Nederland zou gezelliger zijn zonder islam.

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Nederland zou gezelliger zijn zonder islam.

Ja
55
52%
Nee
29
27%
Weet niet
11
10%
Geen mening
5
5%
Schande, je mag daar niet over nadenken.
6
6%

Totaal aantal stemmen: 106

Zonde
Forum fan

Bericht door Zonde »

Ja ik maak onderscheid tussen wat een religie/ideologie is en het bestaan van volgelingen van een bepaalde religie of ideologie. Als ik het bestaan van de religie/ideologie islam betrek op de mate van gezelligheid kan ik geen punten noemen waardoor het minder gezellig zou zijn. Dat neemt niet weg dat ik een tegenstander ben van de inhoud van de betreffende ideologie. Maar ik heb niet het idee dat islam een negatieve invloed heeft op de gezelligheid in mijn omgeving. Waardoor ik tot de conclusie ben gekomen dat (voor mij) het antwoord nee het meest correct is. Er is hier in de straat (die heel lang is) trouwens ook een moskee, ook daar heb ik nog nooit last van gehad. Ik heb niet het idee een minder prettig leven te kunnen hebben dan in landen waar (bijna) geen moslims wonen.
(\__/) (\__ /) (\__/)
(O.o ) (x.O ) (0.o )
(> < ) ( > < ) (> < )
skeptic
Erelid
Contacteer:

Re: Nederland zou gezelliger zijn zonder islam.

Bericht door skeptic »

collegavanerik schreef:
Devious schreef:. Er is natuurlijk een vervolgvraag die bij velen zal opkomen, maar waar menigeen eveneens voor terugdeinst om deze te stellen, namelijk 'Wat doen we eraan?'
de grondwet van 1798 terughalen
Lijkt me een goed idee. Ishier al eens aan de orde geweest
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Ik heb geen idee of het gezelliger zou zijn zonder de Islam, dus weet niet gestemd.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Even een andere vraag, offtopic (niet per c een nieuwe thread nodig in mijn mening omdat deze in een keer zonder discussie beantwoord zou kunnen worden):

Waar kan ik de huidige regeling in de grondwet vinden die hetzelfde vlak behandeld als de staatsindeling? Wat is de inhoud en wat is dus het verschil?

Ik ben daar wel benieuwd naar! :)

Groetjes,

PS Zonde, bedankt voor je duidelijke antwoord!

Ontopic:

Ikzelf erger me soms aan de mate waarin de moslimvrouwtjes nederlands kunnen, wat hun niqaab of burka voor ideologie meedraagt (en de instemming die zij daar aan geven). Verder heb ik er ook niet zoveel last van en zijn het vaak normale mensen.

Ik heb meer Ja geantwoord omdat ik er vanuit ga dat een land waarin geen moslims voorkomen (een voorwaarde voor het hebben van moslims is dat er een islam bestaat waarop zij hun traditie kunnen baseren), bij voorkeur, zo is geworden omdat de mensen opgeleid zijn en volwassen zijn tot het niveau waar religie niet meer nodig is. Dat lijkt me niet per definitie een gezelliger land, maar in tegenstelling vind ik de ideologie die zo'n land zou aanhangen beter dan de ideologie van de islam.

