XcsM werd agnost

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Destinesia

Bericht door Destinesia »

Rereformed schreef:Misschien bedoel je dat ik als een antitheïst gekenmerkt kan worden en jij niet. Daar heb je dan gelijk in, het is de kern van al mijn schrijven. Ik ben fel gekant tegen alle woestijngodsdiensten met hun kinderachtige en boosaardige openbaring. Hun openbaring is slechts de openbaring van de primitieve mens. Ze zijn daarom juist de hoogste godslastering in de wereld.
Ik kan voorlopig niet meer dan het bovenstaande "overdenken". Ik ben geneigd te denken dat je "een sterk punt" hebt. Maar "boosaardige openbaringen" daar heb ik toch al nooit wat mee gehad. Zoals 'elke goed christen' die alleen maar het NT leest en al het voorgaande in de bijbel te moeilijk en te wreed vind en daar geen antwoord op heeft.

Ik zet dit gewetensdillema van het 'oude' testament dus bewust even in de ijskast omdat ik van mening ben dat in oude tijden alle volkeren hun eigen wreedheden "onderhielden" of dat nu uit naam van henzelf was of uit naam van een "godheid". Mensen zijn per definitie in de kern "geneigd tot het kwade". Ongelovigen of gelovigen Ik weet dus niet precies wat ik met je overtuiging aanmoet op dit moment maar zoals ik mezelf ken ga ik er zeker mee "aan de slag" .

Rereformed. Ik heb de duidelijke uiteenzetting van jou hieronder gequote even uit een andere discussie gehaald, voordat ik het straks niet meer kan vinden. Het past hier ook vond ik, en het sluit helemaal aan bij mijn ervaringen.

Rereformed schreef:De kern van het christelijk geloof is (volgens Jezus) het zwaard brengen tussen man en vrouw, ouder en kind. Het christendom heeft allemaal peace in haar vaandel staan, maar creëert juist (via de uitvinding van de satan) tezelfdertijd een eeuwige oorlog, een eeuwige vijand. De peace leeft van de war. Het heeft de Tegenstander nodig om te kunnen bestaan. Dát is de diepste strekking van de slogan. Zonder de zonde, zonder de wereld, zonder de eeuwige tegenstander van de godsdienst is er geen voedingsbodem meer voor de godsdienst.
Precies! Of je wordt "vrijzinnig" of "alverzoener". Ik las een onderschrift van iemand hier op FT, (ik weet niet meer van wie) dat ik heb genoteerd in een "word" bestand. Iets wat ik wel vaker doe als ik iets opmerkelijks lees om te overdenken. Dan copy/paste ik dat meestal.
Denn, du weißt es, die Religionen sind wie die Leuchtwürmer: sie bedürfen der Dunkelheit um zu leuchten.
Rereformed schreef:Denk eens aan alle bulderpreken van alle christelijke eeuwen, alle waarschuwingen en verwensingen van alle ketters! In de meer gematigde christelijke groeperingen heb je eenvoudig de ongeziene maar altijd aanwezige duivel, de Satan, de Antichrist, of, nog vager, eenvoudig 'de wereld' om je oorlog tegen te voeren. Het idee van een schimmige maar bijna almachtige Satan is het meesterwerk van het systeem. De Satan is niet maar iets buiten je, maar o wee!, het afschuwelijke is dat hij zelfs in je gedachten kan komen en je kan verleiden tot thoughtcrime! Er hoeft maar een mooie vrouw voorbij te lopen of je bent alweer schuldig.
Ik schreef elders:
Het zijn misschien al de magnetische "minnetjes en de plusjes" in je hoofd, met de angst voor de hel als brandstof, die het christelijk geloven "voortbewegen" . De "plus" is geloof en de "min" is ongeloof. Angst,rust,angst,rust,angst,rust,angst,rust,angst,rust,angst,rust. En zie, daar is "beweging"
Rereformed schreef:"Freedom is slavery!" De kern van het christelijk geloof is je een slaaf maken van de leer, de godsdienst volkomen in je op te nemen, je er volkomen aan uitleveren en onderdanig aan maken. Paulus noemt zichzelf letterlijk een slaaf van God. En wanneer je dát doet zegt het geloof letterlijk dat je nu pas voor het eerst vrijheid ervaart! Want je bent dan geen prooi meer voor je eigen zelf (dat zogenaamd verrot en te minachten is). Je hebt je ego opgegeven, gedood, en verwisseld voor de wil van Christus, God, de goddelijke Geest, het hogere enz. Hoe slinks, hoe geniepig, hoe orwelliaans!
Wat ik al zei in jouw topic: "het verhaal van Rereformed" over de strijd hierboven beschreven. Je bent als 'bijbelvast' christen helemaal niet vrij!

