De burkini

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

cymric
Bevlogen

De burkini

Bericht door cymric »

De burkini. Je weet wel, de overmaatse pyjama voor de moslimvrouw zodat zij zich ook in het zwembad 'netjes' gekleed is en niet blootstaat aan de prangende blikken van geile moslims en oppergeilaard Allah. In Zwolle is ophef ontstaan omdat een bekeerde Nederlandse (de stomme gans ](*,) ](*,)) het zwembad is uitgestuurd omdat ze een burkini droeg.

Mijn insteek: verbieden.

En nog niet eens om de reden dat vrouwen zichzelf voor gek willen zetten en willen uitdragen dat ze onderdanige SM-slaven van een likkebaardende op maagden beluste woestijngod willen zijn, maar omdat een burkini in een zwembad teveel vragen oproept die met veiligheid en hygiëne te maken hebben. In een zwembad zwemmen mensen dicht op elkaar en worden er regelmatig per ongeluk stompen uitgedeeld. Nu zijn die zonder effect om dat het blote huid op blote huid is. Als één van de betrokkenen losliggende(r) kleding aan heeft, kan dat tot zeer pijnlijke verstrengeling leiden. Moderne zwemkleding is van strakliggend lycra gemaakt waardoor dit doort problemen tot een minimum wordt beperkt. Dat heeft dus niets te maken met onzedelijkheid, maar met de aspecten van het zwemmen in water. (Dat Allah nota bene zelf heeft gemaakt!)

Ten tweede moet een zwembad bij het opstellen van het kledingvoorschrift onderscheid maken wat wel en niet kan. Het is mij niet duidelijk hoe een burkini kan worden toegelaten zonder dat 'bovenmaatse katoenen pyjama' ook mag---er is in wezen geen verschil tussen die twee. Een burkini is niet herkenbaar als een normale zwembroek of badpak, en dat gaat geheid problemen en discussie opleveren van mensen die 'even' willen zwemmen maar geen goede kleding bij zich hebben en zich op 'lijkt op een burkini' gaan beroepen.

Van wat minder belang zijn hygiënische aspecten. Je kunt vreselijke huidziekten---óók besmettelijke---onder een burkini verbergen en alhoewel het niet fair is ten opzichte van de patiënt die zich al een paria weet, zijn er heel veel anderen die niet medisch zijn geschoold om te kunnen herkennen of iets besmettelijk is of niet. Je kunt het ongetwijfeld oplossen door extra chloor aan het water toe te voegen, maar dan komen er weer vragen van rode ogen en de veiligheid van de zwembadmedewerkers, die de hele dag een lage concentratie chloroform inademen. (Chloor in zwembadwater wordt onder invloed van zonlicht en organische verbindingen, met name ureum uit urine, omgezet tot deze verbinding.) Hoe dan ook, er is nu sprake van een zekere meedogenloze eerlijkheid: door te zwemmen in de kleding die nu is voorgeschreven, ben je er redelijk zeker van dat iemands huid in ieder geval niets besmettelijks onder de leden heeft. Dat gezegd, voor mensen met bijvoorbeeld veel littekens (brandwonden?) zou een burkini een uitkomst zijn. Het is een erg gevoelig onderwerp, maar wel een waar over moet worden nagedacht.

Tenslotte vraag ik me af of de aanwezigheid van de burkini wel zoveel effect zal hebben op de moslimapopulatie. Afgezien van de jeugd---die zich afgezien van die stomme hoofddoek verder zeer westers kleedt, inclusief zware make-up, netkousen, strakke broeken / rokjes en naaldhakken, Allah 'verheugt' zich al---heeft het gros wat ik hier in mijn woonplaats tegenkom te kampen met (veel) overgewicht. Ik zie niet in hoe je die papzakken aan het bewegen krijgt, laat staan dat ze zich in een burkini heisen en baantjes gaan trekken. Ik kan het aantal joggende of fietsende moslima's die ik in al die jaren heb gezien op de vingers van één hand tellen. Het zit niet in hun cultuur. (Ik vraag me af in hoeverre dit te maken heeft met het hebben van een goed figuur---want dat moet toch weer worden bedekt...)