Groet.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Kevin schreef:Ikzelf erger me soms aan de mate waarin de moslimvrouwtjes nederlands kunnen, wat hun niqaab of burka voor ideologie meedraagt (en de instemming die zij daar aan geven). Verder heb ik er ook niet zoveel last van en zijn het vaak normale mensen.
Ik vermoed dat ze daar net zoveel problemen mee hebben als gereformeerde vrouwen problemen hebben met het dragen van rokken: minimaal.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Apologetus schreef:
Kevin schreef:Ikzelf erger me soms aan de mate waarin de moslimvrouwtjes nederlands kunnen, wat hun niqaab of burka voor ideologie meedraagt (en de instemming die zij daar aan geven). Verder heb ik er ook niet zoveel last van en zijn het vaak normale mensen.
Ik vermoed dat ze daar net zoveel problemen mee hebben als gereformeerde vrouwen problemen hebben met het dragen van rokken: minimaal.
Herinnert me aan een "probleem" waar ik de afgelopen paar weken af en toe over nadenk.. Zal er zo eens n topic over openen.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Theoloog schreef:
cluny schreef:
Theoloog schreef: Dat hangt ervan af welke richting in het atheisme
Doe maar gemiddeld (zoals het gemiddelde van de hedendaagse nederlandse atheïst).
En dan, Theoloog: 1,2 of 3?
Hoe ziet 'het gemiddelde van de hedendaagse Nederlandse atheist' eruit.

Ik mis een optie.

* - Alle moslims worden agnost (zoals de gemiddelde Nederlander agnost is, met ouders of grootouders die nog hervormd of katholiek zijn).

Dat kan ik me namelijk goed voorstellen en ik verwacht ook dat dit gaat gebeuren. De meeste moslims bezoeken de moskee nu al auwelijks en houden de gebedstijden niet in het oog. Men rommelt maar wat aan.

Een deel zal islamitisch-humanistisch worden (voor zover men het al niet is); een deel agnostisch-islamitisch (op de wijzen waarop Brabanders katholiek zijn) en een deel zal een bepaalde vorm van vroomheid kiezen, hetzij soefitistisch, hetzij vrijzinnig-islamitisch, hetzij zwartekousensalafistisch, hetzij Hizb-ut-Tahrir-achtig)
Ik ben nog een optie vergeten.
Alle moslims woorden Jehova's Getuige.
En nog 1, vegetariër.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

cluny schreef:Ik ben nog een optie vergeten.
En nog 1, vegetariër.
Ja, alleen de vraag is dan hoe waarschijnlijk en/of relevant dat is.

De optie agnost is wel degelijk waarschijnlijk (waarschijnlijker dan atheist zelfs), en relevant (juist omdat het de meest voor de hand liggende ontwikkeling is).

Draai er eens niet omheen en ga in op mijn argumenten.

O, wacht, maar je hebt er gewoon niets tegen in te brengen. Okee, dan zijn we klaar en heeft Cluny iets geleerd...
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Theoloog schreef:
cluny schreef:Ik ben nog een optie vergeten.
En nog 1, vegetariër.
Ja, alleen de vraag is dan hoe waarschijnlijk en/of relevant dat is.

De optie agnost is wel degelijk waarschijnlijk (waarschijnlijker dan atheist zelfs), en relevant (juist omdat het de meest voor de hand liggende ontwikkeling is).

Draai er eens niet omheen en ga in op mijn argumenten.

O, wacht, maar je hebt er gewoon niets tegen in te brengen. Okee, dan zijn we klaar en heeft Cluny iets geleerd...
Het vervelende voor jou is, is dat de relevantie voor de eventuele vraag of Nederland in 2020 wel of niet gezelliger is, afhangt van de mate van moslim-zijn.
Vandaar mijn 3 opties voor de soefie-inbrenger, Apeiron.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Ik ga hier niet eens meer op in, zo duidelijk is de inadequaatheid van je antwoord.

Laat me dit zeggen: ik zou liever een drankje doen met de soefi-aanhanger apeiron dan met de atheist cluny.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Theoloog schreef:Ik ga hier niet eens meer op in, zo duidelijk is de inadequaatheid van je antwoord.

Laat me dit zeggen: ik zou liever een drankje doen met de soefi-aanhanger apeiron dan met de atheist cluny.
Volgens mij lees ik een duidelijke ad hominem reactie, een knullige ad hominem reactie uit onmacht omdat de 'vervelende' stelling van mij fier overeind blijft ondanks de niet terzake doende slappe argumentjes van Theoloog.
Gewoon jezelf zomaar slimmer verklaren, de ander onaardig noemen en de argumenten uitwisseling stopzetten.
Ik heb daar geen problemen mee, zo gezellig was hij nou ook weer niet op dit door mij geopende topic.
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Een serieuze vraag:

Hoe kan je nou serieus ingaan op de claim dat gezelligheid afhangt van de mate van islamisme in nederland in 2020 :?

Ik bedoel dus: Zijn er geen andere factoren die van toepassing zijn op gezelligheid?
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Kevin schreef:Een serieuze vraag:

Hoe kan je nou serieus ingaan op de claim dat gezelligheid afhangt van de mate van islamisme in nederland in 2020 :?

Ik bedoel dus: Zijn er geen andere factoren die van toepassing zijn op gezelligheid?
Zo moeilijk is het eigenlijk niet.
Neem Nederland in gedachte zoals het nu is.
En dan iets moeilijker, neem een Nederland in gedachte, een denkbeeldig Nederland, en fantaseer hoe het zou zijn zonder de islam.
En vraag dan aan de niet-islamitische nederlander: Denk je dat een islamvrij Nederland gezelliger is?
Dat is alles, een eenvoudig vraag, sommigen hebben er het ontzettend moeilijk mee.
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Ik zie minder burqua's en nikaabs lopen, hoor minder vaak gebrekkig nederlands, en dat is het wel.

Maar onder gezelligheid versta ik het samen tafelvoetbal spelen in mn lokale stamcafé, bier drinken en tosti eten daar, vrienden op bezoek hebben, spelletjes spelen bij andere vrienden thuis, langsgaan bij een eventuele scharrel als ik er eentje heb, etc.

Voor mij heeft de islam geen invloed op gezelligheid. Het staat er los van. De islam oefent totaal geen veranderende kracht uit op mijn gezelligheids gevoel.

Mijn vraag was dus niet of Nederland in het algemeen gezelliger zou zijn als er wel of niet moslims zijn in welk jaar dan ook...

Misschien moet ik het eerst even voor je afbreken. Hier gaan we.

Hoe meet je de gezelligheid van een land? De insteek hierbij is dat je eigelijk alleen de gezelligheid uit je eigen omgeving kan geven als voorbeeld... Laten we daar eens mee beginnen. Dan werken we vanaf daar verder naar de vraag hoe gezelligheid beinvloed wordt door de islam en wat we daarvan in 2020 globaal zouden kunnen merken als we op een of andere rare manier toch uitkomen op een globale beleving van gezelligheid!
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Kevin schreef:Ik zie minder burqua's en nikaabs lopen, hoor minder vaak gebrekkig nederlands, en dat is het wel.

Maar onder gezelligheid versta ik het samen tafelvoetbal spelen in mn lokale stamcafé, bier drinken en tosti eten daar, vrienden op bezoek hebben, spelletjes spelen bij andere vrienden thuis, langsgaan bij een eventuele scharrel als ik er eentje heb, etc.

Voor mij heeft de islam geen invloed op gezelligheid. Het staat er los van. De islam oefent totaal geen veranderende kracht uit op mijn gezelligheids gevoel.

Mijn vraag was dus niet of Nederland in het algemeen gezelliger zou zijn als er wel of niet moslims zijn in welk jaar dan ook...

Misschien moet ik het eerst even voor je afbreken. Hier gaan we.

Hoe meet je de gezelligheid van een land? De insteek hierbij is dat je eigelijk alleen de gezelligheid uit je eigen omgeving kan geven als voorbeeld... Laten we daar eens mee beginnen. Dan werken we vanaf daar verder naar de vraag hoe gezelligheid beinvloed wordt door de islam en wat we daarvan in 2020 globaal zouden kunnen merken als we op een of andere rare manier toch uitkomen op een globale beleving van gezelligheid!
Wellicht een betere pollvraag: Nederland zou beter af zijn zonder de islam.
Gesloten