Ik merkte verder op:
De voortdurende twijfel en het vervelende spanningsveldl tussen "geloven" en het steeds maar "zeker willen weten" zorgt misschien voor een dergelijke "beweging" die dit soort "geloven" in stand houdt.
Dat is feitelijk precies wat jij hierboven ook zegt. daarom wilde ik jouw quotes even hier hebben.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

XcsM schreef:
Rereformed schreef:Misschien bedoel je dat ik als een antitheïst gekenmerkt kan worden en jij niet. Daar heb je dan gelijk in, het is de kern van al mijn schrijven. Ik ben fel gekant tegen alle woestijngodsdiensten met hun kinderachtige en boosaardige openbaring. Hun openbaring is slechts de openbaring van de primitieve mens. Ze zijn daarom juist de hoogste godslastering in de wereld.
Ik kan voorlopig niet meer dan het bovenstaande "overdenken". Ik ben geneigd te denken dat je "een sterk punt" hebt. Maar "boosaardige openbaringen" daar heb ik toch al nooit wat mee gehad. Zoals 'elke goed christen' die alleen maar het NT leest en al het voorgaande in de bijbel te moeilijk en te wreed vind en daar geen antwoord op heeft.

Ik zet dit gewetensdillema van het 'oude' testament dus bewust even in de ijskast omdat ik van mening ben dat in oude tijden alle volkeren hun eigen wreedheden "onderhielden" of dat nu uit naam van henzelf was of uit naam van een "godheid". Mensen zijn per definitie in de kern "geneigd tot het kwade". Ongelovigen of gelovigen Ik weet dus niet precies wat ik met je overtuiging aanmoet op dit moment maar zoals ik mezelf ken ga ik er zeker mee "aan de slag" .

Rereformed. Ik heb de duidelijke uiteenzetting van jou hieronder gequote even uit een andere discussie gehaald, voordat ik het straks niet meer kan vinden. Het past hier ook vond ik, en het sluit helemaal aan bij mijn ervaringen.
Ik ga hier even op in, omdat ik niet slechts het OT op het oog heb, maar evenzeer, of zelfs veel meer nog, omdat het tot de dag van vandaag doorwerkt, het NT.
De verdorvenheid van het NT is veel groter. Men is in het NT op een tijd van 'hogere beschaving' gekomen, zodat de godsdienst op meer verfijnde orwelliaanse manier wordt aangepast. Pas nu wordt God verkleind totdat hij mens geworden is. Pas nu wordt het dogma uitgevonden dat ieder mens onherroepelijk 'to the bone' schuldig en boos is, in zonde geboren wordt en zichzelf niet kan opkrikken. Pas nu wordt een God uitgevonden die je in de eerste plaats als de onzichtbare, ongrijpbare Big Brother, ten alle tijden en tot in de kleinste details van je leven, bespiedt. Pas nu wordt de al even ongrijpbare Satan en de boze 'machten der lucht', overal om je heen, uitgevonden. Pas nu wordt de hemel als beloning en de hel als meest weerzinwekkend middel om mensen in angst te laten leven uitgevonden. Pas nu komt de veroveringsdrift, de hele wereld moet naar déze pijpen dansen, eeuwenlang hoopt men op de komst van de perfecte dictator, de hele wereld kun je indelen in wit (jij en je vriendjes) en de Satan (al de rest). Het NT uitgebouwd tot een kerkelijk systeem is de blauwdruk voor een orwelliaanse maatschappij.

"Mensen zijn per definitie geneigd tot het kwade" is de slogan die ik als ik jou was het eerste lang en breed eens onder de loep zou nemen. IK ben niet geneigd tot het kwade, dat was MIJN conclusie toen ik het overdacht. En daarmee was in één klap de christelijke betovering in mijn leven volledig gebroken. .
Born OK the first time
Destinesia

Rereformed schreef:Ik ga hier even op in, omdat ik niet slechts het OT op het oog heb, maar evenzeer, of zelfs veel meer nog, omdat het tot de dag van vandaag doorwerkt, het NT. De verdorvenheid van het NT is veel groter.

