CAK lijkt vatbaar voor islamisering
Moderator: Moderators
Re: CAK lijkt vatbaar voor islamisering
Of we het leuk vinden of niet, de Nederlandse samenleving is een multi-etnische, multi-religieuze, multi-culturele samenleving waarin vele groepen met vele verschillende achtergronden en vele verschillende levensovertuigingen en tradities in vrede en veiligheid (zouden moeten kunnen) samenleven.
Al die verschillende groepen moeten met elkaar integreren. Dat is een wederzijds proces en gaat niet zonder slag of stoot.
Ik sta verbaasd te zien hoe problematisch dit ook voor vele Freethinkers is, wat ze er allemaal bij slepen, terwijl het zo simpel is (maar misschien moet je, zoals ik, zelf uit een veelkleurige religieus-culturele achtergrond voortkomen en je daar bewust van zijn om het enigszins van een afstandje te kunnen zien.)
Het christelijk denken is “Eigen”
De Nederlandse samenleving is ondanks het seculiere karakter ervan cultureel en traditioneel nog steeds een door en door christelijke samenleving. Het hele denken is doordesemd met het christendom –Geen wonder, na 15 eeuwen, ruwweg 60/65 generaties, intensieve indoctrinatie vanuit “de Kerk”.
Het wordt aanvaard, met zo nu en dan wat kritiek op excessen, zoals demonstraties voor abortusklinieken of al te opvallend confessioneel gesputter bij het terugdringen van religieus geïnspireerde wetgeving of het hardnekkig vasthouden aan kerkelijke privileges
De islam is “Anders”.
De naam van de externe autoriteit is anders. De manier van aanbidden is anders. De religieuze leefregels zijn anders. De tradities zijn anders, kortom: Alles is “Anders”.
Nu eist de islam zijn plek in het religieus-culturele landschap van onze samenleving op en dat is wennen.
Waar we nu, onder aanvoering van Wilders en zij PVV, gesteund door de (christelijk)-confessionele partijen mee bezig zijn, het consequent afwijzen van alles wat met de islam te maken heeft, werkt contraproductief.
Onze islamitische landgenoten, voor het grootste deel gewoon Nederlanders, voelen zich vernederd, gediscrimineerd, ongewenst. Zij verliezen het vertrouwen in de samenleving en in de politiek.
En natuurlijk zijn er dan heethoofden die, opgehitst door “haat-imams” gaan radicaliseren.
Daarom is wat het CAK doet in mijn ogen een goede eerste stap in de richting van acceptatie van de islamitische religieus-culturele tradities en normalisatie van de islam als religie in Nederland. Van daar uit kunnen we werken aan het seculariseren van het islamitische volksdeel van onze samenleving.
Al die verschillende groepen moeten met elkaar integreren. Dat is een wederzijds proces en gaat niet zonder slag of stoot.
Ik sta verbaasd te zien hoe problematisch dit ook voor vele Freethinkers is, wat ze er allemaal bij slepen, terwijl het zo simpel is (maar misschien moet je, zoals ik, zelf uit een veelkleurige religieus-culturele achtergrond voortkomen en je daar bewust van zijn om het enigszins van een afstandje te kunnen zien.)
Het christelijk denken is “Eigen”
De Nederlandse samenleving is ondanks het seculiere karakter ervan cultureel en traditioneel nog steeds een door en door christelijke samenleving. Het hele denken is doordesemd met het christendom –Geen wonder, na 15 eeuwen, ruwweg 60/65 generaties, intensieve indoctrinatie vanuit “de Kerk”.
Het wordt aanvaard, met zo nu en dan wat kritiek op excessen, zoals demonstraties voor abortusklinieken of al te opvallend confessioneel gesputter bij het terugdringen van religieus geïnspireerde wetgeving of het hardnekkig vasthouden aan kerkelijke privileges
De islam is “Anders”.
De naam van de externe autoriteit is anders. De manier van aanbidden is anders. De religieuze leefregels zijn anders. De tradities zijn anders, kortom: Alles is “Anders”.
Nu eist de islam zijn plek in het religieus-culturele landschap van onze samenleving op en dat is wennen.
Waar we nu, onder aanvoering van Wilders en zij PVV, gesteund door de (christelijk)-confessionele partijen mee bezig zijn, het consequent afwijzen van alles wat met de islam te maken heeft, werkt contraproductief.
Onze islamitische landgenoten, voor het grootste deel gewoon Nederlanders, voelen zich vernederd, gediscrimineerd, ongewenst. Zij verliezen het vertrouwen in de samenleving en in de politiek.
En natuurlijk zijn er dan heethoofden die, opgehitst door “haat-imams” gaan radicaliseren.
Daarom is wat het CAK doet in mijn ogen een goede eerste stap in de richting van acceptatie van de islamitische religieus-culturele tradities en normalisatie van de islam als religie in Nederland. Van daar uit kunnen we werken aan het seculariseren van het islamitische volksdeel van onze samenleving.
Ik denk (vrij) dus ik ben (vrij)
(vrij) naar René Descartes
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Dan moeten we zeker ook het vrouwen kiesrecht maar afschaffen omdat de islam dat zo wil.
Zo moeten zeker alle vrouwen hoofddoeken gaan dragen want de islam wil dat zo.
Dan moeten..............................................
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
-
appelfflap
- Banned
dan moet je meerdere vrouwen nemen en 1 vrouw is al zo vermoeiend.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑17 mar 2025 18:13 Dan moeten we zeker ook het vrouwen kiesrecht maar afschaffen omdat de islam dat zo wil.
daar zou ik pas echt bang van zijn
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Met meerdere schoonmoeders. dat is een ware ramp.appelfflap schreef: ↑17 mar 2025 18:41dan moet je meerdere vrouwen nemen en 1 vrouw is al zo vermoeiend.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑17 mar 2025 18:13 Dan moeten we zeker ook het vrouwen kiesrecht maar afschaffen omdat de islam dat zo wil.
daar zou ik pas echt bang van zijn
Het probleem is dat Nederland een seculier land is en dat sommige van de zaken die zij willen en waardoor zij zich gewenst zouden voelen, niet kunnen in een seculier land. Wat daarbij ook niet helpt is dat er mensen zijn, die elke seculiere reactie als een islamofobe reactie afschilderen.
Zo mogen ambtenaren geen aanhang tonen. Niet voor politieke partijen, niet voor religies, niet voor vakbonden, niet voor de plaatselijke kruidenier (tegenover de supermarktketen) enz. Met dat soort regels hebben in hoofdzaak de moslims het moeilijk. En vaak als moslims de grenzen van het toelaatbare aftasten en teruggefloten worden, wordt dat terugfluiten als anti-moslim bestempeld en gezien als een bevestiging van hoe moslims vernederd, gediscrimineerd en ongewenst zijn.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
We gaan eerst islamiseren, om dan vervolgens alsnog te gaan seculariseren.Georgie schreef: ↑17 mar 2025 17:55 Daarom is wat het CAK doet in mijn ogen een goede eerste stap in de richting van acceptatie van de islamitische religieus-culturele tradities en normalisatie van de islam als religie in Nederland. Van daar uit kunnen we werken aan het seculariseren van het islamitische volksdeel van onze samenleving.
Ik weet niet of dat gaat werken.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Heeft iemand al eens een moslim aan de deur gehad die wou bekeren? Of op de markt, het station iemand gesproken met dat doel?
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Wat is het punt van deze vraag? Wat zou een ja of neen antwoord op deze vraag aantonen?
Ik zit hier een beetje te grinniken, maar eigenlijk is het diep bedroevend:
Elke reactie tot nu toe, zelfs de "grappig" bedoelde bevestigt mijn indruk:
Ook Freethinkers, ook al noemen ze zich agnost, atheïst of seculier, kunnen zich niet losmaken van de vooroordelen en de discriminerende denkbeelden die de samenleving vergiftigen.
Alleen Bonjour laat met zijn vraag blijken dat hij er iets van begrijpt.
Er is nog een lange lange, hele lange weg te gaan voordat onze samenleving echt een seculiere, veelkleurige, multi-etnische en multi-culturele samenleving is waar iedereen, ongeacht huidskleur, culturel of religieuze achtergrond, geaardheid, geslacht, gender of leeftijd zich veilig kan voelen.
Ook Freethinkers, ook al noemen ze zich agnost, atheïst of seculier, kunnen zich niet losmaken van de vooroordelen en de discriminerende denkbeelden die de samenleving vergiftigen.
Er is nog een lange lange, hele lange weg te gaan voordat onze samenleving echt een seculiere, veelkleurige, multi-etnische en multi-culturele samenleving is waar iedereen, ongeacht huidskleur, culturel of religieuze achtergrond, geaardheid, geslacht, gender of leeftijd zich veilig kan voelen.
Ik denk (vrij) dus ik ben (vrij)
Schrijfster en Islam-critica Lale Gül ken ik wel:
- ZIJ zegt geen kinderen te willen omdat ze deze niet zou willen opzadelen
met een moeder die leeft onder permanente (doods-)bedreigingen.
zie eventueel topic:
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
Dit is gewoon onmogelijk. Je kan geen samenleving vormen waarin langs de ene kant conservatieven die vrouwen als minderwaardig en homoseksualtiteit als zondig zien en langs de andere kant moderne vrouwen en holebi's, zich beiden veilig en thuis voelen.Georgie schreef: ↑17 mar 2025 23:25 Er is nog een lange lange, hele lange weg te gaan voordat onze samenleving echt een seculiere, veelkleurige, multi-etnische en multi-culturele samenleving is waar iedereen, ongeacht huidskleur, culturel of religieuze achtergrond, geaardheid, geslacht, gender of leeftijd zich veilig kan voelen.
Als maatschappij moet je keuzes maken. En die utopische gedachten van een samenleving waarin iedereen zich veilig en thuis voelt, maken het alleen maar moeilijker om tot werkbare oplossingen te komen. Want elke werkbare oplossing zal wel altijd beperkingen opleggen die sommigen liever niet hebben. En die beperkingen worden dan gebruikt als illustratie van hoe ver we nog af staan van die ideale maatschappij.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Dat hebben ze nog nooit gedaan.
Wel ging het te vuur en ter zwaard, tot dat ze een halt werd toegeroepen.
Het zou kunnen dat ze de tactiek van Khadaffi volgen.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Wat jij niet begrijpt is:Georgie schreef: ↑17 mar 2025 23:25 Ik zit hier een beetje te grinniken, maar eigenlijk is het diep bedroevend:
Dat heel veel mensen jou ideale samenleving helemaal niet zien zitten.
Ja, ik heb dat meerdere keren meegemaakt. Maar de vraag is totaal irrelevant en off topic.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Jouw ideaal bereiken we niet als we een van de religies moeten uitsluiten van kritiek uit angst, bijvoorbeeld om iemand te discrimineren.Georgie schreef: ↑17 mar 2025 23:25