Evangelisatie

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
axxyanus
Moderator

Re: Evangelisatie

Bericht door axxyanus »

Barnabas schreef: 27 feb 2023 22:01 Er zijn bij mij geen bedenkingen. Ik begrijp je niet, als je discussie wilt moet je uitleggen wat je bedoelt.
Je moet me niet begrijpen. Je moet het woord van God volgen volgens de voorwaarden die je zelf gesteld hebt. Als een tekst stelt dat die van God is en die tekst stelt dat God volmaakt is, dan is dat voor jouw voldoende om te aanvaarden dat die tekst van God is.

De tekst die jou aanraadde je te verdiepen in een basiscursus logica, stelde dat die van God kwam en dat God volmaakt was. Dat is dus voor jou voldoende om te aanvaarden dat die tekst inderdaad van God kwam.

Waarom begin jij dan tegen te pruttelen i.p.v. Gods advies op te volgen?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Barnabas schreef: 27 feb 2023 22:05
dikkemick schreef: 27 feb 2023 21:19
Barnabas schreef: 27 feb 2023 20:30 Waarheid is gebaseerd op waarneming. Of een koe in de wei staat is waar wanneer je dat ziet. Dat zijn de uitgangspunten.
Waarneming is zo'n beetje de minst betrouwbare graadmeter voor (de) waarheid.
Dan geloof je je eigen ogen niet. Wanneer je je ogen niet kunt geloven hoe dan satelietbeelden? Wanneer een satelietbeeld waar is hoe kun je dat waarnemen zonder ogen?
Toevallige waarnemingen zij heel wat anders dan goed doordachte metingen.
Dat is elke wetenschapper bekend.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Barnabas schreef: 26 feb 2023 14:32 Kun je zelf uitleggen wat dan het verschil is opdat ik met jou in gesprek ga en weet wat jij wilt zeggen ipv wikipedia.
Zeker
Jij gebruikt als premisse de bijbel en vult daarop in. Wetenschap neemt waar stelt theorieën op en toetst deze.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Barnabas schreef: 1. In het geval van evolutie neemt men ook aan wat anderen zeggen. Het is dus volledig terecht om van geloven te spreken. Wat dat betreft is er geen verschil met het christelijk geloof. daarna komt het er op aan of dat geloof realistisch is en werkt.
2. Wat evolutie betreft valt er moeilijk iets empirisch te bevinden of te herhalen. Dat valt niet binnen onze mogelijkheden, bovendien zou men een experiment moeten herhalen waarbij geen opzet gepleegd wordt, geen hulpmiddelen van toepassing zijn, namelijk een ontstaan zonder aanleiding, een big-bang.
3. Onmogelijk. Het systeem bestaat uit een aanname dat dit gebeurt is en uit aan elkaar gekoppelde bevindingen van wat men vandaag de dag ziet en de overgangen daartussen blijken steeds een zwakke schakel. Niet empirisch aantoonbaar.
4. Een God die beweert opgestaan te zijn uit de dood en zegt vandaag de dag alles te kunnen dat hij vanaf de schepping kon kan wel herhalen wat hij gedaan heeft. Dat is ook toetsbaar. Het dus andersom, de God van de bijbel valt te bewijzen en evolutie niet.
ad 1: In het geval van evolutie. Zoals u zou moeten weten als wetenschappelijk opgeleid persoon is de evolutietheorie een wetenschappelijke theorie. Het is een model dat is gebaseerd op waarnemingen. Er komt geen geloof aan te pas. Maar ik herken de manier van denken. U bent op dit punt dus een gelovige die eerst stelt dat Evolutie een geloof is net zoals uw eigen Geloof, om vervolgens de troefkaart uit te mouw te toveren en te verklaren dat uw geloof beter is. Alleen is uw geloof geen wetenschappelijke theorie, heeft geen basis in waarneembare en weerlegbare feiten. Uw vergelijking gaat volledig mank. Bovendien is het hier simpel uw geloof tegen dat van een ander, waar uw geloof er gewoon één onder vele duizenden is, die trouwens allemaal even valide zijn en dus van generlei waarde voor het wetenschappelijk debat.
Argument: Evolutie is een geloof net als het Christelijke geloof. Dus kies voor Jezus, want dat voelt beter en iedereen gelooft daar al in.
ad 2: Evolutie is iets wat heel goed te herhalen is, hoewel u dat niet wilt weten. Dat u hierbij een koppeling maakt tussen evolutietheorie, een theorie over de ontwikkeling van het leven op aarde en de Big-Bang is nog zo'n oneerlijke en onjuiste stelling. Er is in de evolutietheorie geen woord geschreven over het ontstaan van het heelal en ook niet over het ontstaan van het leven. Dat eerste is een natuurkundig onderwerp Big Bang is een therm die een rooms-katholieke priester heeft bedacht, en wordt door het Vaticaan voor zover mij bekend niet eens gelijk gesteld met het ontstaan van het leven en zelfs niet met de schepping. Dit vanwege het simpele feit dat Big-Bang en Schepping twee totaal verschillende dingen zijn) , het tweede is de abiogenesis (de theorie over hoe het eerste leven op aarde is ontstaan, en waarover niets door Darwin is geschreven en geheel buiten de evolutietheorie valt), die u hier heel leuk op één hoop gooi. Foei, u zou als goed opgeleid mens beter moeten en kunnen weten.
Argument: Big-Bang en Abiogenese wordt bij elkaar geschoven. Zijn twee totaal verschillende dingen.
ad 3: Weer een ondoordachte oneerlijke stelling. Er zijn letterlijk duizenden tussenvormen gevonden en u kunt dat zelf ook weten, maar u wil dat niet. Dit is een simpele fout van een gelovige: Als er twee soorten gevonden worden, dan moet er een tussenvorm worden gevonden. Als die tussenvorm gevonden wordt (en dat gebeurt vaak zat) dan moeten er ineens twee nieuwe tussenvormen boven tafel komen.
Argument: Er zijn geen tussenvormen. Maar als die gevonden worden eist u daartussen ook weer tussenvormen.
ad 4: Er is geen God die ooit iets heeft gezegd. Alles wat er over God is en wordt geschreven is door mensen bedacht en opgeschreven.
Argument: God zegt zelf in de Bijbel dat hij voor ons gestorven is, dus dat moet je gewoon geloven.

