Ontstaan van het christendom
Moderator: Moderators
Uit het gekozen onderschrift:Kena schreef:Ik denk zoals vele sekten in die tijd: dood gebloed.Kitty schreef:Wat ik me wel eens afvraag is, wat er gebeurd zou zijn met het christelijk geloof indien er geen bemoeienis was geweest in de tijden rond Constantijn en de concilies. Dus geen samenstelling uit vele geschriften, geen oplegging van een eenduidig geloof. Maar gewoon geschriften die er doodeenvoudig waren en daarnaast de verschillende stromingen en richtingen in geloofsbeleving die er in die tijd waren.
Onderschrift:
Mundus vult decipi... ergo decipiatur!
De wereld wil bedrogen worden... laat haar dus bedrogen worden!
volgt de onvermijdelijke conclusie voor de godsdienstige die deze strijdkreet bewust kiest:
Ik wil bedrogen worden... laat mij dus bedrogen worden!
Laatst gewijzigd door Cluny op 13 dec 2007 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Kena schreef:
Hij schakelde de aartsvaders in om het te realiseren.
Of is het op niets uitgelopen
Handelingen 5:33
Exodus 9:12
Stan
Deze sekte niet, het was volgens het verhaal het werk van de Hemelse Vader.Ik denk zoals vele sekten in die tijd: dood gebloed.
Of is het op niets uitgelopen
Handelingen 5:33
De Hemelse Vader houdt de regie:Toen de leden van het Sanhedrin dit hoorden, ontstaken ze in woede en wilden ze de apostelen ter dood brengen. 34 Maar toen stond een van hen op, een farizeeër die Gamaliël heette en die als wetsleraar bij het hele volk in aanzien stond. Hij gaf opdracht de apostelen een ogenblik naar buiten te brengen 35 en zei vervolgens: ‘Israëlieten, overweeg nog eens goed wat u van plan bent met deze mensen te doen. 36 Immers, enige tijd geleden wierp Teudas zich op als een man die het volk zou leiden, en ongeveer vierhonderd mensen sloten zich bij hem aan; hij werd gedood, zijn aanhang viel uiteen en verdween in het niets. 37 Na hem was er Judas de Galileeër, die ten tijde van de volkstelling met zijn volgelingen in opstand kwam; ook hij ging ten onder, en al zijn volgelingen werden uiteengedreven. 38 Daarom zeg ik u: houd u afzijdig van deze mensen en laat hen begaan, want als het mensenwerk is wat ze nastreven, zal het op niets uitlopen, 39 maar als het Gods werk is, zult u niets tegen hen kunnen uitrichten, of het zou wel eens kunnen blijken dat u tegen God strijdt.’ De leden van het Sanhedrin stemden met hem in 40 en riepen de apostelen weer binnen. Ze lieten hen geselen, bevalen hun de naam van Jezus niet meer te gebruiken en lieten hen vrij.
Exodus 9:12
Ajuus,Maar de HEER zorgde ervoor dat de farao hardnekkig bleef weigeren naar Mozes en Aäron te luisteren, zoals hij tegen Mozes gezegd had.
Stan
- Sebastiaan
- Bevlogen
die werd geleid door de heilige geestStanhope schreef: Deze sekte niet, het was volgens het verhaal het werk van de Hemelse Vader.
schuwde geen geweld om de alleen herschapij te verkrijgen
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Sebastiaan schreef:
Ach ja, die verhalen.
Handelingen 4
Stan
Je bent aardig op de hoogte.die werd geleid door de heilige geest
Ach ja, die verhalen.
Handelingen 4
Ajuus,8 Petrus antwoordde, vervuld van de heilige Geest: ‘Leiders van het volk en oudsten, 9 nu wij vandaag worden verhoord omdat we een zieke hebben geholpen, en nu ons wordt gevraagd hoe het komt dat hij is genezen, 10 dient u allen en het hele volk van Israël te weten dat deze man hier gezond voor u staat dankzij de naam van Jezus Christus uit Nazaret, die door u gekruisigd is, maar die door God uit de dood is opgewekt. 11 Jezus is de steen die door u, de bouwlieden, vol verachting is weggeworpen, maar die nu de hoeksteen geworden is. 12 Door niemand anders kunnen wij worden gered, want zijn naam is de enige op aarde die de mens redding biedt.’
Stan
Nog een opmerking van mijn kant:
Dat er een 'evangelie' wordt geschreven om de gnostische leer van Christus duidelijker te maken voor het volk, kan ik enigszins mee leven. Maar waarom worden er dan vier (en meer) versies van geschreven?
En daarnaast: eenvoudiger voor het volk betekent in hun taal (Aramees). Maar nee, het is allemaal in het Grieks geschreven.
Dat er een 'evangelie' wordt geschreven om de gnostische leer van Christus duidelijker te maken voor het volk, kan ik enigszins mee leven. Maar waarom worden er dan vier (en meer) versies van geschreven?
En daarnaast: eenvoudiger voor het volk betekent in hun taal (Aramees). Maar nee, het is allemaal in het Grieks geschreven.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
-
Theoloog
Maar toen was het christendom reeds uitgewaaierd over de windstreken. Eén verlossergod meer, één mysteriecultus erbij, big deal. Er waren er velen in die tijd.
Voor de hand liggend dus dat die gemeenschappen buiten Palestina evangeliën en andere geschriften in het Grieks hadden. Dat was de lingua franca van die tijd.
Overigens is maar de vraag hoeveel mensen die evangeliën lazen. Waarschijnlijk had men er één per kerkelijke gemeente en werd hieruit voorgelezen tijdens bijeenkomsten.
Juist het gegeven dat we geen evangelie in het Aramees hebben is een argument dat ze niet door ooggetuigen geschreven zijn, maar door mensen die Jezus nooit gekend hebben en vooral hun eigen visie doorgaven.
Voor de hand liggend dus dat die gemeenschappen buiten Palestina evangeliën en andere geschriften in het Grieks hadden. Dat was de lingua franca van die tijd.
Overigens is maar de vraag hoeveel mensen die evangeliën lazen. Waarschijnlijk had men er één per kerkelijke gemeente en werd hieruit voorgelezen tijdens bijeenkomsten.
Juist het gegeven dat we geen evangelie in het Aramees hebben is een argument dat ze niet door ooggetuigen geschreven zijn, maar door mensen die Jezus nooit gekend hebben en vooral hun eigen visie doorgaven.
Christendom van toen wordt in het Jodendom als een sekte gezien.
Kena ™
Kan je dit onderbouwen? Of is dit enkel speculatie?Theoloog schreef:Overigens is maar de vraag hoeveel mensen die evangeliën lazen. Waarschijnlijk had men er één per kerkelijke gemeente en werd hieruit voorgelezen tijdens bijeenkomsten.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Men in Black
Men in Black
-
Theoloog
"Zalig hij, die voorleest, en zij, die horen de woorden der profetie, en bewaren, hetgeen daarin geschreven staat, want de tijd is nabij." (Openb. 1:3)Apologetus schreef:Kan je dit onderbouwen? Of is dit enkel speculatie?Theoloog schreef:Overigens is maar de vraag hoeveel mensen die evangeliën lazen. Waarschijnlijk had men er één per kerkelijke gemeente en werd hieruit voorgelezen tijdens bijeenkomsten.
"Ik betuig aan een ieder, die de woorden der profetie van dit boek hoort (...)" (Openb. 22:18 )
- collegavanerik
- Superposter
Tot 1500 waren alle boeken handgeschreven kopieen, dus kostbaar, daarnaast was analfabetisme wijd verbreidt. Het evangelie goldt als een heilig boek dat in de kerk bewaard werd, denk maar eens aan de oude katholieke eredienst.Apologetus schreef:Kan je dit onderbouwen? Of is dit enkel speculatie?Theoloog schreef:Overigens is maar de vraag hoeveel mensen die evangeliën lazen. Waarschijnlijk had men er één per kerkelijke gemeente en werd hieruit voorgelezen tijdens bijeenkomsten.
