Dost, mijn opmerking over de manier van debateren ging niet over jou, maar over Theoloog. Ik vind het niet erg indrukwekkend om te zien hoe iemand met retorische handigheden en verbaal geweld in de hoek getrapt wordt, JUIST door iemand die de kennis zou moeten hebben om gewoon zakelijk en feitelijk je commentaar te nuanceren.Theoloog schreef:Het was dan misschien geen officieel dogma, maar de kerk heeft het wel degelijk geleerd. Want haar officiele vertegenwoordigers hebben het verkondigd.
Met alle gevolgen vandien.
Maar dat neemt niet weg dat jullie inhoudelijk beiden wel deels gelijk hebben, Theoloog toch wat dichter bij de werkelijkheid zit dan jij. Natuurlijk, Abelardus aanhalen is wat bizar als je weet hoe de RKK met Abelardus is omgegaan, en Thomas van Aquino "de kerkleraar van de katholieke kerk" noemen als je weet dat er heel veel méér kerkleraren zijn is ook wat slordig. De katholieke kerk leugenachtig noemen doet wat gefrustreerd aan, en jou voor leugenaar uitmaken terwijl Theoloog héél goed weet dat jij vanuit jouw optiek niet liegt is gewoon een zwaktebod. Dat is allemaal waar. En dat Theoloog botweg negeert hoe de katholieke kerk tot standpunten komt, en daar een visie over geeft die je van iedereen met slechts oppervlakkige kennis hierover mag verwachten is ook waar, en ik mag hopen dat iemand die theoloog is dat ofwel weet, ofwel voldoende academische vorming achter de rug heeft om zich te schamen voor dit soort slecht onderbouwde retoriek.
Maar dat neemt allemaal niet weg dat jij de zaak echt te simpel voorstelt, zo mogelijk nog simpeler dan Theoloog. De katholieke kerk heeft niet één vastomlijnde nauwkeurig vastgelegde leer. Anders dan bijvoorbeeld de protestantse kerken die de 3FvE gebruiken en die daarmee voor iedere kwestie terug kunnen grijpen op een paar documenten met een status waarover redelijke consensus bestaat (Bijbel = norm, 3FvE = norm-interpretatie), kent de katholieke kerk een constant evoluerende, difuse leer, waarover grotendeels géén overeenstemming bestaat.
Om te beginnen moet je je hierbij heel goed realiseren dat je de "priesterlijke structuur" hebt, met onderaan de dorpspastoor en kapelaan, dan de bisschoppen, dan de curie en de paus, met nog een zootje ondersteunende clubs als dekenaten en kardinalen, en daarnaast de "academische structuur" met (katholieke) universiteiten en (katholieke) theologen, en daar weer naast heb je de "monastieke structuur" van (klooster)ordes. Al die structuren leveren hun bijdragen, zo was de liturgievernieuwing van Vaticanum II duidelijk gefundeerd in de Liturgische Beweging die gevoed werd door de abdij van Solesmes. Een beweging als de Acht Mei Beweging, Wir sind Kirche, etc, vond veel voeding bij de theoloog Schillebeeckx.
Wat is dan "officiele kerkleer"? Dat hangt er maar vanaf aan wie je dat vraagt. Leden van de Acht Mei Beweging noemden zichzelf echte katholieken, en liefhebbers van de Tridentijnse Ritus toen die nog min of meer verboden was ook, een de aanhangers van de Vrouwe van Alle Volken ook, maar er is nauwelijks een grotere afstand denkbaar dan tussen deze drie.
Ja, maar de dogma's dan? Dat zijn minimumposities. Als de RKK een dogma afkondigt, dan zegt ze feitelijk "wat je allemaal gelooft zien we wel, maar DIT moet je in ieder geval geloven". Je kan dus nooit zeggen dat iets geen dogma is en DUS niet tot het corpus van het katholieke geloof behoort. Daar komt nog bij: wanneer is iets een dogma? De meeste dogma's worden niet gepubliceerd in een handig boekwerkje met de titel "het zoveelste dogma". Neem opnieuw Vaticanum II. Daar zijn "dogmatische constituties" opgesteld. Bevatten die nou dogma's? Grofweg volgens de "priesterlijke structuur" wel, maar de bisschop Lefevbre en zijn aanhangers dachten daar radicaal anders over: niks dogma, maar onzin. En zo werden ze volgens Rome schismatiek, terwijl ze zichzelf reuze katholiek bleven vinden.
Nee, pausen staan niet op een vrolijke dag op met een fris nieuw idee dat meteen als geloofswaarheid wordt afgekondigd. Wat pausen normaal gezien doen, is het formuleren en vaststellen van dat "wat de kerk altijd geloofd heeft". En daar zit dan toch iets geks met het Limbo, want Benedictus heeft hier niet iets geformuleerd in overenstemming met het bestaande geloof, maar hij heeft het bestaande naar de prullenbak verwezen. Dat is geen kleinigheid, en hoewel er allerlei formele antwoorden op mogelijk zijn, die in zichzelf juist zijn, moet je om gevoel te krijgen voor wat hier speelt, je toch realiseren dat dit volstrekt a-typisch is voor de katholieke kerk. Want waarop stoelt de leer van de katholieke kerk? Op een balans tussen Schrift, Traditie en Magisterium. De Traditie is grofweg de continu evoluerende totaliteit van wat katholieken geloven, en wat de priesterlijke, academische en monastieke structuren produceren. Magisterium is (de top van) de priesterlijke structuur, en de Schrift is de Bijbel. Wat Benedictus hier gedaan heeft, is op grond van zijn positie binnen het Magisterium en zijn eigen visie op de Schrift de Traditie* aan de kant schuiven.
Voor RKK-watchers bepaald een opmerkelijk gegeven, lijkt me.
*: overigens, ook daarover kan je discussieren. Het hele onderwerp wordt onderzocht door de Internationale Theologen Commissie, een van de belangrijkste adviesorganen van de paus.