Het is moeilijk te geloven (ja ik gebruik dat woord hier met opzet) dat u ons met zulke doorzichtige argumenten van uw uw gelijk wilt overtuigen. Ga u schamen. Het lijkt er zelfs op dat u deze argumenten gewoon heeft overgeschreven uit een boekje van iemand anders. Uw argumenten zijn al zo vaak onderuit gehaald, dat ik me zelfs afvraag of u dit niet alles voor de grap doet.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Henry II

Barnabas een grappenmaker?
Dat vermoeden delen we:
Zie okt. 2022
viewtopic.php?p=605906#p605906

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Barnabas
Forum fan

Bericht door Barnabas »

Peter van Velzen schreef: 28 feb 2023 02:48
Barnabas schreef: 27 feb 2023 20:20
Peter van Velzen schreef: 27 feb 2023 04:34
Begrijp ik dus goed, dat jij de Koran(want die zegt dat) onvoorwaardelijk gelooft?
Neen. zoals de bijbel zegt groeide het geloof van de Israëlieten in Jehovah doordat hij Mozes stuurde die van hem getuigde en dat deed met begeleiding van wonderen en tekenen, Die bleven hen volgen in de woestijn. Het kwam dus niet uit de lucht vallen (de kwakkels wel). Zo is het ook bij mij gegaan. Ik had een nood en dacht daarover, ik zocht. Ik overwoog de God van de bijbel omdat ik daarover gehoord had. Daarna begonnen verschijnselen zich af e spelen waardoor mijn geloof in God bevestigd werd. Mijn geloof werd steviger. Een paar keer twijfelde ik en wanneer ik dan de gebeurtenissen naging verdween de twijfel. Toen na drie jaar de twijfel geheel over was hielden de verschijselen op.
Dus Wanneer de tekst zegt dat zij zelf het woord van God is en dat God volmaakt is is dat NIET voldoende?
Is dat een drogredenatie of niet?
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Barnabas schreef: 04 mar 2023 16:05
Barnabas schreef: 27 feb 2023 20:20

