Islam (of met Islam als marginaal, onbeduidend verschijnsel)? Ja, naar aller waarschijnlijkheid wel. Nee, ik demoniseer hiermee niet alle moslims, en nee, ik zeg hiermee niet dat alle moslims ongezellige mensen zijn, maar het is mij wel overduidelijk dat er iets is met deze religie dat bepaalde groepen aanhangers (nee, niet iedereen dus) ervan aanzet tot provocatief, vijandig en hautain gedrag.
Aan de andere kant is het een zinloze vraag, want de Islam is hier inmiddels rijkelijk aanwezig, en is een blijvende factor. We zullen er hoe dan ook mee moeten leren leven.

Gegroet.
Zinloos, je vindt het zinloos.
Waarom wil je dat hier kwijt, dat volgens jouw mening deze vraag zinloos is?
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Even een kleine correctie.

Ja, deze stelling mag hardop geuit worden.

Nee, ik geloof niet dat Nederland gezelliger zou zijn zonder islam.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Herman2 schreef:De A'damse Albert Cuypmarkt was vroeger altijd oergezellig en ook een moppenparadijs. Toen er ook kraampjes met Turken en Marokkanen kwamen werd het even wat kalmer, maar dat kwam omdat zij de taal nog niet zo goed beheersten. Nu doen ze net zo hard mee en de gezelligheid is weer terug. Zo'n markt verbindt alle tegenstellingen.
Hoe erg de situatie ook is, er zullen altijd voorbeelden als deze gegeven kunnen worden. Het blijft jammer dat dergelijke voorbeelden geenszins aantonen dat er niets aan de hand is. Zélfs al zou Europa in Eurabië zijn veranderd, dan nog zullen er vriendschappelijke betrekkingen plaatsvinden tussen moslims en niet-moslims. Dat is geen bewijs voor de tolerantie van de Islam, maar voor de sociale inborst van de mens; deze is veel ouder dan welk levensbeschouwelijk stelsel dan ook, en er is geen doctrine, en geen enkele vorm van religieuze bekrompenheid op de wereld die dit volledig te niet zal kunnen doen.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Je weet wat het is met amsterdamse humor.
Amsterdammers kunnen er zelf niet genoeg van krijgen.
Ik wel.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

cluny schreef: Zinloos, je vindt het zinloos.
Waarom wil je dat hier kwijt, dat volgens jouw mening deze vraag zinloos is?
Nou, ik vind het leuk om de vraag te beantwoorden. Het is een interessante kwestie, en in die zin is het natuurlijk geenszins zinloos, en heb ik mij onzorgvuldig uitgedrukt.
Ik bedoelde zinloos in de zin dat het niet tot oplossingen leidt. Er is natuurlijk een vervolgvraag die bij velen zal opkomen, maar waar menigeen eveneens voor terugdeinst om deze te stellen, namelijk 'Wat doen we eraan?'
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Devious schreef: Hoe erg de situatie ook is, er zullen altijd voorbeelden als deze gegeven kunnen worden. Het blijft jammer dat dergelijke voorbeelden geenszins aantonen dat er niets aan de hand is. Zélfs al zou Europa in Eurabië zijn veranderd, dan nog zullen er vriendschappelijke betrekkingen plaatsvinden tussen moslims en niet-moslims. Dat is geen bewijs voor de tolerantie van de Islam, maar voor de sociale inborst van de mens; deze is veel ouder dan welk levensbeschouwelijk stelsel dan ook, en er is geen doctrine, en geen enkele vorm van religieuze bekrompenheid op de wereld die dit volledig te niet zal kunnen doen.

