onder redactie van Cees Dekker, Ronald Meester en René van Woudenberg
(Uitgeverij Ten Have, Kampen 2005) ISBN 90 259 5483 9
Net gekocht, recensie volgt. Watch this space.
Moderator: Moderators
Hebr 6: Richard Fortey: “Het heelal is zo groot dat er alle kans is dat er meer dan één planeet leven heeft voortgebracht. Bovendien was de vroegere aarde geen tuin van Eden. Juist de evolutie heeft de aarde, eerst via anaërobe en aërobe bacterien, toen via groene planten, chemisch geschikt gemaakt voor leven.”Dekker stelt in het boek het volgende. “Kijk naar de kosmologie, het heelal voldoet precies aan de vereisten om leven mogelijk te maken”. Hij refereert aan de natuurwetten, verhoudingen. Kosmos en aarde zijn volgens Dekker op maat gemaakt.
Met ‘abiogenese’ kan de evolutie niet uit de voeten. Dit is een hoofdverwijt van Dekker. Het is simpelweg een raadsel. De oersoephypothese is afgelegd. Het toevallige pad van een spontane evolutie van molecuul naar cel lijkt een heilloze weg.
En dan komen de auteurs weer terecht in de negentiende eeuwse mallemolen van onherleidbare complexiteit. Sommige aspecten zijn zo functioneel dat ze in één keer moeten zijn ontstaan. Zoals de biochemie van de cel en de zweepstaart van de bacterie. Macro-evolutie wordt afgewezen door een gebrek aan tussenvormen.
Fortey: “We weten dat onder condities met sterke selectiedruk veranderingen snel kunnen gaan, zoals in het ecologisch vacuüm na het wegvallen van de dinosauriers, toen in luttele miljoenen jaren enorm veel nieuwe zoogdiersoorten ontstonden. En de Cambrische explosie duurde honderd miljoen jaar langer dan vroeger werd gedacht.”Het volgende argument komt voort uit de kansberekening. De kans dat toevallige mutaties een functioneel eiwit opleveren is nihil. En men refereert naar Dembski. Die alle biologische informatie complex en specifiek noemt en dit kan niet toevalligerwijs ontstaan. De experimenten van Dawkins tonen dit aan. Het evolutionair algoritme waarbij virtuele evolutie werd nagespeeld. Hierover zegt Meester: “Dawkins bouwde een richting en doel in” . Ook bij de Cambrische Explosie waarbij er ineens heel veel soorten ontstonden stellen ze vraagtekens. Want waar komt de benodigde complexe en specifieke informatie vandaan
De mens is volgens de ID’ ers de kroon op de schepping. Zij accepteren de evolutie van het lichaam. Maar het bewustzijn is in zo’n korte tijd tot stand gekomen dat dit uitermate bizar zou zijn als dit geen ontwerp is. Men refereert naar Conway Morris die op basis van doelgerichte patronen een ontwikkeling ziet richting mens. In tegenstelling tot Gould die de mens een schitterend ongeluk noemt.
Theoloog Gijsbert van den Brink zegt: “Het verwijt van onwetenschappelijkheid is onterecht”. De ideologische motieven achter ID – financiering christelijke groepen – mogen er niet toe doen. Het is een paradigmawissel. De nieuwe theorie toont het feilen van de oude theorie aan. En stelt er iets nieuws tegenover. Namelijk bovenwereldlijke intelligentie.
of parafraserend:Rene van Woudenberg schreef: De argumentatie is hier dat het ontstaan van leven en het bestaan van onherleidbaar complexe systemen niet, of niet uitsluitend, natuurlijke oorzaken kunnen hebben en dat deze verschijnselen tekens van intelligent ontwerp vertonen
Hebr 6: Op pagina 331 onderaan:Ronald Meester schreef: Wanneer ik nu een voorwerp op straat vind waarvan ik de herkomst niet ken, maar waarvan ik wel kan zien dat een mens dat gemaakt zou kunnen hebben, dan vind ik het niet zo gek om bij wijze van analogie te besluiten dat dit voorwerp ontworpen is. Op dat moment heb ik geen moeite met de analogie. Maar nu vinden we zoal ik net al schreef in de moleculaire biologie ook allerlei objecen en processen die zowel complex als gespecificeerd lijken te zijn. (5) Kunnen we nu, net als bij het horloge, concluderen dat er (dus) sprake is van ontwerp en (dus) ook vamn een ontwerper? Nee. Er is een cruciaal verschil tussen het horloge en de biologische systemen: bij de biologische systemen heb ik geen verdere achtergrondkennis van een mogelijke ontwerper, terwijl bij het horloge duidelijk is dat mensen verantwoordelijk kunnen zijn voor het ontwerp ervan. Dit lijkt mij voldoende reden om de analogie af te wijzen, en het woord ontwerp in dit verband dan maar helemaal niet te gebruiken(6).
