The Mist
Moderator: Moderators
The Mist
Ik heb gisteren "The Mist" van Frank Darabont gezien, en ik was best onder de indruk. Het is een verfilming van een kort verhaal van Stephen King met dezelfde titel. Het lijkt op het eerste gezicht een ordinaire horrorfilm, maar door de sterk aanwezige (anti-)religieuze themathiek heeft de film veel diepte.
Dit is het verhaal, ik verklap niet te veel dus je kunt gerust doorlezen.
Een klein plaatsje in Maine word getroffen door een hevig onweer. Zo hevig dat de infrastructuur goeddeels plat ligt. De hoofdpersoon van het verhaal, Drayton, besluit naar de supermarkt te gaan om spullen in te slaan totdat de electriciteit ed weer gerepareerd zijn.
Al vanaf het eerste begin zijn er verontrustende zaken waar te nemen. Er is veel militair verkeer op de weg, er zijn veel radiostations uit de lucht en, hoe verassend, in de verte komt een mysterieuze mist opzetten.
Bij de supermarkt aangekomen wordt het allemaal nog verontrustender. Er komen brandweerwagens met gillende sirenes voorbij, het luchtalarm begint te loeien en er komt een man in paniek de winkel binnen rennen die maar blijft herhalen dat er "iets" in de mist zit wat zijn vriend heeft gegrepen. Seconden later komt de mist bij de supermarkt aan. Deze mist is zo dik dat het zicht word gereduceert tot een paar meter. Buiten is geschreeuw te horen maar dat word abrubt afgebroken.
Vrij snel daarna valt de groep in de supermarkt uiteen in verschillende kampen. Er is een kamp met mensen at niet geloofd dat er wat in de mist zit, dan heb je het kamp van Drayton dat wel geloofd dat er iets in de mist zit en je hebt het éénmanskamp van mevrouw Carmody, de plaatselijke reli-headcase dat precies weet wat er in de mist zit nl. de demonen van de apocalypse.
Naarmate de tijd verstrijkt word duidelijk dat als je de supermarkt verlaat, je je levensverwachting aanzienlijk verkort. Waardoor dat is blijft lang in het midden en dat werkt prima voor deze film. De spanning in de supermarkt stijgt en en het vernislaagje van beschaving verdwijnt als sneeuw voor de zon. Niet in de laatste plaats door het immer groeiende relikamp dat, laten we zeggen, niet direct een vreedzame variant van het boeddhisme aanhangt.
Dit loopt uit de hand tot een punt waar op je je afvraagt hoeveel beter de situatie in de supermarkt is in vergelijking met de situatie buiten. Nou verder kan ik niet veel meer vertellen zonder te veel te verklappen, maar dit wil ik nog wel kwijt, de film bevat uiteindelijk de grootste mindfuck van dit jaar denk ik.
Ondanks (of juist dankzij) dat is de film echt de moeite waard. Nu ja het bevat een paar redelijk onsmakelijke scenes en de CGI is niet de meest geweldige ooit, maar daarnaast heeft de film heel wat te bieden denk ik.
Dit is het verhaal, ik verklap niet te veel dus je kunt gerust doorlezen.
Een klein plaatsje in Maine word getroffen door een hevig onweer. Zo hevig dat de infrastructuur goeddeels plat ligt. De hoofdpersoon van het verhaal, Drayton, besluit naar de supermarkt te gaan om spullen in te slaan totdat de electriciteit ed weer gerepareerd zijn.
Al vanaf het eerste begin zijn er verontrustende zaken waar te nemen. Er is veel militair verkeer op de weg, er zijn veel radiostations uit de lucht en, hoe verassend, in de verte komt een mysterieuze mist opzetten.
Bij de supermarkt aangekomen wordt het allemaal nog verontrustender. Er komen brandweerwagens met gillende sirenes voorbij, het luchtalarm begint te loeien en er komt een man in paniek de winkel binnen rennen die maar blijft herhalen dat er "iets" in de mist zit wat zijn vriend heeft gegrepen. Seconden later komt de mist bij de supermarkt aan. Deze mist is zo dik dat het zicht word gereduceert tot een paar meter. Buiten is geschreeuw te horen maar dat word abrubt afgebroken.