Ja zo hebben wij het misschien ervaren maar praat met de eerste de beste vrijzinnige of een hervormd christen of alverzoener, en zij hebben nergens last van. Geen schuldgevoelens, geen angst voor de hel, geen evangelisatiedrang en boven alles meestal geen mening over hun eigen 'geloof'
Rereformed schreef:"Mensen zijn per definitie geneigd tot het kwade" is de slogan die ik als ik jou was het eerste lang en breed eens onder de loep zou nemen. IK ben niet geneigd tot het kwade, dat was MIJN conclusie toen ik het overdacht. En daarmee was in één klap de christelijke betovering in mijn leven volledig gebroken. .
Ik had dit antwoord wel een beetje verwacht maar ik ben dit niet helemaal met je eens. Zie het nu even niet als bijbeltekst. Ik ken namelijk ook een paar mensen op mijn werk die tot vervelens toe "geneigd zijn tot het goede". Geloof me die mensen wil je ook niet de hele dag om je heen hebben.

Die "mensen zijn geneigd tot het kwade" tekst zou namelijk ook van de eerste de beste aanhanger van Greenpeace kunnen komen. Of van een humanist, een psycholoog, een medewerker van Warchild.... of gewoon van mijzelf. Heeft niets met God te maken of het NT.

Ik had ongeveer deze mening al toen ik een jaar of achtien jaar oud was. Ik vind deze wereld door en door verrot en de gemene deler is naar mijn mening "de mens". Die zou beter moeten weten. Daar hoef je geen bijbel voor te hebben om dat te "vinden".

Ik weet dat mijn stelling ogenschijnlijk indruist tegen wat ik eerder over "jezelf schuld aanpraten" en "jammeren bij het bidden" ter sprake bracht, maar door gezonde zelfkritiek en spiegelen aan anderen kan een mens aan zichzelf werken. Voor mij geldt dat laatste zeker.

Goed, ik duik mijn bed in. Ik heb nachtdienst gedraait, en ben niet helemaal helder meer. :wink:
Rereformed
Moderator
Contacteer:

XcsM schreef:
Rereformed schreef:Ik ga hier even op in, omdat ik niet slechts het OT op het oog heb, maar evenzeer, of zelfs veel meer nog, omdat het tot de dag van vandaag doorwerkt, het NT. De verdorvenheid van het NT is veel groter.

Ja zo hebben wij het misschien ervaren maar praat met de eerste de beste vrijzinnige of een hervormd christen of alverzoener, en zij hebben nergens last van. Geen schuldgevoelens, geen angst voor de hel, geen evangelisatiedrang en boven alles meestal geen mening over hun eigen 'geloof'
In dat geval zal ik uiteraard die aantijgingen niet aan hun adres neerzetten. Hooguit kun je ze vragen waarom ze zo nodig met die bijbel willen blijven rondlopen. Je moet namelijk dan 90% van je tijd verspillen met uit te leggen hoe je de bijbel niet mag lezen, en welke hoofdstukken je moet overslaan...Geheel zelf je eigen God verzinnen is een stuk efficiënter en leuker.
Goed, ik duik mijn bed in. Ik heb nachtdienst gedraait, en ben niet helemaal helder meer. :wink:
Helder genoeg voor mij om met plezier met je aan de praat te zijn.
Ik heb nog lang en breed op andere punten van je reaktie geschreven en dat hier neergezet.
Born OK the first time
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

XcsM schreef: En o.a. mijn hele Zappa collectie is gerecycled tot, weet ik veel …
Dan was je radicaler dan ik. Ik heb o.a. mijn met veel moeite verkregen en duur betaalde import R & B en Hip Hop CD's verkocht. Gretverdrie, ik had CD's die niet in de reguliere winkel te koop waren! Heilig als ik was geworden kocht ik met de opbrengst uiteraard alleen nog maar black gospel. :oops:

Ook was ik een fervent liefhebber van fantasieverhalen (zou ik me daarom zo in de luren hebben laten leggen :wink:) en had wel mijn Tolkienverzameling, al mijn boeken van David Eddings (had alle series compleet), etc. in de container gegooid.

