Richard Dawkins beschouwt zichzelf als ‘cultureel christen’

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

siger

Richard Dawkins beschouwt zichzelf als ‘cultureel christen’

Bericht door siger »

LONDEN – De vooraanstaande Britse atheïst Richard Dawkins beschouwt zichzelf als ‘cultureel christen’.
,,Dit is, historisch gezien, een christelijk land’’, zei Dawkins op de BBC-radio. ,,Ik ben een cultureel christen, op dezelfde manier zoals veel van mijn vrienden zichzelf ‘culturele joden’, of ‘culturele moslims’ noemen.’’

Hij bedoelt daarmee dat hij is opgegroeid in een christelijke omgeving en dat hij accepteert dat hij daardoor is gevormd, zonder zelf het christelijke geloof nog aan te hangen.

De aan de universiteit van Oxford verbonden bioloog, die hoopt dat gelovigen zich door zijn boek God als misvatting zullen bekeren tot het atheïsme, zei dat in een discussie met de Conservatieve parlementariër Mark Pritchard. Die vindt dat er in Engeland sprake is van een ‘christendomfobie’. ,,Er is een niet aflatende aanval aan de gang op de zo geliefde christelijke erfenis en tradities van dit land.’’
Volgens Pritchard is er in Engeland een ,,politiek-correcte brigade’’ actief van ,,fundamentalistische atheïsten en militante secularisten’’ die elke verwijzing naar het christendom uit de maatschappij willen weren. Dit resulteert er volgens hem onder meer in dat het steeds lastiger wordt kerstkaarten te vinden die nog daadwerkelijk verwijzen naar de geboorte van Christus.

De bezorgde parlementariër vond een medestander in atheïst Dawkins, die zei christelijke tradities ook niet te willen afschaffen. ,,Net als iedereen houd ik ervan om kerstliederen te zingen. Ik denk dat de grootste oppositie tegen christelijke uitingen komt van aanhangers van andere godsdiensten, niet van atheïsten.’’
bron: http://www.nd.nl/artikelen/onbekend/daw ... l-christen
zie ook http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/politics/7136682.stm
siger

Re: Richard Dawkins beschouwt zichzelf als ‘cultureel christen’

Bericht door siger »

Ik heb hier al eens geschreven dat het standpunt van Dawkins over religie en moraal me niet zo geslaagd leek.

Ook nu roepen zijn uitspraken vraagtekens op. Ik bedoel niet dat we later zullen lezen dat Dawkins zich op zijn sterfbed bekeerde, dat is nu eenmaal onvermijdelijk. Ik heb het over de rek die de Nieuwe Theologen weer eens gegund wordt: triomfantelijk zullen ze deze uitspraken aangrijpen om het oude credo te stofferen dat Europeanen niet zonder christendom kunnen, zoals de mensheid niet zonder religie kan. Niet langer Goddelijke Wraak, maar Culturele Noodzaak moet ons in het gareel houden. Uiteraard naast het reeds eerder in stelling gebrachte Persoonlijk Welbevinden, en de uitmuntende Christelijke Moraal.

Aan de basis ligt de oude religieus-nationalistische opvatting van cultuur als ingebakken erfenis, recent versterkt door de genetica-metafoor. Dat Dawkins welk land ook religieus denomineert omwille van het verleden vind ik dus pijnlijk. Kerstmis is voor mij in de eerste plaats een tijd om grote koopruimtes te mijden en een tijd van radiostilte. Ik hoop dat ik tegen volgende keer vergeten ben dat Dawkins zich in ergens het koor bevindt.

Ik zie geen enkele grond, behalve als je het aantal betrokkenen tot grond wil nemen, om christelijkheid als een meer ingebakken culturele factor te duiden dan het kijken naar een soap of het supporteren voor een sportclub.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Een cultureel christen zal ik mezelf niet noemen, maar het valt niet te ontkennen dat het christendom toch een zekere invloed heeft gehad op hoe de maatschappij er nu uitziet. De kerkgebouwen zijn vaak erg mooi en het zou jammer zijn als die zouden verdwijnen. Ze worden nu regelmatig gebruikt voor optredens en exposities, wat ik een degelijk gebruik vind. En ik denk dat er toch bepaalde zaken uit het christelijk erfgoed in onze huidige opvattingen zijn (wellicht m.b.t. hiërarchie en de positie van de mens), wat beter te zien valt als je onze cultuur vergelijkt met oosterse culturen.
siger schreef:Ik zie geen enkele grond, behalve als je het aantal betrokkenen tot grond wil nemen, om christelijkheid als een meer ingebakken culturele factor te duiden dan het kijken naar een soap of het supporteren voor een sportclub.
Maar daar pleit Dawkins toch ook niet voor? Het komt op mij eerder over dat hij zegt dat het niet zou moeten verdwijnen (dat heeft m.i. dus niks met een verheven status te maken).
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
siger

