Vrijmetselarij? Inhoud? Vorm?
Moderator: Moderators
- JH
- Geregelde verschijning
- Contacteer:
Vrijmetselarij? Inhoud? Vorm?
Vrijmetselarij, wat is dat nu precies en wat houd het in?
Dat vroeg ik mij af als eventueel geïnteresseerde en als leek.
Ik heb in boeken gesnuffeld en op websites gekeken.
Vrijmetselarij werd me al gauw duidelijk lijkt niet meer dan een grote verheerlijking van haar geschiedenis en haar grote werken.
Grote namen en grote daden in wat geweest is.
Vrijmetselarij gaat voornamelijk over vrijmetselarij.
In de loop der tijd heb ik een open comparitie meegemaakt in mijn woonplaats.
Dit gaf me een duidelijker beeld van wat het in wezen is.
Mannen of ook vrouwen die met de diepere zaken des levens bezig zijn en zich willen vormen of laten vormen door middel van ritualen en symboliek.
Dit sprak me wel aan.
Van de buitenkant vind ik de vrijmetselarij een duffe en ouderwetse indruk maken.
Steeds maar weer dat benadrukken hoe lang die historie is en het houden bij oppervlakkigheden.. Daar word ik niet echt wijzer van.
Ook het fenomeen van het willen ontrafelen van de vrijmetselarij door alles wat riekt naar journalistiek en dat wat zogenaamd zoekt maar in het echt gewoon er op uit is om alles wat er ontsluierd word in de openbaarheid te brengen vind ik zeer irritant.
Een mysterieschool is een mysterieschool en het werkelijke mysterie vind en ervaart men als men deel neemt aan het gebeuren en wat het werkelijk inhoud.
Dat de buitenwereld dat niet snapt of niet wil snappen begrijp ik enigszins en toch ook weer niet.
Gevoel voor het bewaren van waardevolle geheimen heeft dat wat speurt en ontrafelt dus echt niet.
Maar goed.
Ik vond het bijzonder om op een open dag de loge en de werkplaats te mogen bezoeken.
Dat was voor mij een hele eer.
Het heiligdom van de vrijmetselarij te mogen bekijken en in me op te nemen.
Ook nam ik respectvol deel aan een open rituaal.
Ik mocht eventjes mee maken hoe het kan zijn om zo iets mee te maken al is het als buitenstaander.
Het was voor mij een intieme deelname.
En dat was een klein voorproefje van wat vrijmetselarij misschien wel kan betekenen voor degene die zoekt.
Ik heb iets geproefd van de intimiteit die de loge te bieden heeft.
De intimiteit van mensen die zoeken of vinden en dat delen met de anderen.
De loge leek mij een plek van bezinning en rust en gesprek.
Ik zou zelf het liefst lid worden en gewoon mee doen maar iets houd me nog tegen.
Het is het gevoel dat ik krijg dat ik door het deelnemen verzand en mezelf verlies in een eeuwenoude traditie waar ik van belang ben als zijnde een zandkorreltje in de onmetelijke woestijn van de vrijmetselarij.
De geschiedenis die toch erg belangrijk lijkt te zijn en misschien zelfs overheersend en waar ik eerlijk gezegd voor pas.
Als ik de rijke en lange traditie moet eren om een echte vrijmetselaar te zijn pas ik.
Dat is voor mij het verheerlijken van een vorm.
Een vorm die van mij een vrijmetselaar wil maken en ik weet niet of ik mij kan of wil onderwerpen aan dit traditionele proces.
Ik vraag mij ten zeerste soms af of alles aan de vrijmetselarij niet star is en zijn ritualen en omgangsvormen onderhevig aan onveranderlijkheid.
Vorm om de vorm.
Ik weet het niet.
Er zit een dubbelheid in mijn visie op vrijmetselarij.
Ik voel me er toe aangetrokken en er door afgestoten.
De starheid en de dwingende traditionele vorm stoot me af.
De intimiteit die de loge te bieden heeft trekt me aan.
Wat moet ik nu?
Ik ben er nog niet uit.
( Het bovenstaande door mij geschreven is ook gepubliceerd op het forum van de vrijmetselarij. Ik heb tot op heden nog geen reacties ontvangen. Dus ik dacht misschien zijn hier op dit forum wel mensen die hier over willen babbelen.)
Dat vroeg ik mij af als eventueel geïnteresseerde en als leek.
Ik heb in boeken gesnuffeld en op websites gekeken.
Vrijmetselarij werd me al gauw duidelijk lijkt niet meer dan een grote verheerlijking van haar geschiedenis en haar grote werken.