Een van de eerste dingen die ik deed nadat ik Jezus overboord had gegooid in 2006 was naar de bieb rennen en al die boeken weer lezen. Nu ik Noachied was geworden kon dat wel volgens mij. Ik hoefde alleen nog aan de minimumvereisten te voldoen om de hel te ontlopen. Zo kon ik mijzelf geruststellen.

En natuurlijk via LimeWire al mijn favoriete liedjes opgezocht en gedownload en gebrand op Cd-tjes. Ik heb een ruime smaak en nummers van Wishbone Ash, Kate Bush, Peter Gabriel, Carlos Santana, e.d. heb ik op deze wijze toch weer een beetje terug kunnen halen.

Die pinksterperiode heeft me heel wat gekost ook in materiele zin. De Noachidische fase was toch een stuk goedkoper.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

De fase als vrijdenker is meestal weer duurder als je na enige tijd weer wil gaan lezen. Menig FTer heeft over zijn/haar kennisgebied een flink stuk boekenplank volstaan. Maar dan is er tenminste geen opgelegde smaak of criterium van wat goed of fout is en wat je moet lezen. :wink:
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Destinesia

Kochimodo schreef:Ook was ik een fervent liefhebber van fantasieverhalen (zou ik me daarom zo in de luren hebben laten leggen :wink:)
Hoe :!: komt nou precies dat het lezen van de bijbel bij jou niet overkwam als sprookje?

Ik schreef gisteren (en dat past eigenlijk nog beter hier dan daar) in een ander draadje:
XcsM schreef:Dan is het afwachten wat je daarna aangeleerd krijgt van eventueel je ouders, je school, folderaars op straat, paranormale beurs, hare Krishna, deurevangelisten van allerlei pluimage, Televisie paragnosten voor 1 euro per minuut, enz. enz. Wat dat betreft kun je van alles worden afhankelijk van wat je pad kruist en waar je wieg staat. Ik denk dat de meeste aanleg wel in je genen zit en wat je daar verder mee doet is afhankelijk van je omgeving en millieu. Ik merk wel dat ik door alleen te zijn met je eigen gedachten en vooral niet bezig te zijn met mijn geloof te voeden (praten en lezen over geloof enz. enz. ik de kracht kreeg om mijn argumenten tegen mijn geloof werkelijk in het licht te zetten.

Wat dat betreft zijn de woorden uit de bijbel: "Geloof komt uit het horen" en "vermijd de onderlinge samenkomsten niet" een waarheid als een koe!

Je houd door veel te lezen, kerkgang en praten met je medegelovigen je geloof omhoog doormiddel van een lekke steiger en een fietspomp. Als je ermee stopt loopt het langzaam leeg en ga je je automatisch veel dingen afvragen.

Zolang je jezelf maar blijft "voeden" en herhalen met bijbellezen en studie is het onmogelijk dat iemand je van je geloof weet af te praten. Ik weet nog exact wanneer ik stopte met al dat lezen en bidden. Vanaf dat moment zakt je geloof weer langzaam in. De bijbel geeft dat ook 'eerlijk' toe. Melk, vast voedsel, het levende brood, water
Geloven is een proces van achteraf hard bezig zijn om met grote moeite aannemelijk te maken van waar je stekeblind je handtekening onder gezet hebt. Eerst geloven, en behouden worden ...... de rest komt allemaal later wel. In het begin aan mijn geloven beeldde ik me altijd in dat ik God ervaarde en kon voelen als ik bad. Maar dat was in het eerste half jaar na mijn bekering. Als je jezelf de vraag stelt: "waarom geloof ik?, Om welke redenen geloof ik? Wat geeft de doorslag? Dan kom je vanzelf in de problemen.
Kochimodo schreef:Een van de eerste dingen die ik deed nadat ik Jezus overboord had gegooid in 2006 was .....

Door Jezus "overboord te gooien" schuif je je 'schuld' van je "mis-geloven" op hem!

