Kitty schreef:Hoe kom je hier nou weer bij. Mijn man heeft eens geschaakt tegen een doven schaakclub, nou het was niet eerder zo'n herrie. En ja ze spraken hoor, alleen klonk het wat anders en vooral ook wat harder dan wij gewend zijn, omdat ze doof waren. Ga maar eens kijken bij effatha, de school voor dove kinderen. En ja ook daarvan ken ik twee kinderen, en ja die spraken ook. Ondersteund met gebarentaal. Ze kunnen jou namelijk niet horen, dus moeten dan liplezen of gebarentaal lezen. En lezen en schrijven konden ze ook hoor.
Ik heb hier nog eens nader over geinformeerd bij het audiologisch centrum. Heb even kort met een deskundige gesproken. Volgens hem was het bij doofgeboren mensen zeer moeilijk om hen te leren praten. Dit was alleen mogelijk door hun te laten oefenen met hun hand op andermans stembanden. Maar in de meeste gevallen had dit geen succes. Slechts enkele gevallen konden op die manier leren praten. Bij de meesten blijft hun vorm van communiceren beperkt tot gebarentaal. Gebarentaal is een klankloze vorm van communiceren en deze mensen kunnen dus niet in klanken nadenken. Waarschijnlijk denken ze in de visuele gebarentaal.
Leren lezen en schrijven was ook ontzettend moeilijk voor doofgeboren mensen.
En dan zijn er nog mensen die op latere leeftijd doofheid oplopen. Bij zulken zou de spraak langzaam maar zeker achteruit gaan en is behandeling uiteindelijk noodzakelijk. Natuurlijk hebben dezen wel het voordeel dat zij voor hun doofheid mogelijk al hebben leren lezen en schrijven. Dus zij kunnen weer wel in een spreektaal blijven nadenken.
Verder heb ik nog iets anders interessants gehoord van een kennis die sinds kort moeder is geworden. Misschien dat het hier een nieuw licht op werpt. Ze verterlde namelijk erover dat men heeft ontdekt dat iedere baby een soort van oer-taal spreekt. Dit is ook weer nieuw voor mij. Volgens haar sprak iedere baby diezelfde taal. Waar ook ter wereld. Of het nu een Duits of een Braziliaans babietje is, iedere baby spreekt die identieke taal. Een taal die verder niemand spreekt. En een die er waarschijnlijk als standaard erfenis in het verstand wordt meegegeven.
Als ik me op de evolutie-theorie inleef, probeer ik me altijd voor te stellen hoe de mensheid is gaan communiceren. Het blijft natuurlijk speculeren. Maar het lijkt me zo onmogelijk om een taal te bedenken. Dat lukt me niet. En ik vind het ook typisch dat elke taal logisch in elkaar zit en dat het ook logisch klinkt. Ik hoop ook dat je het me niet kwalijk zult nemen als ik dingen fout zeg. Ik durf er best voor uit te komen dat ik nog veel leren moet. En als ik dingen fout zeg, mag je mij dat zeggen (vind ik heel goed van je), maar a.j.b.... neem het me toch niet kwalijk!
Jezus zei: Ik ben de weg, de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.