Ik kan voorlopig niet meer dan het bovenstaande "overdenken". Ik ben geneigd te denken dat je "een sterk punt" hebt. Maar "boosaardige openbaringen" daar heb ik toch al nooit wat mee gehad. Zoals 'elke goed christen' die alleen maar het NT leest en al het voorgaande in de bijbel te moeilijk en te wreed vind en daar geen antwoord op heeft.Rereformed schreef:Misschien bedoel je dat ik als een antitheïst gekenmerkt kan worden en jij niet. Daar heb je dan gelijk in, het is de kern van al mijn schrijven. Ik ben fel gekant tegen alle woestijngodsdiensten met hun kinderachtige en boosaardige openbaring. Hun openbaring is slechts de openbaring van de primitieve mens. Ze zijn daarom juist de hoogste godslastering in de wereld.
Ik zet dit gewetensdillema van het 'oude' testament dus bewust even in de ijskast omdat ik van mening ben dat in oude tijden alle volkeren hun eigen wreedheden "onderhielden" of dat nu uit naam van henzelf was of uit naam van een "godheid". Mensen zijn per definitie in de kern "geneigd tot het kwade". Ongelovigen of gelovigen Ik weet dus niet precies wat ik met je overtuiging aanmoet op dit moment maar zoals ik mezelf ken ga ik er zeker mee "aan de slag" .
Rereformed. Ik heb de duidelijke uiteenzetting van jou hieronder gequote even uit een andere discussie gehaald, voordat ik het straks niet meer kan vinden. Het past hier ook vond ik, en het sluit helemaal aan bij mijn ervaringen.
Precies! Of je wordt "vrijzinnig" of "alverzoener". Ik las een onderschrift van iemand hier op FT, (ik weet niet meer van wie) dat ik heb genoteerd in een "word" bestand. Iets wat ik wel vaker doe als ik iets opmerkelijks lees om te overdenken. Dan copy/paste ik dat meestal.Rereformed schreef:De kern van het christelijk geloof is (volgens Jezus) het zwaard brengen tussen man en vrouw, ouder en kind. Het christendom heeft allemaal peace in haar vaandel staan, maar creëert juist (via de uitvinding van de satan) tezelfdertijd een eeuwige oorlog, een eeuwige vijand. De peace leeft van de war. Het heeft de Tegenstander nodig om te kunnen bestaan. Dát is de diepste strekking van de slogan. Zonder de zonde, zonder de wereld, zonder de eeuwige tegenstander van de godsdienst is er geen voedingsbodem meer voor de godsdienst.
Denn, du weißt es, die Religionen sind wie die Leuchtwürmer: sie bedürfen der Dunkelheit um zu leuchten.
Ik schreef elders:Rereformed schreef:Denk eens aan alle bulderpreken van alle christelijke eeuwen, alle waarschuwingen en verwensingen van alle ketters! In de meer gematigde christelijke groeperingen heb je eenvoudig de ongeziene maar altijd aanwezige duivel, de Satan, de Antichrist, of, nog vager, eenvoudig 'de wereld' om je oorlog tegen te voeren. Het idee van een schimmige maar bijna almachtige Satan is het meesterwerk van het systeem. De Satan is niet maar iets buiten je, maar o wee!, het afschuwelijke is dat hij zelfs in je gedachten kan komen en je kan verleiden tot thoughtcrime! Er hoeft maar een mooie vrouw voorbij te lopen of je bent alweer schuldig.
Het zijn misschien al de magnetische "minnetjes en de plusjes" in je hoofd, met de angst voor de hel als brandstof, die het christelijk geloven "voortbewegen" . De "plus" is geloof en de "min" is ongeloof. Angst,rust,angst,rust,angst,rust,angst,rust,angst,rust,angst,rust. En zie, daar is "beweging"
Wat ik al zei in jouw topic: "het verhaal van Rereformed" over de strijd hierboven beschreven. Je bent als 'bijbelvast' christen helemaal niet vrij!Rereformed schreef:"Freedom is slavery!" De kern van het christelijk geloof is je een slaaf maken van de leer, de godsdienst volkomen in je op te nemen, je er volkomen aan uitleveren en onderdanig aan maken. Paulus noemt zichzelf letterlijk een slaaf van God. En wanneer je dát doet zegt het geloof letterlijk dat je nu pas voor het eerst vrijheid ervaart! Want je bent dan geen prooi meer voor je eigen zelf (dat zogenaamd verrot en te minachten is). Je hebt je ego opgegeven, gedood, en verwisseld voor de wil van Christus, God, de goddelijke Geest, het hogere enz. Hoe slinks, hoe geniepig, hoe orwelliaans!
Ik merkte verder op:
Dat is feitelijk precies wat jij hierboven ook zegt. daarom wilde ik jouw quotes even hier hebben.De voortdurende twijfel en het vervelende spanningsveldl tussen "geloven" en het steeds maar "zeker willen weten" zorgt misschien voor een dergelijke "beweging" die dit soort "geloven" in stand houdt.