Zo christelijk wilde je toch niet meer zijn? Alhoewel ik geen christen meer ben heb ik als ik eerlijk ben geen probleem met Jezus en hoef ik hem ook niet overboord te "gooien" maar juist bewaren en ontleden, want Jezus bestaat helemaal niet! Je hebt verhalen "over" hem geloofd.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Saraje schreef:
Edit Sararje: Kleuren weg en quotes (hopelijk) goedgezet. Hier kan je trouwens een cursus quoten vinden.
Dank je. Echter geen garantie dat ik het goed doe. :( Geheugen is niet meer wat het is geweest. :roll:
Laatst gewijzigd door Kochimodo op 22 feb 2008 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

@ XcsM,

Tijdens het douchen zonet het antwoord gevonden waarom ik niet onderzoeken ben/ was. Mijn vader was beroepsmilitair en wij zijn kinderen zijn kleine legertje. Heb dus zo geleerd blindelings te gehoorzamen. Vragen stellen was niet toegestaan Standaard antwoord was: omdat ik het zeg. Bovendien was mijn vader angstaanjagend als hij boos was, dus mijn beeld van God als vader is ook heel lang dat beeld geweest. Er waren eigenlijk twee godsbeelden. Een was die zoals mijn vader was en een een vader zoals ik zou willen dat een vader is. Vandaar ook mijn vele gesprekken in het bos met mijn ideale vader-god.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

XcsM schreef: Die "mensen zijn geneigd tot het kwade" tekst zou namelijk ook van de eerste de beste aanhanger van Greenpeace kunnen komen. Of van een humanist, een psycholoog, een medewerker van Warchild.... of gewoon van mijzelf. Heeft niets met God te maken of het NT.

Ik had ongeveer deze mening al toen ik een jaar of achtien jaar oud was. Ik vind deze wereld door en door verrot en de gemene deler is naar mijn mening "de mens". Die zou beter moeten weten. Daar hoef je geen bijbel voor te hebben om dat te "vinden".
Dat hangt er maar net van af hoeveel slechte mensen je tegenkomt. Denk eens na hoeveel kinderen op je school waren er nou echte ettertjes? Niet meer dan een op 30, de echte crimineeltjes ook niet meer dan een op vijftig. Als je reist is het meerendeel van de mensen aardig: wie goed doet goed ontmoet, tenzij je een van die vijftig cimineeltjes tegenkomt natuurlijk.

De meeste mensen zijn opportunist maar ook sociaal, dat hebben we nu eenmaal evolutionair geerfd.

zo even wat gruwelijke zpelfauten eruitgehaald
Laatst gewijzigd door collegavanerik op 22 feb 2008 12:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

XcsM schreef:
Kochimodo schreef:Ook was ik een fervent liefhebber van fantasieverhalen (zou ik me daarom zo in de luren hebben laten leggen :wink:)
Hoe :!: komt nou precies dat het lezen van de bijbel bij jou niet overkwam als
sprookje?

Ik ben met de bijbel opgevoed. Zondagschool ,Christelijike MAVO en dus hield het voor waar. Ben nooit een onderzoekend type geweest. Mijn lakseid en gemakzucht was ook een voortdurende eregernis voor mijn ouders. Comfortabel achterover liggen was eigenlijk welhaast een doel opzich. En zie wat voor wrange vruchten en van die instelling heb geplukt. De opvoeding met hel en verdoemenis heeft zonder dat ik het bewust was ook een angst gegenereerd om God te verlaten. Zo vaak op het punt gestaan. Dan het OT als afgedaan beschouwen dan het NT als afgedaan beschouwen,dan de bijbel uitleggen naar mijn goeddunken. Maar de gedachte te leven zonder God werd altijd weer tegengehouden door: stel als het waar is? Wat is een rationeel mens geweest san had ik de absurditeit van de verhalen al lang bijtijds zelf kunnen inzien. De sprookjes hoe ongelooflijk het ook klnkt waren een echte eye-opener. Hoe heb ik dat ooit voor waar kunnen nemen. Zoals waar haalde Kain zijn vrouw vandaan? Kortom de reden is gebrek aan een drang om te onderzoeken en gemakzucht.

