Mijn verhaal

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

a.r.

Bericht door a.r. »

Mylano schreef:Ook of er iets na de dood is (kijk naar bijna doodervaringen etc) En het is moeilijk uit je gedachten te verwijderen
Er bestaat een topic over BDE op dit forum, misschien zelfs wel meerdere, misschien moet je die eens lezen.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... hlight=bde
en deze
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... hlight=bde

nou ja om mee te beginnen dus ...... :D
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Mylano schreef:Ook of er iets na de dood is (kijk naar bijna doodervaringen etc) En het is moeilijk uit je gedachten te verwijderen
Er zijn wetenschappers genoeg die hier heel duidelijke verklaringen voor hebben. Ook medici die er dichtbij hebben gestaan zijn niet zomaar overtuigd. Zelfs mensen die het meemaakten geloven niet allemaal meteen in een hiernamaals. Het is dus zeker geen totaal onbekend gebied waar niets zinnigs over te zeggen valt. Er is door wetenschappers namelijk al heel veel zinnigs over gezegd. Dus een bijna dood ervaring is absoluut niet als sluitend bewijs voor een hiernamaals te gebruiken.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Mylano schreef:Ja een beetje, aangezien ik nog steeds erg twijfel of ik wel echt het Christendom wil verlaten. (het blijft je toch achtervolgen)
Niemand moet iets. Iedereen is vrij, en moet ook volkomen vrij zijn om wélk (bij)geloof dan ook aan te hangen. Maar ook al wil je het niet verlaten, dan kan het tóch zijn dat je het onmogelijk nog kúnt geloven, omdat het absurd, tegenstrijdig of onfatsoenlijk is. Dat is echter een probleem waar je zelf mee in het reine moet zien te komen.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Mylano schreef:Ja een beetje, aangezien ik nog steeds erg twijfel of ik wel echt het Christendom wil verlaten. (het blijft je toch achtervolgen)
vraag je eens af wat de voordelen van het christendom of geloof zijn?
alle redenen waarom je gelooft zijn illusies.

1 voorbeeldje: Wat is vrijheid?
Voor mij betekent het dat ik altijd kan kiezen uit 2 of meer zaken. Ik kan kiezen om te geloven of niet te geloven.
theoretisch kun jij hetzelfde. In de praktijk zul jij schrik krijgen van de optie niet geloven. de illusie god en wat die wel niet denkt.
wil je echt vrij zijn moet je al die illusies loslaten.

en als je twijfelt vraag je dan het volgende af.
wil ik heel mijn leven schrik hebben? schrik hebben van een onbekend nietszeggend wezen uit een stokoud boek
wil ik heel mijn leven schrik hebben om iets te ondernemen. uit schrik omdat dat boek/pastoor zegt dat het niet mag
Je eigen ontplooiing op de helling zetten omwille van een illusie? als gelovige kun je amper iets studeren omdat bijna alles in strijd is met dat stokoude boek
dat wil toch geen mens

beslis rationeel niet te geloven en zet die oogkleppen af. meer moet je niet doen
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Ik dacht eigelijk eerst net als theoloog. Ik vatte uit de tekst op dat het ging over een specifieke gemeente. Niet de openbaring van een afvallige gelovige. Daar vertel je over jezelf en wat je hebt meegemaakt, zoals ik in de vele verhalen van Rereformed bijv het genoegen heb gehad te mogen lezen.

Maargoed, ik ben niet in een pestbui, dus geen vragen over aandachttrekkerij en dat soort plagerijen.

Weer een ervaring rijker zullen we maar zeggen,

Groetjes,
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

@ appelflap,

misschien kun je eens zoeken naar filmpjes van pat condell ;)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Mylano, het lijkt me duidelijk dat wat jou ervan weerhoudt het christelijk geloof de rug toe te keren angst is.
Het overwinnen van existentiële angst is hét kenmerk van geestelijk volwassen worden in het leven. Zoiets vergt inderdaad lange tijd wanneer je door een godsdienst bent geboetseerd die menselijke angsten uitbuit, cultiveert en zo groot mogelijk probeert te maken, maar je kunt eraan werken door veel te gaan lezen wat het christelijk geloof ontmaskert. Hoe meer je over het christelijk geloof en de psychologie van het geloof te weten komt, des te kleiner de macht wordt die het over je kan uitoefenen.

Neem nou dat feit dat christelijke (of moslim)godsdienst zo grof en schaamteloos inspeelt op de menselijke angst dat zij met een ultiem dreigmiddel als 'voor eeuwig verloren gaan' voor de dag komt om mensen maar in het gelid te laten blijven lopen, en om de wereld te veroveren. Is er iets verachtelijkers dan dit? Is het ook maar mogelijk een godsdienst uit te vinden die godslasterlijker is dan een godsdienst als dit?
Born OK the first time
miss marple

Bericht door miss marple »

@ Mylano

Ik verbaas mij er altijd weer over hoe n kerkgenootschap of beter gezegd een sekte als RF jonge mensen kunnen indoctrineren.Je wordt op straat aangesproken om n keer een dienst mee te maken en ze hebben er weer n zieltje bij.Als je niet zo sterk in je schoenen staat ,en vaak is dat het geval bij pubers,wordt je als het ware meegezogen in deze kerk.
De beste en mooiste dingen in de wereld kun je niet zien of aanraken ,maar voel je in je hart
Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan »

miss marple schreef:Ik verbaas mij er altijd weer over hoe n kerkgenootschap of beter gezegd een sekte als RF jonge mensen kunnen indoctrineren.Je wordt op straat aangesproken om n keer een dienst mee te maken en ze hebben er weer n zieltje bij.Als je niet zo sterk in je schoenen staat ,en vaak is dat het geval bij pubers,wordt je als het ware meegezogen in deze kerk.
Kunst, ze maken gewoon misbruik van de schuldgevoelen van pupbers en bieden simpele uitgekookte antwoorden op universele problemen. In Nederland hebben we nog het geluk dat er alternatieven en redelijk goede voorlichting is, maar in andere landen waar christen/moslim fundementalisten defacto het informatie monopolie bezitten, kun je er moeilijk omheen
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
a.r.

Bericht door a.r. »

In Nederland hebben we nog het geluk dat er alternatieven en redelijk goede voorlichting is,
Oh? Is dat zo? Kun je daar één of meerdere voorbeelden van geven?
Buiten FT dan :lol:
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Als je een lage bloeddruk hebt zie je stralende sterren in je blikveld voorbijzweven!
Als je een nóg lagere bloeddruk krijgt dan rijgen die sterren zich aaneen tot één grote witte tunnel!
Bedenk dat het fotonen zijn die normaal gesproken je ogen binnenvallen en pas in de hersenen tot beelden worden omgetoverd- - - -of door een te lage bloeddruk! :D
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Kwestie van tijd. Ik snap dat het moeilijk is, ik zag 't eerst ook niet zitten. Maar aan de andere kant zag ik in dat ik het niet meer kón geloven. Vandaar dat ik heb gekozen er dan maar voor uit te komen ook. Het is even een grote stap, maar dat is nog altijd beter dan een dubbel leven te leiden. Angst is een slechte raadgever.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Achtervolgen is het juiste woord. Of zwaar gestalkt worden. Het is een onophoudelijke aanval op je geweten.
Maar eigenlijk ben je zelf de oorzaak. Je stalkt jezelf.
Plaats reactie