cursus logisch redeneren voor credibles-gangers ;)

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

biajas
Ervaren pen

cursus logisch redeneren voor credibles-gangers ;)

Bericht door biajas »

sja...
zo'n half uur geleden heb ik de stoute schoenen aangetrokken om een riskante vraag neer te zetten op credible.nl
ik opende daar een topic over: de grote schuldvraag.

dit is mijn openingspost:
een ieder van ons doet wel eens iets, wat niet geheel door de beugel heen kan.
daarmee kun je een ander persoon of ander levend organisme leed mee berokkenen.
je hebt je dan schuldig gemaakt aan iets. daar moet jij je verantwoordelijkheid voor nemen.
maar aangezien wij mensen geschapen zijn door God: Gen. 1. is ook Hij indirect schuldig van hetgeen een individu heeft gedaan. Want het is God die de aarde geschapen heeft en dus ook Hij die daar de eindverantwoording voor zal moeten dragen.

Wat vinden jullie van deze veronderstelling?

groetjes,
martha
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
binnen korte tijd stromen daar de reacties binnen. erg interessant om eens te zien en te lezen :lol:
nieuwsgierig geworden???
http://forum.credible.nl/topic.php?id=1 ... 103#661625

groetjes,
martha
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

naar ik begrijp werkt de link niet, helaas... dus ik hoop dat het bij deze overzichtelijk zal zijn:
Hester

Door Hester op maandag 10-12-2007 11:44:57

Tegenover wie zou God schuldig zijn?

_____
All we like sheep have gone astray, we have turned ev'ry one to his own way.
And the Lord hath laid on Him, the iniquity of us all.
(Messiah, G.F. Händel)

marliesje

Door marliesje op maandag 10-12-2007 11:45:15

God is niet schuldig aan het feit dat wij falen. God heeft ons met een vrij wil geschapen omdat Hij een relatie met ons wil. Een vrije wil houdt een zeker risico in, maar zonder vrije wil kan je niet liefhebben. Die vrije wil is geen ontwerpfout, maar een gevolg van Gods verlangen om een relatie te hebben met de mensen.

_____
Ps62:6 Zoek rust, mijn ziel, bij God alleen,
van hem blijf ik alles verwachten. 7 Hij alleen is mijn rots en mijn redding,
mijn burcht, ik zal niet wankelen. 8 Bij God is mijn redding en eer,
mijn machtige rots, mijn schuilplaats is God.

KarinW

Door KarinW [Moderator Geloof] op maandag 10-12-2007 11:45:46

Admod note: typfout uit topictitel gehaald

_____
Saber que se puede querer que se pueda
quitarse los miedos sacarlos afuera
pintarse la cara color esperanza
tentar el futuro con el corazón.

marliesje

Door marliesje op maandag 10-12-2007 11:46:02

Quote:
Op maandag 10 december 2007 11:44:57 schreef Hester het volgende:
Tegenover wie zou God schuldig zijn?

uhuh, als God verantwoording af zou moeten leggen, dan zou Hij geen God zijn.....

_____
Ps62:6 Zoek rust, mijn ziel, bij God alleen,
van hem blijf ik alles verwachten. 7 Hij alleen is mijn rots en mijn redding,
mijn burcht, ik zal niet wankelen. 8 Bij God is mijn redding en eer,
mijn machtige rots, mijn schuilplaats is God.

Machiavelli
El Caudillo

Door Machiavelli op maandag 10-12-2007 11:48:39

Quote:
Op maandag 10 december 2007 11:45:15 schreef marliesje het volgende:
God is niet schuldig aan het feit dat wij falen. God heeft ons met een vrij wil geschapen omdat Hij een relatie met ons wil. Een vrije wil houdt een zeker risico in, maar zonder vrije wil kan je niet liefhebben. Die vrije wil is geen ontwerpfout, maar een gevolg van Gods verlangen om een relatie te hebben met de mensen.

Maar is het dan geen ontwerpfout dat wij slechts kunnen liefhebben als we een vrije wil hebben?
Dat buiten de vraag of ons vermogen tot liefhebben iets met vrije wil te doen heeft.

_____
This is the time of tension between dying and birth
The place of solitude where three dreams cross
Between blue rocks
T.S. Eliot

Zwijg maar, het is niet nodig om jezelf nog verder voor schut te zetten door het niet met mij eens te zijn.

jeffrey_1989

Door jeffrey_1989 op maandag 10-12-2007 11:51:00

Quote:
Op maandag 10 december 2007 11:42:06 schreef martha het volgende:
een ieder van ons doet wel eens iets, wat niet geheel door de beugel heen kan.
daarmee kun je een ander persoon of ander levend organisme leed mee berokkenen.
je hebt je dan schuldig gemaakt aan iets. daar moet jij je verantwoordelijkheid voor nemen.
maar aangezien wij mensen geschapen zijn door God: Gen. 1. is ook Hij indirect schuldig van hetgeen een individu heeft gedaan. Want het is God die de aarde geschapen heeft en dus ook Hij die daar de eindverantwoording voor zal moeten dragen.

Wat vinden jullie van deze veronderstelling?

groetjes,
martha

Als je verder leest in Genesis 2 zul je er ook achter komen wie er verantwoordelijk is voor de aarde. Namelijk de mens. De mens moest namelijk heersen over alles wat leefde op aarde. (dus had de mens automatisch gezien ook de verantwoordelijkheid over de aarde)

martha

Door martha op maandag 10-12-2007 11:51:35

Quote:
Op maandag 10 december 2007 11:45:15 schreef marliesje het volgende:

nee, indien de mensheid werkelijk naar Zijn evenbeeld geschapen was, dan waren wij geheel perfect, en waren wij nooit in staat geweest om ooit te zondigen, ik mis een inhoudelijke motivatie en lees in jou reactie alleen wat jij denkt. de onderbouwing mis ik.
daarnaast vraag ik mij tevens af, of de hemel wel geheel vrij van zonden is. wanneer en engel met 1/3 van Zijn achterban een opstand kan opzetten tegen Hem over de macht, vraag ik mij zeer zeker wel af waar de eindverantwoordelijkheid ligt. Hij heeft daarop deze engel verbannen naar de aarde, waar hij de mensheid heeft geschapen. was dit niet een vragen om??? that's the question!

Samengevoegd:

Quote:
Op maandag 10 december 2007 11:46:02 schreef marliesje het volgende:
[...]

uhuh, als God verantwoording af zou moeten leggen, dan zou Hij geen God zijn.....

het feit dat Hij God is, maakt Hem eindverantwoordelijke van alles. Zie het maar als een grote multinational, wie is daar eindverantwoordelijke wanneer er iets mis dreigt te gaan?

Samengevoegd:

Quote:
Op maandag 10 december 2007 11:51:00 schreef jeffrey_1989 het volgende:
[...]

Als je verder leest in Genesis 2 zul je er ook achter komen wie er verantwoordelijk is voor de aarde. Namelijk de mens. De mens moest namelijk heersen over alles wat leefde op aarde. (dus had de mens automatisch gezien ook de verantwoordelijkheid over de aarde)

end e aarde is verantwoordelijk voor de zon... wat gaat er gebeuren wanneer deze zon door haar brandstoffen heengeraakt is? dat is een vaststaand gegeven waarop de mens nooit vat zal hebben, alleen Hij heeft dat.

Samengevoegd:

Quote:
Op maandag 10 december 2007 11:45:46 schreef KarinW het volgende:
<p class='note'>Admod note: typfout uit topictitel gehaald</p>

thx u verrie mug

[Bericht samengevoegd op 10-12-2007 11:55:03]

_____
met vriendelijke groet,
Martha

Hester

Door Hester op maandag 10-12-2007 12:01:13

Quote:
Op maandag 10 december 2007 11:51:35 schreef martha het volgende:
het feit dat Hij God is, maakt Hem eindverantwoordelijke van alles. Zie het maar als een grote multinational, wie is daar eindverantwoordelijke wanneer er iets mis dreigt te gaan?

Tegenover wie is God verantwoordelijk? Wie bepaalt wat 'mis' is?

_____
(Messiah, G.F. Händel)

martha

Door martha op maandag 10-12-2007 12:02:15

wil je deze schepping dan als 1 groot succes benamen?

_____
met vriendelijke groet,
Martha

jeffrey_1989

Door jeffrey_1989 op maandag 10-12-2007 12:04:18

Quote:
Op maandag 10 december 2007 11:51:35 schreef martha het volgende:
[...]
en de aarde is verantwoordelijk voor de zon... wat gaat er gebeuren wanneer deze zon door haar brandstoffen heengeraakt is? dat is een vaststaand gegeven waarop de mens nooit vat zal hebben, alleen Hij heeft dat.

Daar denken we dan allebei wat anders over want ik geloof niet dat de zon uit haar brandstoffen zal raken. Zo ja, dan ben ik daar heel makkelijk in aangezien God almachtig is (en dit is geen simpel smoesje om een discussie te ontlopen). Plus dat ik geloof dat Jezus snel terug komt (voordat er brandstoffen op zouden raken).

Quote:
Op maandag 10 december 2007 12:02:15 schreef martha het volgende:

Ja, ik zie het als 1 groot succes. Alleen de uitwerking die de mens in zijn macht had was geen succes. Maar de schepping an sich is een succes.

Hester

Door Hester op maandag 10-12-2007 12:05:33

Quote:
Op maandag 10 december 2007 12:02:15 schreef martha het volgende:

Wil je God dan als een mislukkeling zien?

_____
(Messiah, G.F. Händel)

martha

Door martha op maandag 10-12-2007 12:07:35

ter aanvulling wil ik gaarne refereren naar de volgende theorie en discussie:
De strijd in de geestelijke wereld.

Zoals velen van ons weten, is dat God en Satan al voor het bestaan van de mensheid een machtelijke strijd gevoerd hebben.
Na een hevige strijd is satan verbannen naar de aarde, die inmiddels geschapen was. Nadat God de aarde had herschapen en de mens zijn intrede had gedaan, verleidde satan de mens tot zonde, zodat hij de heerschappij over de aarde verkreeg. Daarom noemt de Bijbel satan de "God van deze eeuw" (2Kor.4:4) oftewel de officiële geestelijke machthebber over de aarde gedurende dit tijdsbestek.

Het afstoten van de Satan door God uit de hemel kan verklaard worden door de big boom. Al het leven dat toen bestond werd vernietigd, op een aantal levens na. Daarna besloot God om de mens te schapen. En ja... de Satan die probeerde de mens tot zonden te laten verleiden. En het gebeurde... de Satan blies de twijfel in Eva, en zij zondigde, en Adam ook.

Wij mensen zijn de inzet van de strijd tussen God en Satan. Satan was op de aarde, maar God nog in de geestelijke wereld, dus hij liet een Zoon geboren worden, van vlees en bloed. Deze Zoon heeft gestreden tegen het kwaad en dat ook overwonnen, in de korte tijd dat hij op aarde heeft gewoond. Maar dat Hij gewonnen heeft van de Satan, draagde er niet zorg voor, dat de Satan overwonnen werd. En de Satan is er tot op heden. Hij is machtig en verziekt onze maatschappij.

Doel van de geestelijke strijd

De geestelijke strijd is een aanvalsstrijd, met de volgende hoofddoelen:

* Uitbreiden van Gods Koninkrijk (bijvoorbeeld zending en evangelisatie)
* Schade toebrengen aan satans koninkrijk het weerstand bieden tegen satans aanvallen op Gods volk en tegen zijn ingenomen machtsposities op aarde (bijvoorbeeld gebedsstrijd en activiteiten om kwade invloeden in de samenleving te weren)

Ik vraag mij dan ook werkelijk af, ofdat wij ons leven alleen te danken hebben aan de strijd, die boven ons gevoerd wordt.
Want, als de Satan nu al zo'n invloed heeft op ons leven, hoe is dat dan wanneer Het Koningkrijk Gods angebroken is?
Dan zal de Satan verslagen zijn? Maar er zijn nog meer engelen, wanner deze rebelliseren, is in ZIjn koningkrijk de vrede ook ver te zoeken...
Snappen jullie waar ik heen wil?
Is macht dan niet alleen een menselijk iets?
Wie zal het zeggen?
link

Samengevoegd:

Quote:
Op maandag 10 december 2007 12:05:33 schreef Hester het volgende:
[...]Wil je God dan als een mislukkeling zien?

nee, dat wil ik niet zeggen, maar 100% perfect ook weer niet

[Bericht samengevoegd op 10-12-2007 12:08:48]

_____
met vriendelijke groet,
Martha
Martha
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Tja, de'r zal ongetwijfeld een antwoord op komen in de trant van : 'God heeft ons een vrije wil gegeven'. Maar dan kom je weer uit op de vraag of je god aansprakelijk kan stellen omdat hij ons de vrije wil te geven ?

Maar effe afwachten hoe erop gereageerd zal worden.
Fuck met alles.
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

Plons schreef:Tja, de'r zal ongetwijfeld een antwoord op komen in de trant van : 'God heeft ons een vrije wil gegeven'. Maar dan kom je weer uit op de vraag of je god aansprakelijk kan stellen omdat hij ons de vrije wil te geven ?

Maar effe afwachten hoe erop gereageerd zal worden.
dat klopt ja... en onderbouwingen krijg je helemaal niet terug in deze discussie
Martha
Atheist_1984
Ervaren pen

Bericht door Atheist_1984 »

Ik ben ook benieuwd hoe het af zal lopen. Waarschijnlijk eindigd het met cognitieve dissonantie.
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

@Biajas, had toch je tweede post gemist, maar iid kwam die "vrije wil" gelijk ter sprake.
Fuck met alles.
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

Plons schreef:@Biajas, had toch je tweede post gemist, maar iid kwam die "vrije wil" gelijk ter sprake.
treffensd niet? :lol: :lol: :lol: :lol:
maar de tegenvraag heb ik per direct na het lezen van jouw commentaar gesteld hihi
Martha
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Je kunt je ook afvragen of God ook de engelen geschapen heeft. Een engel die ging tegen God in en werd verbannen, dat is satan. Dus God schiep kennelijk al niet perfecte engelen? Hoe kan een perfecte God iets scheppen dat niet perfect is? Dus niet de mens is verantwoordelijk voor het kwaad, maar God zelf door het scheppen van engelen die tegen hem in kunnen gaan. Of waren de engelen een oefening van God, en gaf hij hen ook al een vrije wil. Dan snap ik niet dat hij als reactie op deze slechte proef nog aan het scheppen van de mensheid is begonnen. Logischer is het dan, om te leren uit de mislukking van je proef en je schepping te verbeteren voordat je met een tweede proef begint.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Logische conclusie (aangenomen dat er werkelijk een god bestaat): 'God is niet perfect'...................wat verwacht hij nou van ons ?
Fuck met alles.
Atheist_1984
Ervaren pen

Kitty schreef:Je kunt je ook afvragen of God ook de engelen geschapen heeft. Een engel die ging tegen God in en werd verbannen, dat is satan. Dus God schiep kennelijk al niet perfecte engelen? Hoe kan een perfecte God iets scheppen dat niet perfect is? Dus niet de mens is verantwoordelijk voor het kwaad, maar God zelf door het scheppen van engelen die tegen hem in kunnen gaan. Of waren de engelen een oefening van God, en gaf hij hen ook al een vrije wil. Dan snap ik niet dat hij als reactie op deze slechte proef nog aan het scheppen van de mensheid is begonnen. Logischer is het dan, om te leren uit de mislukking van je proef en je schepping te verbeteren voordat je met een tweede proef begint.
God is perfect maar hij maakt toch fouten.... Lekker logisch allemaal.
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
rembem

Bericht door rembem »

Als je een fout wilt maken, en je hebt een vrije wil, dan kan dat. (Anders zou die wil niet vrij zijn.) Maar aangezien God perfect is, kan hij niet de wil hebben een fout te maken. Dus: God heeft geen vrije wil.
Antiscience
Banned

Cursus logisch redeneren voor freethinkers. -)

Bericht door Antiscience »

God heeft de mens vrije wil gegeven en het kenmerk van de mens is dat
hij niet volmaakt geschapen is. De mens moest onvolmaakt geschapen
worden om mens te kunnen zijn. Immers eerst dan kan de mens streven naar volmaaktheid.
Alles is in dit licht bezien prima logisch te begrijpen, voor degene die dat wil. :wink:

[ vrij naar Inayat Kahn ]
Laatst gewijzigd door Antiscience op 10 dec 2007 20:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Atheist_1984
Ervaren pen

Antiscience schreef:God heeft de mens vrije wil gegeven, en het kenmerk van de mens is dat
hij niet volmaakt geschapen is. De mens moet onvolmaakt geschapen
worden om mens te kunnen zijn. Immers eerst dan kan de mens streven naar volmaaktheid.
Dat betekend dus dat God verantwoordelijk is voor de zondeval. Niet de mens, want immers heeft God de mens onvolmaakt geschapen en wist hij dat zijn expiriment verkeerd zou gaan lopen.
Alles is in dit licht bezien prima logisch te begrijpen, voor degene die dat wil. :wink:
Lol :lol:
Exodus 12

Antiscience
Banned

Bericht door Antiscience »

:lol:
Socratoteles
Diehard

Re: Cursus logisch redeneren voor freethinker. -)

Bericht door Socratoteles »

Antiscience schreef:God heeft de mens vrije wil gegeven en het kenmerk van de mens is dat
hij niet volmaakt geschapen is. De mens moest onvolmaakt geschapen

[ vrij naar Inayat Kahn ]
God heeft de mens vrije wil gegeven en het kenmerk van de mens is dat
hij volmaakt geschapen is. De mens moest volmaakt geschapen
worden om God te kunnen behagen. Immers eerst dan kan de mens aan zijn doel beantwoorden.
Alles is in dit licht prima logisch te begrijpen, voor degene die dit inzicht van Boven ontvangt. :wink:

[ vrij naar een willekeurig christen ]
Plaats reactie