Neen. zoals de bijbel zegt groeide het geloof van de Israëlieten in Jehovah doordat hij Mozes stuurde die van hem getuigde en dat deed met begeleiding van wonderen en tekenen, Die bleven hen volgen in de woestijn. Het kwam dus niet uit de lucht vallen (de kwakkels wel). Zo is het ook bij mij gegaan. Ik had een nood en dacht daarover, ik zocht. Ik overwoog de God van de bijbel omdat ik daarover gehoord had. Daarna begonnen verschijnselen zich af e spelen waardoor mijn geloof in God bevestigd werd. Mijn geloof werd steviger. Een paar keer twijfelde ik en wanneer ik dan de gebeurtenissen naging verdween de twijfel. Toen na drie jaar de twijfel geheel over was hielden de verschijselen op.
Dus Wanneer de tekst zegt dat zij zelf het woord van God is en dat God volmaakt is is dat NIET voldoende?
Mijnerzijds niet. Je bewering omtrent de Israelieten die Mozes zouden hebben gevolgd in de woestijn is volgens mij wel een "red Herring" (het had niets met mijn vraag te maken en leidt slecht af), maar het tweede deel van je reactie is wel een antwoord op mijn vraag en lijkt mij voldoende reden om de conclusie te trekken waarmee ik vervolgens reageerde.
Ik wens u alle goeds
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Peter van Velzen schreef: 28 feb 2023 02:48 Dus Wanneer de tekst zegt dat zij zelf het woord van God is en dat God volmaakt is is dat NIET voldoende?
Het gaat er niet om of het een drogreden is of niet. Het gaat erom of je de maatstaf die je naar voorschuift, zelf volgt.

De vraag is: Als een tekst zelf zegt dat die het woord van God is en dat God volmaakt is, is dat voldoende om te besluiten dat die tekst werkelijk het woord van God is. Want dat lijkt de maatstaf te zijn die jij hanteert om te besluiten dat de Bijbel het woord van God is.

Nu komt Peter van Velzen met een andere tekst die stelt dat die van God is en dat God volmaakt is, namelijk de Koran. Die tekst voldoet dus aan jouw maatstaf. Dus zou volgens jou [wegens de maatstaf die je beweert te hanteren] de Koran het woord van God moeten zijn. Maar dat wijs je af.

Algemeen besluit, je volgt je eigen maatstaf niet die je hier voorstelt als een manier om te bepalen of een tekst het woord van God is.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Barnabas
Forum fan

Bericht door Barnabas »

Peter van Velzen schreef: 05 mar 2023 02:26
Mijnerzijds niet. Je bewering omtrent de Israelieten die Mozes zouden hebben gevolgd in de woestijn is volgens mij wel een "red Herring" (het had niets met mijn vraag te maken en leidt slecht af), maar het tweede deel van je reactie is wel een antwoord op mijn vraag en lijkt mij voldoende reden om de conclusie te trekken waarmee ik vervolgens reageerde.
De bijbel is een boek dat de relatie tussen mens en God beschrijft waarbij Hij principes neerlegt voor het dagelijks leven. In die zin is het niet voldoende om de bijbel te lezen maar men dient begrip te hebben van de betekenis van de teksten op het dagelijks leven. Zo is daar bijvoorbeeld de dood van Christus aan het kruis en dat is bedoeld om toe te passen in je eigen leven door te erkennen dat het Zijn bedoeling was om anderen voor het aangezicht van God te vergeven en de relatie met God te herstellen. Door dat te omarmen kan men dus een beroep doen op de vergeving en de gemeenschap met God wordt herstelt. Omdat God het leven is komt wat gestorven is weer tot leven en kan men verder met het leven. UIteindelijk zal Hij volledig herstel geven op de nieuwe aarde.
Het verhaal van Mozes en de Israëlieten en Zijn handelen met hen is een illussrate van Gods handelen met de mens vandaag. Het illustreert hoe God het geloof van Mozes en de Israëlieten opbouwt opdat zij vertrouwen in Hem krijgen. Mozes sprak tot hen en doordat God op het handelen van Mozes optrad kregen de Israëlieten vertrouwen in Mozes en Aäron. Want Aäron was bij Mozes toen hij optrad voor de farao. Aäron werd later als hogepriester aangesteld. Dus het verhaal illustreert hoe God vandaag de dag vertrouwen in Hem, oa door het handelen van Zijn kinderen, opbouwt opdat zij gerde worden.
De Israëlieten zijn een volk maar het principe geld ook voor het individu. Zo is bijvoorbeeld ook het verhaal van Noach van toepassing op het individu. Wanneer bijvoorbeeld een mens geheel slecht is behalve een klein deel dat voor Hem blijft kiezen zal God dat behouden terwijl de rest zal sterven. Daarom staat er dat iemand die stelselmatig ongehoorzaam is aan de satan overgeleverd wordt (tot verderf van zijn lichaam) maar tot behoudt van zijn ziel.
Dus het zijn illustraties die wanneer we die begrijpen toe kunnen passen in ons leven.
Barnabas
Forum fan

Bericht door Barnabas »

axxyanus schreef: 28 feb 2023 08:37
Barnabas schreef: 27 feb 2023 22:01 Er zijn bij mij geen bedenkingen. Ik begrijp je niet, als je discussie wilt moet je uitleggen wat je bedoelt.
Je moet me niet begrijpen. Je moet het woord van God volgen volgens de voorwaarden die je zelf gesteld hebt. Als een tekst stelt dat die van God is en die tekst stelt dat God volmaakt is, dan is dat voor jouw voldoende om te aanvaarden dat die tekst van God is.

