Meid,
De ware Islam bestaat dus niet en alles verdient een interpretatie!
Met dit laatste ben ik het in ieder geval eens en met het eerste eigenlijk ook (zij het dat ik als atheist geen enkele waarde hecht aan welk heilig geschrift dan ook!).
En ik zie religie niet los van mensen, dat is onmogelijk!
Maar ik ik kan religie wel bekritiseren en ook veroordelen, zonder individuele mensen te veroordelen die een bepaalde religie aanhangen, dus puur op etisch inhoudelijke gronden.
Jij zegt dat de ware Islam niet bestaat en je levert de nodige kritiek op de primitievelingen uit het 'wijze' oosten! Fijn!
Maar tot nu toe zie ik geen enkele nederlandse Moslim naar het oosten af reizen om daar de 'gematigde' Islam te evangeliseren.
Wel zie ik een influx van primitieve oosterse Imams die hier de moskeeën komen bevolken.
De verhoudingen zijn dus scheef! Het is dan ook naïef om aan te nemen dat de Islam als geheel op dit moment niet een probleem is.
Ik hoor vele protesten, zeker ook in Nederland en andere westerse landen, over de deense cartoons en de nog niet bestaande Fitna film.
Maar ik hoor geen zucht van kritiek dat in de meest gerespecteerde islamitische universiteit ter wereld een eigen discriminerende versie van de rechten van de mens is opgesteld.
De verhoudingen zijn dus scheef! Het is dan ook naïef om aan te nemen dat de Islam als geheel op dit moment niet een probleem is.
Ik zie hele islamitische volksstammen gillend gek worden als de Koran verbrand wordt.
Maar ik heb nauwelijks kritiek gehoord toen de fatwa werd uitgesproken over Salman Rushdie en
zijn boeken verbrand werden (ook in Nederland!).
Ik zie vele, vele religieus geinspireerde aanslagen op willekeurige tijdstippen, in willekeurige landen op willekeurige personen uitgevoerd worden door Islam fanatiekelingen.
Ik zie het fenomeen van deze aanslagen nauwelijks terug bij andere religies.
Ik zie ook overeenkomsten!
Ik zie dat bij een idiote christelijke partij als de SGP de aanhangers idiote eisen gaan stellen zoals bijvoorbeeld:
- Eisen dat de koningin meer zondagsrust in acht neemt.
- Concerten van Madonna verbieden.
- De rechtelijke macht lastig vallen omdat ze een reclamebord voor een bikini te onzedelijk vinden.
Het is
daar dat ik op gereageerd en tegen geprotesteerd heb!
Opmerking: Tot nu toe kan ik alleen maar uit jouw antwoord halen dat je Moslim bent omdat je als Moslim geboren bent en,
omgekeerd, je je medemenselijkheid en moraal projecteert
op jouw geloof - de Islam.
M.a.w. jij leert de Koran wat rechtvaardig is i.p.v. dat de Koran jou leert wat rechtvaardig is!
Dus een vraag!
Wat zijn voor jou de essentiële en unieke (morele) pijlers die onmisbaar en onmiskenbaar zijn voor jouw geloof en waar de Koran een (symbolische) patent op heeft?
Vraag 2: Hoe denk jij over het idee om Nederlands islamitische missionarissen uit te zenden naar de arabische wereld om, al is het niet de 'ware' Islam, dan toch in ieder geval een 'betere' Islam te promoten?
Opmerking: Is het niet een enorme zwaktebod om te zeggen over de zegel van alle profeten en het ultieme geschrift van God himself, gedicteerd door de engel Gabriël, dat God zo dom en verwarrend is geweest dat je niet eens de 'ware' Islam er in kan herkennen?
Wat is dan nog het nut van de Koran? God had al die moeite niet hoeven te doen! De Bijbel is dan toch voldoende!?!
En nu we het toch er over hebben!
Wat mankeert er eigenlijk aan de Bijbel?
Dat mensen dit boek verschillend interpreteren? Maar dat doe jij toch ook met de Koran!
Dus wat mankeert er eigenlijk aan de Bijbel?
MvG,Wim Ahlers.