Bericht door siger »

Dawkins spreekt niet over monumenten. Hij zal net als ikzelf de menhirs van Avebury ook wel waarderen. De vraag is hier of de (on)veranderlijkheid van de mens ons ooit van Djingle Bells zal bevrijden.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Jingle Bells is niet eens christelijk. ;) Maar ja, ik denk dat de stal en de engelen voorlopig nog wel blijven bij Kerst, net als de kerstboom. En het kruis blijft bij Pasen, naast de paaseieren. Het is een menging van de christelijke en Germaanse cultuur. En in hoeverre je daarin wilt participeren is natuurlijk geheel naar eigen keuze.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

siger schreef: Ook nu roepen zijn uitspraken vraagtekens op.
Nogal ja, het is vooral nogal hypocriet.
Als je zijn boek leest, dan is het toch om te lachen dat uitgerekend hij zichzelf nu als toonbeeld van godsdienst-tolerantie opwerpt.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

CXT schreef:Een cultureel christen zal ik mezelf niet noemen, maar het valt niet te ontkennen dat het christendom toch een zekere invloed heeft gehad op hoe de maatschappij er nu uitziet. De kerkgebouwen zijn vaak erg mooi en het zou jammer zijn als die zouden verdwijnen.
Nou, het christendom heeft wel diepere, en belangrijkere sporen nagelaten dan een paar megalomane bouwwerken. Ik denk aan mensenrechten, vredespolitiek, armenzorg, afschaffing van de slavernij, om er eens een paar te noemen.
Laatst gewijzigd door Demiurg op 19 jun 2010 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Of Dawkins nu wel of niet taktisch verantwoord in de weer is geweest, lijkt me pas te bepalen als is gesteld wat er bevorderd of tegengegaan zou moeten worden.

Al jaren ben ik niet in staat om aan religieus geloven echt een andere status toe te kennen dan aan allerlei andere vormen van irrationeel gedrag, zoals de Kerstman, de WK-gekte, het heropleven van processie-lopen in Dokkum en vul zelf maar aan . . .
Ook de exploitatie van irrationaliteit zoals genezen per niet bestaande energie, of magneethangers die je in balans brengen, of bezoek aan huilende heiligenbeelden.
Veel van die gedragingen zijn soms echt niet onplezierig bovendien; lekker meedoen bijvoorbeeld en er bij horen.

Omdat irrationaliteit wel erg vast in ons gedragsrepertoire zit verankerd zullen veel uitingen daarvan blijven bestaan en zal het lonen om uit te maken welke exploitaties daarvan ontoelaatbaar of onwenselijk zijn.
Aardige inleiding door Michael Shermer:

http://www.richardprins.com/2010/06/ted ... deception/
http://www.ted.com/talks/michael_sherme ... hings.html

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
maartje
Forum fan

Bericht door maartje »

CXT schreef: De kerkgebouwen zijn vaak erg mooi en het zou jammer zijn als die zouden verdwijnen.

Het is wel een beetje kort door de bocht om ons christelijk erfgoed alleen terug te weerspiegeld te zien in gebouwen. Zeker hier in Nederland is heeft het begin van ons tolerante inzichten en veranderingen op dat gebied alles te maken gehad met ontwikkeld christelijk denken. Al zijn kerk en staart dan gescheiden. Ons rechtstelsel in gebaseerd op principes die door het christendom algemeen goed geworden zijn.

Al gelooft het merendeel van de bevolking wellicht niet meer in een bijbelse God, dat wil nog niet zeggen dat we in de moderne tijd veel goeds te danken hebben aan de leer van Jezus. Als God al zou mogen bestaan, is hij misschien wel in zijn nopjes met onze ontwikkeling door de eeuwen heen en als een goede vader blij dat zijn kroost het als goede mensen verder zonder hem in het leven weet te redden.

Je kunt jezelf nog zo ateistisch vinden. Hoe je het ook wendt of keert, we zijn allemaal een product van onze geschiedenis en die is grote mate gedicteerd geweest door het christendom.
Gelieve offtopicberichten zoals op mij persoonlijk gericht commentaar alleen via PB's te spuien.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Eens met Maartje: hoe je het ook wend of keert, het christendom is een van de vormende krachten (geweest) achter het ontstaan van de westerse beschaving. Zelfs op plekken waar het christendom aan het afnemen is, is de cultuur er nog van doordrenkt. Je ziet het terug in de taal, in het straatbeeld, in de kunsten, in de plaatsnamen, persoonsnamen etc. etc.

