Sararje schreef:Ik denk zelf dat de Jezuspersonage gewoon fictief is en een literair personage die ontsproten is aan een groep mogelijk Farizese schrijvers die een messiasmythe wilde stichten (was een thema dat meer voorkwam) en daarbij leentjebuur heeft gespeeld met de verhalen uit de regio
Dit soort theorieën hebben de laatste tijd mijn grote aandacht. Die 'henochte' ik voorheen altijd weg als onzin.
Lance schreef: Anders kon de beweging eenvoudigweg niet overleven in Palestina.
Even offtopic een nederige aanvulling: In christelijke lectuur kom je het ook tegen, en lang was het heel gewoon om de naam "Palestina" te gebruiken, maar het is geschiedkundig niet correct. Noem wat mij betreft maar gewoon een: "Judea" of gewoon een "Israel". In Jezus tijd was er namelijk nog geen 'Palestina'.
Dat is gewoon de 'romeinse' benaming voor het gebied dat rond 70 na chr. "judenrein" werd gemaakt tot aan Massada toe. Langzaam aan tot aan 135 na chr werd het door Keizer Hadrianus officieel omgedoopt als "Palestina" om de weinige joden die er nog woonden nadat de meesten waren omgebracht of het land uit waren geflikkerd, te pesten.
Een benaming die later door de Engelsen nog eens extra dik op de kaart is gezet.
Nou ja een lang verhaal. Maar een "Palestina als land" heeft nooit bestaan. In de tijd dat "de beweging" bestond zou je technisch kunnen spreken van een "Palestina" maar het blijft een "illegale naam" uitgevonden om de joodse geschiedenis te wissen. Dat je dat even in gedachten houd.
Dat mag je allemaal tegenwoordig al bijna niet meer zeggen maar ik doe het lekker toch. Het is een dure grap geweest maar gelukkig heet het nu voor velen eindelijk weer gewoon "Israel". En "Aelia Capitolina" heet weer gewoon "Jerusjalajim". Hoewel Arabieren die zich graag Palestijnen noemen voor Jeruzalem vaak de naam "Al Quds" gebruiken om joden te provoceren. Hoe de Indianen de USA vroeger noemden, of de Aboriginals, "Australie" is mij onbekend. Wat dat betreft moet ik misschien maar niet te veel zeuren.