______
(5) Hier valt overigens wel iets op af te dingen, maar dat is hier niet van belang. Zie hiervoor mijn hoofdstuk 'informatie en evolutie' in dit boek.
(6) Andere auteurs in dit boek zien dat anders. Zie bijvoorbeld Cees Dekker in zijn bijdrage over de nanotechnologie van de cel.
Ronald Meester constateert dus dat in de evolutie de informatiedichtheid toeneemt, en zoekt naar een mechanisme zonder dit ontwerp te willen noemen.Ronald Meester schreef: Ook daarom zou ik überhaupt de term ontwerp willen vermijden, en deze vervangen door een neutralere, bijvoorbeeld het zojuistgenoemde woord 'informatieoverdracht'
Hebr 6: De IC( irreducible complexity = onherleidbare complexiteit van Behe ) als de SC (specific complexity : gespecifieeerde complexitiet ( doelbewust ontwopen ) van Demski ) zijn allebei verworpen door de reguliere wetenschapen het peer review van het weinige ( 2 geloof ik ) dat ooit in obskure vakblaadjes is verschenenin de moleculaire biologie ook allerlei objecen en processen die zowel complex als gespecificeerd lijken te zijn
Dit natuurlijke mechanisme ( toename van het genenkapitaal )is ondertussen in de evolutiebiologie stilaan gemeengoed geworden ---> tetrapolyploidie , polyploidie zijn allang bekent bij planten , insekten , amfibieen sommige reptielen en en zelfs onlangs bij een zoogdier gekonstateerd ; Verdubbelingen van gensequenties , rondspringende genen, transposons etc ... , en overtollige genen die van functies veranderen ;Ronald Meester constateert dus dat in de evolutie de informatiedichtheid toeneemt, en zoekt naar een mechanisme
sjaakdaak schreef:Ik had al het idee dat Dekker niet de gekste is. Een verdichting van informatie is dan wel flauwekul, dat is teleologie, op zijn best, maar verder denkt hij behoorlijk goed na. Ontwerp is overigens niet per se toe te schrijven aan een bewuste ontwerper. Ik blijf erbij dat ook natuurlijke selectie ontwerpen aflevert.
Hebr 6: Het is inderdaad grappig dat als je aanneemt dat de bacteriele zweepstaart een ontwerp is. Het bewijs dat de zweepstaart is geevolueerd leidt tot de conclusie dat de evolutie ontwerpen aflevert.tsjok45 schreef:YepIk blijf erbij dat ook natuurlijke selectie ontwerpen aflevert
de '" blind watchmaker "
Hebr 6: volgens de eerste oorspronkelijke definities die behe gaf van IC , wél ....Hebben we hiermee ID gefalsifieerd?
Nee, dat niet, maar het 'intelligente' deel is hierme wel overbodig geworden... Ontwerp is niet per definitie gestuurd, daar moeten de heren ID'ers nog even aan wennen.collegavanerik schreef:Het is inderdaad grappig dat als je aanneemt dat de bacteriele zweepstaart een ontwerp is. Het bewijs dat de zweepstaart is geevolueerd leidt tot de conclusie dat de evolutie ontwerpen aflevert.tsjok45 schreef:YepIk blijf erbij dat ook natuurlijke selectie ontwerpen aflevert
de '" blind watchmaker "
Hebben we hiermee ID gefalsifieerd?
De titel van het stuk in de volkskrant luidt ook " Evolutie, het enige intelligent design.tsjok45 schreef:De ID-ers kunnen nu zoeken naar de handtekening van de ambachtsman / maker of het fabrieks en montage- nummers en de vervaldatum die toch ergens in dat "machientje" zal moeten verborgen zitten .....