Willempie schreef:Ik raad je aan het boek "De bijbel als Schepping" eens serieus te lezen, aangezien je toch al veel blijkt te lezen (dan kan dit er ook nog wel bij). Dan kan je er inhoudelijk op reageren, als je dat wilt, i.p.v er een oordeel over te vellen zonder kennis van de inhoud.
Ik ben altijd een fan van Weinreb geweest, heb vrijwel alle boeken van hem gelezen, plus zijn cursussen besteld, al in de 70-er en 80-er jaren. Het boek Bijbel en Schepping heb ik wel driemaal gelezen, en ik heb een aantal jaren in mijn leven hebreeuws gestudeerd.
De spirituele gnostische boodschap die ik hierboven neerzette ("de minderwaardigheid van dit leven en al het aardse, en het zich in alles richten op de eenwording met/terugkeer tot God") spreekt mij niet meer aan. Noch ben ik gevoelig voor bijgeloof dat de bijbel een bovenmenselijke schepping zou zijn. Voor de rest is Weinreb voor mij niet storend, het begrip 'God' is bij hem tenslotte helemaal geen bijbelgod, zelfs geen persoonlijk wezen meer, maar een filosofisch begrip, een metafoor om er een levenshouding mee duidelijk te maken, net zoiets als bij Spinoza.
Nu ik ouder ben geworden word ik meer aangesproken door Nietzsche, zowel wat betreft zijn persoon als zijn spirituele boodschap zoals hij dat in zijn schepping Aldus sprak Zarathoestra naar voren brengt. Daar voel ik me bij Thuis.
Weinreb zegt een tak van Kabbala aan te hangen die in de 16e eeuw ontwikkeld werd door Rabbi Yitzhak Luria.
Wat jij, Willempie, nu doet is via deze zijweg Weinreb de Genesistekst zoals die er staat en door de oorspronkelijke schrijvers bedoeld werd negeren. Het is wel begrijpelijk dat je dat wil doen. De Genesisteksten zijn vele eeuwen voor de jaartelling opgeschreven door mensen die volkomen onwetend waren over hoe de 'hemel en de aarde' in elkaar zit, maar wel degelijk antwoorden dachten te kunnen geven over het hoe en wat. En met die antwoorden kan een modern mens niets. Een moderne gelovige is niet geïnteresseerd in wat de oorspronkelijke schrijvers bedoelden te zeggen, maar is enkel geïnteresseerd in zaken waar de eigen religie mee bevorderd kan worden. De teksten moeten door moderne gelovigen dus op alle mogelijke wijzen een andere betekenis worden gegeven dan ze oorspronkelijk hadden.
Enkel de bijbelwetenschap houdt zich bezig met wat de oorspronkelijke betekenis is: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 64#p386964" onclick="window.open(this.href);return false;