@Kochimodo: Om te laten zien hoe het moet heb ik hierboven even een stukje uit je reply neergezet. Om het goed te doen is heel gemakkelijk: na het woordje "sprookje?" wil je je commentaar leveren. Je typt dan achter dat vraagteken [/quote] en begint daarna met je antwoord:
XcsM schreef:
Hoe :!: komt nou precies dat het lezen van de bijbel bij jou niet overkwam als
sprookje?
Ik ben met de bijbel opgevoed. Zondagschool ,Christelijike MAVO en dus hield het voor waar. Ben nooit een onderzoekend type geweest. Mijn lakseid en gemakzucht was ook een voortdurende eregernis voor mijn ouders. Comfortabel achterover liggen was eigenlijk welhaast een doel opzich. En zie wat voor wrange vruchten en van die instelling heb geplukt. De opvoeding met hel en verdoemenis heeft zonder dat ik het bewust was ook een angst gegenereerd om God te verlaten. Zo vaak op het punt gestaan. Dan het OT als afgedaan beschouwen dan het NT als afgedaan beschouwen,dan de bijbel uitleggen naar mijn goeddunken. Maar de gedachte te leven zonder God werd altijd weer tegengehouden door: stel als het waar is? Wat is een rationeel mens geweest san had ik de absurditeit van de verhalen al lang bijtijds zelf kunnen inzien. De sprookjes hoe ongelooflijk het ook klnkt waren een echte eye-opener. Hoe heb ik dat ooit voor waar kunnen nemen. Zoals waar haalde Kain zijn vrouw vandaan? Kortom de reden is gebrek aan een drang om te onderzoeken en gemakzucht.

Wanneer je XcsM hierna weer aan het woord laat en wil quoten zet je vóór zijn tekst eerst opnieuw quote="XcsM" met [ ] eromheen, en waar je hem afkapt zet je weer [/quote], waarna je je commentaar schrijft.

Jullie zitten overigens in een zeer boeiend gesprek. Voor mij is het zeer therapeutisch dit alles te lezen.
Born OK the first time
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Rereformed schreef: Jullie zitten overigens in een zeer boeiend gesprek. Voor mij is het zeer therapeutisch dit alles te lezen.
Hoe eng het ook is om dit op een openbaar forum te zetten. toch doe ik het. Dit is ook voor mij zeer therapeutisch. Vooral het plostelinge inzicht in de rol van mijn opvoeding. Zelf denken werd niet aangemoedigd. Mijn ouders waren heel conservatief en zij dachten wel voor mij want zij waren ouder en wisten het beter! Ik moest alleen maar doen wat mij werd gezegd en dan zou alles goed komen. Als ik het aan hun lag zouden ze ook mijn partner hebben uitgezocht! Tot op de dag van vandaag kan mijn moeder totaal niet omgaan met tegenspraak. Wanneer ik een andere mening of zienswijze kenbaar maak is de standaardreactie: nou ja, dan moet je het zelf maar weten! Alle vragen die XcsM stelt zijn in wezen ook mijn eigen vragen. Hoe heb ik het zo ver kunnen laten komen? Waarom niet eerder zelf kritisch naar e.e.a. gekeken? Waarom nu pas op mijn 45ste? Ik wezen ben ik stikjaloers op Yoyo. Ik weet het is onredelijk, maar dat hij op zijn leeftijd al die vrijheid heeft. Zijn frisse jonge en toch goed overdachte kijk op de dingen maakt mij als 45-jarige soms verdrietig. Maar weer een cliche: beter laat dan nooit. Het woord atheist klonk altijd als een vloekwoord in mijn oren. Het gaat al wel elke dag beter klinken. A=zonder theist= niet meer of minder dan een god. Heb me ook voorgenomen om algemene boeken over fillosofie te gaan lezen, om te voorkomen weer teveel een zienswijze aan te nemen. Die tunnelvisie die ik had door steeds maar die bijbel te lezen staat me te vers in het geheugen. Algemene begrippen en de geschiedenis, daar laat ik het bij.

Nogmaals hartelijk dank voor het met de botte bijl stukhakken van mijn ilussies! Het is heel raar maar door God weg te doen is tegelijk zoveel opgekropte woede en boosheid en frustratie mee gegaan. Ik hoef niet meer tevergeefs te wachten op een goddelijk ingrijpen. Ik heb nu de leiding en de controle over mijn eigen leven genomen. Mijn vrouw is mijn vrouw, mijn kinderen zijn mijn kinderen! En ik mag het allermeest van hen houden en hoef niemand meer voor hen te plaatsen. Mijn vrouw en kinderen zien er plotseling zo anders uit. Vrije individule wezens, met eigen gedachten en gevoelens en niet langer meer schepselen toebehorend aan een god of messias. Nee, vrij wezens met een vrije wil!
Destinesia

collegavanerik schreef:
XcsM schreef: Die "mensen zijn geneigd tot het kwade" tekst zou namelijk ook van de eerste de beste aanhanger van Greenpeace kunnen komen. Of van een humanist, een psycholoog, een medewerker van Warchild.... of gewoon van mijzelf. Heeft niets met God te maken of het NT.