Het is te danken aan de boekdrukkunst dat het protestantisme voet aan de grond kon krijgen.
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
- MOODY BLUE
- Diehard
|^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ | |____Kena schreef:Christendom van toen wordt in het Jodendom als een sekte gezien.
|.THE WHO GIVES A | | |'""|""\_ ,_
| __ FUCK TRUCK __ l ||__|__|__|)
| (@)(@)* * * *(@)(@) * * * | ( @)

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.
There you go man, keep as cool as you can.
-
Destinesia
Wat het belangrijkste is geweest m.i. wat Constantijn heeft gedaan, en uiteraard ook de latere pausen, is het bouwen van kerken en kathedralen. Wanneer je je God of Goden vereert d.m.v. enorme bouwwerken, dan creeër je een situatie vol ontzag, iets in de trant van 'als mensen zover gaan om hun God te vereren, dan moet het wel waar zijn'.Wat ik me wel eens afvraag is, wat er gebeurd zou zijn met het christelijk geloof indien er geen bemoeienis was geweest in de tijden rond Constantijn en de concilies. Dus geen samenstelling uit vele geschriften, geen oplegging van een eenduidig geloof. Maar gewoon geschriften die er doodeenvoudig waren en daarnaast de verschillende stromingen en richtingen in geloofsbeleving die er in die tijd waren.
Dat is ook een reden waarom kinderen makkelijk hun geloof in Sinterklaas opgeven. Het is niet zo moeilijk om erin te geloven, en ook niet zo moeilijk om dat geloof op te geven wanneer het kind ziet dat volwassenen er lacherig over doen en vertellen dat Sinterklaas niet bestaat. Maar wanneer een kind ziet dat volwassenen heel serieus doen over een religie en Goden eert met enorme bouwwerken, dan is de situatie heel anders. Het moet dan wel waar zijn, of op z'n minst een kern van waarheid inzitten.
Uit de mythologie weten we dat verhalen steeds werden aangepast aan nieuw onstane situaties. Dat gebeurde wereldwijd. Ook onstonden er spontaan nieuwe religies, zoals de 'Cargo-religie' op Papua-Nieuw Guinea tijdens de tweede wereldoorlog, vanwege de nieuw onstane situatie. Ik meen me te herinneren dat er binnen de kortste keren zelfs 27 varianten waren!
Het belangrijkste verschil tussen vele mythologieën en de verhalen uit de bijbel, is dat wereldwijd veel mythologieën mondeling werden doorverteld (en zonodig aangepast) en dat de verhalen in de bijbel al vrij vroeg werden opgeschreven. De Inca's bijvoorbeeld kenden geen schrift tot de Spaanse invasie. Door de verhalen schriftelijk vast te leggen is geen andere interpretatie meer mogelijk, niet zoals in de mythologie. Dat er in eerste instantie veel verschillende verhalen waren is logisch, dat zie je bij elke nieuwe religie, die indrukken probeert te verwerken vanwege een nieuw onstane situatie.
Zonder de inmenging van Constantijn, zonder de filtering van valse geschriften, zonder de agressieve en fanatieke bekering van heidenen en andersgelovigen (en hun mythes afdoen als duivels), zonder de bouw van kerken en kathedralen, zonder de infrastructuur van het Romeinse Rijk en zonder de geografische ligging (kruispunt tussen verschillend wereldrijken) was het christendom een lokale godsdienst geweest en had het zich nooit wereldwijd verspreid.
Een religie bestaat niet bij de gratie van een God of Goden, maar bij de gratie van mensen die het geloof belijden en het geloof uitdragen.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington