sorry dat ik even inbreek in deze zeer interessante discussie. Ik denk dat hier inderdaad een groot probleem ligt, wat ik vaker op dit forum ben tegengekomen en waardoor we soms langs elkaar heen praten, ook in de discussies op het forum over islam waarin ik participeer. Je hebt denk ik twee manieren om er naar te kijken: vanuit de geschriften zelf, en vanuit de mensen die deze geschriften interpreteren / in de praktijk brengen. De manier waarop de geschriften worden gelezen verschilt, maar wat er in de schrift staat verschilt nooit. Hetzelfde bij moslims: sommige zijn stricter, sommige vrijzinniger, maar de regels en omschrijvingen in de Koran veranderen niet.Ik denk dat hier het cruciale probleem ligt. Jij erkent enkel één intepretatie van de 'godsopenbaring' en de rest veeg je van tafel. Het is de zelfverklarende cirkelredenering die eigenlijk in al je stukken terugkomt.
Past het in jouw beeld van christendom, dan zeg je 'zie je wel'! Past het daar niet in, dan is het niet het echte christendom en telt ze niet mee.
Slavernij in het Christendom is er, het staat er, God ageert er helemaal niet tegen. De diversiteit zit hem volgens mij in wat de mensen erin lezen, ermee doen. Persoonlijk vind ik dat Rereformed er juist heel goed in slaagt om te laten zien wat er echt staat, en wat dat inhoudt. Ik vind juist dat hij niet een 'eigen beeld van het christendom' vormt. Dat zijn beeld niet overeenkomt met wat andere christenen erover vinden, en wat in historisch perspectief het effect was, en welke wisselwerkingen er misschien zijn geweest met andere opvattingen, is 1 ding en hier kunnen we discussie over voeren. Maar wat er staat, blijft er staan, dat kunnen we alleen omschrijven en bedenken wat het effect is op die hele historische context. Dat heeft niks te maken met een visie op het christendom, het staat er gewoon.
Het voorbeeld over Stalin is dus wel degelijk relevant. Het gaat wel degelijk om 1 concrete tekst, waar iets staat, een voorbeeld voor mensen die het lezen en toepassen. Net zoals het gaat om 1 concrete man. Wat is het verschil dan? Om beiden zijn hele bewegingen, discussies, wisselwerkingen ontstaan, historische interpretaties. Maar het neemt niets weg aan wat Stalin gezegd en gedaan heeft, concreet, dat is zo. In het geval van de Bijbel staat het allemaal duidelijk op papier, niet aan te tornen en met een duidelijke limiet.
We discussieren soms op 2 niveau's merk ik en dat schept verwarring. De ene vraag is wat zegt de tekst er echt over. De volgende vraag is wat denken hedendaagse of vroegere christenen erover. Wat de tekst erover zegt heeft niks met een 'beeld van het christendom' te maken. Het is gewoon een feit dat God niks heeft tegen slavernij, het wordt in de bijbel gewoon aangenomen en God doet er niks tegen om het af te schaffen, hij openbaart er niks tegen, hij is er niet furieus om zoals hij wel furieus is om het ontbreken van een offertje hier en daar. Dat betekent toch gewoon heel concreet iets? Het lijkt soms wel of we koste wat het kost allerlei andere, meer liberale interpretaties erbij willen halen om maar te bewijzen dat het toch nog wel wat wordt.