Grote namen en grote daden in wat geweest is.
Vrijmetselarij gaat voornamelijk over vrijmetselarij.
In de loop der tijd heb ik een open comparitie meegemaakt in mijn woonplaats.
Dit gaf me een duidelijker beeld van wat het in wezen is.
Mannen of ook vrouwen die met de diepere zaken des levens bezig zijn en zich willen vormen of laten vormen door middel van ritualen en symboliek.
Dit sprak me wel aan.
Van de buitenkant vind ik de vrijmetselarij een duffe en ouderwetse indruk maken.
Steeds maar weer dat benadrukken hoe lang die historie is en het houden bij oppervlakkigheden.. Daar word ik niet echt wijzer van.
Ook het fenomeen van het willen ontrafelen van de vrijmetselarij door alles wat riekt naar journalistiek en dat wat zogenaamd zoekt maar in het echt gewoon er op uit is om alles wat er ontsluierd word in de openbaarheid te brengen vind ik zeer irritant.
Een mysterieschool is een mysterieschool en het werkelijke mysterie vind en ervaart men als men deel neemt aan het gebeuren en wat het werkelijk inhoud.
Dat de buitenwereld dat niet snapt of niet wil snappen begrijp ik enigszins en toch ook weer niet.
Gevoel voor het bewaren van waardevolle geheimen heeft dat wat speurt en ontrafelt dus echt niet.
Maar goed.
Ik vond het bijzonder om op een open dag de loge en de werkplaats te mogen bezoeken.
Dat was voor mij een hele eer.
Het heiligdom van de vrijmetselarij te mogen bekijken en in me op te nemen.
Ook nam ik respectvol deel aan een open rituaal.
Ik mocht eventjes mee maken hoe het kan zijn om zo iets mee te maken al is het als buitenstaander.
Het was voor mij een intieme deelname.
En dat was een klein voorproefje van wat vrijmetselarij misschien wel kan betekenen voor degene die zoekt.
Ik heb iets geproefd van de intimiteit die de loge te bieden heeft.
De intimiteit van mensen die zoeken of vinden en dat delen met de anderen.
De loge leek mij een plek van bezinning en rust en gesprek.
Ik zou zelf het liefst lid worden en gewoon mee doen maar iets houd me nog tegen.
Het is het gevoel dat ik krijg dat ik door het deelnemen verzand en mezelf verlies in een eeuwenoude traditie waar ik van belang ben als zijnde een zandkorreltje in de onmetelijke woestijn van de vrijmetselarij.
De geschiedenis die toch erg belangrijk lijkt te zijn en misschien zelfs overheersend en waar ik eerlijk gezegd voor pas.
Als ik de rijke en lange traditie moet eren om een echte vrijmetselaar te zijn pas ik.
Dat is voor mij het verheerlijken van een vorm.
Een vorm die van mij een vrijmetselaar wil maken en ik weet niet of ik mij kan of wil onderwerpen aan dit traditionele proces.
Ik vraag mij ten zeerste soms af of alles aan de vrijmetselarij niet star is en zijn ritualen en omgangsvormen onderhevig aan onveranderlijkheid.
Vorm om de vorm.
Ik weet het niet.
Er zit een dubbelheid in mijn visie op vrijmetselarij.
Ik voel me er toe aangetrokken en er door afgestoten.
De starheid en de dwingende traditionele vorm stoot me af.
De intimiteit die de loge te bieden heeft trekt me aan.
Wat moet ik nu?
Ik ben er nog niet uit.
( Het bovenstaande door mij geschreven is ook gepubliceerd op het forum van de vrijmetselarij. Ik heb tot op heden nog geen reacties ontvangen. Dus ik dacht misschien zijn hier op dit forum wel mensen die hier over willen babbelen.)
Keep a healthy mind!
- The Prophet
- Bevlogen
- Contacteer:
Door het geheim te houden, maak je het aantrekkelijk voor nieuwsgierigen. Daarnaast krijg je het idee dat je deelneemt aan iets heel speciaals. De geheimhouding is een psychologische truc.
Ook het gedoe met ritualen enzovoorts (wat mij juist afkerig maakt van de vrijmetselarij) is een manier om mensen het idee te geven dat ze met iets belangrijks en diepzinnigs bezig zijn.
Ook het gedoe met ritualen enzovoorts (wat mij juist afkerig maakt van de vrijmetselarij) is een manier om mensen het idee te geven dat ze met iets belangrijks en diepzinnigs bezig zijn.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Re: Vrijmetselarij? Inhoud? Vorm?
Joden. Sorry, het klinkt waarschijnlijk choquerend, maar het is naar mijn mening nu eenmaal zo.JH schreef:Vrijmetselarij, wat is dat nu precies en wat houd het in?
Laat ik het anders formuleren: Zionisten.
- JH
- Geregelde verschijning
- Contacteer:
Al eeuwen lang zijn er mysteriescholen in omloop en in zwang.The Prophet schreef:Door het geheim te houden, maak je het aantrekkelijk voor nieuwsgierigen. Daarnaast krijg je het idee dat je deelneemt aan iets heel speciaals. De geheimhouding is een psychologische truc.
Vrijmetselarij is een mysterieschool.
Het is voor mij op zich niet hetzelfde als een trucje.
Prophet, heb jij eigenlijk wel enige ervaringen met de werkelijkheid die achter symbolen is en door symboliek naar voren kan treden?
Symbolen spreken een heel persoonlijke taal tot een mens of kunnen dat als je er open voor staat.
Het is ook een kwestie van je open stellen.
Zoals ik al zei vind ik het wezen van de vrijmetselarij o.k.
Keep a healthy mind!
- The Prophet
- Bevlogen
- Contacteer:
"Het is nu eenmaal mijn mening" is op Freethinker geen geldig argument. Kun je deze opmerkelijke uitspraak onderbouwen?1000 schreef:Joden. Sorry, het klinkt waarschijnlijk choquerend, maar het is naar mijn mening nu eenmaal zo.JH schreef:Vrijmetselarij, wat is dat nu precies en wat houd het in?
Laat ik het anders formuleren: Zionisten.
-
Antiscience
- Banned
@ JH
Hallo JH,
bedankt voor je informatieve open posting.
Ik zou je willen verwijzen naar andere forums. Zoals b.v.
het de-nieuwe-kerk-forum of ontmoetingspunt.
http://www.forumforfree.com/viewtopic.p ... nieuwekerk
http://forumpro.nl/forum/Bartuz/
Op freethinker zitten enkele serieuze/opbouwende mensen,
de rest is mijn ervaring gaat meteen alles afkraken wat in hun ogen
niet rationeel is. Vergis je niet in het woordje " vrijdenker "
en " vrijmetselarij ", wanneer je denkt op een forum als freethinker
" vrij " " onbevooroordeeld " over vrijmetselarij te discuseren.
Je merkt het misschien al aan bovenstaande reakties, hoe het hier
in de regel verder gaat.
Overigens plaatste ik ook hier op freethinker al draadje over
" 250 jaar vrijmetselarij in nederland. "
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... metselarij
Wanneer je " vrij " en " meer opbouwend " construktief dan afbrekend " deconstrueren "
van gedachte wilt wisselen kan dat op het de-nieuwe-kerk-forum in ieder geval
dat kan ik je verzekeren, want ik modereer dat forum.
Of op ontmoetingspunt waar zich nu ook heel interessante ' gedurfde ' discussies
ontwikkelen. Je merkt dan misschien het verschil tussen forums waar mensen
proberen van elkaar te leren en er gezamelijk iets van te maken.
Zoals de Wikipedians de wereldwijde enceclopedie opbouwen, of forums
waar veelal doorgeknalde gelovigen ( gefrustreerde gelovigen, ex-gelovigen, atheisten )
praktisch alleen met sloopwerkzaamheden bezig zijn.
Metselaars zijn bouwlieden, geen slopers !
Met vriendelijke groet
Jos
bedankt voor je informatieve open posting.
Ik zou je willen verwijzen naar andere forums. Zoals b.v.
het de-nieuwe-kerk-forum of ontmoetingspunt.
http://www.forumforfree.com/viewtopic.p ... nieuwekerk
http://forumpro.nl/forum/Bartuz/
Op freethinker zitten enkele serieuze/opbouwende mensen,
niet rationeel is. Vergis je niet in het woordje " vrijdenker "
en " vrijmetselarij ", wanneer je denkt op een forum als freethinker
" vrij " " onbevooroordeeld " over vrijmetselarij te discuseren.
Je merkt het misschien al aan bovenstaande reakties, hoe het hier
in de regel verder gaat.
Overigens plaatste ik ook hier op freethinker al draadje over
" 250 jaar vrijmetselarij in nederland. "
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... metselarij
Wanneer je " vrij " en " meer opbouwend " construktief dan afbrekend " deconstrueren "
van gedachte wilt wisselen kan dat op het de-nieuwe-kerk-forum in ieder geval
dat kan ik je verzekeren, want ik modereer dat forum.
Of op ontmoetingspunt waar zich nu ook heel interessante ' gedurfde ' discussies
ontwikkelen. Je merkt dan misschien het verschil tussen forums waar mensen
proberen van elkaar te leren en er gezamelijk iets van te maken.
Zoals de Wikipedians de wereldwijde enceclopedie opbouwen, of forums
waar veelal doorgeknalde gelovigen ( gefrustreerde gelovigen, ex-gelovigen, atheisten )
praktisch alleen met sloopwerkzaamheden bezig zijn.
Metselaars zijn bouwlieden, geen slopers !
Met vriendelijke groet
Jos
Laatst gewijzigd door Antiscience op 18 jan 2008 07:21, 5 keer totaal gewijzigd.
Illuminati is a name that refers to several groups, both real and fictitious. Historically, it refers specifically to the Bavarian Illuminati, an Enlightenment era secret society founded in the late eighteenth century. However, in modern times it refers to a purported conspiratorial organization which acts as a shadowy power behind the throne, allegedly controlling world affairs through present day governments and corporations, usually as a modern incarnation or continuation of the Bavarian Illuminati. In this context, Illuminati is often used in reference to a New World Order (NWO). Many conspiracy theorists believe the Illuminati, or the "Illuminated ones", are the masterminds behind events that will lead to the establishment of such a New World Order. Confusing the issue further is the fact that there are also several modern fraternal groups which include the word "Illuminati" in their names.The Prophet schreef:"Het is nu eenmaal mijn mening" is op Freethinker geen geldig argument. Kun je deze opmerkelijke uitspraak onderbouwen?
- The Prophet
- Bevlogen
- Contacteer:
Ik zie geen verband met vrijmetselarij noch Joden noch Zionisme.1000 schreef:Illuminati is a name that refers to several groups, both real and fictitious. Historically, it refers specifically to the Bavarian Illuminati, an Enlightenment era secret society founded in the late eighteenth century. However, in modern times it refers to a purported conspiratorial organization which acts as a shadowy power behind the throne, allegedly controlling world affairs through present day governments and corporations, usually as a modern incarnation or continuation of the Bavarian Illuminati. In this context, Illuminati is often used in reference to a New World Order (NWO). Many conspiracy theorists believe the Illuminati, or the "Illuminated ones", are the masterminds behind events that will lead to the establishment of such a New World Order. Confusing the issue further is the fact that there are also several modern fraternal groups which include the word "Illuminati" in their names.
Ik zie er een hang naar elitairisme in (het 'iets' bijzonders willen zijn)
En dié simpele waarheid moet verborgen gehouden worden voor de niet-ingewijde!
Eenmaal ingewijd is hij 'elitair' en voor dát idee over zichzelf willen knokken als hij aangevallen wordt.
Of er joden (al dan niet zionistisch) lid zijn van die club, weet ik niet.
Wat ik wél weet, is dat dáár diezelfde hang naar elitairisme te bespeuren valt die hen (als nevenverschijnsel) latente antipathie oplevert van hun minder uitzonderlijke soortgenoten!
Het blijkt een menselijk verschijnsel te zijn dat zich manifesteert in de vele zuilen en zuiltjes!
In wezen houden ze m.i. discriminatie en racisme in als psychisch basisgegeven.
Voor mij persoonlijk??-----onaantrekkelijk!
En dié simpele waarheid moet verborgen gehouden worden voor de niet-ingewijde!
Eenmaal ingewijd is hij 'elitair' en voor dát idee over zichzelf willen knokken als hij aangevallen wordt.
Of er joden (al dan niet zionistisch) lid zijn van die club, weet ik niet.
Wat ik wél weet, is dat dáár diezelfde hang naar elitairisme te bespeuren valt die hen (als nevenverschijnsel) latente antipathie oplevert van hun minder uitzonderlijke soortgenoten!
Het blijkt een menselijk verschijnsel te zijn dat zich manifesteert in de vele zuilen en zuiltjes!
In wezen houden ze m.i. discriminatie en racisme in als psychisch basisgegeven.
Voor mij persoonlijk??-----onaantrekkelijk!
Vrijmetselarij zou men het best kunnen omschrijven als een zoektocht naar waarheid.Vrijmetselarij, wat is dat nu precies en wat houd het in?
Waarheid die echter naarmate men inzichten verwerft kan verschillen van mens tot mens.
Immers ieder mens verschilt in bewustzijn en ervaringen die hem die inzichten verschaffen in het hoe, wat, waar en waarom de dingen zijn zoals ze zijn.
In het zoeken naar deze persoonlijke waarheid wordt je via rituaal tekens en woorden een weg aan je voorgelegd die men zou kunnen bewandelen in deze zoektocht.
Iedere deelnemer aan deze ritualen zal datgene terug herkennen wat zich in de praktijk in zijn eigen leven afspeelt en kan hem daardoor een dieper inzicht verschaffen in het terugherkennen van hetgeen zich in zijn eigen innerlijk afspeelt.
Vrijmetselarij is derhalve geen mysterieschool maar een occulte scholing.
Men heeft echter de vrijmetselarij noch het een of ander geloof noch het een of andere ideaal nodig om de mens te worden die men denkt te zijn. Daar is voor alles eerlijkheid naar zichzelf voor nodig. De dingen te benoemen zoals ze zijn. Pal te staan voor hetgeen dat door inzichten en ervaringen deel zijn gaan uitmaken van een uitbreiding van je bewustzijn.
Inhoud is het zoeken naar Het Zelf. Het mens ken Uw Zelve. Vorm zijn de kleding en de ritualen. Kort gezegd.
Zie de zin in de onzin en de onzin in de zin.
Re: @ JH
Tot die serieuze/opbouwende mensen behoor jij in ieder geval niet. Haal die enorme balk maar even uit je ogen. Jouw reactie hier is off-topic, bevat niets inhoudelijks, niets opbouwends, is alleen maar afkrakend, en slechts bedoeld om mensen naar jouw forumpje te lokken.Antiscience schreef:Op freethinker zitten enkele serieuze/opbouwende mensen,
niet rationeel is.
Alle mensen op het Freethinker Forum zijn verschrikkelijke, onverdraagzame mensen. We kennen het verhaal inmiddels wel Antiscience. Diezelfde mensen hebben jouw getrol bijna twee jaar getolereerd.
Jouw volgende reactie is on-topic, en heeft rechtstreeks betrekking op dit onderwerp; Ook geen spam meer. Als je mensen enthousiast wil maken voor je eigen forum, dan doe je dat maar via PB.
Gegroet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Persoonlijk heb ik niets meer met vrijmetselarij, noch met andere vormen van esoterie. Het heeft mij niet gelukkiger gemaakt, het heeft me ook niet van bijzondere kennis voorzien, noch heeft het van mij een beter mens gemaakt. Ik heb ook nooit mensen ontmoet waarbij dit wel het geval was. Geheimzinnige rituelen en doctrines hebben geen aantrekkingskracht op mij, en vind ik voor mezelf nutteloos. Wie dit wel een leuke hobby vind; ieder zijn meug! Verder kan ik er niet veel over zeggen.
Gegroet.
Gegroet.
Laatst gewijzigd door Devious op 17 jan 2008 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Hier in ieder geval een uitgebreide site die de gang van zaken in de vrijmetselarij duidelijk maakt idoor middel van een uitgebreide beschrijving dan de geheime ritualen. Ik kan me niet zo voorstellen hoe die ritualen je inzicht kunnen geven in jezelf, ik zie het als een beetje onzinnige hokes pokes met een religieus-achtig sausje.
http://www.stichtingargus.nl/vrijmetselarij/frame.html
http://www.stichtingargus.nl/vrijmetselarij/frame.html
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Kan 1000 trouwens ook even het verband tussen Joden en/of Zionisten en de vrijmetselarij uitleggen?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
- JH
- Geregelde verschijning
- Contacteer:
Als je er geen binding mee hebt of geen feeling is het ook niks voor je. Zo simpel is dat ook volgens mij.Devious schreef:Persoonlijk heb ik niets meer met vrijmetselarij, noch met andere vormen van esoterie. Het heeft mij niet gelukkiger gemaakt, het heeft me ook niet van bijzondere kennis voorzien, noch heeft het van mij een beter mens gemaakt. Ik heb ook nooit mensen ontmoet waarbij dit wel het geval was. Geheimzinnige rituelen en doctrines hebben geen aantrekkingskracht op mij, en vind ik voor mezelf nutteloos. Wie dit wel een leuke hobby vind; ieder zijn meug! Verder kan ik er niet veel over zeggen.
Gegroet.
Indien je er door je leven heen op het pad komt van esoterie en de occulte wetenschap en er door word geraakt is het pas zinvol om je hierin te verdiepen.
Anders niet.
En helemaal als het voor jou hocus pocus is zegt dat al genoeg.
Het is dus niet jou ding.
Keep a healthy mind!