Dat hangt er maar net van af hoeveel slechte mensen je tegenkomt. Denk eens na hoeveel kinderen op je school waren er nou echte ettertjes? Niet meer dan een op 30, de echte crimineeltjes ook niet meer dan een op vijftig.
Blijkbaar is het dan toch een minderheid op deze planeet, die het voor de meerderheid tot een een hel weet te maken waardoor het lijkt dat "de mens" geneigd is tot het kwade. Goed, ik heb nu even geen zin meer me dit af te vragen.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

@ XcsM,

Weet jij het gewoon nog niet voor jezelf of is het ook angst om God/ Jezus los te laten? Zeker omdat jij pas op 26-jarige leeftijd het "licht" zag, zou je denken dat het jou makkelijker zou kunnen afgaan dan iemand die van kind af aan met religie is opgevoed? Of stop je jou definitieve beslissing nog uit totdat je geen tegenstrijdige gedachten en/ of gevoelens meer hebt?
Destinesia

Kochimodo schreef:@ XcsM,

Weet jij het gewoon nog niet voor jezelf of is het ook angst om God/ Jezus los te laten? Zeker omdat jij pas op 26-jarige leeftijd het "licht" zag, zou je denken dat het jou makkelijker zou kunnen afgaan dan iemand die van kind af aan met religie is opgevoed? Of stop je jou definitieve beslissing nog uit totdat je geen tegenstrijdige gedachten en/ of gevoelens meer hebt?
Ik heb geleerd dat een mens hard op zijn smoel kan vallen door te snel van mening te veranderen zelfs al is je nieuwe mening een 'betere' en ben je nog zo zeker van je zaak. Je kunt er enorm van in de war raken. Het beïnvloed alles om je heen. Ik kan je nu al vertellen dat het zelfs je relatie in je gezin ernstig kan verstoren. Hoeft niet, kan! Daarom heb ik je al het advies gegeven dat je misschien beter rustig aan kan doen. Ik heb geen gezin en zelfs ik moet rustig aan doen.

Je zei eerder al dat je je vrouw en kinderen nu anders ziet. Andersom is dat ook zo. Toen ik langzaam "van binnenuit in het geheim" mijn geloof begon te verliezen werd ik zo anders dat mijn huwelijk daar onder te lijden kreeg. Mijn ex-vrouw zag die verandering. Niet dat ze dat heel erg vond want ze had "niet zo veel" met het geloof zoals ik dat in de praktijk bracht en wilde vanaf het begin aan al af van een actieve rol bij ons in de gemeente. Kerkgang was geen hobby van haar. Evenmin was het mijn hobby maar ik probeerde nog enigszins aan een "christen-leven" te werken. Mijn "geloof" of wat daar nog van over is dat heb ik jaren lang aan zitten passen en meten om er een rode draad of waarheid in te ontdekken. Het enige waardoor ik nog kon geloven waren de profetieën die handig werden toegepast op de moderne tijd waarin we leven. Het was Zo'n beetje het enige 'bewijs' waar mijn geloof overeind kon blijven. Maar tegelijkertijd was dat enige bewijs een vreselijke voorstelling van een komende hel op aarde.

"armageddon, antichrist, opname, grote verdrukking, alle volkeren die optrokken naar Jeruzalem"

En ja, ik heb daarom dus nog steeds een vreemde ongegronde angst om God te verlaten een soort fantoom-pijn zoals bij een afgezet been. Daarom noem ik mezelf liever agnost.

Tegelijkertijd ben ik dan gelukkig geen huichelaar, (al komt het me wel goed uit) want ik geloof nog steeds dat er "iets" is. Maar ja, niets op aarde aan openbaringen van goddelijke strekking lijkt bewijsbaar meer in mijn ogen. Volgens Rereformed moet ik tot de "kern", omdat die angst die ik heb is aangepraat. Ach ik weet het allemaal wel. :D

Ja en deze zien he? Toen ging het bij mij al helemaal hard afgelopen zomer van 2007
Laatst gewijzigd door Destinesia op 08 feb 2010 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie