Atheïst tussen moslims

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Gefeliciteerd met je verjaardag. En sterkte met alle lasten en moeilijkheden eventueel op je pad kunnen komen.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

De conventionele 'Faw', met haar 'handelen' dat niet of nauwelijks mag afwijken van het gangbare handelen in haar kring!
Het stuitert onvermijdelijk tegen de barriere die er is tussen de conventionele en de werkelijke 'Faw' op het moment dat je bv. tegen een leuke (per ongeluk) autochtoon aanbotst
Want die moet moslim(besnijding!) worden of afzien van jou!
Mocht het per ongeluk een Marokkaanse jongen zijn, dan ben je in zaken waar het erop aankomt onderworpen aan hem als man!
Een afschuwelijk dilemma waarin je in de meeste gevallen, of de één of het andere (contact met de familie!) verliest! als een soort vuurproef waar je aan wordt onderworpen en in ieder geval op zijn minst een scheiding van het een of de andere betreft.
De rest v.d. 'zaken' (regels) die de leefwijze betreffen, zijn in feite niet (of nauwelijks) essentieel omdat het 'mens-zijn' bindt en nivelleert op die vlakken!
Geleidelijkheid bij het langzaam uiteen gaan van jou en je familie door bv. zelfstandig te gaan wonen (en liefst een flink eind van hen vandaan, maar wél op bezoek komen en je gedragen met steeds iets meer eigenheid en zelfstandigheid, en weggaan als botsing dreigt!
Assimilatie, want integratie werkt niet omdat het 'zuilen' (aparte groepen die hun eigen gang gaan zónder contact met de andere groep (behalve goeiedag zeggen) creëert!

Ik feliciteer jou óók met je verjaardag en wens je geduld, slimheid, hardheid(onverzettelijkheid), en sterkte!!
En een behulpzame hand (indien nodig!)
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

fbs33 schreef:Het stuitert onvermijdelijk tegen de barriere die er is tussen de conventionele en de werkelijke 'Faw' op het moment dat je bv. tegen een leuke (per ongeluk) autochtoon aanbotst
Dat is natuurlijk het pijnlijkste aan heel de zaak. Beseffen dat je familie je nooit zal willen accepteren zoals je bent.

In tegenstelling tot de meeste moslima's heeft ze natuurlijk wel gewoon geluk om hier te wonen. In het allerslechtste geval, hopelijk komt het nooit zover, kan ze breken met familie en op eigen houtje verdergaan (werk, huisje, etc).

soit, gelukkige verjaardag en aan de rest nog een gelukkig nieuwjaar
Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan »

ze kan zich op zijn minst opstellen als een bewuste seculiere moslim. Misschien is het dan mogelijk dat de volgende generatie (indien er niet teveel import is) wel hier over te praten binnen de familie. Zo ging het immers ook bij veel christelijke families heb ik begrepen.
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Nee hoor, genoeg Christenen die zo'n 150 jaar geleden al hun geloof afvielen zonder eerst te seculariseren. Denk maar bijv. aan (okee, 100 jaar geleden maar soit) Domela Nieuwenhuis e.v.a. De stap via secularisatie is een mooie tussenoplossing maar voor velen is dat intellectuele oneerlijkheid en verloochenen ze zichzelf en leeft men liever in harmonie met de eigen denkbeelden gewoon vrij van familiedruk.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Faw

Bericht door Faw »

Hartelijk dank, mensen, voor de felicitaties. Waardeer het zeer.
Sararje schreef:Ook van mij de felicitaties dan maar... Misschien een botte vraag maar die gewoon belangstellend bedoeld (de discussie erover mag men voeren in een apart topic): wat vind jij van types als Ayaan Hirsi Ali? Andere vraag uit belangstelling: kan je iets specifieker zij over hoe je van je geloof bent afgevallen? Een korte levensbeschrijving is leuk, maar het verhaal hoe je van je geloof afvalt is interessanter.
Ik heb niet veel goeds te zeggen over types als Ayaan. Totaal blind voor nuance. Verschrikkelijk dat ze bedreigd wordt, maar dat neemt niets af van het feit dat doordat ze zich positioneert als slachtoffer van het vrije woord, dat ze hiermee zichzelf het recht toekent om met haar harde kritiek het enorme gat tussen moslims en niet-moslims juist te verbreden. Naar mijn weten kunnen slechts bange autochtonen haar waarderen, terwijl de Islamitische vrouw, voor wie Ayaan wil opkomen, werkelijk helemaal niets van haar moet hebben. Ze schiet haar doel mijlenweg van moslims voorbij.

Het comité voor ex-moslims vind ik bijvoorbeeld ook een lachertje. Een geval van omlaag trappen en omhoog likken. Met een beetje verstand kun je beredeneren dat een dergelijk comité dat taboes wil doorbreken en bespreekbaar wil maken, de weg naar erkenning van het recht om ongodsdienstig te zijn lastiger maakt. Dan moet je je gewoon even voorstellen dat een ouwe Islamitische man voor de televisie zit en hoort dat zijn geliefde profeet wordt uitgemaakt voor een kinderverkrachter. En dan verwacht zo’n comité dus dat ik mij dan gesterkt voel om naar mijn vader toe te stappen om mijn visie te bespreken?

Het verhaal over hoe ik specifiek van mijn geloof afgevallen ben, zal ik met moeite samenhangend kunnen verwoorden, daar er niet of nauwelijks logica in het proces zit. Maar ik zal mijn best doen, wanneer ik weer wat tijd voor mezelf gesprokkeld heb. Daar wil ik namelijk even rustig voor gaan zitten, zonder deze drukte om mij heen.
Faw

Bericht door Faw »

Plons schreef:Hallo Faw,

Nog gefeliciteerd met je verjaardag. Even een vraagje, als ik het goed begrijp ben je voor de familie (en de buitenwereld) nog gewoon een moslima ?
Ik schreeuw het niet van de daken af. Maar ik ben voor de buitenwereld nog altijd hetzelfde meisje, ja. Alleen zien ze me nooit meer bidden en heb ik mijn hoofddoek afgedaan. Daar heb ik ook veel moeilijkheden mee gehad, maar ben blij dat het eindelijk geaccepteerd wordt. Mijn vader vroeg elke week minstens 4 keer waarom ik die hoofddoek toch weiger te dragen, om telkens weer af te sluiten met de inmiddels legendarische zin: "Dit zijn niet mijn woorden, maar die van God." Daarom moest ik zo hard lachen toen mijn vader op een dag, toen ik thuis binnenkwam, met natte haren van de regen en bibberend van de kou, zei: "Koud, he? Misschien moet je maar 's een muts dragen." Daarna heeft hij het nooit meer over een hoofddoek gehad.

Verder vermijd ik zoveel mogelijk religieuze discussies met familie en kennissen. Mijn Nederlandse vrienden heb ik wel alles verteld. Van de moslims in mijn vriendenkring heb ik er slechts twee van op de hoogte gesteld. Ene wil niet meer met me te maken hebben en de tweede kan het niets schelen.
Faw

Bericht door Faw »

Kitty schreef:Hoi Faw,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. :occasion4: :occasion6: :occasion7: :occasion9: :occasion1: :toothy4: :flower:

Wat ik mij afvraag is, ken je onder je vrienden of bekenden meer ex-moslims of ex-moslima's die er zo over denken als jij, maar zich voor de buitenwereld nog als moslim voordoen? En verder ben ik ook erg benieuwd wat precies de oorzaak is van je afvalligheid. Je zegt dat je het niet precies weet wat de ommezwaai teweeg bracht, maar was die er dan zomaar opeens? Zijn het koranteksten waar je de waarheid niet in kon zien? Of kon je je niet voorstellen dat ieder die zich niet precies aan de voorschriften hield niet deugde? Of leek het je heel onwaarschijnlijk dat er zoiets als een God bestond? Er moet toch iets zijn geweest dat je hoe dan ook aan het nadenken heeft gebracht?
Ik ken er drie. Twee van hen doen zich voor de buitenwereld nog als moslim voor, omdat ze nog niet zeker weten hoe ze het nieuws moeten vertellen, en of ze het überhaupt willen vertellen. Het zal hun familie sowieso kwetsen, hoe ze het ook zullen vertellen, is dat het dan wel waard? De derde heeft gebroken met haar familie en is naar Amsterdam gevlucht waar ze nu met haar vriend samenwoont. Een zeer sterke dame is het, maar toch zie ik nog altijd het beeld voor me van een een triestig meisje dat haar moeder mist, maar uit vrees en woede alle banden moest doorsnijden. Zo wil ik niet eindigen.

Op de precieze oorzaak kom ik, zoals ik in reactie op Sararje zei, nog terug.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Hallo Faw.
Faw schreef: Ik heb niet veel goeds te zeggen over types als Ayaan. Totaal blind voor nuance. Verschrikkelijk dat ze bedreigd wordt, maar dat neemt niets af van het feit dat doordat ze zich positioneert als slachtoffer van het vrije woord, dat ze hiermee zichzelf het recht toekent om met haar harde kritiek het enorme gat tussen moslims en niet-moslims juist te verbreden.
Naar mijn weten kunnen slechts bange autochtonen haar waarderen, terwijl de Islamitische vrouw, voor wie Ayaan wil opkomen, werkelijk helemaal niets van haar moet hebben. Ze schiet haar doel mijlenweg van moslims voorbij.
Ik wil het dan toch even voor mevr. Hirsi Ali opnemen. Dit alles is een kwestie van de lange adem. We kunnen dit zien als we terugkjiken in de geschiedenis, naar hoe de verlichting in de westerse wereld tot stand kwam. Mensen als Voltaire en Paine werden in hun tijd door veel mensen net zo bekeken als Ayaan Hirsi Ali nu. Hun keiharde kritiek op de adel, de kerk en de godsdienst, werd hen door hun tijdgenoten doorgaans niet in dank afgenomen, maar hun keiharde en genadeloze kritiek was broodnodig. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Wie de wereld wil veranderen moet provoceren en heilige huisjes zonder genade omvertrappen. Europeanen uit barbaarse tijden verafschuwden mensen als Voltaire en Paine, en nu worden ze, terecht, bewonderd. Als de verlichting doorbreekt in de wereld van de Islam, dan zal met mensen als mevr. Hirsi Ali hetzelfde gebeuren. Zij zijn de Voltaire's en Paine's van deze tijd.
Ik respecteer een ieders beslissing. Ook die van de ex-moslim die zijn afvalligheid stilhoudt. Laten we ook de ex-moslim respecteren die zich niet stilhoudt en op de barricaden gaat. Wie vindt dat mevr. Hirsi Ali dingen heeft gezegd die onjuist zijn, die heeft alle recht en alle kans om haar ongelijk aan te tonen. Laten degenen die dat vinden haar argumenten inhoudelijk proberen te weerleggen, en niet telkens te roepen dat ze 'haat zaait' of iets dergelijks. Ik heb haar in haar artikelen en boeken nooit kunnen betrappen op haatzaaierij, en degenen die zulke dingen roepen heb ik altijd gevraagd om hun woorden te onderbouwen. Tot nu toe heeft niemand dergelijke claims kunnen onderbouwen.

Een vriendelijke groet.
Laatst gewijzigd door Devious op 02 jan 2008 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

Faw ik hoop dat jij ook eens net als AHA het van de daken durft te schreeuwen dat de islam een gevaarlijke religie is net als alle andere religies, en dat je die islam ook zal gaan bestrijden.
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
Luminata

Bericht door Luminata »

Heej Faw,
Ik ben onder de indruk van je verhaal, en ik kan eigenlijk niet veel meer doen dan je sterkte wensen. Houd moed!
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Devious schreef:Ik wil het dan toch even voor mevr. Hirsi Ali opnemen. Dit alles is een kwestie van de lange adem. We kunnen dit zien als we terugkjiken in de geschiedenis, naar hoe de verlichting in de westerse wereld tot stand kwam. Mensen als Voltaire en Paine werden in hun tijd door veel mensen net zo bekeken als Ayaan Hirsi Ali nu. Hun keiharde kritiek op de adel, de kerk en de godsdienst, werd hen door hun tijdgenoten doorgaans niet in dank afgenomen, maar hun keiharde en genadeloze kritiek was broodnodig. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Wie de wereld wil veranderen moet provoceren en heilige huisjes zonder genade omvertrappen. Europeanen uit barbaarse tijden verafschuwden mensen als Voltaire en Paine, en nu worden ze, terecht, bewonderd. Als de verlichting doorbreekt in de wereld van de Islam, dan zal met mensen als mevr. Hirsi Ali hetzelfde gebeuren. Zij zijn de Voltaire's en Paine's van deze tijd.
Ik respecteer een ieders beslissing. Ook die van de ex-moslim die zijn afvalligheid stilhoudt. Laten we ook de ex-moslim respecteren die zich niet stilhoudt en op de barricaden gaat. Wie vindt dat mevr. Hirsi Ali dingen heeft gezegd die onjuist zijn, die heeft alle recht en alle kans om haar ongelijk aan te tonen. Laten degenen die dat vinden haar argumenten inhoudelijk proberen te weerleggen, en niet telkens te roepen dat ze 'haat zaait' of iets dergelijks. Ik heb haar in haar artikelen en boeken nooit kunnen betrappen op haatzaaierij, en degenen die zulke dingen roepen heb ik altijd gevraagd om hun woorden te onderbouwen. Tot nu toe heeft niemand dergelijke claims kunnen onderbouwen.

Een vriendelijke groet.
Ik wilde het ook opnemen voor Hirsi Ali, maar deed het niet omdat ik Faw niet wilde kwetsen, maar zo mooi als jij het schrijft kan niemand het, en bij deze woorden wil ik me graag aansluiten.
Born OK the first time
Plaats reactie