Zou je willen.fred neerhoff schreef:Eigenlijk zeg je met zoveel woorden dat de Mens de Kroon op de Schepping is.
En jij geeft een waardeoordeel naar de mate van effectiviteit in het overleven?fred neerhoff schreef:Je geeft dus een waardeoordeel aan een organisme dat zich onderscheidt naar de mate van complexiteit, en niet naar de mate van effectiviteit in het overleven.
In hoeveel octaven moet ik feitelijk herhalen dat ik het hier over de evolutietheorie en over niets anders heb? Dit heeft niets met waardeoordelen te maken, maar met eigenschappen die door de toevallige natuurlijke omgeving geselecteerd zijn (en met natuur bedoel ik de natuur als materiele realiteit, zonder pantheistische inslag.) De evolutie selecteert eigenschappen die betere overlevingskansen geven in een bepaald milieu. Dat is een blinde natuurwet, en heeft dus niets, maar dan ook niets met waardeoordelen te maken.
Ik heb dus nergens gezegd, gedacht of geopperd, vroeger niet, nu niet en nooit niet, dat de mens een kroon op een schepping is, wel dat bewustzijn (dat lang niet enkel bij mensen voorkomt) alleen tot stand kan komen in de loop van de evolutie als het evolutionair voordeel biedt. Evolutionair voordeel geldt soort per soort, en er kunnen best soorten zijn die geen bewustzijn hebben omdat ze daar niet door hun natuurlijke omgeving op geselecteerd zijn, wat niet inhoudt dat ze minder waard zijn, maar dat hun geschiedenis toevallig door een ander parcours van natuurlijke omgevingen is gelopen. Pfffft....
Samengevat: bewustzijn is een orgaan. Selectie bepaalt of je het hebt. En het dient ergens voor. Zoals flagella ergens voor dienen. Dat is alles wat ik ooit gezegd of bedoeld heb. Geen waardeoordeel, geen begeleidende muziek, maar simpele biologie.