Duitsland verbiedt sceptisch kinderboek.

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Heeft iemand bronnen over welke groepering(en) een verbod wenselijk vinden? Ik vind alleen maar duitse bronnen en mijn duits is erbarmelijk wat dat betreft.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
appelfflap
Banned

Re: Duitsland verbiedt sceptisch kinderboek.

Bericht door appelfflap »

Als ik het goed begrijp is het boek nog niet verboden. Het ministerie van gezin/familie wil het laten verbieden onder het mom van racisme en antisemitisme.
deze minister van gezin/familie is van christelijke signatuur is. zegt genoeg hé

los daarvan
In een ander topic, een tijde geleden, ging het over een atheistisch symbool.
deze 2 zijn wel schattig :)

http://www.ferkelbuch.de/buch/
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

appelfflap schreef:Als ik het goed begrijp is het boek nog niet verboden. Het ministerie van gezin/familie wil het laten verbieden onder het mom van racisme en antisemitisme.
deze minister van gezin/familie is van christelijke signatuur is. zegt genoeg hé

los daarvan
In een ander topic, een tijde geleden, ging het over een atheistisch symbool.
deze 2 zijn wel schattig :)

http://www.ferkelbuch.de/buch/
Tnx. Ik meende op het duitse wikipedia te lezen dat er ook een moslimorganisatie was die het verbod een warm hard toedroeg. Ik kan me niet meer voorstellen dat het niet zo is, maar mijn Duits is dus slecht.

http://de.wikipedia.org/wiki/Wo_bitte_g ... ine_Ferkel
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

ik vrees dat alle religies een eventueel verbod een warm hart toedragen.
religiekritiek hé :)
Think
Forum fan

Bericht door Think »

Laten we hopen dat er een uitgever komt die een Nederlandse vertaling maak... Ik zou het met liefde voorlezen aan mijn neefje en nichtjes als ze zo oud zijn dat ze het kunnen begrijpen (en religieuze indoctrinatie dreigt :roll: )!
Gaia lijdt aan uitgezaaide primateritis, een mensenplaag (J. Lovelock)
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Think schreef:Laten we hopen dat er een uitgever komt die een Nederlandse vertaling maak... Ik zou het met liefde voorlezen aan mijn neefje en nichtjes als ze zo oud zijn dat ze het kunnen begrijpen (en religieuze indoctrinatie dreigt :roll: )!
Als de nederlandse vertaling uitkomt doe ik het ook een paar mensen met kinderen kado denk ik :twisted: .
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

appelfflap schreef:ik vrees dat alle religies een eventueel verbod een warm hart toedragen.
religiekritiek hé :)
Nou, veel religie's kunnen best kritiek hebben. Volgens mij doen alleen de islam en het christendom erg moeilijk. Je hoort dat soort geluiden nooit boeddhistische hoek bijvoorbeeld....
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

XcsM schreef:Beperking in vrijheid van meningsuiting is bad! Maar je dient daar je adres in te vullen en daar begin ik niet aan.
Je kunt gewoon een ander adres invullen. Is geen enkel probleem.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

ik heb eventjes gekeken naar de links die devious in zijn openingspost gaf.
wat zal ik ervan zeggen?
discriminatie ten top...
evangeliserende kinderboeken mogen altijd kunnen.
aanzetgevende islamitische kinderboeken ook, anders wordt de vrijheid van godsdienst ingeperkt en dat is tegen onze vrijheid in...
ik hoop op een Nederlandstalige vertaling... lijkt mij erg leerzaam voor mijn kind.
Als ik dan eens een boek bekijk waarmee ik moeite heb,
dan heb ik meer moeite met een boek als de plunderpiraat...
van Niels Rood en Annet Schaap.
Een voorleesboek voor kleine kinderen waar illustraties staan van onthoofde koppen....
over geweld en pedagogiek gesproken zeg!
zo... is er geen commissie voor achtergestelde agnosten in onze Europese gemeenschap, die voor gelijkheid kunnen strijden?
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
Think
Forum fan

Bericht door Think »

Ik heb het boek nu gelezen, in de engelse pdf-variant en heb dubbel gelegen van de lach. Wat een humor heeft die man! Ik raad iedereen aan het te lezen

(P.S.: Waarom loopt de klok op het forum een uur voor? Mijn vorige post was rond 19:30 en deze om 20:30)
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Think schreef:Ik heb het boek nu gelezen, in de engelse pdf-variant en heb dubbel gelegen van de lach. Wat een humor heeft die man! Ik raad iedereen aan het te lezen
Ik vond het helemaal niet slecht idd. Ik zou haast kinderen adopteren om ze voor te kunnen lezen uit dit boek :D
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Think schreef:Ik heb het boek nu gelezen, in de engelse pdf-variant en heb dubbel gelegen van de lach. Wat een humor heeft die man! Ik raad iedereen aan het te lezen

(P.S.: Waarom loopt de klok op het forum een uur voor? Mijn vorige post was rond 19:30 en deze om 20:30)
Even off topic:
Boven je bericht staat ook 8.33, dat scheelt maar drie minuten, dus hoezo loopt de klok een uur voor?

Ik denk dat je de tijd in je profiel niet goed hebt ingesteld. Die moet je instellen op GMT + 1 dan loopt je klok vrijwel gelijk.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Ik heb ook even wat op de voorpagina gezet. http://www.freethinker.nl/index.php?opt ... &Itemid=27
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Think
Forum fan

Bericht door Think »

Kitty schreef: Even off topic:
Ik denk dat je de tijd in je profiel niet goed hebt ingesteld. Die moet je instellen op GMT + 1 dan loopt je klok vrijwel gelijk.
Kitty, je had gelijk: in mijn profiel stond GMT+2. Geen idéé waar mijn interesse voor Oost-Europese tijden vandaan kwam :lol: . Tot zover off topic.
botjes
Ervaren pen

Bericht door botjes »

Devious schreef:Na het uitsluiten van een brits kinderboek over de drie biggetjes, is nu ook Duitsland aan het censureren geslagen.
Suggestiviteit 1: Het is niet de UK die het digitale kinderboek heeft afgewezen.
Suggestiviteit 2. Het boek is niet zozeer 'uitgesloten', maar is geen prijswinnaar geworden in de strijd om de jaarlijkse BETT award. Of om en.wikipedia.com te quoten:
Wikipedia schreef:In January 2008, Becta was accused of excessive political correctness when it eliminated a children's interactive CD-ROM story book called The Three Little Cowboy Builders (based on Three Little Pigs) from an educational awards ceremony on the grounds that it could be considered offensive to builders and Muslims.[31][32][33] Becta subsequently claimed that they had rejected the story because it "failed to reach the required standard across a number of criteria" and was "not sufficiently convincing on curriculum and innovation grounds to be shortlisted",[34] although Curriculum Online (another website run by Becta) had previously given the book an enthusiastic thumbs-up.
Devious schreef:Het Duitse kinderboek "Wo bitte geht's zu Gott? fragte das kleine Ferkel" van de auteur Michael Schmidt-Salomon is door de overheid 'verboten' omdat de inhoud beledigend zou zijn voor godsdiensten.
Fout 1: Het bewuste boek is helemaal niet verboden. Het is alleen door het ministerie voorgedragen voor een index van 'jeugdgevaarlijke' kinderboeken bij de keuringsdienst die daarover gaat. Of het daadwerkelijk tot een verbod gaat komen is sterk de vraag.

Fout 2: Het bewuste boek is helemaal niet voorgedragen omdat het beledigend zou zijn voor godsdiensten, maar omdat het antisemitische tendensen zou bevatten en jeugdigen sociaal-ethisch zou desoriënteren. Klik hier (pdf) voor de originele aanvraag.

Kortom, Devious, je bent nogal suggestief bezig en presenteert foutieve informatie. Iets wat ik niet van je gewend ben. Dit neemt natuurlijk niet weg dat het goed is deze kwestie onder de aandacht te brengen en het te denken geeft als een ministerie een aanvraag met dergelijke motivatie tot indexering indient.
Plaats reactie