Vrij snel daarna valt de groep in de supermarkt uiteen in verschillende kampen. Er is een kamp met mensen at niet geloofd dat er wat in de mist zit, dan heb je het kamp van Drayton dat wel geloofd dat er iets in de mist zit en je hebt het éénmanskamp van mevrouw Carmody, de plaatselijke reli-headcase dat precies weet wat er in de mist zit nl. de demonen van de apocalypse.
Naarmate de tijd verstrijkt word duidelijk dat als je de supermarkt verlaat, je je levensverwachting aanzienlijk verkort. Waardoor dat is blijft lang in het midden en dat werkt prima voor deze film. De spanning in de supermarkt stijgt en en het vernislaagje van beschaving verdwijnt als sneeuw voor de zon. Niet in de laatste plaats door het immer groeiende relikamp dat, laten we zeggen, niet direct een vreedzame variant van het boeddhisme aanhangt.
Dit loopt uit de hand tot een punt waar op je je afvraagt hoeveel beter de situatie in de supermarkt is in vergelijking met de situatie buiten. Nou verder kan ik niet veel meer vertellen zonder te veel te verklappen, maar dit wil ik nog wel kwijt, de film bevat uiteindelijk de grootste mindfuck van dit jaar denk ik.
Ondanks (of juist dankzij) dat is de film echt de moeite waard. Nu ja het bevat een paar redelijk onsmakelijke scenes en de CGI is niet de meest geweldige ooit, maar daarnaast heeft de film heel wat te bieden denk ik.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Re: The Mist
Lees; uw atheistisch gehalte wordt dermate geprikkeld en op de proef gesteld dat u een bepaald personage binnen 5 minuten de apocalyptische strot af wil knijpen.Marinus schreef:Het lijkt op het eerste gezicht een ordinaire horrorfilm, maar door de sterk aanwezige (anti-)religieuze themathiek heeft de film veel diepte.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Computer Generated ImageryApologetus schreef:Die film wil ik wel 'ns zien.Wat is CGI?
Computeranimatie dus, die was niet geweldig vond ik
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Bedankt voor de tip. Ik heb ooit (lang geleden, 't is wat graven in mijn geheugen) het boek gelezen. Ik moet zeggen dat ik de themathiek toendertijd niet echt begreep, maar het was dan ook nog in mijn tienerjaren. Wel kan ik me de droge humor van de beschreven situaties herinneren. De film ben ik nu maar gelijk aan het downloaden. 
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
- The Prophet
- Bevlogen
- Contacteer:
Het einde was het enige wat écht goed was aan die film. Verder vond ik de godsdienstwaanzinnige dame niet echt tenenkrommend, maar misschien ligt dat aan mij.
Mijn moeder kan namelijk ook wel eens zo uit de hoek komen.
"What can be asserted without proof can be dismissed without proof" - Christopher Hitchens
Nou, uhm dat hoop in niet voor je. Denk even terug aan wat ze deed en ik vermoed dat je moeder dan heel erg meevalt.viking84 schreef:Het einde was het enige wat écht goed was aan die film. Verder vond ik de godsdienstwaanzinnige dame niet echt tenenkrommend, maar misschien ligt dat aan mij.
Re: The Mist
Deze had ik even gemist.... Maar goed ik vond het een prima acteerprestatie. Na goed een uur in de film ben je een groot voorstander van het uit de supermarkt schoppen van bijbelduimende fictieve personages.Fenomeen schreef:Lees; uw atheistisch gehalte wordt dermate geprikkeld en op de proef gesteld dat u een bepaald personage binnen 5 minuten de apocalyptische strot af wil knijpen.Marinus schreef:Het lijkt op het eerste gezicht een ordinaire horrorfilm, maar door de sterk aanwezige (anti-)religieuze themathiek heeft de film veel diepte.