De tekst die jou aanraadde je te verdiepen in een basiscursus logica, stelde dat die van God kwam en dat God volmaakt was. Dat is dus voor jou voldoende om te aanvaarden dat die tekst inderdaad van God kwam.

Waarom zou ik jou advies opvolgen?
Wiskunde gaat uit van axioma"s. Aannames. dat is heel gewoon. Daarop is heel de logica van wiskunde gebaseerd. Men gelooft de axioma"s. De logica van wiskunde is dus niet de basis zelf.
De logica komt voort uit de schepping> De schepping komt voorrt uit God. Het karakter van de wiskunde is naar het voorbeeld van wie God is.
Omgekeerd kun je daaruit opmaken dat men aannames moet maken, geloven, ten aanzien van God. Wanneer men geloofsuitspraken in de bijbel aanvaard dan kan men daarmee logische gevolgtrekingen maken zoalang men maar binnen de bijbel blijft en daar niets aan toevoegt. Geen eigen denken teovoegen die buiten de bijbel omgaat, dan zegt de bijbel dat het consistent is. De bijbel is een eenheid en daarbinnen moet men blijven.Bijvoorbeeld kan men de dood van Christus makkelijk verklaren wanneer men Johannes 1 aanvaard waarin staat dat Christus God is en schepper. Geen wonder dat Hij dan wonderen en tekenen kan doen en dan wordt het ook duidelijk dat Hij Geest is omdat binnen de bijbel staat dat God (en Christus dus) Geest is. Het lichaam stierf maar dat is voor de Geest geen probleem, die vertrekt uit het lichaam en Hij verbleef in het dodenrijk om mensen op te halen en naar de Vader in de hemelse gewesten te brengen. Want er staat dat Hij krijgsgevangenen met zcu meegvoerd heeft. Daarna keerde Hij terug naar Zijn dode lichaam dat al een tijdje dood was maar in stand kon worden gehouden door de kracht die ook Adam formeerde. Een geloofsuitspraak die een ander axioma is op basis waarvan de rest uitgelegd kan worden. Voor een God die heel het zichtbare heelal heeft gemaakt is dat te doen. Zo dus keerde Jezus met Zijn Geest terug in Zijn lichaam en bracht het leven daarin terug omdat Jezus het leven zelf is. Hij had dus geen mens nodig om tot leven te komen.
Wanneer men echter buiten de bijbel treedt en eigenmachtig de teksten probeert uit te leggen faalt men.
Men kan erachter komen door te gaan doen wat men begrijpt zoals ook een klein kind begint toe te passen wat hij begrijpt en pas later volwassen wordt nadat hij vele zalen geleerd heeft.
Zo was het ook met Christus die verwekt werd door de Vader en geboren werd uit Maria en uit de geest. Zijn groei van lichaam en geest ging gelijk op. Toen Hij een foutus was kon Hij nog niet zien omdat Hij geen lichaam lijke en geen geestelijke ogen had. Dus men moet geestelijke ogen ontwikkelen om Gods wegen te kunnen begrijpen.
Barnabas
Forum fan

Bericht door Barnabas »

axxyanus schreef: 05 mar 2023 09:43
Peter van Velzen schreef: 28 feb 2023 02:48 Dus Wanneer de tekst zegt dat zij zelf het woord van God is en dat God volmaakt is is dat NIET voldoende?
Het gaat er niet om of het een drogreden is of niet. Het gaat erom of je de maatstaf die je naar voorschuift, zelf volgt.

De vraag is: Als een tekst zelf zegt dat die het woord van God is en dat God volmaakt is, is dat voldoende om te besluiten dat die tekst werkelijk het woord van God is. Want dat lijkt de maatstaf te zijn die jij hanteert om te besluiten dat de Bijbel het woord van God is.

Nu komt Peter van Velzen met een andere tekst die stelt dat die van God is en dat God volmaakt is, namelijk de Koran. Die tekst voldoet dus aan jouw maatstaf. Dus zou volgens jou [wegens de maatstaf die je beweert te hanteren] de Koran het woord van God moeten zijn. Maar dat wijs je af.

