Astrologie heeft geen god en geen godsdienst? Dat vind je geen voldoende kenmerken voor religie? Wat dan wel? Je mist hier het kardinale punt. Het gaat er niet om dat astrologie niet onderwezen zou mogen worden, het gaat er om dat het niet op een OPENBARE school onderwezen mag worden (en wat mij persoonlijk betreft nergens). Maar inderdaad als iemand een school kan oprichten met astrologie als levensbeschouwlijk principe en daarnaast kan garanderen dat het lesprogramma de doelen van openbare scholen evenaart, en verder voldoet aan de normen van de inspectie, dan is er geen beletsel.Sararje schreef:Neen, daar bega je echt een historische blunder van formaat. Ten eerste wil ik van jou een "typisch" Joods uiterlijk beschreven zien waarop men dat kon doen.Kritiek op de inhoud van een ideologie is niet het ophitsen van twee groepen. Dat is wel gebeurd in WO 2, toen DUitsers werden aangemoedigd om Joodse winkels aan te vallen of juist te mijden wat betreft klandizie. Joden werden negatief afgeschilderd, niet op grond van hun daden, maar op grond van hun uiterlijk.
Even een taalkundige opmerking: een historische blunder betekent een blunder van een belangrijk historisch persoon, niet een blunder die betrekking heeft op geschiedenis. Historisch kan ook betekenen 'groot'; de toevoeging 'van formaat' is dan een tautologie.
Nou voor dat typisch joods uiterlijk kun je Mein Kampf raadplegen. Het punt is dat het feit dat jij of ik dat typisch joodse uiterlijk niet zien, niet betekent dat een ander er niet boeken over kan schrijven.
Ik heb niet beweerd dat ALLEEN om uiterlijk ging, uiterlijk is overigens fenotype van 'ras', dus de link met de afstamming is overduidelijk. Dat de redenatie verder niet klopt of moreel door de beugel kan (maar weer eens ten overvloede, het wordt wel erg vermoeiend op deze manier) laat onverlet dat er een link bestaat tussen fenotype en genotype en dat meneer H. daar overvloedig over geschreven heeft.Vervolgens: als het op uiterlijk ging, waarom handelden de Neurenberger wetten dan op aantallen Joodse voorouders?
Nogmaals: als ik astrologie vergelijk met religie dan is dat verschil niet zo groot. Als ik morgen op levensbeschouwelijke gronden een school wil oprichten die wel in astrologie onderwijst, is er in principe geen beletsel. Echter, er is geen serieuze animo voor, voor religie nog steeds wel. Toch kan je zo´n school ook betichten van partijdigheid net als een school op religieuze basis.
Ga je er een gewoonte van maken om dingen te bestrijden die NIET beweerd worden?
En verder: ben je soms moslim?