Waarom Genesis?

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Waarom Genesis?

Bericht door Rereformed »

Willempie schreef:Ik raad je aan het boek "De bijbel als Schepping" eens serieus te lezen, aangezien je toch al veel blijkt te lezen (dan kan dit er ook nog wel bij). Dan kan je er inhoudelijk op reageren, als je dat wilt, i.p.v er een oordeel over te vellen zonder kennis van de inhoud.
[-X Je moet je altijd eerst goed informeren voordat je een oordeel velt.
Ik ben altijd een fan van Weinreb geweest, heb vrijwel alle boeken van hem gelezen, plus zijn cursussen besteld, al in de 70-er en 80-er jaren. Het boek Bijbel en Schepping heb ik wel driemaal gelezen, en ik heb een aantal jaren in mijn leven hebreeuws gestudeerd.

De spirituele gnostische boodschap die ik hierboven neerzette ("de minderwaardigheid van dit leven en al het aardse, en het zich in alles richten op de eenwording met/terugkeer tot God") spreekt mij niet meer aan. Noch ben ik gevoelig voor bijgeloof dat de bijbel een bovenmenselijke schepping zou zijn. Voor de rest is Weinreb voor mij niet storend, het begrip 'God' is bij hem tenslotte helemaal geen bijbelgod, zelfs geen persoonlijk wezen meer, maar een filosofisch begrip, een metafoor om er een levenshouding mee duidelijk te maken, net zoiets als bij Spinoza.

Nu ik ouder ben geworden word ik meer aangesproken door Nietzsche, zowel wat betreft zijn persoon als zijn spirituele boodschap zoals hij dat in zijn schepping Aldus sprak Zarathoestra naar voren brengt. Daar voel ik me bij Thuis.

Weinreb zegt een tak van Kabbala aan te hangen die in de 16e eeuw ontwikkeld werd door Rabbi Yitzhak Luria.
Wat jij, Willempie, nu doet is via deze zijweg Weinreb de Genesistekst zoals die er staat en door de oorspronkelijke schrijvers bedoeld werd negeren. Het is wel begrijpelijk dat je dat wil doen. De Genesisteksten zijn vele eeuwen voor de jaartelling opgeschreven door mensen die volkomen onwetend waren over hoe de 'hemel en de aarde' in elkaar zit, maar wel degelijk antwoorden dachten te kunnen geven over het hoe en wat. En met die antwoorden kan een modern mens niets. Een moderne gelovige is niet geïnteresseerd in wat de oorspronkelijke schrijvers bedoelden te zeggen, maar is enkel geïnteresseerd in zaken waar de eigen religie mee bevorderd kan worden. De teksten moeten door moderne gelovigen dus op alle mogelijke wijzen een andere betekenis worden gegeven dan ze oorspronkelijk hadden.
Enkel de bijbelwetenschap houdt zich bezig met wat de oorspronkelijke betekenis is: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 64#p386964" onclick="window.open(this.href);return false;
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Willempie, geef mij een tekst met een aantal willekeurige getallen erin en ik geef er een goddelijke betekenis aan.
Goochelen met getallen kan iedereen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

dikkemick schreef:Willempie, geef mij een tekst met een aantal willekeurige getallen erin en ik geef er een goddelijke betekenis aan.
Zo gaat dat niet Dikkemick. Indien je wil weten hoe Weinreb te werk gaat moet je zijn boek lezen.
Van tevoren ervan uitgaan dat het kwak is heet 'vooroordeel'.
Born OK the first time
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Zomaar een opmerking even tussendoor. Ik merk dat er hier een groot verschil zit wat geloven en religie betreft, tussen de gelovigen, ex gelovigen en zij die nooit gelovig zijn geweest. Klopt dat? In mijn ogen weten juist de ex gelovigen van de meeste in's en out's van de desbetreffende religie omdat ze beide kanten "beleefd" en "gezien" hebben. Of sla ik nu de plank volledig mis?
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
lost and not found yet!
Bevlogen

dikkemick schreef:Willempie, geef mij een tekst met een aantal willekeurige getallen erin en ik geef er een goddelijke betekenis aan.
Dat gaat hem niet worden! Zoals ik hierboven al aangaf, uit jouw posts blijkt overduidelijk dat jij nooit een gelovige geweest bent. Je kunt veronderstellen hoe een gelovige denkt en redeneert, maar je zult het nooit weten, je wordt in dit geval genekt door je eigen nooit gelovig zijn geweest! :D
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
lost and not found yet!
Bevlogen

Ps, ik kan Willempies en Karssenbergs reacties wel plaatsen hoor, ik zou 10 jaar geleden exact dezelfde antwoorden gegeven hebben, en Rereformed 25 jaar geleden ook! :D
We will dance again!
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Bonjour schreef:@Willempie: Hoe vertaal je dit:
7 En God maakte dat uitspansel, en maakte scheiding tussen de wateren, die onder het uitspansel zijn, en tussen de wateren, die boven het uitspansel zijn. En het was alzo.
Misschien gek maar ik heb hier nog nooit een probleem in gezien. H2O, aanwezig op de aarde en in de atmosfeer (en daarbuiten), in verschillende vormen?
Hallo meneer God, met Anna.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Dit is zoals genesis het heelal beschrijft:
Afbeelding
Gewoon water achter de sterren.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Rereformed schreef:
Zo gaat dat niet Dikkemick. Indien je wil weten hoe Weinreb te werk gaat moet je zijn boek lezen.
Van tevoren ervan uitgaan dat het kwak is heet 'vooroordeel'.
Ik noem dat liever sceptisch.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Rereformed schreef: Ik ben altijd een fan van Weinreb geweest, heb vrijwel alle boeken van hem gelezen, plus zijn cursussen besteld, al in de 70-er en 80-er jaren. Het boek Bijbel en Schepping heb ik wel driemaal gelezen, en ik heb een aantal jaren in mijn leven hebreeuws gestudeerd.
Je verbaast me weer. Wel interessant dat je Weinreb kent. Dat zijn er niet zoveel. Wat me ook weer verbaast is dat twee mensen die dezelfde boeken lezen, blijkbaar verschillend lezen en interpreteren. Ik snap met de beste wil van de wereld niet hoe je tot de onderstaande conclusies komt.

a. Dat Weinreb in verband gebracht kan worden met kabbalisme. Hij geeft toch in diverse geschriften aan zich daarvan te distantiëren.
b. Dat hij een gnostische boodschap zou brengen die dit leven minderwaardig zou vinden. Weinreb geeft juist aan dat alles belangrijk is, tot in het allerkleinste detail, en dat alles een betekenis en consequenties heeft.
c. Dat god voor hem een metafoor zou zijn. Hij zegt dat we God kunnen liefhebben en vertrouwen in het besef dat Hij het toch wel het beste zal weten en toch wel het beste met ons voor zal hebben.
d. Dat Weinreb een bepaalde tak van kabbala aan zou hangen. Misschien kun je me aangeven waar hij dat beweerd zou hebben. Alleen al de bibliografie in "De bijbel als Schepping" spreekt dit m.i. tegen.

De waarde van Weinreb voor mij persoonlijk is dat hij mij enorm helpt om de Bijbel en de wereld om mij heen beter te begrijpen.
Van Nietzsche waardeer ik dat hij tenminste consequent doorredeneert, in grote tegenstelling to vele moderne atheïstische woordvoerders, die zich er m.i. veel te gemakkelijk van afmaken.

Ik heb trouwens helemaal niet de intentie om Genesis te verdedigen en dat hoef ik ook niet. Genesis is er gewoon. Als je dat wilt dan kun je gemakkelijk aantonen dat het boek "onjuistheden" bevat. Maar als je er wat dieper induikt dan val je van de ene verbazing in de andere. Dat is wat de joden dan ook al duizenden jaren doen.

Wat mij ook verbaast is dat je zo fel reageert naar mensen die geloven wat jij vroeger blijkbaar ook geloofd hebt. Jarenlang heb ik geloofd in het dogma van de drie eenheid. Op een gegeven moment kwam ik tot het besef dat zo'n dogma niet meer is dan een poging iets te simplificeren, om het te "vangen", terwijl we dit mysterie hier en nu toch nooit ten volle zullen kunnen bevatten. Maar daarom ga ik toch niet denigrerend doen naar mensen die (nog) wel in dit dogma geloven? Dat zou belachelijk zijn. Corrigeer me alsjeblieft als ik het verkeerd heb maar ik heb een klein vermoeden dat het niet echt de ratio is geweest die jou tegen het christendom heeft gekeerd.

Dit zijn een hoop vragen maar op grond van je eerdere epistels neem ik aan dat dat voor jou niet zo'n probleem is.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Bonjour schreef:Dit is zoals genesis het heelal beschrijft:
Afbeelding
Gewoon water achter de sterren.
Dit plaatje staat niet in Genesis, Bonjour! :)
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Heb jij de geïllustreerde versie nooit gezien?
Afbeelding
Deze mag ook. De pilaren staan inderdaad ergens anders genoemd. Het water onder de grond staat weer bij de zondvloed vermeld.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Willempie schreef:
Rereformed schreef: Ik ben altijd een fan van Weinreb geweest, heb vrijwel alle boeken van hem gelezen, plus zijn cursussen besteld, al in de 70-er en 80-er jaren. Het boek Bijbel en Schepping heb ik wel driemaal gelezen, en ik heb een aantal jaren in mijn leven hebreeuws gestudeerd.
Je verbaast me weer. Wel interessant dat je Weinreb kent. Dat zijn er niet zoveel. Wat me ook weer verbaast is dat twee mensen die dezelfde boeken lezen, blijkbaar verschillend lezen en interpreteren. Ik snap met de beste wil van de wereld niet hoe je tot de onderstaande conclusies komt.
Wat een voordeel is dat als je boeken over de ET leest. Dan kun je maar tot 1 conclusie komen. Dat ze correct is.
Einstein/Mick
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Willempie schreef:
Ik heb trouwens helemaal niet de intentie om Genesis te verdedigen en dat hoef ik ook niet. Genesis is er gewoon. Als je dat wilt dan kun je gemakkelijk aantonen dat het boek "onjuistheden" bevat. Maar als je er wat dieper induikt dan val je van de ene verbazing in de andere. Dat is wat de joden dan ook al duizenden jaren doen.
Je bedoelt de joden die niet geloven in een maagdelijke geboorte, niet in een duivel en niet in een messias die sterft voor de zonden van de mensheid ? Niet in een zondeval, niet in een erfzonde ?
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

HJW schreef: Je bedoelt de joden die niet geloven in een maagdelijke geboorte, niet in een duivel en niet in een messias die sterft voor de zonden van de mensheid ? Niet in een zondeval, niet in een erfzonde ?
Ook die, inderdaad. Er zijn Joden die het christendom accepteren, inclusief alle dogma's. Er zijn er ook die Jezus als de Gezalfde accepteren maar niet meegaan in de christelijke dogma's. Ik voel me het meest verwant met de laatsten.
Plaats reactie