Algemeen besluit, je volgt je eigen maatstaf niet die je hier voorstelt als een manier om te bepalen of een tekst het woord van God is.
Volgens mij is één van de redenen dat men het evangelie bestrijd dat men het als drogreden beschouwt.
Wanneer jij stelt dat ik zou moeten doen waar jij niet in gelooft ben je dan niet hypocriet bezig. Stuur je me dan niet met een kluitje het riet in en komt het er dan niet op neer dat je me iets probeert aan te raden waarvan je zelf niet gelooft dat het goed voor me is?
Dat vind ik wel hypocriet.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Barnabas schrijft:
De bijbel is een boek dat de relatie tussen mens en God beschrijft waarbij Hij principes neerlegt voor het dagelijks leven.

Doel je hier o.a. op moraal??
Toen zeide David tot Nathan: Ik heb gezondigd tegen den HEERE! En Nathan zeide tot David: De HEERE heeft ook uw zonde weggenomen, gij zult niet sterven. 14 Nochtans, dewijl gij door deze zaak de vijanden des HEEREN grotelijks hebt doen lasteren, zal ook de zoon, die u geboren is, den dood sterven.

Daarom, zie, Ik zal kwaad over het huis van Jerobeam brengen, en van Jerobeam uitroeien wat mannelijk is, den beslotene en verlatene in Israel; en Ik zal de nakomelingen van het huis van Jerobeam wegdoen, gelijk de drek weggedaan wordt, totdat het ganselijk vergaan zij.

Slechts 2 voorbeelden van bijbelse pricipes voor het dagelijks leven. De bijbelse "moraal" zegt dus dat als er zonden zijn begaan God pas weer tevreden is gesteld als er bloed heeft gevloeid en dat dit ook het bloed van ONSCHULDIGEN mag zijn. De Bijbel sluit niet uit dat ONSCHULDIGEN gestraft worden voor zonden die anderen hebben begaan.
In die zin is het niet voldoende om de bijbel te lezen maar men dient begrip te hebben van de betekenis van de teksten op het dagelijks leven. Zo is daar bijvoorbeeld de dood van Christus aan het kruis en dat is bedoeld om toe te passen in je eigen leven door te erkennen dat het Zijn bedoeling was om anderen voor het aangezicht van God te vergeven en de relatie met God te herstellen.
Zie hierboven hoe verderfelijk dit is in onze seculiere moraal: ONSCHULDIGEN worden gestraft (gekruisigd) voor zonden die anderen (wij allen!) gepleegd hebben. Hoogstandje qua moraal Barnabas!

De rest laat ik even voor wat het is.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Barnabas schreef: 06 mar 2023 15:41 De bijbel is een boek dat de relatie tussen mens en God beschrijft waarbij Hij principes neerlegt voor het dagelijks leven.
Je bent duidelijk bezig met Evangelisatie en negeert mijn vraag. Die ging niet over de bijbel, maar over jouw bewering:
Barnabas schreef: 26 feb 2023 15:04 Allerlei redenaties die men over het onstaan vae tekst heeft zijn verder niet relevant voor de tekst zelf. Wanneer de tekst zegt dat zij zelf het woord van God is en dat God volmaakt is is dat voldoende.
waarop ik reageerde met:
Peter van Velzen schreef: 27 feb 2023 04:34 Begrijp ik dus goed, dat jij de Koran(want die zegt dat) onvoorwaardelijk gelooft?
Vervolgens reageer jij met allerlei beweringen over de bijbel, en negeert mijn vraag over de Koran!
Ik wens u alle goeds
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Barnabas schreef: 06 mar 2023 16:04
axxyanus schreef: 28 feb 2023 08:37

Waarom zou ik jou advies opvolgen?
Omdat volgens jouw maatstaf, dat advies van God kwam. Moet jij Gods advies niet volgen?
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Barnabas schreef: 06 mar 2023 16:10
axxyanus schreef: 05 mar 2023 09:43

Volgens mij is één van de redenen dat men het evangelie bestrijd dat men het als drogreden beschouwt.
Wanneer jij stelt dat ik zou moeten doen waar jij niet in gelooft ben je dan niet hypocriet bezig. Stuur je me dan niet met een kluitje het riet in en komt het er dan niet op neer dat je me iets probeert aan te raden waarvan je zelf niet gelooft dat het goed voor me is?
Dat vind ik wel hypocriet.
Jij moet van mij niets doen. Ik wijs er gewoon op wat jij van jouzelf zou moeten doen, als je echt de maatstaf volgt, die je beweert te volgen.

Er is een verschil tussen iemand aan te manen nooit te liegen of nadat iemand gesteld heeft een doodeerlijk leven te willen leiden, die persoon in het kader van dat doel aan te manen nooit te liegen door er op te wijzen dat liegen tegen dat doel ingaat.
Plaats reactie