Waarom Genesis?

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Waarom Genesis?

Bericht door Peter van Velzen »

Willempie schreef:
Peter van Velzen schreef: [*]“In het begin schiep god hemel en aarde.” De hemel (te weten de sterren) ontstondt- zover wij weten - ongeveer 800.000 jaar na het begin, de aarde 9 miljard jaar na het begin. [/*]
Het begint al verkeerd, Peter. Ik had er in een ander draadje ook al op gewezen dat, als je op natuurwetenschappelijke gronden wilt aantonen dat de bijbel onjuist is, je beter niet kunt uitgaan van een vertaling. Het Hebreeuwse woord Bereshiet betekent niet één op één "in het begin". Ik raad je aan er wat joodse lectuur bij te nemen. Dan kan je al een heleboel van je punten wegstrepen en misschien, heel misschien, blijft er dan wel niets van je lijst over.
Zoals ik elders al had opgemerkt, doet dat er niet zoveel toe. Het ontstaan van beiden was idioot ver van elkaar in de tijd gescheiden, waar Genesis het op hetzelfde moment laat zijn. Welk moment doet er dan niet zoveel toe!

En (bijna) geen Chirstenmens leest dit boek in de oorspronkelijk taal. Dus dat lijkt me nauwelijk relevant voor het beoordelen van hun eigenaardige voorkeur voor dit verdichtsel boven betrouwbare wetenschap. Ik zeg niet dat het onjuist is, ik ze dat je het niet serieus moet nemen!
Ik wens u alle goeds
Willempie
Bevlogen

Re: Schrikdraad; de mentale christelijke gevangenis

Bericht door Willempie »

Peter van Velzen schreef: De zes dagen verschil die je maximaal in Genesis kunt vinden (en waarin de sterren trouwen ná de aarde komen) zijn nauwelijks een reden om mij tegen te spreken. Je bent ver onder de foutmarge aan het redeneren. Dat is wetenschappelijk gezien volkomen absurd!
Peter, als je wilt kan ik het bovenstaande heel logisch uitleggen (dat is namelijk al lang door anderen gedaan, die duizend keer meer weten dan ik) maar als ik het goed begrijp wens je niet tegengesproken te worden? Dan zal ik dat niet meer doen. Zeg maar wat je wilt.
Dit bericht is verplaatst vanuit Schrikdraad ...
Bonjour
Hallo meneer God, met Anna.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Henry II schreef:Mag ik je vragen waarom jij zo stellig poneert dat elke geschoolde gelovige jood dit klakkeloos zo aanneemt, want deze conclusie is m.i. volledig naast de plank.
Wat aanneemt? Ik begrijp de vraag niet.
quote aangepast
Bonjour
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Overigens ben ik vanaf nu een paar dagen pleite en heb geen toegang tot een computer. Doei!
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Peter van Velzen schreef:De enige reden waarom de evolutie telkens weer zonder goede gronden wordt betwijfeld is het geloof in een schepper. En het idee dat een monoteheistische god de wereld geschapen zou hebben. Deze gedachte verwijst altijd direct of indirect naar de scheppeningsmythe uit het boek Genesis.

Dit bijbelboek is aantoonbaar onjuist,
....

Ik had graag gehoord, waarom iemand met gezond verstsnd, ook nog maar in de minste mate in het hier vertelde verhal gelooft!
Als het gaat om een antwoord op deze vraag, heeft lanfy dat in de eerste reactie al gegeven.
Dat is ook het enige juiste wat ik heb gelezen.
lost and not found yet! schreef:Omdat het de meeste gelovigen met de paplepel ingegoten wordt. Waar geloven kinderen in, of beter, wie gelooft een kind? Toch zeker wel zijn ouders, daar kijken kinderen over het algemeen tegenop, want je ouders, de personen die in het leven toch wel het dichtst bij je staan, die vertellen je immers geen leugens? En de leraar op de christelijke school, die zal het best wel weten anders was hij geen leraar geworden. En hetzelfde geld voor de dominee, pastoor, ouderling, diaken ect ect. Kortom, het zit er ingebakken en het gaat er bijna nooit meer uit,
en nogmaals
lost and not found yet! schreef:
Peter van Velzen schreef:Je mist denk ik de essentie van de vraag.
Waarom heeft men ook maar de minste achting voor een zo onwaar boek als Genesis? Er klopt zo ongeveer niets van!
Ik denk niet dat ik de essentie mis Peter. Heel simpel, het staat in de bijbel, de bijbel is het woord van god, god liegt niet dus de bijbel is waar! Hoe kort wil je het hebben?
Je moet dus niet uitgaan vanuit je eigen mening als volwassen ongelovige, (nooit echt gelovend geweest),
"Waarom zou ik Genesis geloven?"
Maar vanuit de gedachte van de gelovige.
"Waarom zou ik God en de Bijbel verzaken, als ik gelovig ben en dan alles overboord kieperen op het moment dat ik een bepaalde tegenstelling niet begrijp."
Zeker als je ook dat al bij te eerste vraag als kind over het waarom uit je hoofd is gepraat met de boodschap:
"Er is geen één mens die volledig God kan begrijpen, sommige dingen moet je dan overlaten. Dus aannemen met het besef dat je eigen menselijke verstand niets is bij de Almachtige."
Dat is wat je als kind van 2a3 jaar al te horen krijgt bij niet te beantwoorden vragen en eeuwige waaroms.

Uitgaande van het gegeven dat de meeste mensen hun geloof hebben meegekregen vanuit opvoeding en milieu, is de vraagstelling dus wel juist, maar de uitleg die daarbij gegeven wordt niet relevant.

Je kunt dan niet stellen waarom een volwassen verstandige gelovige dit gelooft, want het antwoord is al bekend.
Wel kun je vragen wat er nodig is om diezelfde volwassen gelovige van zijn geloof af te laten vallen.
Maar dan moet je vanuit een heel ander gezichtspunt uitgaan.
Dan moet je je ook kunnen inleven in het feit dat de intelligente gelovige zich in bochten zal gaan wringen om voor zichzelf antwoorden te scheppen, waarmee hij door kan gaan met geloven.
Zie antwoorden van Willempie, die echt alleen een zeer goed theologisch onderlegde gelovige zal kunnen verzinnen.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 58#p466358" onclick="window.open(this.href);return false;
Want ook dat antwoord is verzonnen en voor elke gewone bijbelgelovige volslagen onzin en niet relevant.
Want als het zo zou zijn kun je geen Bijbelgelovige meer zijn, maar alleen nog het joodse geloof omarmen.
Want waarom zou je denken dat het OT volslagen verkeerd is vertaald en het NT goed.?

Om afvallige te worden zijn veel redenen, maar de verstandelijke redenen die tot nog toe zijn gegeven om niet te geloven, voldoen geen van allen.
Die gelden alleen voor een achteraf bevestigd zien van ev. twijfels.

De twijfelaars die hier komen, en dan alleen maar een deel ervan, zijn de enigen die er wat mee kunnen.
Gelovigen zien het als atheïstische praat van de duivel afkomstig om hen te verleiden en aan atheïsten is het niet besteed.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Misschien eens een paar getuigenissen van twijfelaars lezen om enig inzicht te krijgen.
Nu op dit moment is dit topic hiervoor heel leerzaam.

Hierin zijn aardig wat leermomenten, als je wil weten hoe dat bij een weldenkend mens, maar wel met een zware ballast, in zijn werk kan gaan.

Ook al is het proces ingezet, de uitkomst (op korte termijn) is nog steeds voor haar ook onduidelijk.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 43&t=14798" onclick="window.open(this.href);return false;
van MeFlower.
Maar dan wel lezen zonder al commentaar in je hoofd, want dat belet je om het te leren begrijpen.
Maar dan nog zal een iemand die het nooit zo beleefd heeft het allemaal niet begrijpen.
Gralgrathor
Diehard

Bericht door Gralgrathor »

Willempie schreef:Een volkomen legitieme vraag.
Maar niet een bijzonder lastige. Ik denk dat @lost's eerste antwoord juist was: het feit dat er uberhaupt nog serieus over Genesis als bron van natuurwetenschappelijke kennis wordt gedacht is inertie - indoctrinatie gecombineerd met een gebrek aan educatie. Vanuit het perspectief van de geindoctrineerde bekeken blijft het antwoord hetzelfde, doch wellicht anders geformuleerd (eg. "want Genesis is gewoon de letterlijke waarheid, dat weet toch iedereen?").
Laatst gewijzigd door Gralgrathor op 09 apr 2015 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

@ Gralgrathor
Onze berichten overlapten elkaar.
Onze primaire antwoorden zijn dus hetzelfde.

Goed je weer eens te zien.
Ik miste je al een tijdje. :)
Gralgrathor
Diehard

Maria schreef:Iets
Mja, ik verveelde me een beetje, dus ging even kijken of er hier nog iets te doen is. Hoe is het trollen hier? Hebben jullie genoeg mensen?
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

We hebben met z'n allen wel wat geleerd dacht ik.
En leren steeds bij met een beetje goede wil. :wink:
Gralgrathor
Diehard

Maria schreef:We hebben met z'n allen wel wat geleerd dacht ik.
Oe, oe, nu word ik nieuwsgierig. Wat dan?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Kijk maar weer een beetje rond en doe mee als je zin hebt, dan zie je vanzelf wel hoe het gaat.

Overigens noem ik iets trollen als er opzettelijk ruzie en vooral sensatie wordt gezocht ten koste van medeleden en dus ook het niveau van het forum.
Niet als sommigen zeer irritant denk- en forumgedrag hebben.
Daar is met een beetje goede wil en creatief denken wel uit te komen.

BOT maar weer.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Willempie schreef:
Henry II schreef:Mag ik je vragen waarom jij zo stellig poneert dat elke geschoolde gelovige jood dit klakkeloos zo aanneemt, want deze conclusie is m.i. volledig naast de plank.
Wat aanneemt? Ik begrijp de vraag niet.
Je stelt eerder "Iedere geschoolde gelovige jood zal je vertellen dat de Bijbel heel wat meer is dan een natuurwetenschappelijke verklaring of een geschiedenisboek." Hierop vraag ik hoe je daarbij komt. Ik meen namelijk dat geen gelovige jood de bijbel zo letterlijk neemt, als bron voor natuurwetenschap of geschiedenis. Ik zou eerder denken dat zij het zien als allesbehalve dat.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maria schreef:
Peter van Velzen schreef:De enige reden waarom de evolutie telkens weer zonder goede gronden wordt betwijfeld is het geloof in een schepper. En het idee dat een monoteheistische god de wereld geschapen zou hebben. Deze gedachte verwijst altijd direct of indirect naar de scheppeningsmythe uit het boek Genesis.

Dit bijbelboek is aantoonbaar onjuist,
....

Ik had graag gehoord, waarom iemand met gezond verstsnd, ook nog maar in de minste mate in het hier vertelde verhal gelooft!
Als het gaat om een antwoord op deze vraag, heeft lanfy dat in de eerste reactie al gegeven.
Dat is ook het enige juiste wat ik heb gelezen.
lost and not found yet! schreef:Omdat het de meeste gelovigen met de paplepel ingegoten wordt. Waar geloven kinderen in, of beter, wie gelooft een kind? Toch zeker wel zijn ouders, daar kijken kinderen over het algemeen tegenop, want je ouders, de personen die in het leven toch wel het dichtst bij je staan, die vertellen je immers geen leugens? En de leraar op de christelijke school, die zal het best wel weten anders was hij geen leraar geworden. En hetzelfde geld voor de dominee, pastoor, ouderling, diaken ect ect. Kortom, het zit er ingebakken en het gaat er bijna nooit meer uit,
Sla je niet een aspect over?
Die gelovige die beweert dat hij voelt dat zijn/haar God bestaat en zelfs een speciale relatie met deze god heeft? Ik denk niet dat deze gelovige aanneemt wat Lanfy zegt: Dat het met de paplepel is ingegoten. Deze gelovigen menen werkelijk een relatie met deze god te hebben. Hoe kun je dat als ouders inprenten?
Vervolgens kunnen ze met Genesis alle kanten op. Dat blijkt ook wel. De ene gelovige neemt dit letterlijk, de ander haalt er passages uit en de derde vertrouwt volkomen op de wetenschap. Maar ook deze laatste zal blijven beweren een relatie met een god te hebben. Deze laatste groep (de kleinste!) zal overigens de ET niet aanvallen en op grond van gevoel (of mening) afwijzen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Gralgrathor schreef:
Willempie schreef:Een volkomen legitieme vraag.
Maar niet een bijzonder lastige. Ik denk dat @lost's eerste antwoord juist was: het feit dat er uberhaupt nog serieus over Genesis als bron van natuurwetenschappelijke kennis wordt gedacht is inertie - indoctrinatie gecombineerd met een gebrek aan educatie. Vanuit het perspectief van de geindoctrineerde bekeken blijft het antwoord hetzelfde, doch wellicht anders geformuleerd (eg. "want Genesis is gewoon de letterlijke waarheid, dat weet toch iedereen?").
Ook hier denk ik dat het gebrek aan educatie niet doorslaggevend is. De gelovige meent de kennis welke hij of zij opdoet naar willekeur te kunnen aannemen/afwijzen. Heeft daar dan blijkbaar ook geen schuldgevoel over...
Een zin als:
Ik zal nooit een theorie accepteren, die ervan uitgaat dat alles wat leeft een gemeenschappelijke voorouder heeft. Dat is in strijd met wat de bijbel openbaart en wat ik bevestigd zie in de fundamentele verschillen tussen mens en dier. wordt door de gelovige dan ook als volkomen normaal beschouwd.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Plaats reactie