Peter van Velzen schreef:De enige reden waarom de evolutie telkens weer zonder goede gronden wordt betwijfeld is het geloof in een schepper. En het idee dat een monoteheistische god de wereld geschapen zou hebben. Deze gedachte verwijst altijd direct of indirect naar de scheppeningsmythe uit het boek Genesis.
Dit bijbelboek is aantoonbaar onjuist,
....
Ik had graag gehoord, waarom iemand met gezond verstsnd, ook nog maar in de minste mate in het hier vertelde verhal gelooft!
Als het gaat om een antwoord op deze vraag, heeft lanfy dat in de eerste reactie al gegeven.
Dat is ook het enige juiste wat ik heb gelezen.
lost and not found yet! schreef:Omdat het de meeste gelovigen met de paplepel ingegoten wordt. Waar geloven kinderen in, of beter, wie gelooft een kind? Toch zeker wel zijn ouders, daar kijken kinderen over het algemeen tegenop, want je ouders, de personen die in het leven toch wel het dichtst bij je staan, die vertellen je immers geen leugens? En de leraar op de christelijke school, die zal het best wel weten anders was hij geen leraar geworden. En hetzelfde geld voor de dominee, pastoor, ouderling, diaken ect ect. Kortom, het zit er ingebakken en het gaat er bijna nooit meer uit,
en nogmaals
lost and not found yet! schreef:Peter van Velzen schreef:Je mist denk ik de essentie van de vraag.
Waarom heeft men ook maar de minste achting voor een zo onwaar boek als Genesis? Er klopt zo ongeveer niets van!
Ik denk niet dat ik de essentie mis Peter. Heel simpel, het staat in de bijbel, de bijbel is het woord van god, god liegt niet dus de bijbel is waar! Hoe kort wil je het hebben?
Je moet dus niet uitgaan vanuit je eigen mening als volwassen ongelovige, (nooit echt gelovend geweest),
"Waarom zou ik Genesis geloven?"
Maar vanuit de gedachte van de gelovige.
"Waarom zou ik God en de Bijbel verzaken, als ik gelovig ben en dan alles overboord kieperen op het moment dat ik een bepaalde tegenstelling niet begrijp."
Zeker als je ook dat al bij te eerste vraag als kind over het waarom uit je hoofd is gepraat met de boodschap:
"Er is geen één mens die volledig God kan begrijpen, sommige dingen moet je dan overlaten. Dus aannemen met het besef dat je eigen menselijke verstand niets is bij de Almachtige."
Dat is wat je als kind van 2a3 jaar al te horen krijgt bij niet te beantwoorden vragen en eeuwige waaroms.
Uitgaande van het gegeven dat de meeste mensen hun geloof hebben meegekregen vanuit opvoeding en milieu, is de vraagstelling dus wel juist, maar de uitleg die daarbij gegeven wordt niet relevant.
Je kunt dan niet stellen waarom een volwassen verstandige gelovige dit gelooft, want het antwoord is al bekend.
Wel kun je vragen wat er nodig is om diezelfde volwassen gelovige van zijn geloof af te laten vallen.
Maar dan moet je vanuit een heel ander gezichtspunt uitgaan.
Dan moet je je ook kunnen inleven in het feit dat de intelligente gelovige zich in bochten zal gaan wringen om voor zichzelf antwoorden te scheppen, waarmee hij door kan gaan met geloven.
Zie antwoorden van Willempie, die echt alleen een zeer goed theologisch onderlegde gelovige zal kunnen verzinnen.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 58#p466358" onclick="window.open(this.href);return false;
Want ook dat antwoord is verzonnen en voor elke gewone bijbelgelovige volslagen onzin en niet relevant.
Want als het zo zou zijn kun je geen Bijbelgelovige meer zijn, maar alleen nog het joodse geloof omarmen.
Want waarom zou je denken dat het OT volslagen verkeerd is vertaald en het NT goed.?
Om afvallige te worden zijn veel redenen, maar de verstandelijke redenen die tot nog toe zijn gegeven om niet te geloven, voldoen geen van allen.
Die gelden alleen voor een achteraf bevestigd zien van ev. twijfels.
De twijfelaars die hier komen, en dan alleen maar een deel ervan, zijn de enigen die er wat mee kunnen.
Gelovigen zien het als atheïstische praat van de duivel afkomstig om hen te verleiden en aan atheïsten is het niet besteed.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.