Al met al: verbieden, of een speciale doelgroep van maken zodat het zwembad maatregelen kan nemen die passen bij het zwemmen in volledige kledij.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

en waar wil je naartoe met deze discussie?
ik heb het hele stuk gelezen, zie veel beledigende opmerkingen staan maar een echt statement ontbreekt.
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Burkini zou algemeen verboden moeten worden in onze nederlandse openbare zwembaden.
Willen ze zo graag met die achterlijke badkleding in het water dan bouwen ze maar zwembaden in die met moslimachterlijkheid gevulde gebouwen, de moskeeën.
Afbeelding
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

biajas schreef:en waar wil je naartoe met deze discussie?
ik heb het hele stuk gelezen, zie veel beledigende opmerkingen staan maar een echt statement ontbreekt.
Dat zijn geen beledigingen, de waarheid mag immers gezegt worden. :lol:
"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Wil Cluny even argumentatie geven bij zijn mening?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Sararje schreef:Wil Cluny even argumentatie geven bij zijn mening?
Een beeld zegt zoveel meer dan woorden.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Cluny, ik hoef je toch niet uit te leggen dat we hier met argumenten werken ipv beelden?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

biajas schreef:en waar wil je naartoe met deze discussie?
Waar ik naartoe wil? Kijken wat anderen ervan vinden.

Mijn statement: verbieden, om de aangegeven en zeer goed onderbouwde redenen.

Verder Biajas, als je verder geen zinnig commentaar hebt behalve een domme ad hominem, onthoud je er dan van, okee? Even goede vrienden, maar dit hoef ik niet te pikken. En wat betreft mijn 'beledigingen', Allah is een op maagden geilende woestijngod, moslima's zijn zijn onderdanige slaven, de moderne moslimajeugd kleedt zich opvallend vaak als halve dellen, en de dames voor wie de burkini het meest zou werken zijn papzakken. Ik ben ook veel en veel te dik en dus óók een papzak, en daarom mag ik dat zeggen.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Sararje schreef:Cluny, ik hoef je toch niet uit te leggen dat we hier met argumenten werken ipv beelden?
Ik vind het aanstootgevend dat belachelijke pak van een overpreutse moslima.
Overigens, mag haar man wel mee?
Want die hitsige moslimman zit zich dan flink op te geilen bij het zien van de bikini-pubermeisjes.
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

De redenen die aangegeven worden zijn in mijn ogen zeer discriminerend te noemen.
Daarentegen zijn lang niet alle vrouwen die een burkini dragen maagd. Ze zijn gehuwd, de vrouw waar het in dit specifieke verhaan om ging, was gehuwd en had een zoon, niets maagdelijk dus. Om daarnaast mensen op zo'n denigrerende wijze aan te spreken getuigt in mijn ogen van weinig fatsoen.

Daarnaast staat het artikel ook op geenstijl waar dit artikel ook hoort. Zwollenaren zijn volgens mij een apart volk: zij kunnen in een zwembad niet tegen burkini's en maken daarmee de vergelijking met obesitas patiënten. Ja,... een ieder die er maar iets anders uitziet, wordt niet gedoogd. En je kan een stap verder gaan. Mensen met een niet-besmettelijke huidaandoening als psoriasis zal ook niet meer welkom zijn, omdat omstanders "jeuk" kunnen krijgen van de aanblik van de door psoriasis getergde persoon.

Kom op, zeg... waar gaan we naartoe in dit land???
Laatst gewijzigd door biajas op 26 feb 2008 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Martha
Herman2
Forum fan

Bericht door Herman2 »

Los daarvan is het geen toppunt van hygiëne om met zoveel textiel aan je lijf een zwembad in te springen.
Grüss Gott, falls Du Ihn begegnest.
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

Zwembaden geven groen licht voor burqini

Door door Gerrit Jan Riedstra. dinsdag 26 februari 2008 | 03:18
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

BRUMMEN/BORCULO - Bedrijfsleiders van de overdekte zwembaden in onze regio volgen de Zwolse kwestie op de voet, maar kunnen er niet warm of koud van worden.
Zie ook:

* Zwolse burqini-rel op scherp

De heersende mening is dat een vrouw met een burqini aan rustig mag komen zwemmen in het Graaf Ottobad, Zutphen, De Beemd, Lochem, Rhienderoord, Brummen of 't Timpke in Borculo.

"Neem nou topzwemmer Pieter van den Hoogenband", brengt Hans Meijerink, bedrijfsleider van het Brummense overdekte zwembad Rhienderoord in.

Inderdaad, als je meer verhullende kleding wilt gaan verbieden in je zwembad zul je de vaderlandse topper moeten weren uit je bad. De geroemde zwemmer gaat niet te water zonder lange broek, en niemand in het publiek die het in zijn hoofd haalt om de bedrijfsleider van het betreffende wedstrijdbad te wijzen op het aanstootgevende karakter van het geheel.

Los daarvan, het gegeven dat een bedrijfsleiding zich laat leiden door andere bezoekers van het zwembad kan op zich al een te betwijfelen houding zijn. Sommige zwembaden hebben al aparte uurtjes voor mensen die lijden aan zwaarlijvigheid, maar wat te doen als bezoekers van een bad zich ergeren aan de aanwezigheid van bijvoorbeeld negers?

Het Graaf Ottobad heeft op de site heel eenvoudig staan dat zwemkleding verplicht is, en zo eenvoudig wil bedrijfsleider Menno Roode het ook houden: "In onze huisregels staat dat zwemkleding verplicht is. Spijkerbroeken, T-shirts, leggings en dergelijke vallen daar niet onder. Ik heb de burqini nog niet in het echt gezien maar ik ga er van uit dat de stof speciaal is ontwikkeld om als zwemkleding te dienen. Ik zie dan ook geen enkele reden om bezoekers met dit badpak te weigeren."

Een hot item is het nog lang niet. De verkrijgbaarheid van het kledingstuk in onze regio laat bovendien sterk te wensen over. Internet lijkt de meest aangewezen manier om eraan te komen.

Op de betreffende sites is het verkoopargument bij uitstek de bescheidenheid die het kledingstuk uitstraalt. De borstpartij wordt bijvoorbeeld extra verstevigd zodat vrouwelijke vormen minder opvallend zijn. Verder is er door veel ontwerpers wel alles aan gedaan om het een fleurig geheel te maken. De burqini misstaat qua kleurgebruik niet naast de reguliere zwemkleding in onze baden.

Arjan Demers, directeur van het Lochemse overdekte bad De Beemd, kan zich wel voorstellen dat bezoekers van het Zwolse Hanzebad vreemd hebben opgekeken toen ze voor het eerst een vrouw in een burqini zagen verschijnen.

Het onderwerp overvalt hem wat. Aanstaande donderdag heeft hij weer een vergadering wat het beleid van het zwembad betreft.

Hij kan zich er zelf niet zo'n voorstelling van maken dat mensen aanstoot nemen aan de burqini. Wat hem aangaat is de veiligheid een veel belangrijker onderwerp, en die is hier niet in het geding voor zover hij dat kan inschatten.

Regels voor zwemkleding zijn er niet zozeer in het Lochemse bad, maar als een personeelslid iets opvalt wordt er dan altijd nog eerst overleg gevoerd met de directie alvorens iemand kan worden verwijderd. Ook hygiëne kan een onderwerp zijn in deze discussie. Meijerink, bedrijfsleider van het Zutphense bad, heeft daar meteen een pasklaar antwoord op: "De kinderen moeten als ze afzwemmen toch ook gewoon de kleren aan bij een bepaald onderdeel. In Frankrijk mag je niet als jongen in shorts het bad in, maar daar hebben ze weer een ander filtersysteem. Ik zie geen enkel probleem."

In het Borculose bad 't Timpke is de kwestie nog niet op hoger niveau besproken. Bedrijfsleidster Vivian Tromp verwacht zeker geen verbod, en al helemaal niet op basis van de hygiëne. "De duikvereniging traint hier bijvoorbeeld ook in ons bad, en die gaan in pakken en met zuurstofflessen en andere apparatuur te water. Wat moet je daar dan van zeggen. Die gaan we toch ook niet de toegang weigeren? We zijn wel met richtlijnen bezig maar ik verwacht zeker geen verbod."

Kees van Hoof, directeur van De Scheg in Deventer, zal ook de vrouw met burqini niet weigeren. "We hebben wel een kledingbeleid maar dat gaat over T-shirts en leggings en dergelijke. Die laten stofdeeltjes los die onze filters kunnen verstoppen. Dat geldt niet voor de burqini."

Bron: De Stentor

Kijk een mooi tegenargument: Pieter van den Hoogeband zwemt in zwembaden ook met lange broek. En dat mag zeker wel? Je hebt zwemkleding: bikini, zwempak, zwembroek, burkini. Deze kledingstukken zijn gemaakt om te ZWEMMEN, niet om over straat te lopen. Waar maakt men een probleem over, zeg! Burkini mag niet, obesitas uit den boze en straks ergeren mensen zich aan de negroïde zwemmers in het zwembad. Ik zie bij het verbod van een burkini eerlijk gezegd alleen discriminatie om de hoek kijken.
Martha
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Ik ben naturist.
Bij deze claim ik het recht om in elk openbare zwembad op de voor mij gepaste wijze te recreeëren, dat wil zeggen geheel naakt.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Cluny: Enjoy!
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

Sararje schreef:Cluny: Enjoy!
ik vraag mij af of obesitas patiënten daar ook welkom zullen zijn...
Martha
Gesloten