Als iemand de bijbel 100% letterlijk neemt heeft hij een moraal wat nog al ondermaats is ja.Lex-Legis schreef: Bedoelt u dat een Jood/Christen die de Torah/Bijbel 100% als het woord van God ziet, en hun moreel hier uit haalt, niet moreel is volgens uw maatstaven? Of begrijp ik dit verkeerd?
Lex-Legis
Dat is het einde...
Moderator: Moderators
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
100% letterlijk is iets anders dan 100% het woord van God.Marinus schreef:Als iemand de bijbel 100% letterlijk neemt heeft hij een moraal wat nog al ondermaats is ja.Lex-Legis schreef: Bedoelt u dat een Jood/Christen die de Torah/Bijbel 100% als het woord van God ziet, en hun moreel hier uit haalt, niet moreel is volgens uw maatstaven? Of begrijp ik dit verkeerd?
Lex-Legis
Wat bedoelt u met letterlijk?
B.v.b. Volgens mijn Religie betekend een "oog voor een oog" financial te goed komingen. Dit is niet de letterlijke betekenis van de tekst zoals veel niet-joden het lezen, maar volgens Jodendom was het de Profeet Mozes zelf die dit vers zo uitlegden.
Be well,
Lex-Legis
Laatst gewijzigd door Lex-Legis op 13 nov 2007 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
"We never judge a statement by its author, but only on its own merit."
-Rabbi Moshe Chaim Luzzato (1707-1746)
- lost and not found yet!
- Bevlogen
Niemand kan uit de Thora, Bijbel, Koran of wat voor religieus geinspireerd boek zijn totale moraal halen! En de algemene moraal is door de eeuwen heen ook totaal verandert. Ik kan hem me niet meer helemaal herinneren maar van wie was ook al weer de uitspraak: als tegenwoordig iemand de wetten van het oude testament zou volgen noemen we die persoon krankzinnig, en als degene de wetten van het nieuwe testament zou volgen......?Marinus schreef:Als iemand de bijbel 100% letterlijk neemt heeft hij een moraal wat nog al ondermaats is ja.Lex-Legis schreef: Bedoelt u dat een Jood/Christen die de Torah/Bijbel 100% als het woord van God ziet, en hun moreel hier uit haalt, niet moreel is volgens uw maatstaven? Of begrijp ik dit verkeerd?
Lex-Legis
Vr. groet.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
lost and not found yet! schreef:Niemand kan uit de Thora, Bijbel, Koran of wat voor religieus geinspireerd boek zijn totale moraal halen! En de algemene moraal is door de eeuwen heen ook totaal verandert. Ik kan hem me niet meer helemaal herinneren maar van wie was ook al weer de uitspraak: als tegenwoordig iemand de wetten van het oude testament zou volgen noemen we die persoon krankzinnig, en als degene de wetten van het nieuwe testament zou volgen......?Marinus schreef:Als iemand de bijbel 100% letterlijk neemt heeft hij een moraal wat nog al ondermaats is ja.Lex-Legis schreef: Bedoelt u dat een Jood/Christen die de Torah/Bijbel 100% als het woord van God ziet, en hun moreel hier uit haalt, niet moreel is volgens uw maatstaven? Of begrijp ik dit verkeerd?
Lex-Legis
Kunt u een voorbeeld geven?
Lex-Legis
Vr. groet.
"We never judge a statement by its author, but only on its own merit."
Louter ter info:
http://multiblog.vrt.be/dewegnaarmekka/ ... dia/video/
Een filmpje over de fulla-poppen in de weg naar Mekka:ik schreef:De meisjes krijgen waarschijnlijk 72 Fulla-poppen
http://multiblog.vrt.be/dewegnaarmekka/ ... dia/video/
Life is but a momentary glimpse of the wonder of the astonishing universe, and it is sad to see so many dreaming it away on spiritual fantasy.
- Carl Sagan -
- Carl Sagan -
- Bevlogen
Hoi Lex-legis,Lex-Legis schreef:100% letterlijk is iets anders dan 100% het woord van God.Marinus schreef:Als iemand de bijbel 100% letterlijk neemt heeft hij een moraal wat nog al ondermaats is ja.Lex-Legis schreef: Bedoelt u dat een Jood/Christen die de Torah/Bijbel 100% als het woord van God ziet, en hun moreel hier uit haalt, niet moreel is volgens uw maatstaven? Of begrijp ik dit verkeerd?
Lex-Legis
B.v.b. Volgens mijn Religie betekend een "oog voor een oog" financial te goed komingen. Dit is niet de letterlijke betekenis van de tekst zoals veel niet-joden het lezen, maar volgens Jodendom was het de Profeet Mozes zelf die dit vers zo uitlegden.
Be well,
Lex-Legis
Ik ben zeer benieuwd waar je het vandaan haalt dat Mozes dat zo uitlegt. Waren er in de tijd van Mozes al financiele tegemoedkomingen? Het is gewoon je eigen (aangeleerde van huis uit) veronderstelling hoe je dit uitlegt lijkt mij.
Vr. groet.
We will dance again!
Nou ik heb de letterlijke tekst niet maar
Lev. 18:22
Als een man bij een man ligt zoals bij een vrouw zal hij zekerlijk gedood worden. hij is een gruwel in gods ogen.
Gaat dat ook over geld?
Of is dat gewoon achterlijkheid wat je verwacht te lezen in een boek van 2800 jaar oud?
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
- Bevlogen
@ Lex-Legis,
Je vroeg een paar berichten terug om een voorbeeld. Hier heb je er een: Hoe gaan de orthodoxe Joden tegenwoordig met de slavenwetten om zoals die worden beschreven in de wetten in de Thora die Jaweh het volk Israel oplegt? Ik ben zeer benieuwd maar je zult hier ongetwijfeld een antwoord op hebben.
Vr. groet.
Je vroeg een paar berichten terug om een voorbeeld. Hier heb je er een: Hoe gaan de orthodoxe Joden tegenwoordig met de slavenwetten om zoals die worden beschreven in de wetten in de Thora die Jaweh het volk Israel oplegt? Ik ben zeer benieuwd maar je zult hier ongetwijfeld een antwoord op hebben.
Vr. groet.
We will dance again!