Siger, als je moeite had met uit bed komen kon je toch ook gewoon naar een mis die later op de dag gehouden werd? Of moest je de vroege mis bijwonen omdat je ouders dat graag wilden?siger schreef:Elle,elle schreef:Waarom op straat bidden? Als een moskee of een kerk zo vol zit dat er niemand meer bij kanga dan gewoon naar huis en ga daar verder met je gebed. Dan ben je niemand tot last en ben je ook geen voorwerp van spot! Naar mijn idee een heel simpele oplossing.
je roept jeugdherinneringen bij me op. Ooit was onze parochiekerk zo vol dat wie niet op tijd was (ik dus) achteraan recht moest staan. Het gebeurde dat je er niet meer bij kon, en dat je binnen een uurtje terugkwam (ik koos voor een wandeling, als niemand het wist.) Er waren namelijk 7 missen elke zondag, om het uur. En zelfs in het door-en-door katholieke België kwam niemand op de idee om meer ruimte te vragen. Waarom? Je ging niet toegeven dat je langer in je bed was blijven liggen dan de pilaarbijters vooraan.
Einde van het verhaal: de kerk staat al twintig jaar leeg, een bouwval, met de deur dichtgetimmerd. Kreeg dat broekventje dat nooit uit zijn bed kon op het laatst toch nog gelijk!
Ik herinner me dat toen ik 17 jaar was, er soms zo veel mensen in de kerk kwamen dat de gangpaden volgezet werden met stoelen. Inmiddels is er nu een veel grotere kerk gebouwd waar dat probleem niet meer voorkomt.