Vriendelijke groet.
De grote vraag is natuurlijk of dit alleen aan de islam te wijten is. Speelt cultuur en bepaalde volkgewoontes niet ook een belangrijke rol. Ook denk ik de taal een barriere is om een beter contact met onze Turkse en Marokkaanse medelanders te krijgen. Wanneer ik deze medelanders aan de balie kreeg was vaak de taal ook een belemmering voor een prettig gesprek.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Devious schreef:. Er is natuurlijk een vervolgvraag die bij velen zal opkomen, maar waar menigeen eveneens voor terugdeinst om deze te stellen, namelijk 'Wat doen we eraan?'
de grondwet van 1798 terughalen
http://nl.wikisource.org/wiki/Grondwet_ ... _Republiek
19. Elk burger heeft vryheid, om god te dienen naar de overtuiging van zyn hart. De maatschappy verleent ten dezen opzigte aan allen gelyke zekerheid en bescherming, mids de openbaare orde door de wet gevestigd, door hunnen uiterlyken eerdienst nimmer gestoord worde.
20. Geene burgerlyke voordeelen of nadeelen zyn aan de belydenis van eenig kerklyk leerstelsel gehegt.
21. Elk kerkgenootschap zorgt voor het onderhoud van zynen eerdienst, deszelfs bedienaaren en gestigten.
22. De gemeenschaplyke godsdienstoefening word verrigt binnen de daartoe bestemde gebouwen en wel met ontsloten deuren.
23. Niemand zal met eenig ordeskleed of teeken of van een kerklyk genootschap buiten zyn kerkgebouw verschynen.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

De islam bestaat bij monde van zijn gelovigen!
Die worden daardoor gesterkt in hun dierlijk irrationalisme waar je als mens aan moet proberen te ontstijgen.
Die dierlijkheid-benadrukker (de islam dus) bevordert het aantal jonkies die van de aarde een holle gatenkaas maken, volgeplempt met beton+een dakkie erop en srank uit schoorstenen.
Ongezellig, steeds maar ongezelliger dus zo'n islam, maar óók andere religismen natuurlijk in hun identieke instinctive gevoelens bevorderende ideologieën(maar in het topic niet genoemd, ergo?)
Volgens de paus zijn ze ongezelliger dan zijn eigen katholieken, haha.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

collegavanerik schreef:
Devious schreef:. Er is natuurlijk een vervolgvraag die bij velen zal opkomen, maar waar menigeen eveneens voor terugdeinst om deze te stellen, namelijk 'Wat doen we eraan?'
de grondwet van 1798 terughalen
http://nl.wikisource.org/wiki/Grondwet_ ... _Republiek
19. Elk burger heeft vryheid, om god te dienen naar de overtuiging van zyn hart. De maatschappy verleent ten dezen opzigte aan allen gelyke zekerheid en bescherming, mids de openbaare orde door de wet gevestigd, door hunnen uiterlyken eerdienst nimmer gestoord worde.
20. Geene burgerlyke voordeelen of nadeelen zyn aan de belydenis van eenig kerklyk leerstelsel gehegt.
21. Elk kerkgenootschap zorgt voor het onderhoud van zynen eerdienst, deszelfs bedienaaren en gestigten.
22. De gemeenschaplyke godsdienstoefening word verrigt binnen de daartoe bestemde gebouwen en wel met ontsloten deuren.
23. Niemand zal met eenig ordeskleed of teeken of van een kerklyk genootschap buiten zyn kerkgebouw verschynen.
Goh, kunnen we dit vandaag al niet invoeren! Geweldig! Men had toen meer inzicht dan nu.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Kochimodo schreef: De grote vraag is natuurlijk of dit alleen aan de islam te wijten is. Speelt cultuur en bepaalde volkgewoontes niet ook een belangrijke rol.
De gedachte dat alle problemen terug kunnen worden gevoerd naar één ding, in dit geval de Islam, is geen moment in mij opgekomen. Dat is simplistisch denken. Bepaalde zaken zoals eerwraak en vrouwenbesnijdenis, kunnen gedeeltelijk verklaard worden met cultuur en bepaalde volksgewoontes. De hogere criminaliteit onder bijvoorbeeld marokkaanse jongeren kan eveneens verklaard worden met een moeilijk overbrugbare cultuurkloof, taalbarrieres, achterstelling op de arbeidsmarkt, en de islam als godsdienst zal hier vermoedelijk niet zo heel veel invloed op hebben (al zijn er zo nu en dan jongeren die hun misdaden vergoeilijken omdat de slachtoffers ongelovigen zijn, maar ook dit is een marginaal verschijnsel denk ik).
Maar de provocatieve wijze waarop sommige moslims zich profileren in de media, de opdringerige evangelisatie, de demonisering van de evolutiebiologie en het atheïsme, de intimiderende wijze waarop bepaalde islamitische groeperingen en individuen proberen om kunstuitingen en godsdienstkritiek te verbieden, of te beletten door directe of indirecte dreiging, hebben voornamelijk te maken met de Islam, en dat maakt het er hier niet bepaald gezelliger op.

Vriendelijke groet.
Gesloten