Ik sta er alleen neutraler tegenover.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
maartje
Forum fan

Bericht door maartje »

Marinus schreef:Eens met Maartje: hoe je het ook wend of keert, het christendom is een van de vormende krachten (geweest) achter het ontstaan van de westerse beschaving. Zelfs op plekken waar het christendom aan het afnemen is, is de cultuur er nog van doordrenkt. Je ziet het terug in de taal, in het straatbeeld, in de kunsten, in de plaatsnamen, persoonsnamen etc. etc.

Ik sta er alleen neutraler tegenover.

Ik beoelde het ook neutraal en mijn post was dan ook zeker niet als een persoonlijke ode aan het christendom bedoeld.
Gelieve offtopicberichten zoals op mij persoonlijk gericht commentaar alleen via PB's te spuien.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Klopt, ik las verkeerd.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
siger

Bericht door siger »

Demiurg schreef:Nou, het christendom heeft wel diepere, en belangrijkere sporen nagelaten dan een paar megalomane bouwwerken. Ik denk aan mensenrechten, vredespolitiek, armenzorg, afschaffing van de slavernij, om er eens een paar te noemen.
maartje schreef:Ons rechtstelsel in gebaseerd op principes die door het christendom algemeen goed geworden zijn.
Kunnen jullie dat onderbouwen, anders dan met "dat zie je toch zelf" of "hij heeft het ook gezegd"?
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Demiurg schreef:Nou, het christendom heeft wel diepere, en belangrijkere sporen nagelaten dan een paar megalomane bouwwerken. Ik denk aan mensenrechten, vredespolitiek, armenzorg, afschaffing van de slavernij, om er eens een paar te noemen.
Dat vind ik nogal discutabel. Hét 'christendom' bestaat niet, want dit geloof heeft ook geleid tot: onderdrukking, oorlog, uitbuiting, slavenhandel en nog meer. Uiteindelijk is het gewoon de mens zelf die hier verantwoordelijk voor is, waar de religie voor wordt gebruikt. Natuurlijk heeft het christendom onze maatschappij meer beïnvloed dan met een paar decoratieve gebouwen - dat geef ik ook aan na de door jouw geciteerde zin - maar ik ben het er niet mee eens dat deze 'verheven' waarden linea recta afkomstig zijn van de christelijke cultuur.
maartje schreef:Ons rechtstelsel in gebaseerd op principes die door het christendom algemeen goed geworden zijn.
Oneens, het christendom bestaat al langer dan ons rechtstelsel. Ons rechtstelsel is m.i. voornamelijk gebaseerd op het centraal stellen van de mens, iets wat aanvankelijk behoorlijk ketters was (want God moest pas op de plaats maken). Zelfbeschikkingsrecht tegenover onderdanigheid aan God. Natuurlijk valt dat te nuanceren, maar ik zei al: het is de mens die verandert en zijn religieuze denkbeelden daarin meesleept.
Men in Black
Job
Banned

Bericht door Job »

CXT schreef:
Dat vind ik nogal discutabel. Hét 'christendom' bestaat niet, want dit geloof heeft ook geleid tot: onderdrukking, oorlog, uitbuiting, slavenhandel en nog meer.
Onderdrukking, oorlog, uitbuiting, slavenhandel, ....bestonden al lang vér voor het ontstaan van het Christendom. Dat er toch zogenaamde 'christenen' zich (vaak in naam van God) daar schuldig aan hebben gemaakt, heeft niets met de boodschap van de bijbel (oude én Nieuwe Testament) te maken, maar wél met de zonde van de mens. Dus zoals jij zelf al hieronder aangeeft:
CXT schreef: Uiteindelijk is het gewoon de mens zelf die hier verantwoordelijk voor is, waar de religie voor wordt gebruikt.
CXT schreef:Natuurlijk heeft het christendom onze maatschappij meer beïnvloed dan met een paar decoratieve gebouwen - dat geef ik ook aan na de door jouw geciteerde zin - maar ik ben het er niet mee eens dat deze 'verheven' waarden linea recta afkomstig zijn van de christelijke cultuur.
Sorry, maar ik ben het eens met Demiurg. Het vergt teveel tijd om dit uit te leggen.
De joden en de christelijke geestelijken waren de eersten die de armenzorg in Nederland in praktijk brachten.

Job
"De geest is niet in het ik maar tussen ik en jij"
(Martin Buber)
Plaats reactie